Hyundai i30 (2022)

autoreview

Hyundai i30 (2022)

Signalement

Versnellingen8, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf6.500 km
KM-stand laatst10.200 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Moderne tijden

  • 10.200 km

Hyundai I30N Fastback Performance 280PK 380nm 8dct

Niet leverbaar in Nederland Onbekend maakt onbemind

De perfecte en uitgebalanceerde GLA 45 AMG na vier jaar ingeruild.
Ingeruild op een automerk die menigeen niet foutloos kan schrijven.
Hyundai I30 N fastback.

Natuurlijk was dit merk niet mijn eerste keuze. En waarom “natuurlijk” begrijp ik achteraf niet.

De AMG is in mijn ogen perfect. De AMG kwam op leeftijd en de jaarlijkse onderhoudskosten, om de AMG in goede staat te behouden, werden serieus. Mede door het monopolie van de Mercedesdealer waar de klant een noodzakelijk kwaad is, in mijn beleving. De uitvoerende monteurs uitgesloten.

Een geruime tijd was ik op zoek naar een andere auto. Nardogrijs oftewel grondlak wat sommige er van vinden, vind ik een prachtkleur. Een auto zonder zichtbare uitlaten vind ik niet mooi. Bmw 128 in gereden en gewoon voorspelbaar goed maar niet uitdagend, vind ik. GTI 8 clubsport, Audi S3 is ook voorspelbaar goed natuurlijk. Maar met de VAG moet JD de DSG aanpassen. De Golf 8 Clubsport en R is minder fraai dan de 7,5. En de elektronicaproblemen en zijn updates dragen ook niet bij om deze te de kiezen. Een betrouwbare S3 is te duur voor mij.
Dus een keuze out of the box.

De Hyundai N is mij niet onbekend. Heeft vermogen en koppel genoeg en de recensies zijn goed te noemen. Een grote bijkomstigheid bij het tot stand komen van de N is doordat Hyundai de topman van BMW M, Bierman, en AMG, Koster, heeft binnengehaald voor het ontwikkelen van de N. Bierman wordt genoemd als geestelijke vader van de N. Niet voor niets noemt hij de i30 N liefkozend Corner Rascal, wat zoveel betekent als Bochtenkoning. ‘Elk N-model houdt van bochten. Vandaar deze bijnaam.’

Daarna ben ik mij wat meer gaan verdiepen in de Hyundai i30N
N staat voor Namyang, de geboorteplaats, en Nürnbergring
Hyundai betekent moderne tijden
De H symboliseert ook twee mensen die elkaar de hand schudden: de klant en Hyundai. De handdruk is een bewijs van wederzijds vertrouwen en tevredenheid tussen bedrijf en consument. En de oprichter van Hyundai, Chung Ju-yung, heeft een interessante geschiedenis. Om deze geschiedenis heb ik dus een Hyundai aangeschaft…tuurlijk niet. Maar een prachtige filosofie van deze oprichter vind ik het zeker. De oprichter van Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH had duidelijk een andere betekenis en integriteit.

Zonder de bemoeienissen van BMW en AMG topmensen zou de I30N minder succesvol zijn, meen ik. En dat zou de beweegreden van Hyundai ook zijn geweest om deze mensen binnen te halen. Na de proefrit was ik al snel overtuigd om de recensies over de I30N te beamen

De i30N fastback rijdt en stuurt fantastisch en heeft genoeg vermogen en koppel. Het moet ook wel en kan niet anders door de inmengingen van BMW. Je kunt het pas geloven wanneer je erin rijdt.
Van Mercedes naar Hyundai.

Deze heeft o.a. een panoramadak, elektrische stoelen, keyless. Dashboard is compleet en overzichtelijk. Metalen schakelflippers wat om onbegrijpelijke redenen bij de golf van plastic is. Het multimediasysteem kent tal van mogelijkheden en heeft live faciliteiten zoals verkeer en files. Dit zit bij een abonnement met een app inbegrepen.

Het sturen geeft een direct gevoel. De 8 versnellingen DCT automaat werkt hoegenaamd boven verwachting goed. Het schakelmoment gaat bijna ongemerkt. Dit had ik absoluut niet verwacht.
De DSG van de golf schakelt pas beter na aanpassingen door JD, in mijn geval. Daarnaast zijn er een vijftal rijmodus die overduidelijk merkbaar zijn. Dat is bijna bizar te noemen.

Eco, normaal, sport, N modus en N modus custom. In de custom modus kun je de keuzes maken voor hoe de motor, vering, transmissie, geluid, stuurinrichting, esp, elsd moet zijn. In normaal sport of sport plus. De twee uitlaatpijpen staan bekend om hun overweldigend geluid. Stock. In sport plus is dit voor de medemens die geen autoliefhebber is, hoogst irritant. Dus geweldig om te horen.

De acceleratie, de snelheid en het koppel is buitengewoon. 5,4 seconden naar de 100. Met een onmerkbaar gemak. Bijna 300 pk en 360 nm. Het verbruik is 1 op 11.

Een minpunt is dat je door de achteruitkijkspiegel geen goed zicht hebt. En daarnaast is de geluidsinstallatie heel middelmatig te noemen. De twee luidsprekers in de achterdeuren zijn erg verlegen om zich te laten horen.

Dan kom ik terug op dat een Hyundai N niet meteen natuurlijk een eerste keuze moet zijn maar wel 1 van de eerste keuzes realiseer ik mij. De veiligste keuze is vrijwel altijd een degelijke Duitse auto voor een auto met vermogen. Oftewel een dergelijk automerk wat haar sporen reeds verdiend heeft.

De Hyundai i30 N is ontwikkeld door Bierman, de ex-BMW M topman. Het uiterlijk van de I30N is betwistbaar. De achterkant met de imposante stock uitlaten en de subtiele zwarte spoiler en in deze kleur vind ik prachtig. Het verbaast mij ten zeerste dat deze I30N geen voeten in de aarde krijgt in Nederland. Bpm verhaal is een deel van het antwoord. Het ontbreken van een BMW M label oid is het andere deel van het antwoord, denk ik.
Est quod Est. 5 jaar garantie.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Hyundai i30

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.