Hyundai i30 1.6 GDI i-Motion (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i30 1.6 GDI i-Motion |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 11.900 km |
KM-stand laatst | 11.900 km |
Aankoop Hyundai i30
- 11.900 km
Sinds een tijdje was ik uitgekeken op mijn Citroën C1. Ik verhuisde in het midden van 2012 vanuit Hoorn naar Den Haag, maar ik bleef voetballen in Hoorn. Daardoor zit ik elke zondag ongeveer 200 km in de auto (op en neer naar Hoorn). Ook voor mijn werk maak ik de nodige kilometers.
Nu was de Citroën een keurig autootje. Zuinig in gebruik, en bovendien mijn allereerste auto. Ik had alleen het basismodel van deze auto, dus zonder enige luxe (geen airco, geen automatische ramen, etc). Nu ik zo vaak in de auto zit en ik stiekem aan gezinsuitbreiding zat te denken, ben ik op zoek gegaan naar een luxere en vooral grotere auto.
Eerst ging mijn voorkeur uit naar de Alfa Romeo Guilletta. Een leuke auto, maar erg duur en dat liet mijn budget niet toe. Toen in maart 2012 de nieuwe Hyundai i30 werd geïntroduceerd, viel mijn oog daar eigenlijk gelijk op. Ik vond het een gelikte auto en de standaard opties die geleverd werden spraken mij ook aan.
Na lang wikken en wegen, toch in november besloten om naar de dealer te gaan. Ik kon nog een leuke prijs voor mijn C1 ontvangen en zij hadden een demo staan. Ik heb er een stuk in gereden en na een tijd onderhandelen heb ik dan besloten de Hyundai aan te kopen.
Na een week was de auto klaar, en overgeschreven en kon ik mijn eerste kilometers gaan maken. Het was erg wennen om in een auto te rijden die twee keer zo groot en breed is als de C1, maar na twee dagen was ik daar wel aan gewend. Onderweg naar huis probeerde ik de Cruise Control uit, aangezien ik dat nooit had gehad. Dat was iets wat ik beter niet kon doen, want ik zat bijna in de kofferbak van mijn voorganger omdat ik de i30 niet heel snel van de Cruise Control af kreeg, maar dat was mijn eigen fout.
Ik rij nu ongeveer een week met de i30 en ik kan zeggen dat ik erg tevreden ben. Hij rijdt ongeveer 1 op 15 en dat vind ik acceptabel voor een dergelijke auto. Hij is erg stil. Alleen is het niet de snelste met het optrekken. Bij stoplichten word ik standaard voorbij gestreefd door andere auto’s.
Het Flex Steer vind ik zelf erg prettig. Zodra ik in de bebouwde kom rijdt, schakel ik over op de stand Comfort. De stuurbekrachtiging past zich aan op de snelheid die je rijdt en met inparkeren is het erg makkelijk. Zodra ik buiten de bebouwde kom rijdt, schakel ik over op de stand Normaal of Sport. Hierdoor stuurt de auto wat zwaarder, wat vooral op de snelweg erg prettig is omdat je dan niet al slingerend over de weg gaat.
De auto rijdt zelf erg rustig. Zoals ik eerder zei, is hij erg stil en kan je met een gerust hart op stap. Hij houdt zich goed met flinke zijwind. Ik rij dus nu een week met volle tevredenheid in de i30. Ook een wel aardige bijkomstigheid is dat je ze niet zo veel op de wegen en is het eens wat anders dan alle Volswagens, Audi’s en BMW’s.
Zodra ik nog wat meer kilometers heb gemaakt zal ik nog een nieuwe update plaatsen om meer te delen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.