AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Hyundai
  • i30
25

Kwaliteitsimpuls

Hyundai i30 1.6 GDi i-Catcher (2012)

Het i30-interieur wordt gedomineerd door ronde, organische vormen en is keurig afgewerkt. Het navigatiedisplay is ook het scherm van de achteruitrijcamera. De 1,6-liter GDI-krachtbron is niet voorzien van een turbo, maar heeft wel directe brandstofinspuiting.
  • Autotest
1 november 2012 om 08:12
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Koreaanse auto's schurken steeds dichter tegen de Europese aan. De nieuwe Hyundai i30 is zelfs goeddeels ontwikkeld in Duitsland en wordt gebouwd in Tsjechië. Is dat genoeg om zich met zijn Europese concurrenten te kunnen meten?

De waardering van het lijnenspel van een auto blijft altijd iets persoonlijks. Het neemt niet weg dat we gerust kunnen stellen dat Hyundai serieus bezig is met een familieidentiteit. Het uiterlijk van de i30 vertoont grote verwantschap met dat van auto's als de i40 en de i20. Hij heeft een dynamisch voorkomen met strakke lijnen en een stevige schouderpartij. Met z'n aflopende, bijna coupé-achtige daklijn loopt de i30 keurig in de pas met een aantal concurrenten.

Bij het instrumentarium overheersen de organische vormen. Wel is het geheel overzichtelijk gebleven. Dat Hyundai de hoeveelheid schakelaars op het dashboard nog enigszins binnen de perken heeft weten te houden, is overigens voor een deel toe te schrijven aan het feit dat er een boel knoppen op het stuur zitten. Het i30-stuur in onze testauto bevat welhaast meer knoppen dan dat er twintig jaar geleden in een hele Hyundai Pony te vinden waren. In de praktijk functioneert alles prima. Verder heeft Hyundai een flinke stap vooruit gemaakt als het gaat om de materiaalkeuze. Alles zit stevig in elkaar en voelt goed aan.

De vormgeving speelt niet alleen een rol als het gaat om de bediening van de auto, het heeft ook invloed op de ruimtebeleving. De Hyundai is vanbinnen niet overdreven breed. Daar staat tegenover dat de Koreaan wel een behoorlijke hoofdruimte biedt en dat is in dit segment een veel interessanter gegeven. Minstens zo Europees als z'n hoofdruimte zijn ook de stoelen. Die voelen lekker stevig aan en bieden, ook als je wat flinker van postuur bent, goede ondersteuning.

Ongeblazen motor

Downsizing, je lijkt er tegenwoordig niet meer aan te ontkomen. Bij Hyundai zijn ze al wel bezig met turbomotoren, maar de i30 heeft nog een ongeblazen krachtbron. Die direct ingespoten 1,6-liter staat voor 135 pk in de tabellen. De i30 heeft een probleemloos schakelende zesbak, die we regelmatig moeten gebruiken, met name om terug te schakelen. De i30-motor is namelijk nogal van het gezapige soort, weinig sprankelend. Als je het gaspedaal intrapt, merk je wel dat er direct iets gebeurt onder de motorkap, maar levert dat niet de acceleratie op waar we op hopen, alsof de motor last heeft van zuurstofgebrek. Wel is de i30 redelijk zuinig. We kwamen uit op een testgemiddelde van 1 op 12,5.

De i30 rijdt zeker niet oncomfortabel, alleen zou iets meer verfijning van het onderstel – en dan met name aan de achterkant – prettig zijn. De Hyundai heeft ook wat weinig gevoel in de stuurinrichting. Die is net even te afstandelijk, en daar doet de in drie standen instelbare bekrachtiging niets aan af.

De i30 is voorzien van de gangbare veiligheidsvoorzieningen. Denk hierbij aan airbags, ABS en ESP. Verder scoort hij in de EuroNCAP-test de maximale vijf sterren. Hyundai levert afhankelijk van de uitvoering verder nog knie-airbags en koplampen die in de bocht meedraaien. De prijs kan zeer concurrerend worden genoemd. En dan heeft zelfs een kale i30 gewoon airbags rondom, elektrisch verwarmbare buitenspiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, mistlampen in de voorbumper en audiobediening op het stuurwiel. Plus ook nog eens vijf jaar garantie.

Oordeel

4 sterren

De i30 kan zich nog niet op alle fronten met de Europeanen meten. Hij mist finesse, maar heeft wel een prima prijs-kwaliteitsverhouding.

Signalement

Merk Hyundai
Model i30 1.6 GDI i-Catcher
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 26.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.591 cc
Maximaal vermogen 99 kW / 135 pk bij 6.300 tpm
Maximaal koppel 164 Nm bij 4.850 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.300 mm / 1.780 mm / 1.465 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.168 kg
Laadvermogen 552 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 600 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,3 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,3 s / 8,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,4 s / 19,0 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 118 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai i30
Hyundai Hyundai i30

Uitgelicht aanbod

    1.0 T-GDI Comfort 5-d - Navigatie - Achteruitrijcamera - Climate control - Trekhaak - Fabrieksgarantie tot 06-2022

    Hyundai i30 1.0 T-GDI Comfort 5-d - Navigatie - Achteruitrijcamera - Climate control - Trekhaak - Fabrieksgarantie tot 06-2022

    • 2017
    • 45.437 km

    € 15.750

    Wagon N Line 1.5 T-GDI 48V Automaat Hybrid/Leder/Camera/Led/160pk.

    Hyundai i30 Wagon N Line 1.5 T-GDI 48V Automaat Hybrid/Leder/Camera/Led/160pk.

    • 2020
    • 6.228 km

    € 28.900

    1.6 GDI BLUE i- MOTION

    Hyundai i30 1.6 GDI BLUE i- MOTION

    • 2015
    • 137.015 km

    € 10.875

Meer Hyundai i30 occasions

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai i30 specificaties
  • Hyundai i30 occasions
  • Hyundai i30 video's
Advies en informatie
  • Hyundai i30 tests
  • Hyundai i30 gebruikersreviews
  • Hyundai i30 index
PREMIUM
Citroën C4 - Hyundai i30 - Skoda Octavia

Citroën C4 - Hyundai i30 - Skoda Octavia

In de middenklasse, waar je niet te veel met je kop boven het maaiveld wilt uitsteken, was...

Lees meer
Rij-impressie Hyundai i30

Rij-impressie Hyundai i30

46

Met de vorige generatie i30 parkeerde Hyundai zichzelf voor het eerst stevig in het C-segment....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Hyundai i30 (2013)

    Hyundai i30 (2013)

    6
    • 27 januari 2021
  • Ford Focus vs. Hyundai i30 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Hyundai i30 - Dubbeltest

    • 1 januari 2021
  • Hyundai i30 - Occasion aankoopadvies

    Hyundai i30 - Occasion aankoopadvies

    32
    • 6 oktober 2020
  • Autonieuws
    Dít is de vernieuwde Hyundai i30 N!

    Dít is de vernieuwde Hyundai i30 N!

    33
    • 24 september 2020
  • Autonieuws
    Vernieuwde Hyundai i30 N te zien

    Vernieuwde Hyundai i30 N te zien

    10
    • 16 september 2020
  • Review
    Hyundai i30 1.6i CVVT Blue i-Drive (2011)

    Hyundai i30 1.6i CVVT Blue i-Drive (2011)

    3
    • 5 september 2020
  • Autonieuws
    Vernieuwde Hyundai i30 N jaagt over de Nürburgring

    Vernieuwde Hyundai i30 N jaagt over de...

    9
    • 31 juli 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Hyundai Bayon is nieuwe compacte cross-over

    Hyundai Bayon is nieuwe compacte cross-over

    50
    • 2 maart 2021
  • Review
    Hyundai i10 1.2i i-Drive (2011)

    Hyundai i10 1.2i i-Drive (2011)

    2
    • 1 maart 2021
  • Autonieuws
    Hyundai Mistra vanuit alle hoeken

    Hyundai Mistra vanuit alle hoeken

    34
    • 1 maart 2021
  • Autonieuws
    Hyundai Ioniq 5 razendsnel uitverkocht

    Hyundai Ioniq 5 razendsnel uitverkocht

    64
    • 1 maart 2021
  • Review
    Hyundai ix20 1.4 i-Catcher (2013)

    Hyundai ix20 1.4 i-Catcher (2013)

    1
    • 28 februari 2021
  • Review
    Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2020)

    Hyundai Kona Electric 64kWh Premium (2020)

    • 26 februari 2021
  • Autotest
    Test: Hyundai i10 1.0 T-GDI N-Line

    Test: Hyundai i10 1.0 T-GDI N-Line

    7
    • 26 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep