Hyundai i20 1.2 Go! (2014)

autoreview

Hyundai i20 facelift
Hyundai i20 faceliftHyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20Hyundai i20

Signalement

Uitvoeringi20 1.2 Go!
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf161 km
KM-stand laatst57.600 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een frisse start

  • 325 km

Onze Hyundai I20 1400 Dynamic van oktober 2009, die we sinds augustus 2010 reden, beviel ons uitstekend. Eind 2013 namen we een aantal auto's uit de B-klasse onder de loep, als mogelijke opvolger. Geen van alle zagen we als opvolgen van onze I20.

Een proefrit in een I20 van na de facelift in 2012 maakte me enthousiast. De inruilprijs voor onze huidige auto viel alleen een beetje tegen. Ons besluit stond vast, we kopen in de loop van 2015 een Hyundai I20 van een jaar oud, met net de kop eraf.

Begin december 2014 stond de nieuwe I20 in de showroom en nieuwsgierig toog ik naar de dealer. De nieuweI20 spreekt me absoluut niet aan qua model. Ik vind de oude mooier. Babbeltje gemaakt met de verkoper en ons voornemen om in de loop van 2015 in te ruilen kwam ter sprake.

De verkoper van Cluistra in Nieuwegein meende dat nu inruilen voor een nieuwe I20 Go van het model 2014 een veel voordeliger optie is. De I20 Go werd vanaf midden 2014 aangeboden als I-deal uitvoering met als extra's bluetooth, privecy glass achter, speciale donkergekleurde lichtmetalen velgen en cruise control. De extra's ter waarde van meer dan € 2000,00. Deze auto stond nu met nog eens € 2000,00 korting in de showroom.

Op mijn opmerking dat deze korting wel verrekend zou worden met de inruilprijs, vroeg de verkoper mijn sleutel om een taxatie te maken. De inruilprijs bleek hetzelfde te zijn dan in oktober 2013 bij een andere dealer. Het kostte niet veel tijd om de knoop door te hakken. Een nieuwe I20 voor dezelfde prijs als een gebruikte van een jaar oud.

De dealer had het alleen nog in de kleur zwart parelmoer, maar die kleur staat hem goed. Voor mijn vrouw was de kleur meer wennen, omdat ze liever weer een donkergrijze zou kopen. De auto is op 3 januari 2015 op kenteken gezet en geleverd. Nu we de auto drie dagen in ons bezit hebben, vindt mijn vrouw de passagiersstoel voorin beter zitten, omdat de zitting iets hoger staat dan in de oude I20.

We zijn ontzettend blij met deze aankoop. In 2013 vertelde een verkoper dat de nieuwe I20 met 1200 motor beter rijdt dan de oude met 1400 motor. Ik kan nu alleen maar zeggen: deze man had gelijk. De 1200 heeft 86 pk bij een gewicht van 945 kilo. De oude 1400 had 100 pk bij een gewicht van 1010 kg.

De 1200 motor voldoet uitstekend. Hij trekt lekker vlot door. Over het verbruik kan ik nog niets zeggen. Ik ga het verbruik op de verbruiksmonitor weer bijhouden. Maar de verbruiksmeter geeft na plm. 200 km een verbruik van 5.0 liter op 100 km aan. In de praktijk zal ik daar wat boven komen. de oude 1400 reed 1 op 16,2 gemiddeld over 73000 km. Ik schat in dat we nu gemiddeld boven de 1 op 17,5 uitkomen.

De nieuwe is een stukje stiller dan de oude. De rijkarakteristiek is net even anders. Heerlijk comfortabel.

Je merkt dat dat de ontwikkelingen van de techniek niet stil staan. De nieuwe heeft een stop/startsysteem. Bij het veranderen van rijstrook tip je even de richtingwijzer aan en hij knippert drie keer.

De stoelen zitten zoals we van de I20 gewend zijn. Echt geweldig. Het stuur is met prachtig leer bekleed. Het ligt ook fijn in de hand.

Ik wil na elke onderhoudsbeurt weer een update schrijven, zodat er weer een compleet verhaal komt. De waardering van de auto heb ik voorlopig op 4 sterren gezet. De auto moet zich nog verder gaan bewijzen.

De eerste onderhoudsbeurt.

  • 17.961 km

We rijden de I20 alweer bijna een jaar. De kilometers tikken flink aan, maar het is zeker geen straf om onderweg te zijn. Wat opvalt is het zeer soepele gedrag van de motor en de bediening van de auto. De stoelen zitten ook op langere ritten prima. Het brandstofverbruik was over het afgelopen jaar gemiddeld 1 op 17,8. Geen slechte score. De 1200 motor voldoet prima in het dagelijks verkeer in Nederland.
Vandaag heeft de auto de eerste onderhoudsbeurt gehad bij dealer Cluistra in Nieuwegein. Geen bijzonderheden. Gewoon olie verversen, filters vervangen en de auto op een hele lijst van punten controleren. Voor € 248.70 stond de auto weer gewassen klaar en waren ook twee plekjes steenslag in de lak bijgewerkt. Ik heb de indruk dat de lak van de huidige I20 iets meer open staat voor steenslag dan de vorige I20 uit 2009. Zou de lak van de nieuwe I20 iets minder sterk zijn? Ik weet het niet. Heeft iemand er ervaring mee? Dan graag een reactie.

De zwarte I20 kan er weer een jaar tegen.

Een probleemloos jaar verder.

  • 33.849 km

Vandaag naar de dealer voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt. Ik kon er op wachten en binnen twee uur stond de auto weer klaar, schoongewassen en wel. Voor de prijs van € 280,30. Een alleszins redelijk bedrag voor een beurt bij de dealer. Er waren dan ook geen bijzonderheden.
Het blijft een heerlijke auto waar ik elke keer weer met plezier in rijd. De voorbanden hebben nog 5,1 mm profiel en de achterbanden 5,5 mm. Ook netjes. Het scheelt wel dat ik een rustige rijder ben.
Ik ben dit jaar wel een keer tussendoor bij de dealer geweest omdat het klepje bij de tankdop niet goed dicht te krijgen was. Dit probleempje is onder garantie verholpen.

De jaarlijkse onderhoudsbeurt

  • 51.360 km

Vanmorgen voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt naar de dealer geweest. Er zit weer een jaar met probleemloze kilometers op. Een standaard beurt, waarbij de bougies en diverse filters werden vervangen. De bodem werd geïnspecteerd op schade en waar nodig bijgewerkt. De voorbanden hebben nog 4 mm profiel en de achterbanden 5 mm. De banden van het merk Hangkook bevallen mij prima.
Het enige puntje van aandacht was het klepje bij de tankdop. Telkens na het tanken moest ik een keer of vier het klepje dicht drukken. Dat is nu goed bijgesteld. De beurt viel iets duurder uit dan de twee voorafgaande, maar € 399,15 vind ik alleszins redelijk. De auto stond weer gezogen en gewassen klaar. De service bij Cluistra in Nieuwegein is top.
De auto bevalt ons na drie jaar nog uitstekend.

De auto ingeruild

  • 57.600 km

De I20 bevalt ons nog uitstekend, maar na bijna 3,5 lonk ik stiekem naar de nieuwe I20 met 1 liter turbo motor. Hoe zou dat rijden ten opzichte van de oude I20? Hyundai heeft deze weken een actie zomer upgrade. € 1000,00 extra inruil voor de oude auto. Daarnaast betalen voor de I-Motion en wegrijden in de € 1500,00 duurdere Comfort. Voor vanmiddag stond er een proefrit op de planning. We waren na een uurtje rijden helemaal om. Wat een fijne stoelen. Goed rijgedrag en een heerlijke motor die laag in de toeren rijdt ten opzichte van de oude I20. Ter vergelijking: De oude zit bij 100 km/uur al op 3000 toeren per minuut, terwijl de nieuwe bij die snelheid slechts 2200 toeren draait. We konden bij dealer Cluistra in Nieuwegein een prima deal sluiten. Het wordt opnieuw een zwarte auto. De auto staat nog bij de importeur. De aflevering staat gepland voor 8 juni. De huidige I20 heeft zich in de afgelopen 3,5 jaar prima gehouden. We hadden er een fijne auto aan. Maar de ontwikkelingen gaan toch wel heel snel. Dat merk je als je onderweg bent in de nieuwe I20. Ik hoop mijn bevindingen met de nieuwe in een nieuw review te melden als we er wat kilometers mee gereden hebben.

PRIVATE LEASE Hyundai i20

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.