Hyundai i20 1.0 T-GDI Premium (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i20 1.0 T-GDI Premium |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 1.869 km |
KM-stand laatst | 11.000 km |
De eerste i20 BC3
- 1.750 km
Ik werk bij een Hyundai dealer en dit is mijn demo auto. Een van de aller eerste van Nederland die deze premium automaat binnen kregen enkele weken geleden. Ik heb er nu een kleine 2000 kilometer mee afgelegd dus ik zal even vertellen wat mij opvalt. Ter referentie ik heb ongeveer 22.500 kilometer in het vorige model i20 (handgeschakelde Comfort uitvoering) gereden.
Wat mij direct opviel is dat de auto veel stiller is geworden! Het vorige model i20 had nog wel eens last van wat lawaai van de kettingmotor. De 7-traps DCT voelt weer wat strakker aan dan de vorige en schakelt rap door de versnellingen heen, terugschakelen is minder snel. Wat ik merk van het 48V systeem is dat de auto vrij ver kan uitrollen in de 'zeil' modus in de eco-stand. In de comfort stand schakelt die de motor niet uit, dan remt die vrij fors af op het 48V systeem om wat energie te regeneren. In derde, sportstand van de auto reageert de i20 fel op het gaspedaal en trekt die hem door het toerenbereik heen.
Het verbruik van de auto valt me enigszins tegen, mijn vorige handgeschakelde i20 was zuiniger. Ik zit nu gemiddeld op de 1 op 17. Het is mogelijk om 1 op 20 te rijden als je keurig rond de 105 km/h rijd op de snelweg op cruise control.
Uniek aan de premium automaat is de smart cruise control (ookwel adaptieve cruise genoemd) de auto houd netjes afstand met z'n voorganger. Dit systeem kennen we uit de Kona Hybrid of de IONIQ bijvoorbeeld. Hij remt op de snelweg alleen voor Nederlands verkeer te snel af en houd te veel afstand met de voorganger waardoor iiiiieeedereen naar de linkerbaan afslaat waardoor de auto weer direct moet afremmen om de nieuwe afstand te bewaren. Dit is heel vervelend.
Op de i20 premium zit ook een rijbaan assistent en deze stuurt zelf mee/tegen om hem in het midden van de rijban te houden. Na een seconde of 20 gaat die piepen dat je je handen aan het stuur moet houden. Dit systeem vind ik zelf heerlijk omdat ik veelal snelweg kilometers maak. Het nodigt wel uit om soms even op de telefoon te kijken...
Daarnaast zit er een 7-speaker Bose audiosysteem in (ipv Krell Premium audio in vele Hyundai's) en deze klinkt erg mooi en zuiver en kan vooral erg hard en blijft zuiver.
Hyundai's Bluelink 2.0 audi-navigatiesysteem zit standaard op deze uitvoering van de i20 en dat ziet erg fraai uit. De stoelverwarming en STUURVERWARMING vind ik zelf echt heerlijk, vooral de eerste 10 minuten als je net weg rijd.
Voor diegene die benieuwd is dit betreft een demo auto, dus als je een proefritje wilt maken moet je even naar Hilversum komen ;-)
Misschien schrijf ik binnenkort meer als ik wat meer kilometers heb gemaakt.
4500 km
- 4.521 km
We zijn weer eventjes verder met de nieuwe Hyundai i20 en ik ben nu helemaal gewend aan de auto. Inmiddels ben ik gewend aan de smart cruise control geraakt en irriteer ik mij er niet zo aan. Het werkt eigenlijk heel goed en de afstand die de auto houd is voldoende veilig.
Ik rijd voornamelijk in de eco-stand omdat de auto dan lekker ver kan uitrollen, dit scheelt ook weer in het verbruik. De auto gaat dan 'zeilen' zegt het display en de motor schakelt zichzelf dan eventjes uit totdat je de rem weer indrukt, dan start het 48V systeem de motor weer zonder dat je het door hebt.
De auto zit goed in elkaar en voelt lekker lichtvoetig en stuurt licht. De precisie in het sturen is ook zeer goed voor elkaar want de auto reageert vrijwel direct op stuurbewegingen, máár het is niet de meest scherpe harde sportieve auto in het B-segment. Naar mijn ervaring stuurt en veert een Ford Fiesta nog nét iets sportiever.
Laatst ook even de automatische grootlicht assistent uitgeprobeerd bij het rijden over de Veluwe en deze werkt ook erg goed. Ook auto's die ruim in de verte aan komen rijden detecteert de lichtsensor al en schakelt het grote (LED) licht uit.
Steeds vaker verkies ik de Hyundai i20 boven mijn Mazda MX-5 en mijn 350Z roadster omdat hij in de stad maar ook op de snelweg heel erg relaxt rijd. Maar wellicht komt dat ook door het weer buiten...
Verkocht
- 11.000 km
Helaas is er alweer een einde aan gekomen. De i20 Premium is verkocht en gaat naar een gelukkige klant. Wat mij op is gevallen is dat het 48V systeem erg goed samenwerkt met een automatische transmissie. De zeilfunctie werkt feilloos met de automatische transmissie, zeker in de eco rijmodus. Met een handgeschakelde auto voelt het nét iets minder verfijnt en kan je minder vaak 'zeilen'
Ik heb nu even 2 weken met een handgeschakelde i20 Comfort gereden en dat is toch even een stukje minder luxe dan een i20 automaat premium. :')
Wat wél heel erg gaaf is van de handgeschakelde i20 is dat de i20 in de sportmodus automatisch tussengas geeft (rev-matching functie). Dit maakt het voor mij weer helemaal goed. Normaal gesproken vind je dit soort functies enkel op een i30N of een Nissan 370Z bijvoorbeeld.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i20
