Hyundai i20 1.0 T-GDI N Line (2023)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | i20 1.0 T-GDI N Line |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2023 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 13.738 km |
| KM-stand laatst | 23.124 km |
Hyundai i20 N-Line (2023)
- 14.477 km
Met het wisselen van werkgever in september, mocht ik mijn zakelijke leaseauto (een Kia Picanto uit 2022) helaas weer inleveren. Mijn nieuwe werkgever kon mij geen leaseauto bieden en dus werd het tijd voor mijn eerste eigen auto! Zodoende begon de zoektocht.
Ondanks dat de Kia Picanto voor mij een prima rijdende auto was, wilde ik graag een iets grotere auto en dus kwam ik meteen bij het B-segment uit. Daar begon de keuzestress, want het B-segment is natuurlijk oververtegenwoordigd op de Nederlandse markt!
Ik zocht naar een sportief uitziende, betrouwbare en zuinige auto. Ook zocht ik naar een jonge auto met liefst minder dan 50.000 km op de teller, omdat ik van plan ben om een lange tijd te blijven rondrijden. Na mijn online zoektocht, ook via Autoweek, kwam ik op de onderstaande shortlist. Eerder vielen de Suzuki Swift, Mazda 2, Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Peugeot 208 af.
Shortlist:
- Renault Clio (V) RS-Line
- Ford Fiesta (Mk8) ST-Line
- Kia Rio (3) GT-Line
- Hyundai i20 (BC3) N-Line
Ik heb in de Fiesta, Rio en i20 proefgereden; de Clio die ik op het oog had, was op het laatste moment toch al verkocht.
De Fiesta vond ik erg sportief rijden en er zat alles op en aan. De Fiesta is ook altijd een leuke auto om te zien. Toch heb ik niet gekozen voor de Fiesta, vanwege de 'EcoBoom' verhalen die hier ongetwijfeld bekend zijn.
De Rio vond ik erg saai, ondanks dat ook hier alles op en aan zat. Er was eigenlijk niets dynamisch aan de Rio; eigenlijk gewoon een standaard auto met een sportieve, bumperset erop geschroefd.
Uiteindelijk is het dus de Hyundai i20 N-Line geworden. Bij mijn eerste kennismaking met de auto was ik eigenlijk meteen verkocht! Het is geen 'dertien-in-een-dozijn' auto die je overal ziet rondrijden en dat maakt hem voor mij direct aantrekkelijker dan de andere opties. De auto komt uit 2023 en had slechts 13.738 km op de teller!
De auto reed bij de proefrit lekker sportief; niet net zo als de Fiesta, maar sportief genoeg om er op een bochtig weggetje plezier aan te beleven. Toch blijft er nog wel sprake van comfort. Helemaal op de stukken snelweg die ik probeerde, maar ook op slechte landweggetjes is het niet zo dat ik elk hobbeltje opmerkte.
Het Mild-Hybrid systeem was erg wennen met de proefrit (inmiddels ben ik daar helemaal aan gewend; lees mijn volgende review!), maar zou de auto zuiniger moeten maken. Het afremmen op de dynamo moest ik goed inschatten door op tijd het gas los te laten. En na een paar keer afremmen op de dynamo, begon de auto te ' zeilen'. Gave techniek!
Verder had deze auto alles wat ik erop wilde: het sportieve exterieur en interieur van de N-Line, de daarbij behorende grommende uitlaat en het grotere infotainment systeem met Apple Carplay. Stoel- en stuurverwarming heb ik geen behoefte aan. Het enige minpuntje was dat de auto geen Climate Control heeft.
Ik heb de auto gekocht bij Hyundai Herwers Deventer en meegenomen naar Groningen, waar hij (vanwege de fabrieksgarantie) in onderhoud komt bij de Hyundai-dealer in de buurt. Bij het ophalen heb er een originele ijs- en zonnescherm, wielmoerslotenset en een N-mattenset bijgekocht.
Ik ga nu eerst genieten van mijn auto!
Bijna 10000 km verder!
- 23.124 km
Bijna een jaar geleden kocht ik mijn Hyundai i20 N-Line van een merkdealer uit Deventer. Nu ik 10.000km op de teller heb bijgeschreven, kan ik wat meer vertellen over de auto.
Ik ben nog steeds erg blij met de i20! Ik kocht hem mede vanwege het 'geen-dertien-in-een-dozijn' design en ik vind het nog steeds een leuke verschijning. Ik krijg ook nog steeds complimenten voor de auto! Ik ben de i20 in de N-Line uitvoering eigenlijk ook nog niet tegengekomen op de weg. De kwaliteit van de auto is degelijk; het houdt zich allemaal goed, ondanks dat ik de auto enigszins heb misbruikt vanwege het verbouwen van mijn recent aangekochte kluswoning. In dit geval is het minpunt natuurlijk de stoffen bekleding, die veel stof opneemt en lastig schoon te houden is. Voor de rest is het heerlijk rondrijden in de i20, waarbij de stoelen genoeg comfort bieden om ook langere afstanden fijn af te kunnen leggen.
Ik ben direct na aankoop overgegaan tot het tanken van E5/98 brandstof, omdat ik van mening ben dat dit op de lange termijn goed is voor de auto en het verbruik daarmee iets beter wordt. In de eerste maanden reed ik veel rond in de ECO stand, waarbij de auto automatisch de motor uitschakelt bij gas los (indien de 48V accu voldoende is opgeladen). Dit is het zogenaamde 'zeilen'. In het begin was dit toch erg wennen, omdat je als bestuurder niet weet wanneer de auto klaar is om te gaan zeilen. Soms remt de auto dus af en soms gaat hij zeilen. Dit is redelijk onvoorspelbaar en ik had graag gezien dat Hyundai op het dashboard een icoontje in programmeert, zodat de bestuurder weet waar hij/zij aan toe is. Overigens heb ik tot nu toe geen enkel probleem ondervonden met het Mild Hybrid systeem, waar ik veel reviews over geklaagd wordt.
Ook viel het verbruik in de ECO stand erg tegen. Nu moet ik zeggen dat ik een redelijk pittige rijstijl heb, maar ondanks aanpassingen aan mijn kant kwam de auto niet veel verder dan 6.0 L/100km. Wat mij betreft een teleurstelling, ook omdat ik E5/98 tank. De COMFORT modus gebruik ik eigenlijk niet. Uiteindelijk ben ik vaker in de SPORT stand gaan rijden. In deze stand remt de auto af op de generator en wordt er elektriciteit opgeslagen in de 48V accu. Deze energie wordt weer gebruikt bij het optrekken. In de praktijk is deze SPORT stand veel zuiniger en haal ik naar werk toe (16km) met gemak 5.0 L/100km!
Er zijn wel een aantal technische problemen ontstaan. De raambediening aan de passagierszijde is (om onbekende reden) defect geraakt. En bij temperaturen boven de 20 graden Celsius gebeurt het weleens dat de parkeersensoren een storing geven. Dit laat ik binnenkort allemaal controleren tijdens de jaarlijkse oliewissel. Ook krijgt de auto dan een nieuwe brandstofpomp gemonteerd, als onderdeel van een terugroepactie van Hyundai. Ik neig er nog naar om een setje verlagingsveren te monteren, zodat de auto nog net een beetje sportiever oogt. Ook heb ik nog een setje 18-inch wielen op het oog.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i20
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Hyundai i20 1.0 T-GDI Comfort Automaat / Navigatie via Apple Carplay of Android Auto / Stuur-, en Stoel verwarming / Achteruitrijcamera / Trekgewicht 1110 kg / cruise control / Climate control / Parkeersensoren achter /
- 2023
- 37.826 km

Hyundai i20 1.0 T-GDI Comf.Smart
- 2022
- 55.471 km

Hyundai i20 1.0 T-GDI COMFORT/CARPLAY/CAMERA/ALL IN PRIJS
- 2022
- 29.905 km


