Hyundai i20 1.0 T-GDI N Line (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | i20 1.0 T-GDI N Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 13.738 km |
KM-stand laatst | 14.477 km |
Hyundai i20 N-Line (2023)
- 14.477 km
Met het wisselen van werkgever in september, mocht ik mijn zakelijke leaseauto (een Kia Picanto uit 2022) helaas weer inleveren. Mijn nieuwe werkgever kon mij geen leaseauto bieden en dus werd het tijd voor mijn eerste eigen auto! Zodoende begon de zoektocht.
Ondanks dat de Kia Picanto voor mij een prima rijdende auto was, wilde ik graag een iets grotere auto en dus kwam ik meteen bij het B-segment uit. Daar begon de keuzestress, want het B-segment is natuurlijk oververtegenwoordigd op de Nederlandse markt!
Ik zocht naar een sportief uitziende, betrouwbare en zuinige auto. Ook zocht ik naar een jonge auto met liefst minder dan 50.000 km op de teller, omdat ik van plan ben om een lange tijd te blijven rondrijden. Na mijn online zoektocht, ook via Autoweek, kwam ik op de onderstaande shortlist. Eerder vielen de Suzuki Swift, Mazda 2, Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Peugeot 208 af.
Shortlist:
- Renault Clio (V) RS-Line
- Ford Fiesta (Mk8) ST-Line
- Kia Rio (3) GT-Line
- Hyundai i20 (BC3) N-Line
Ik heb in de Fiesta, Rio en i20 proefgereden; de Clio die ik op het oog had, was op het laatste moment toch al verkocht.
De Fiesta vond ik erg sportief rijden en er zat alles op en aan. De Fiesta is ook altijd een leuke auto om te zien. Toch heb ik niet gekozen voor de Fiesta, vanwege de 'EcoBoom' verhalen die hier ongetwijfeld bekend zijn.
De Rio vond ik erg saai, ondanks dat ook hier alles op en aan zat. Er was eigenlijk niets dynamisch aan de Rio; eigenlijk gewoon een standaard auto met een sportieve, bumperset erop geschroefd.
Uiteindelijk is het dus de Hyundai i20 N-Line geworden. Bij mijn eerste kennismaking met de auto was ik eigenlijk meteen verkocht! Het is geen 'dertien-in-een-dozijn' auto die je overal ziet rondrijden en dat maakt hem voor mij direct aantrekkelijker dan de andere opties. De auto komt uit 2023 en had slechts 13.738 km op de teller!
De auto reed bij de proefrit lekker sportief; niet net zo als de Fiesta, maar sportief genoeg om er op een bochtig weggetje plezier aan te beleven. Toch blijft er nog wel sprake van comfort. Helemaal op de stukken snelweg die ik probeerde, maar ook op slechte landweggetjes is het niet zo dat ik elk hobbeltje opmerkte.
Het Mild-Hybrid systeem was erg wennen met de proefrit (inmiddels ben ik daar helemaal aan gewend; lees mijn volgende review!), maar zou de auto zuiniger moeten maken. Het afremmen op de dynamo moest ik goed inschatten door op tijd het gas los te laten. En na een paar keer afremmen op de dynamo, begon de auto te ' zeilen'. Gave techniek!
Verder had deze auto alles wat ik erop wilde: het sportieve exterieur en interieur van de N-Line, de daarbij behorende grommende uitlaat en het grotere infotainment systeem met Apple Carplay. Stoel- en stuurverwarming heb ik geen behoefte aan. Het enige minpuntje was dat de auto geen Climate Control heeft.
Ik heb de auto gekocht bij Hyundai Herwers Deventer en meegenomen naar Groningen, waar hij (vanwege de fabrieksgarantie) in onderhoud komt bij de Hyundai-dealer in de buurt. Bij het ophalen heb er een originele ijs- en zonnescherm, wielmoerslotenset en een N-mattenset bijgekocht.
Ik ga nu eerst genieten van mijn auto! In mijn volgende review bericht ik over de eerste 1.000 km met de auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai i20

Lezersreacties (0)
Reageren