Hyundai i10 1.0 i-Motion (2014)

autoreview

Hyundai i10 1.0 i-Motion (2014)

Signalement

Uitvoeringi10 1.0 i-Motion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst16.849 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke auto

  • 2.780 km

Omdat onze Micra al 16 jaar oud werd en we wel iets veiligers wilden, zochten we een andere kleine auto. Gebruikte kleine auto's zijn zo gewild en dus duur dat een nieuwe nauwelijks duurder blijk te zijn als je de jaarkosten uitrekent. En met een nieuwe heb je meteen het voordeel van de laatste stand van de techniek in veiligheid en comfort. En met de BPM-verhoging in het verschiet besloten we om er nog een in 2014 aan te schaffen.

Na het lezen van diverse autotests kozen we voor proefritten in een Volkswagen Up! een Kia Picanto en een Hyundai i10. Voor ons stak de i10 er met kop en schouders boven uit. Stil, comfortabel, goede wegligging, mooie afwerking, en erg compleet. En dan nog die 5 jaar garantie. Uiteindelijk gekozen voor een zwarte in de Comfort uitvoering, die elektrische ramen voor en achter heeft, centrale vergrendeling met afstandsbediening, climate control, radio-CD-speler, in hoogte verstelbare stoel en 6 airbags.
Na een kleine 3000 km zijn we nog steeds erg enthousiast. Hij rijdt fantastisch en we vinden hem er leuk uitzien. Schakeling, koppeling, besturing, alles werkt heel prettig.
Je kunt er goed met 4 volwassenen in, en ook lange stukken zijn geen probleem door de rust en de goede wegligging. Verder vinden we hem zeker snel genoeg.

We waren benieuwd naar het praktijkverbruik van deze i10. Met onze vorige auto's haalden we, met het "nieuwe rijden", steeds een verbruik dat nog lager was dan de meetcijfers/ fabrieksopgave.
Het verbruik tot nu toe is 5,3 l/100km (1:18,7). We hopen dat dat nog wat lager wordt in de zomer, maar het opgegeven verbruik van 4,3l/100 gaan we niet halen. Hieraan kun je zien dat de huidige Europese meetmethode te ver van de dagelijkse praktijk afstaat. Wel is deze i10 weer een stukje zuiniger dan onze oude Micra 1.3 waarmee we gemiddeld 6,3l/100km reden (1:16).

Zijn we ook ergens ontevreden over?
Naast het verbruik, dat we eigenlijk toch iets lager hadden gehoopt, eigenlijk nauwelijks.
Wat ons tijdens een lange rit met wat vochtig weer opviel was dat we de airco nodig hadden om de voorruit volledig vrij te houden, tenminste als we de blazer niet te veel lawaai wilden laten maken. Een ander puntje is dat de motor niet zo van lage toeren houdt (en wij wel). Volgens de schakelindicator kun je met 50 naar de 4, maar dan wordt hij toch wel brommerig, al is het na het inrijden wel wat beter geworden.
Een laatste opmerking betreft de afwijking van de snelheidsmeter die gauw zo'n 10 % bedraagt (vergeleken met een tomtom). Bij 50 op de teller rijdt je amper 45 en bij 120 op de teller rijdt je nog geen 110. Dat had wat nauwkeuriger gemogen.

Maar al met al zijn we zeer tevreden, we zouden hem zeker meteen weer kopen.

winterbanden

  • 3.279 km

Ik had nog niet vermeld dat de banden op wat ruwer wegdek rumoeriger zijn. Omdat de auto verder nogal stil is valt dit meteen op.
Nu we 3 weken geleden deze banden vervangen hebben door winterbanden is dat een stuk minder. Met deze winterbanden rijdt hij trouwens prima, misschien nog wel iets confortabeler.
Laatst moesten we een flink stuk over besneeuwde wegen en dat ging met deze winterbanden uitstekend.

Nog steeds heel tevreden

  • 15.610 km

Inmiddels rijden we de i10 al weer een dik jaar. De jaarbeurt leverde geen onverwachte dingen op. Voor 175 euro werden alle controles uitgevoerd, olie, oliefilter en interieurfilter vervangen.

We zijn nog steeds erg tevreden. We zouden nog steeds dezelfde kopen als deze zou wegvallen. Misschien zouden we wel een exemplaar met cruisecontrol nemen als de meerprijs niet te hoog is.

Het brandstofverbruik over het eerste jaar is uitgekomen op 1:19,5 (5,1 l/100km). Dat is meer dan we oorspronkelijk gehoopt hadden maar toch best wel zuinig.
Tijdens de eerste paar duizend kilometer verbruikte de auto een beetje olie: het eerste jaar zakte het oliepeil 0,8 l over dik 11.000 km waarvan de helft de eerste 4000 km. Dat is geloof ik normaal voor een auto die nog ingereden moet worden. Inmiddels lijkt het olieverbruik erg laag te zijn, ik schat 1 l op 20.000km, dus tussen de beurten door bijvullen zal niet nodig zijn. (Dat hoefde het eerste jaar overigens ook niet).

We hebben nog een klein beetje pech gehad, maar daarbij hadden we telkens geluk bij een ongeluk:
Iemand had een deuk in onze geparkeerde i10 gereden maar gelukkig een briefje achtergelaten. Dat is via de verzekering weer kostenloos gerepareerd. Daarvoor hebben we een week een leenauto gehad: ook een i10, maar dan nog een maatje luxer.
Ook had een marter onder de motorkap het slangetje van de ruitensproeier doorgebeten. Dat heeft de dealer kostenloos gerepareerd. Inmiddels schuiven we telkens een rooster van kippengaas onder de motor, als hij op de oprit staat, om de marter af te schrikken.

kleinigheden

  • 16.849 km

Een paar kleinigheden wil ik jullie niet onthouden.
Laatst sloeg de motor niet aan bij het starten.
Bij het starten slaat hij meestal binnen binnen een seconde aan. Heel soms duurt het iets langer (2 seconden of zo). Omdat ik dat niet verwacht laat ik de sleutel in zo 'n geval wel eens te vroeg los, dus voordat hij is aangeslagen. Laatst liet ik de sleutel los precies op het moment hij wilde aanslaan, maar sloeg meteen weer af. Opnieuw starten daarna lukte echter niet meer. Tot 3x toe een seconde of 3-5 gestart, maar geen resultaat. Ik dacht aan het "sleutel"-controlelampje in het dashbord te zien dat hij de sleutel niet herkende en dat daarom de startblokkering in werking was getreden. Met de resevesleutel geprobeerd en nog steeds wilde hij niet starten.
Een uur later maar de dealer gebeld. Tijdens dit telefoongesprek startte hij echter wel weer! De conclusie was dat hij waarschijnlijk "verzopen" was. De oplossing was geweest om gewoon gas te geven tijdens het starten. Ik had altijd begrepen dat moderne auto's zonder gasgeven gestart moesten worden. En dat ze niet meer konden "verzuipen" door de moderne inspuittechnieken. Weer wat bijgeleerd dus. En het "sleutel"-controlelampje in het dashbord blijkt aan te geven dat hij de sleutel juist wel herkent.

Een ander minpuntje blijkt de harde kunststof binnenbekleding op de portieren. Mijn moeder heeft daar laatst per ongeluk een kras op gemaakt met een metalen knoop van haar mouw. Die kras valt best fors op op dat grote zwarte vlak, en ik krijg hem ook niet weg. Bij de achterportieren is door vervoerde spullen iets van de oranje coating van de binnenbekleding afgegaan.
Valt natuurlijk allemaal wel mee, maar omdat dit onze eerste spiksplinternieuwe auto was is het toch een beetje jammer. Krassen zaten natuurlijk ook in onze vorige auto's, maar daar vielen ze gewoon minder op door de gebruikte materialen en omdat alles er al wat gebruikter uitzag.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai i10

Lease'm
Hyundai i10 1.0i Comfort
€ 329
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.