Hyundai Excel 1.3i LS (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Excel 1.3i LS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 183.000 km |
KM-stand laatst | 185.000 km |
Aanschaf
- 183.000 km
Voor de vakantie waren mijn vriendin en ik op zoek naar een goedkoop autootje. Simpel is goed genoeg, maar hij moet wel (meerdere keren) naar de Alpen kunnen rijden. En terug natuurlijk. Dus we zochten geen auto voor dagelijks gebruik.
We waren in eerste instantie op zoek naar bijvoorbeeld een Toyota Starlet, vanwege de zeer goede naam. Van een garagehouder kregen we de tip ook eens naar Hyundai Excel's te kijken. Zijn ervaringen daarmee waren ook zeer goed, maar doordat ze iets minder bekend zijn, zijn ze vaak wat goedkoper aan te komen.
Een van de eerste auto's waar ons oog op viel was deze Excel uit 1997. Niet te oud, niet te duur, mét Airco! Tijdens de proefrit ben ik nog even naar eerdergenoemde garagehouder gereden. Die had aangeboden eens naar de auto te kijken voordat ik hem zou kopen. Zijn bevindingen:
- auto is in goede staat
- voorpijp uitlaat dringend aan vervanging toe
- 2 nieuwe bandjes nodig
Gesterkt door dit professionele advies ("voor dat geld hoef je niet verder te zoeken!") ben ik teruggereden naar de handelaar. De vraagprijs was €950, ik heb €700 geboden, en kon hem voor €800 meenemen.
Aan de binnenkant was de auto in redelijk goede staat:
- De deurklinken binnen hadden wat scheuren in het plastic (de rechter viel echt bijna van ellende uit elkaar)
- Een van de scharnietjes van de hoedenplank is afgebroken. Hij is wel prima bruikbaar.
- Af en toe merk je een licht geurtje. Je ruikt af en toe dat er ooit in is gerookt. Gelukkig is dit luchtje niet erg aanwezig, want daar heb ik een echte hekel aan. Tijdens de proefrit heb ik er zelfs niets van gemerkt.
- Bestuurdersstoel aan de zijkant wat afgesleten, gelukkig merk je er tijdens het zitten niks van. Alleen tijdens in of uitstappen voel je dit.
Aan de buitenkant is het enige dat opvalt een grote grijze band over de achterklep (het kontje), ongeveer waar op sommige modellen een spoiler zit. Blijkbaar heeft hij ooit wat schade gehad daar en was dit een goedkope manier om het te fixen. Het zit er goed op, dus zal geen problemen opleveren. Alleen esthetisch is het wat minder mooi.
Er volgt snel meer info over welke dingen ik in de eerste maand ben tegengekomen.
Eerste reparaties
- 183.144 km
Zoals ik hierboven al aangaf moest er een en ander worden vervangen aan de auto. Omdat er geen onderhoudsboekje was bijgehouden (deze was i.i.g. niet aanwezig), is de distributieriem voor de zekerheid vervangen. Daarnaast wat extra zaken:
Distributieriem, V-snaren, remblokken voor, voorpijp uitlaat. Inclusief manuren € 560,-
Later heb ik nog twee nieuwe voorbanden laten monteren (€120,-) en olie laten verversen (€40,-).
Totaal: € 720,-.
Zelf klussen
- 183.500 km
Nu de auto technisch gezien op de belangrijkste punten is aangepast, wilde ik wat aan de binnenkant doen. Onderstaande dingen heb ik zelf vervangen of gemonteerd.
- Geurvretende spray: € 15,-
- Twee nieuwe deurklinken binnenkant: € 22,60
- Nieuwe ruitensproeierkop achter (de vloeistof liep aan de binnenkant van de ruit ipv de buitenkant): € 6.70
- Tweedehands mistachterlicht (oude was gebroken en zat daardoor niet meer vast in de achterbumper): € 20,-.
- Scharniertje hoedenplank gerepareerd met wat improvisatie.
Totaal: € 65,-
De vervelende geur is weg en ook de rest is weer net wat netter dan hiervoor.
Nog altijd erg tevreden met de auto. We gebruiken hem niet dagelijks, maar wel regelmatig. Hij is ruim voor z'n formaat en gewicht. Vrij vlotte prestaties (met de airco aan iets minder). En hij start altijd zonder enig probleem. Over een paar dagen naar Oostenrijk. Daarna laat ik weten hoe hij zich over de lange afstanden houdt en of hij de bergen een beetje omhoog komt.
Vakantie Oostenrijk
- 185.000 km
Met de auto op vakantie naar Oostenrijk. Wat een luxe in vergelijking met vorig jaar, toen we met de trein moesten! Het eerste dat me meeviel was de inhoud van de bagageruimte. Echt een hele slag groter dan wat je in compacte auto's als een Starlet tegenkomt!
Op de Duitse Autobahn heerlijk doorblazen. Op de teller een snelheid van 175km/h was geen probleem. En dan te bedenken dat de teller over het gehele bereik overal maar zo'n 2 á 3 km/h overdrijft (met de TomTom als ijkmeting). Heel netjes!
Ook in de bergen houdt hij zich goed, zelfs in een hoge versnelling. Als het stijl wordt natuurlijk tijdig terugschakelen. Alleen het remmen op de motor doet hij duidelijk minder hard dan andere auto's, waardoor de rem nog wel eens aangetikt moest worden.
Eénmaal op een erg stijl en klein haarspeldbocht-bergweggetje (30-40 km/h max) met een te hete motor langs de kant gestaan. De ventilator was niet aangeslagen en er was niet genoeg rijwind om de motor te koelen. Hier moet ik binnenkort eens naar laten kijken. Ik verwacht dat de thermostaat het die keer liet afweten. Gelukkig is hij verder wel overal waar nodig aangeslagen.
Het verbruik ligt op de snelweg (met soms stukken boven de 150 km/h, maar ook een uurtje file) op ongeveer 1 op 15. Bij gemixt gebruik in Nederland haal ik meestal ongeveer 1 op 14 tot 1 op 14,5.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.