Honda S2000 (2003) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | S2000 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 209.000 km |
KM-stand laatst | 216.000 km |
Leuker dan de Porsche
- 209.500 km
De uitslag bij de cardioloog viel mee, volgens haar zou ik hoogstwaarschijnlijk de zomer overleven. Vol opluchting besloot ik mezelf een Dinky Toy kado te doen.
Het werd een Honda S 2000. Mijn hemel, dit is pas leuk! Misschien flauw, maar ik ga onbewust vergelijken met de auto die ik vorig jaar om deze tijd had, de 911 Targa GTS (zie andere review).
Waar dat verhikel volledig over-engineered is, digitaal en haatdragende blikken van omstanders oproepend, is de Honda zoals puur rijden bedoeld is: lichtvoetig, lekkere reactie op het gas (de 911 heeft een flink turbogat) en analoog, eerlijk, built to last. Het dakje opent in 10 seconden en zelfs op de snelweg met de blote hemel boven je kun je met je medepassagier praten. Je kan de motor doorhalen tot 9000 rpm maar hij pakt bij elk toerental heerlijk op. Vergeleken met de 911 is het interieur een verademing: Niet meer knoppen dan nodig en allemaal te bedienen met je handen aan het stuur, meer heeft een mens niet nodig. Ik kocht 'm met 209.000km op de teller en aanmelden bij klokje rond leek me voor de hand liggend. Kom ik ook eens op youtube.
Tot ik er achter kwam dat iemand me 7 jaar geleden voor was. Z'n S2000 had bijna een half miljoen kilometers achter de kiezen.
Geconstateerde gebreken? Een lekke schokdemper.
Ik zal eens aan mijn cardioloog vragen of die kilometerstand met mij als bestuurder in mijn S2000 ook haalbaar is.
6000 kilometer verder
- 216.000 km
Inmiddels heb ik er alweer 6000km opzitten en een deel daarvan is een rit op de beroemde Stelviopas. Helemaal betrouwbaar is de S2K niet geweest, eind zomer knalde het bestuurdersraam in de deur (bowdenkabel gebroken) en deze week begon de auto op 3 cylinders te lopen.
Inmiddels zitten er 4 nieuwe bobines in en doen alle cylinders weer mee, naast het feit dat de motor veel soepeler loopt en oppakt.
Het verbruik in de zomervakantie lag op 1:12, inclusief lange autobahnritten waar soms de 235 km/u werd aangetikt. Het blijft opmerkelijk hoe geschikt deze auto is om open te rijden, tot 110 km/u kun je rustig de radio aanzetten en met elkaar kletsen terwijl de zon op je bol schijnt.
Over de radio gesproken: voor 5 tientjes is er een klein kastje aan geknoopt wat Bluetoothkoppeling met je telefoon mogelijk maakt, altijd doen als je een S 2000 hebt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.