Honda S2000 (2000) #5

autoreview

Honda S2000 (2000)

Signalement

UitvoeringS2000
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf51.000 km
KM-stand laatst73.000 km
Lezerswaardering: 39%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste verslag

  • 71.000 km

Ik lees erg graag reviews van anderen op Autoweek en heb besloten er nu zelf ook 1 te plaatsen.
De auto is heb ik nu 2 jaar in bezit, nu kan ik voor mijn gevoel een goed oordeel vellen over de auto.

In de zomer van 2013 heb ik besloten een roadster te willen aanschaffen. Ik ben altijd al auto-liefhebber geweest, niet alleen qua roadsters, maar in zijn algemeenheid.

De eisen waren:
- hoog vermogen;
- betrouwbare auto;
- bijzonder model (blijft uiteraard altijd persoonlijk);

De shortlist bestond na weken zoeken / kijken uit een BMW Z4, Porsche Boxster (S) en de Honda S2000.

Uiteindelijk de Honda gekozen vanwege de motor, betrouwbaarheid en het bijzondere model. Vooral met dat laatste onderscheidt de Honda zich: er is simpelweg nooit een opvolger gekomen waardoor je altijd het "enige" model hebt en nooit achterloopt qua techniek t.o.v. een opvolger.

Na het bekijken en proefrijden in 4 S2000's heb ik uiteindelijk voor dit rode exemplaar gekozen.
Bepalend in de keuze waren het feit dat je ze in het rood zelden ziet, tevens zag deze auto er erg goed uit (weinig tot geen gebruikssporen).
In combinatie met de lagere km-stand en de volledig bekende onderhoudhistorie (facturen aanwezig, ook van de door een vorige eigenaar aanschafte hardtop) moest dit hem worden.
Dit exemplaar was een stukje duurder dan andere S2000's echter dit was het mij waard.
De oplettende lezer had het wellicht al gezien: het kenteken is uit 2003, de auto uit 2000. Oorspronkelijk komt de auto uit Zweden en is 3 jaar later naar Nederland gebracht. Zelfde de Zweedse instructieboekjes zitten er nog in, hoewel ik daar geen wijs uit kan worden ;).


In september 2013 heb ik hem opgehaald (gekocht bij particulier) en naar huis gereden.
Uiteraard de eerste weken veel gereden, het is tenslotte nieuw en als het maar éven geschikt weer is: kap er af en genieten maar.

Voor dagelijks gebruik wordt de auto niet / nauwelijks ingezet. De hardtop heb ik daarom nooit gebruikt en staat al vanaf aanschaf binnen. Als ik ga rijden, is dat voor 80% met de kap naar beneden.

De auto is grotendeels origineel. Niet originele onderdelen zijn de 17-inch velgen van ná de facelift en de open-air-intake van Injen (heb het originele luchtfilter ook nog). Verder zijn het radioklepje van de AP2, evenals de pookknop. Ook is de auto licht verlaagd.

Direct na aanschaf heb ik een klasse 3-alarm in laten bouwen. Dit is een eis van de verzekeraar als ik hem allrisk wilde verzekeren. Zelf geeft het me ook een prettig gevoel dat er alarm in zit.

Ik heb geen mogelijkheid hem bij huis binnen te stallen, maar jij staat op de oprit onder een autozeil, dit beschermt prima tegen de weersinvloeden. Zo blijft de lak ook mooi rood. Bij de vorige eigenaar heeft hij altijd binnen gestaan (3 jaar), ik heb het idee daarvóór ook, gezien de staat van de lak / auto.

Na 2 jaar in bezit ben ik er tevreden over de auto. Als ik hem niet gebruik, staat hij onder zeil (letterlijk).


Het rijden.

Positieve punten van de auto betreffen vooral de motor (inkoppertje). De motor geeft de auto echt 2 gezichten.
Onder de 6.000 rpm is het een vlotte auto, maar niet meer dan dat. Je kan er heerlijk mee toeren, ook onderin het toerengebied gaat dit prima zonder te bokken/stoten.
Zodra je de 6.000 rpm passeert (visueel in het dashboard precies op de helft van de toerenteller, zou dit toeval zijn...) gaat er een andere wereld open. Je voelt de extra kracht en hij trekt heerlijk door tot 9.000 rpm. Waarschuwing: dit kan verslavend zijn! :). Het geluid dat de auto produceert is heerlijk. Van een vol diep geluid onderin de toeren tot een luide schreeuw richting de begrenzer. Ook voor omstanders dus genieten (mits je liefhebber bent :)).

Het onderstel kan prima uit de voeten met zowel rustig rijden als flink gasgeven. De wegligging is heerlijk, het sturen gaat met veel gevoel.

De prestaties van de auto heb ik uitmuntend gegeven, hoewel er uiteraard veel auto's zijn die inmiddels sneller zijn. Voor mij hoeft de auto niet sneller, daarom de volle waardering. Voor mensen die graag meer willen, biedt een auto met turbo meer uitkomst vanwege het tuningspotentieel.

Voor mij is de beleving belangrijker dan, daarmee zit ik voor mijn gevoel met deze motor gebakken :).

Het comfort is voldoende. Je kunt prima cruisen met de auto, echt comfortabel is de auto natuurlijk niet. Geen probleem: dat weet je vantevoren. Als je dat wil, kan je beter een andere cabrio zoeken. Lange / middellange afstanden (tot 100 / 200 km) gaan op zich prima, hierbij mis ik soms wel de cruise control. Ook is de motor op de snelweg lawaaiig en is er aardig windgeruis door de stoffen kap. Deze sluit goed (100% waterdicht), echter is windgeruis altijd meer aanwezig dan in een auto met vast dak.
Overigens rijdt ik op de snelweg 100 a 110 km/h als kruissnelheid, dit rijdt prettiger dan als ik sneller rijdt. De motor maakt flink wat toeren (4.000 rpm bij 120 km/h).

Overigens: ik heb soms het idee dat ik wat lager zou willen zitten in de auto ondanks het feit dat je van nature al laag zit in dit model. Ben soms om me heen aan het kijken op internet zijn of er manieren zijn om dit aan te passen (wellicht met aangepaste stoelrails). Zijn er mensen die hier ook zo over denken / ervaring mee hebben?

In de winter rijdt de auto niet en staat hij gestald in een garage (december t/m februari). Dan schors ik hem ook voor de MRB.


Betrouwbaarheid / gebruikskosten

Nadat ik in sept. 2013 de auto heb gekocht, zijn dit de kosten geweest:

- verbruik gemiddeld 1:11. Dit is voor mij ruimschoots acceptabel, zeker gezien het prestatieniveau. Uiteraard is het verbruik grotendeels afhankelijk van je rechtervoet. Ik gebruik de auto veelal om rustig te rijden, uiteraard wel af en toe de auto wakker maken/houden om even te "spelen";
- olieverbruik geen;
- jaarlijks onderhoudsbeurt en APK als auto uit de stalling komt (februari). Buiten de beurten om geen extra kosten, er is nog niks stuk gegaan; onderhoud geschiedt bij de officiele Honda-garage;
- in januari 2014 banden rondom vervangen. Gekozen voor Goodyear Eagle F1 gezien goede recensies m.b.t. grip / prestaties op droog wegdek. Naar prestaties op nat wegdek heb ik niet gekeken: dan wordt de auto toch niet gebruikt;
-aanschaf klasse 3 alarm (geen onderhoud maar zal het even vermelden);

Verder geen kosten / onderhoud, saai dus eigenlijk ;). De onderhoudskosten bij de dealer zijn overigens vergelijkbaar met die van een Civic, ligt dus niet veel hoger.

Al met al ben ik erg tevreden en merk ik aan de reacties van sommige mede-weggebruikers dat het een bijzondere auto is. Ik ervaar dit zelf ook zo.
Zeker gezien het feit dat veel snelle auto's tegenwoordig met turbo worden uitgerust, maakt deze Honda extra bijzonder.

Mochten er nog bijzonderheden komen, of als ik merk dat ik zaken vergeten ben, zal ik deze review bijwerken.

Reacties en feedback: altijd welkom, leuk als er op gereageerd wordt.

Op de vraag of ik opnieuw zo'n auto zou willen kopen: nee, want áls deze auto al weggaat, wil ik wat anders. 2 keer dezelfde auto kopen is voor mij zowiezo geen optie).
Zou ik de Honda S2000 aanraden aan anderen die een sportieve roadster willen: volmondig ja!
Dit is dan vooral gebaseerd op mijn eigen ervaringen met de auto.

Te koop

  • 73.000 km

De afgelopen maanden heb ik minder met de auto gereden dan gewenst. Ik heb hem een paar weken geleden in de stalling gezet, hij geniet nu van een welverdiende winterslaap.

Omdat het vooruitzicht is dat ik er komend jaar minder mee kan gaan rijden dan gewenst en andere prioriteiten heb, heb ik de auto te koop gezet. Rationeel wellicht verstandig, qua gevoel uiteraard niet..
Blijft nog steeds een geweldig ding, zeker gezien de staat van de auto. Nooit problemen mee (gehad), hopelijk kan ik er een mede-liefhebber blijft mee maken.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.