Honda Jazz 1.4i LS (2006)

autoreview

Honda Jazz 1.4i LS (2006)

Signalement

UitvoeringJazz 1.4i LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf80.000 km
KM-stand laatst101.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dieselverbruik op benzine!

  • 101.000 km

De auto nu ruim 1 jaar in bezit, geen enkel probleem tegen gekomen.

Verbruik
Ruim 20.000 km gereden. Verbruik, gemiddeld makkelijk 1 op 15, en dat is vergeleken met 1 op 10 van de Ford Mondeo Wagon een verademing. Ook de wegenbelasting scheelt 220 euro per jaar in de provincie waar ik woon. in de zomer is 1 op 20 haalbaar. maar gemiddeld 1 op 18 is te doen. veel cruisecontrol en binnen wegen. Maar dat maakt niet uit, want de snelweg is niet zijn beste vriend.
Fabrieksopgaven is realistisch, in de verbruiksmonitor zijn er zelfs gebruikers die er onder zitten. Zo zuinig rijden doe ik niet, maar het is een sport geworden om vlot mee te rijden met het verkeer (belangrijk voor mij), en dan toch 1 op 17,5 gemiddeld op een tank te kunnen halen.

Veiligheid
Voorin voldoende. Ook fijn dat met mijn 'geknuffel' met de vangrails geen enkele onderhuidse schade heeft opgeleverd. (sterk genoeg)
Nadeel vind ik dat er geen gordijn airbags achterin zitten voor de kinderen. Dat was een voorname reden om Mondeo te gaan rijden.

Ruimte
Een ander punt is de ruimte. Ondanks dat de JAZZ praktisch en slim is, mis ik wel de grote bak van de Mondeo. Daarentegen staat een hoop gemak, climate en cruise control, smart seats, en parkeersensoren achter tegenover. We hebben nu voor de vele dingen die je mee moet met jonge kinderen een dakkoffer. Het verbruik stijgt dan niet eens zoveel.

Rij eigenschappen
Op de snelweg is het geen wonder, helemaal niet met 130 km/h @ 4000 rpm. dus redelijk wat lawaai. Dat is ook te zien aan het verbruik. 1 op 14. Misschien kan er de 1.2 versnellingsbak onder, want die heeft wat andere verhoudingen. Ook is hij in vergelijking met de Mondeo erg 'hard' afgeveerd wat mede komt door de kortere wielbasis. Je schud wat meer in de Jazz.
Lastig is dat het stuur niet centreert. Ik dacht eerst aan een mankement, maar na speuren op internet blijkt het een niet herstelbare 'fout' te zijn in de stuurbekrachtiging. Even wennen maar hij stuurt scherp zat en de rotondes en bochten kunnen harder dan de gemiddelde bestuurder ze rijdt. :P
Ik vind de remmen niet super goed.
ABS werkt goed!

Onderhoud
Ik heb een mega grote beurt gegeven, (100,000 km beurt) waarbij de remblokken rondom werden vervangen. Ook de airco werd onder handen genomen.
Was wel erg prijzig. ruim €600,- volgende keer iets meer rondshoppen. maar nu is hij de eerste ton onderhouden bij de Honda dealer.
Winterbanden met stalen velgen aangeschaft.

De originele banden van Yokohama (2), zaten er nog achter onder na 6 jaar! ze hadden zelfs nog voldoende profiel, (3mm)Die vervangen ivm droogtescheuren. Nu energy savers eronder. Voor nog chinese meuk. voor mij echt onbekend merk. Glad bij vocht. maar daar komen ook energy savers of dergelijk product onder.(A-merk)

Ik vind goede banden erg belangrijk, omdat het je enige contact (hopelijk ;) is met de weg.Factoren zijn voor mij: veiligheid, grip, verbruik, lawaai en prijs.

Binnenlampje is 2 x stuk gegaan, en vervangen.

Schade
Zelf schade gereden. koplamp unit, spiegel en voorscherm stuk. Zelf gerepareerd. Kost een hoop minder, en omdat we hem toch nog een aantal jaren willen houden. maakt dat niet zoveel uit voor ons. Wel jammer van de restwaarde.


Interieur:
Functioneel, niet spetterend.
Plastic waar het kan (slim met vieze kinder voeten) Vlakke laadvloer (max 1,70 meter) Magic seats, maar door kleine achterdeur niet heel toegankelijk.


UPDATE:
02-2015 km stand 120.000
Nieuwe Accu: na 8,5 jaar heeft de eerste accu het begeven. Nieuwe laten inzette bij de Dealer in Assen. Dit vanwege de goede/ duurzame ervaringen van een originele accu en de afmetingen van de accu!

Binnenlampje weer stuk gegaan.

CC geeft wat problemen bij constant aanstaan moest in de zomer opnieuw worden gevuld. Binnen het jaar. We zijn nu aan het onderzoeken waardoor het komt, het lijkt geen lek te zijn omdat de druk van het systeem goed was en er nog voldoende druk in zat.

Ik denk erover om de motor te laten tunen om zo ook het toerental bij 130 km/h omlaag te krijgen. Tov van een 1.2 scheelt draait de 1.4 (onze auto) 500 t/min MEER bij 130 km/h. dat is niet zo prettig. Nu rij ik voor het werk veel op 80 en 100 km wegen dus dat scheelt aanzienlijk in het verbruik.

Kortom nog steeds:
Voordelen: gunstig verbruik, betrouwbaarheid, slim interieur, grote vlakke laadvloer, Degelijke voorspelbare rij-eigenschappen.

Nadelen: Geen snelwegtijger, magic seats niet maximaal toegankelijk door kleine achterdeuren. til drempel achterklep. Uitstraling.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.