Honda Jazz 1.4i LS (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.4i LS |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 112.000 km |
KM-stand laatst | 187.500 km |
- 112.000 km
Na verschillende reviews gelezen te hebben van de Jazz besloten om er ook een te schrijven over mijn Jazz.
Nadat mijn vorige auto, een qashqai, ingeleverd moest worden bij de leasemaatschappij en onze Toyota Landcruiser te oncomfortabel werd bevonden om dagelijks 90 km woon-werk verkeer aan te kunnen, op zoek gegaan naar een vervanger.
Aangezien ik een auto vooral koop met mijn verstand, alle Alfa´s, Opel en Renault en dergelijke links laten liggen. Ik kijk daarbij vooral naar de auto´s op deze reviewsite met de slechtste lezerswaarderingen, vandaar. Gezien onze goede eerdere ervaringen met een Toyota Avensis, gaan rondneuzen naar iets japans. En aangezien we in Noorwegen wonen misschien wel een vierwielaandrijving.
Op mijn lijstje stonden:
Daihatsu Sirion 1.3, want 4wd en Yaris motor met distributieketting.
Daihatsu YRV 1.3, zelfde techniek.
Honda Jazz 1.3.
Mitsubishi Colt
Toyota Yaris 1.0/1.3
Hyundai Getz 1.3, outsider.
Skoda Fabia maar eigenlijk alleen omdat die voor mijn budget met lage kilometerstanden te koop waren.
Allemaal bezineuitvoeringen en ongeveer van 2002/2003. Diesel wel overwogen maar dan kom je uit op iets als een Polo, Corsa of C3 met flink veel hogere kilometerstanden. Wilde ik bewust niet.
Groter wilde ik ook niet vanwege de gewilde zuinigheid. En dan moet je i.c.m bezine een niet al te zware auto hebben, denk ik.
Na wat speuren bleven er alleen een aantal Jazzen over en 1 YRV, die op een flink end rijden te koop stond.
Dichterbij stond een lichtblauwe Jazz te koop met CVT automaat.
Tijdens de proefrit geen gekke dingen gevonden en omdat de prijs mij aanstond en de auto maar 112.00 kilometer gelopen had, besloten deze dan ook maar te kopen.
Mijn eerste Honda en wat voor een!! De ultieme bejaardenbak! Met automaat ook nog. Tja, en dat nog voor je veertigste... . Maar ik ga nu eenmaal niet als eerste voor het uiterlijk maar voor de techniek en betrouwbaarheid.
Met airco, elektrisch bediende en verwarmde spiegels, elektrische ramen en dat is het wel zo´n beetje En die, door autoweek vervloekte en vele anderen, CVT automaat.
Maar niet door mij vervloekt, het is eigenlijk best aardig rijden. Vloeiend kom je van je plek met weinig motorlawaai. Tenminste als je niet altijd maar het gaspedaal tot bijna op de bodem trapt.
Deze CVT past eigenlijk het best bij een rustige rijstijl. Snelle rijders vinden het eerder niks denk ik. Maar van gieren of janken is geen sprake, het is maar wat je wil zien en horen.
Mijn Toyota Previa automaat gaat ook met accelereren naar 1 toerental terwijl de snelheid oploopt. Na het bereiken van een bepaalde snelheid schakelt ie dan over, waar de CVT dan langzaam minder toeren gaat maken. Ik snap dan ook niet wat anderen bedoelen met gieren of janken. Alle auto die accelereren maken herrie, deze ook. Alleen, de beleving met stevig gas geven is anders, dat is waar. Alsof je gas geeft met een speedboot. Het toerental is in het begin van accelereren gelijk al iets hoger dan met een gewone automaat, die eerst in toeren klimt. Alsof de auto aan een strak gespannen elastiek naar voren schiet. Maar dit is eigenlijk alleen maar als je flink gas geeft. En dat doe ik zelden.
In de praktijk: de radio staat aan, het banden geruis hoor je en je praat wat met je medepassagier, of jezelf, kan ook. En in combinatie met de stille motor heb je geen idee dat de auto traploos versneld of met een toerentaldip.
Versnellen van bijvoorbeeld 40 naar 70 gaat met hetzelfde lage toerental wat de auto uitermate comfortabel maakt. Bij 70 km per uur is het toerental zo ongeveer 1800 toeren.
Dat verklaart de zuinigheid dan ook.
Naar mijn werk moet ik eigenlijk maar weinig optrekken waarvan maar 1 keer van 0 naar 60, voor de rest is het meerijden van het verkeer. Daarin blinkt de CVT uit, waar ik woon in Noorwegen zijn geen snelwegen. En hoef ik dan ook niet stevig op te trekken om met een veilige snelheid op een snelweg te komen.
Verbruik: volgens de boordcomputer in de zomer 4.7 liter per 100 km en in de winter(op spijkerbanden) gemiddeld 5.5 liter per 100 km. Zal wel iets onzuiniger zijn in de praktijk.
Tussen twee tankbeurten bereken ik zo´n 1 op 18 met uitschieters naar 1 op 19 in de zomer.
Vind ik niet verkeerd voor en 12 jaar oude auto.
Problemen:
Na een jaar gebruik begon de auto licht te vibreren bij optrekken, na 2-3 seconden is het weg. Op internet gevonden dat dat een bekent probleem van de Jazz kon zijn met CVT bak met deze bouwjaren. De bak moet dan gespoeld worden of de startkoppeling moet vervangen worden
De merkdealer hier in de buurt heeft proefgereden en kon niets vinden, zeiden ze. Alles functioneerde naar behoren. Maar op 200 meter van de dealer gelijk alweer dat bibberende gevoel bij de eerste meters. Gelijk terug, boos geworden en gezegd dat ze nooit een proefrit gemaakt konden hebben.
Een afspraak opnieuw gemaakt. Op mijn verzoek werd de bak gespoeld en voorzien van nieuwe olie. Dat heeft geholpen want daarna daarvan geen last meer gehad.
Niet veel later stotterde de auto bij optrekken. Aangezien ik van de vorige dealer een ontevreden gevoel had overgehouden, nu een andere Hondadealer bezocht.
Ik had op een forum gelezen dat je bij CVT problemen het best bij de merkdealer kon zijn.
Na niet eens een proefrit zei deze monteur tegen mijn vrouw: O, ik weet het al. Ik bestel gelijk een nieuw onderdeel. Een bekend probleem volgens hem. Komt u volgende week maar terug. Kost alleen wel een lieve duit maar dan heb je eigenlijk het enig zwakke punt van de Jazz opgelost, zei hij. Ik wilde nog lang door met deze auto en had ook geen keus, dus maar gedaan.
Bij het ophalen na enkele honderden meters weer die hik!! Gelijk omgekeerd en de monteur meegenomen voor een proefrit waarbij ik reed om hem te voelen wat ik bedoelde. O, zei hij. Dit heb ik helemaal niet gevoeld bij mijn proefrit. Voor mij duidelijk dat Honda zijn monteurs niet laat proefrijden.
Hij had geen idee wat het kon zijn en ze hadden dus voor niks een startkoppeling, want dat was het onderdeel wat hij besteld had, erin gezet. Mijn geld terug gekregen, want mijn probleem niet opgelost.
Wat het wel was, wist ie niet. Maar wat ik wel wist was dat ik er zo niet meer mee wilde rijden.
Na beraad werd besloten dat de brandstoffilter weleens verstopt zou kunnen zijn. Die werd dus vervangen. Na het betalen van de belachelijk hoge rekening, gedacht dat het nu verholpen zou zijn.
Maar nee. Toch weer die hik tijdens optrekken. Gek werd ik ervan.
Bij de Sport stand van de bak werd het wat minder. Toch maar weer een afspraak gemaakt bij de eerste dealer. Ik was bang dat de tweede net zolang door zou gaan met zoeken totdat de startkoppeling weer " terugverdient" zou zijn.
Na een de EGR klep en nokkenassensor vervangen te hebben, kwamen ze erachter dat dat ook niet hielp.
Toen ik opperde om eens te kijken naar de bougies, was de reactie van de (jonge) monteur: "Nee, want dan had ik wel een foutmelding kunnen uitlezen".
Maar het waren de bougies… Die hadden eerder vervangen moeten worden biij een onderhoudsbeurt. Laksheid en fout van mijn kant misschien maar van een Hondamonteur verwacht je dat hij de basis beheerst. En een proefrit maakt.
Na vervanging van alle acht, want twee per cilinder was het probleem nu echt opgelost. En een bijna gratis startkoppeling.
Al met al kan je het de Jazz niet aanrekenen, met een tijdige onderhoudsbeurt was dit niet gebeurt.
Daarna geen probleem meer gehad. En eigenlijk, ondanks het bovenstaande toch best wel tevreden met de Jazz.
Wat bevalt er:
De zuinige stille motor
Overzicht rondom
Korte draaicirkel
Ruime binnenmaten voor zo´n kleintje. De Nissan Qashqai hiervoor was even ruim achterin.
Wat bevalt er minder:
De ietwat harde vering. Hier in Noorwegen zijn de secondaire wegen niet al te best en dan merk je oneffenheden soms wat te veel.
De stoelen zitten voor mij niet heel echt comfortabel. Met name de zitting is iets te kort voor mij.
Bij de aankoop zaten er Yokohama´s onder 195/55 15 inch wat belabberd reed. Bovendien gevoelig voor spoorvorming. En het zag er niet uit maar dat is smaak natuurlijk.
Vervangen door Michelin Energy 175/65 14 inch. Is de standaardmaat. Pas qua uiterlijk beter.
Einde is in zicht
- 187.500 km
De kogel is door de kerk. De Jazz word verkocht.-
Het reeds eerder beschreven hikken van de motor is weer langzaam terug gekomen en nu weer in alle hevigheid last van. Weet nog niet wat het nu is, want de bougies zijn nog niet zo oud.
Het zo geroemde vertrouwen is snel aan het verdampen zo.
De auto wil ik nog na laten kijken wat het is, zo verkopen gaat immers ook niet. Ik laat de bougiekabels nakijken, denk ik.
De Jazz word vervangen door een Audi A3 1.9 TDI waar ik nog een review van ga plaatsen tzt.
In comfort en brandstofkosten ga ik er dus erg op vooruit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.