Honda Jazz 1.4i LS (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.4i LS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 102.000 km |
KM-stand laatst | 190.750 km |
toch maar gaan voor betrouwbaarheid.....?
- 111.400 km
Na 1,5 jaar gereden te hebben met de renault waren we deze auto meer dan zat.
We hebben een gezin van 3 personen en wilden toch wel graag een iets zuinigere(lees kleinere) auto die wel betrouwbaar is.
in september 2010 op de bonnefooi toch maar naar de honda garage voor een proefrit.
We hadden geluk daar er net een 2e hands jazz stond met net een ton op de teller.
het moest een zilverkleurige worden met trekhaak, en dat was deze.
Na een proefrit waren mijn vrouw en ik er snel uit, dit moest hem worden.
Na een kort onderhandelingsgesprek met de verkoper, hebben we de knoop doorgehakt.
We zijn nu 12000 km verder en hebben nog geen spijt !
De auto rijd soepel, echter de vering is voor de vele drempels bij ons in de buurt wel wat straf, dit betekent snelheid aanpassen.
Verder rijd de auto prima, al is de besturing ontdanks de bekrachtiging wat zwaar.
We wonen in de grensstreek en hebben in december 2010 4 seizoenenbanden van goodyear laten monteren, ik ben voor het wintergebruik helemaal om wat winter/4 seizoenenbanden betreft.
We hebben tot nu toe besloten om ze te laten zitten....
In maart ging de auto voor de apk, er mankeerde niets aan... dit was ons de afgelopen 10 jaren niet meer gebeurd.
In april kreeg ik een brief van Honda mbt een terugroepactie van de lichtschakelaar, in de brief stond dat dit ca 2-3 uur in beslag zou nemen, echter stond ik binnen een half uur weer buiten.Er hoefde alleen een stekker vervangen te worden.
Net vorige week(mei 2011)de auto weggebracht naar een inbouwfirma (H*K) voor een cruisecontrol, dit werd me bij de officiele dealer iets te gortig(€750) bij deze inbouwfirma was de prijs €565.
Tevens had deze firma een lek ontdekt in de airco installatie(ze hadden per ongeluk de airco ook gecontroleerd)
De eerste ervaringen met de cruise control zijn goed.
deze week ook voor het eerst iets olie bijgevuld; ca 400ml, wel even in de gaten houden dus.
In september zal de auto wel aan een beurt toe zijn qua kilometers....
toch betrouwbaar !
- 122.000 km
Eerst maar eens op vakantie, eigelijk zou de auto een beurt moeten hebben, maar dat vond ik vlak voor de vakantie toch wel zonde.
Dus op vakantie naar frankrijk, niet zo ver, zo'n 700 km.
De auto gedroeg zich prima de heenweg hebben we constant tussen de 100 en 120 gereden met een fietsdrager met 3 fietsen achterop. Dit beiinvloed het verbruik wel, de auto had (inclusief 1 uur file) zo'n 7 l brandstof nodig op de 100 km(comp. geeft 6,8 aan, maar dat is erg optimistisch!).
Tijdens ons verblijf veel gereden in de buurt, veel heuvels maar de jazz houdt zich prima , geen klachten !
Toen weer terug naar husi en aan het eind van de reis hadden we ruim 2100 km gerden met een gemiddelde van 6,5 l !waarvan 1400 km met fietsenrek, veel airco aan maar ook veel op cruisecontrol.
Zoals ik al aangaf moest de auto in september voor een grote beurt, dit was wel even spannend, we hadden toch ruim 18000 km gereden, het resultaat was een normale grote beurt met geen bijzonderheden, wel moeten over 20000 km w.s. de remblokken voor vernieuwd worden. De prijs van deze normale grote beurt was 420 euro! Dit is wel aan de hoge kant, maar tja de merkdealer hanteert andere prijzen dan het autobedrijf om de hoek.
Toch kan ik na een jaar Jazz zeggen, we zijn erg tevreden.
alweer een apk !
- 130.200 km
Vanaf de laatste kilometerstand weinig te melden, of toch wel....
In oktober ging de h4 van de bijrijderskant stuk(is dat nou rechts of links..), in het instructieboekje stond dat dit wel te vervangen was, dus heb ik dat maar geprobeerd, en dit lukte met enig gepriegel wel. Alleen had ik geen nieuwe lamp dus maar een h4 uit de schuur gebruikt.
Natuurlijk 1 week later ging de andere kant stuk, ik dacht dat ik het kunstje wel weer kon doen, maar na 5 minuten gaf ik de moed op en ben naar de garage gereden.
Aldaar gaf de monteur aan dat hij het wel even zou vervangen, ja ja bumper eraf en toen bleek dat de slang van de airco langs de achterkant van de koplamp loopt, daar krijg je dus zonder demontage van de bumper nooit een nieuwe lamp in....
Toen de bumper eraf was gelijk maar 2 nieuwe lampen laten monteren.
Toen de rekening.....€37 euro !!!
Toen de winter in veel kou kwam er niet, het verbruik steeg wel enigzins naar bijna 7l op 100 km, maar ook veel korte stukjes.
verder gene problemen, de goodyear allseasons banden bevallen nog steeds goed, weinig slijtage na 25000 km.
tijdens de winter nog en keer nieuwe ruitenwissers gemonteerd en verder een beetje olie bijgevuld (400ml)
Deze week de APK, ik had gedacht dat er toch wel iets zou zijn, maaaar weer niets aan de hand !!!
zeer tevreden dus
toch een mankementje... ?
- 136.800 km
Na de laatste apk is er weinig te melden, de auto rijdt gem. 6 l op 100 km soms iets meer soms iets minder.
Bij ingeschakelde airco is de pomp te horen, doet hij al wat langer, ik hoop dat deze heel blijft.
Verder weinig te melden, alhoewel een lampje van het remlicht begaf het afgelopen week, zit wel een speciaal lampje in.
kleine beurt....!
- 141.000 km
Na alweer bijna 20000 km gereden te hebben was de jazz weer toe aan een beurt; ditmaal een kleine beurt.
Wederom was er alleen sprake van onderhoud, de kosten vielen ook mee; 250 euro
verdere opmerkingen; de goodyear allseason banden bevallen goed, voor en achter zitten ze na ca 35000 km op 6 mm profiel, ze kunnen dus nog wel even mee.
Eigelijk is er weinig spectaculairs te melden. Het verbruik lag tijdens vakantie (veel snelweg) op 6.2 op de computer (6,5 werkelijk)en daarbuiten in de zomer 6,1 werkelijk.
Ik vind dit geen slechte waardes !
Wankelt de betrouwbaarheid...?
- 148.000 km
Na de kleine beurt hebben we in december 2012 de wintercheck nog laten doen, er was niets bijzonders, echter begin 2013 leek het alsof ik meer geluid hoorde tijdens het rijden.
Een grommend geluid dat aanzwol als je harder dan 60 km p/u reed.
Jawel een van de voorwiellagers was versleten, nog niet schrikbarend erstig, maar we wileden het wel laten vervangen.
in eerste instantie leek het mee te vallen, echter het lager zat vast in de aandrijfsas.
deze moest ook vervangen worden....
Maarja dit was de eerste grote reparatie die we hadden in 45000 km.
Kosten bijna 400 euro.
Een maand daarna ging een voorlamp stuk ,die je bij dit type moeilijk kunt wisselen, dus ook dit maar laten doen.
Verder doet de auto wat hij moet doen, gewoon lekker rijden, we zijn nog steeds tevreden !
Groooote beurt en grote beurs
- 158.000 km
De auto was na een jaar rijden en bijna 19000 km weer toe aan een (dit keer grote)beurt.
Het was te verwachten dat de remblokken vervangen moesten worden, maar de remschijven waren voor ook aan de beurt.
Verder een "gewone"grote beurt met vervangen van de 8 bougies .
Kosten.... 745 eurootjes, maar ja onderhoud kost geld.
Wat kan ik melden over het rijden, voor de grote beurt liep de auto eigelijk zo fijn dat ik bijna dacht dat een groet beurt nog niet nodig zou zijn, maarja dan hou jejezelf ook voor de gek.
De afgelopen kilometers geen rare dingen, gewoon lekker rijden.
Tijdens de zomervakantie naar denemarken ca 1600 km totaal gereden en ca 5,4 l per 100 km(werkelijk verbruik, de computer gaf ca 5,2 aan).
En we hebben gem. 110-130 gereden, maar in denemarken zelf ook wel veel 80 km weg.
Qua tevredenheid en rijplezier zijn we nog steeds niet uitgekeken op de jazz, maar kwa kms zullen we w.s. Volgend jaar wel op zoek gaan naar een jonger exemplaar .
Wat zeker op het verlanglijstje komt te staan is de cruisecontrol !
V-tec hoeft nog niet perse
Alweer bijna een tevreden jaar
- 174.000 km
Sinds september 2013 is er toch weer het nodige gebeur eind oktober begon de radio plots kuren te krijgen, deed het af en toe wel, maar meest niet..
De cd deed het wel, maar daar heb je niet zoveel aan.
Op internet gezocht en jawekl een belende kwaal van de jazz, remedie...
dealer gebeld en zij wisten maar een oplossing en dat was vervangen(ca 800 euro) of tweedehands kopen.of dubbel din radio, kosten 500.
Na nog wat rondgezocht te hebben, kwam ik op marktplaats een advertentie tegen van een enthousiaste jongeman uit breda , die dit wel kon repareren, na contact te hebben gehad ,bij hem langs gegaan en hij heeft een ruilradio gemonteerd, er bleek een onderdeel te warm te worden in de radio die veroorzaakte dat de radio het niet meer deed.
Kosten 200 incl in en uitbouwen.
Dit kon dus nergens anders.....!ik had de radio ook kunnen opsturen, maar krijg hem er maar eens uit, dit had de dealer kunen doen, maar dan was ik oom 2 keer 60-80 euro kwijt.
Verder deed de jazz prima wat hij moest doen, lekker rijden dus !
Tijdens de lichte winter verbruik niet meer dan 6 liter per 100 km?
In april de apk, wat kleine wkzaamheden en helaas de einddemper, deze laten vervangen wegens een lekje. Kosten waren voor de apk €239.
Daarna weer rijden !
Korte vakanties gevierd richting parijs en belgie, en toen was het verbruik rond de 5,8 per 100 km.
Wel weer rond 170.000 400 ml olie bijgevuld.
In augustus nog richting oostenrijk en daarna moet de auto weer een 20.000 km beurt....ben benieuwd...!
In oktober worden er w.s. Nieuwe 4 seasons gemonteerd, want we hebben besloten om nog even verder te rijden met onze trouwe Jazz.
Kleine beurt
- 178.500 km
Na de vakantie was de auto weer toe aan een ondhoudsbeurt, een kleine, hierbij worden de olie, oiliefilter, pollenfilter vervangen, en de auto nagekeken.
Geen bijzonderheden, nieuwe allseasonbanden komen er nog op !
Wordt vervolgd
Tevreden zonder lichtpuntje
- 184.500 km
Na de kleine beurt van september, is er weinig spectaculairs te melden, er zijn nieuwe allseasons banden op gekomen van vredestein, quatrac 3, de oude goodyear waren na 80.000(!) km echt aan vervanging toe zo voor de winter.
Toch, nu drie maanden later had het ook nog wel gekund, daar de winter zich nog niet heeft laten zien.
Benzineverbruik is stabiel , 5,8-6,4 liter per 100 km.
Echter vlak voor de jaarwisseling waren we nog even op een zaterdag op pad, en onderweg ging een h4 lamp(dimlicht) stuk en 10 minuten later de tweede.
Daar ik al eerder schreef dat dit erg moeilijk te vervangen is, toch maar even de garage gebeld en zij gaven aan dat ik daarvoor de Honda assistente kon bellen.
En ja hoor ruim 45 minuten later kwam.... De ANWB wegenwacht en deze proffessionele kracht is ruim 60 minuten bezig geweest om beide lampen te vervangen bij 3 graden boven nul !
Beide lampen waren dus binnen 10 maanden stuk en waren ca 17.000 km mee gegaan, nu rijden we wel veel met licht, maar ik vind het een slechte prestatie van Philips lampen en zal met de apk nog gaan klagen.
Op zich baal ik nog niet zo zeer dat de lampen zo snel stuk zijn, maar dat je ze echt zelf niet of nauwelijks kunt vervangen vind ik een slechte zaak.
Lastig voor ons is ook dat de dealer 45 km verderop zit.
Het feit van de lampen, de afstand tot de dealer en de kilometerstand, heeft ons doen besluiten om de auto voorlopig als tweede auto te gaan gebruiken en na de apk in maart de auto te koop te zetten.
Onze nieuwe aankoop is.... Een Toyota Urban Cruiser uit 2009 van eerste eigenaar met 31000 km.
Reviews volgt nog !
Na wikken en wegen , afscheid genomen
- 190.750 km
Sinds de aankoop van de Toyota urban cruiser hebben we de jazz gebruikt als tweede auto, dit betekende dat we rond de 500 km per maand met de jazz reden.
Eind december 2014 leek het of de auto minder goed wilde starten, ik was al op zoek naar een nieuwe accu, totdat de auto niets meer deed.
De garage op de hoek gebeld en zij hebben een nieuwe gemonteerd, fijn een garage op de hoek !
Op zich tussen januari en maart 2015 geen bijzondere zaken, gewoon goed rijden !
Tijdens de apk in maart 2015 was er een wiellager dat speling had, en dus vervangen moest worden. De apk trouwens ook bij de garage op de hoek gedaan, prima service, en prima prijs.
In de maanden die volgden werd de auto weinig gebruikt, maar reed gewoon prima.
Het verbruik was 1 op 14-16, overwegend korte ritjes.
Juist doordat we de auto weinig gebruikten waren de vaste kosten toch wel wat hoog en vanaf augustus 2015 toch maar eens gaan uitkijken naar een kleinere stadsauto .
Proefgereden in een daihatsu Trevis , ruim, klein en zuinig !
Na enkele maanden gezocht te hebben naar de juiste uitvoering en kleur, hebben we eind december toch maar de knoop doorgehakt en de jazz ingeruild voor een mandarijnkleurige daihatsu Trevis met 61000 km op de teller.
Terugkijkend naar de Honda jazz
Prima wagen, prima voor gebruik voor klein gezin
Verbruik redelijk tot goed
Onderhoud redelijk maar aan de dure kant, voordeel van Honda , hij laat je niet snel in de steek !
Nadelen, paar typische problemen, deurrubbers lekken soms, wiellagers slijten, en een van de grotere nadelen dat je zelf (met mijn formaat handen) geen h4 lamp kunt wisselen; je zult maar snachts op de snelweg staan met een of geen dimlicht !
Hiermee eindigt onze ervaring met de Honda jazz
Ik sluit niet uit dat we in de toekomst toch weer een jazz kopen !
Echter, ik had in de periode dat ik in de Honda reed, regelmatig last van rugklachten, nu in wat langer in een ander auto rijdt stukker minder, w.s. had de zitpositie in de Honda toch wel invloed op mijn rug.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.