Honda Jazz 1.4 Style Mode (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.4 Style Mode |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 522 km |
KM-stand laatst | 20.900 km |
Ervaringen na 1 jaar
- 20.900 km
In november 2010 kocht ik de Honda Jazz 1.4 i-Shift Style mode bij Honda Dealer de Bois uit Veenendaal met slechts 500 km op de teller. Zo goed als nieuw dus. Direct lichtmetalen velgen met winterbanden bijbesteld, een trekhaak met afneembare kogel laten monteren en een cruise-control. De unit van de cruise-control bleek meteen defect en werd vervangen door een nieuw exemplaar.
Mijn vorige auto was een Ford C-Max 1.6 Ghia TDCI met CVT automaat. Die reed bijzonder fijn en alles zat er op en aan wat je maar kon bedenken. Jammer genoeg ging ook meer kapot dan je lief is. Na de laatste reparatie dus maar weggedaan.
De eerste indruk was al bij de proefrit erg positief. Een compacte auto met een behoorlijke binnenruimte en ook de kofferruimte valt zeker niet tegen. Alle instrumenten zitten op de goede plek en zijn intuïtief te bedienen. Het grootste gemis vind ik het ontbreken van een cruise-control die af fabriek is gemonteerd (behalve bij het duurste type) en ook niet als optie bij nieuwe Jazz leverbaar is.
De kwaliteitsindruk is bijzonder goed. Allerlei veiligheidsvoorzieningen, strakke naden, goedpassende delen, etc. etc. Wel is het kunststof van het dashboard knijterhard. Wat me verder over het dashboard opvalt is dat deze (met name de kap boven/achter de meters) bij ERG zonnig weer, als de zon op de voorruit schijnt, hinderlijk sterk in de voorruit spiegelt. Soms zelfs zo sterk dat de weg bijna niet te zien is. Het dashboard glanst dan dus teveel. Een ander euvel is dat de ramen soms erg snel beslaan. De airco moet er dan aan te pas komen om de boel weer helder te krijgen.
Het was wel even wennen aan de gerobotiseerde 6-bak. Bij koude motor/bak schakelt ie vrij laat van 1 naar 2. Daarna gaat het wel vlot. Dat is natuurlijk op te lossen door met de flippers aan het stuur handmatig op te schakelen en na een paar honderd meter de automaat weer in te schakelen.
Het rijden met de Jazz is een waar genoegen. Die ligt strak op de weg, is stil (bij snel optrekken hoor je de motor uiteraard wel wat nadrukkelijker) en is ook lekker comfortabel. De instap is makkelijk en er is royaal ruimte, ook achterin. Zelf ben ik 1,91 cm lang maar passagiers achter mij kunnen prima hun benen kwijt. De auto had van mij toch nog wel zo’n 8 cm hoger mogen zijn, vergelijkbaar met de Toyota Verso-S. Dat zou de instap nog iets makkelijker maken.
Ik heb een rustige rijstijl. Het brandstofverbruik is uiteraard afhankelijk van je rijstijl, korte/lange ritten, wel/geen aanhangend voertuig, etc. De zuinigste tankbeurt kwam uit op 1: 19,9 en gemiddeld kom ik op 1:16,8 gemeten met verreden kilometers en getankte liters dus niet volgens de boardcomputer die wel erg optimistich is. Hier zitten ook kilometers in Frankrijk met de vouwwagen bij en de nodige kilometers met een fietsendrager en 2 fietsen erop. Persoonlijk vind ik dat erg zuinig.
Ik heb geen mankementen aan de auto gehad (behoudens de achteraf gemonteerde cruise-control die al bij montage defect was). De beurt bij 20.000 km in okt. 2011 kostte 145 euro en was dus ook niet duur.
Al met al een zeer positieve indruk na mijn eerste jaar met mijn eerste Honda.
Is de auto aan te bevelen? Het antwoord daarop is 100% Ja
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.