Honda Jazz 1.4 Comfort (2009)

autoreview

Honda Jazz
Honda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda Jazz

Signalement

UitvoeringJazz 1.4 Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf45 km
KM-stand laatst10.200 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review

  • 10.200 km

Nadat we zo'n 3 jaar lang in een oude en versleten tweedehands Peugeot 206 1.4 hadden rondgereden, waren we vorig jaar toe aan een grotere en nieuwe auto. We zochten een auto die voldeed aan een lange lijst eisen en wensen: compact, licht, zuinig, veilig en betrouwbaar en waarmee we zowel 'even snel een boodschap' konden doen als ook konden gebruiken voor lange (vakantie)ritten. We lieten ons adviseren door de Autogids van de Consumentenbond, een handjevol Autoweek-reviewers, en andere reviewers op Internet. We kwamen al gauw uit op de Honda Jazz 1.4, die begin 2009 als een gefacelifte model opnieuw op de markt is gebracht. Het professionele testpanel van de Consumentenbond was redelijk enthousiast over dit nieuwe model en kreeg dan ook een pluim. Ook de particuliere reviewers van Autoweek waren enthousiast (de auto kreeg in 2008 zelfs een award). En dus verkochten we de Peugeot via het particuliere circuit en schaften we de Jazz aan (overigens bij de zeer vakkundige HONDA-dealer in Hilversum, maar dat even off-topic!). We rijden nu zo'n 7 maanden in de auto en vonden het tijd om eens een review te schrijven.

De auto zie je helaas niet veel op de straat, en dat is jammer, want het is een prima bak. Hij rijdt zuinig (B-label) en is qua veiligheid ook degelijk (de volle 5 EuroNCAP-sterren in een test uit 2009). De auto ziet er compact uit van buiten, maar van binnen is het enorm ruim. Voor lange mensen als ik (1m85) zit je comfortabel achter het stuur en bots je nergens met je knieen tegen aan, zoals tegen de stuurkolom in de nieuwe Opel Corsa. Achterin is het ook prima zitten voor mensen met mijn lengte: veel beenruimte en hoog dak. De instap is voorin en achterin erg fijn, vooral als je een kindje in een autostoeltje moet plaatsen, zoals wij. Omdat de Jazz geen reservewiel hebt, biedt de bagageruimte enorm veel opslagruimte. Onlangs moest ik 3 kruiwagens vol rommel naar het recyclingsperron rijden. Het paste allemaal in de bagageruimte en de achterzitting hoefde niet naar beneden geklapt te worden! Als de achterbank wel neergeklapt is, is de laadruimte een mooi, vlak geheel. De zitting van de achterbank kan ook omhoog geklikt worden als een bioscoop-stoel. Dat is ideaal voor het vervoeren van een paar kratjes pils of plant.

Tijdens de proefrit (met een aantal mede-passagiers om ook de auto in beladen toestand te testen) van de 1.4 viel het ons meteen al op dat de Jazz niet zo snel optrok als de Peugeot. Waarschijnlijk had dat te maken met het feit dat de Jazz wat zwaarder op de weg ligt dan de Peugeot 206. In dit kader viel het ons ook op dat de techspecs van de Jazz 1.4 aangeven dat het om een cilinderinhoud van 1.339 gaat. Niet echt een 1.4 dus, maar meer een 1.3. Toyota is met de Urban Cruiser wat bescheidener: daar wordt een bijna indentieke inhoud WEL aangeduid als 1.3... Na de proefrit hebben we in de showroom nog even de techspecs van de Jazz 1.2 bekeken: de cilinderinhoud van 1.198 in dat model klopte wel aardig met de beschrijving van deze Jazz. Om een goede vergelijking te maken, hebben we ook nog met de 1.2 een proefrit gemaakt. Conclusie: Hoewel het verschil op papier tussen de 1.4 en 1.2 niet heel hoog is, merk je het verschil met optrekken op de weg wel degelijk en biedt het waarschijnlijk meer vermogen als we op vakantie in de bergen zijn.

Sinds de aankoop van de auto hebben we ruimschoots 10.000km gereden en kunnen we concreet iets over de auto vertellen. Eerst iets over de minpunten: zoals in eerdere reviews, remt de auto erg abrupt en moet je het rempedaal voor je gevoel redelijk diep intrappen. Bij het aanraken van het rempedaal branden de remlichten meteen, en dus kan het voor de achterligger verwarrend zijn als de auto eerst licht en dan stevig remt. Het kost even wat tijd om het geleidelijk remmen onder de knie te krijgen. Een ander minpunt is dat de vering nogal stug is. De Consumentenbond waarschuwde er al voor in de Auotgids van 2010. Wel heb ik het idee dat de vering nu na 10.000 kilometer wat soepeler is geworden. Ook met een vol beladen auto is de vering prima.

Kort samenvattend: Hieronder de












4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens