Honda Jazz 1.3 Elegance (2017)

autoreview

Honda Jazz 1.3 Elegance (2017)
Honda Jazz 1.3 Elegance (2017)Honda Jazz 1.3 Elegance (2017)Honda Jazz 1.3 Elegance (2017)Honda Jazz 1.3 Elegance (2017)Honda Jazz 1.3 Elegance (2017)Honda Jazz 1.3 Elegance (2017)Honda Jazz 1.3 Elegance (2017)Honda Jazz 1.3 Elegance (2017)Honda Jazz 1.3 Elegance (2017)

Signalement

UitvoeringJazz 1.3 Elegance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst164.800 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Keuze, eerste ervaringen

  • 1.275 km

Een CVT voor een CVT criticus.
De Yaris Verso (afgekort YV) bevalt nog steeds erg goed. Echter hadden we alleen deze éne auto en dat was lastig. Mooi is de YV nooit geweest maar ontzettend handig en comfortabel om te zitten. Wel lawaaierig vanaf 100 km/u.

Criteria voor een opvolger voor gebruik als eerste auto:
1) Minder toeren bij normaal gebruik en constante snelheid. Dat heeft de doorslag gegeven voor de CVT tov de zesbak. De CVT van de Honda heeft een zeer lange overbrengverhouding bij constante snelheden.
2) Formaat en prijs: de beperkte buitenafmetingen van de YV met L*B = 3.85*1.7 m gecombineerd met enorme praktische binnenruimte (tot 2000 liter bij weggeklapte stoelen) bevielen al 16 jaar goed. Het bescheiden gewicht ca 1000 kg leeg maakt dat de 105 PK sterke benzinemotor altijd voldoende heeft. Ook in de bergen. Vandaar dat de ijkpunten voor een nieuwe auto waren ca 4 m lang en hoogte ca 1.6 meter ivm de instap. De Jazz is 1.55 m hoog, net iets beter als 1.45 - 1.5 m klasse-doorsnede van Polo, Corsa, ed.
3) Praktisch ontwerp: De Jazz is ontworpen voor maximale interieurruimte bij minimale buitenafmetingen. Het is geen vierkant ruimtewonder zoals de YV en echte transporters zoals de Ford Transit Courier. Die is in personenauto versie overigens wel leuk, maar afgekeurd door Ega. De eerste twee versies van de Jazz waren nog wat oubollig (ouwe-lullen-mobiel) maar de huidige ziet er vlotter uit. Overigens val ik voor 100% in het Europese klant-profiel van de Jazz. Laten we dat beschrijven als "elderly couple" (61)
4) Geen diesel. Al tientallen jaren is het jaarkilometrage 30k tot 35k per jaar. Ik heb een aantal diesels gereden en vind het zeker sympathiek klinken. In kosten zijn benzine en diesel niet zo verschillend bij dit gebruik. Echter ben ik de laatste jaren niet overtuigd van de lange-termijn probleemloosheid van diesels in het algemeen. Ik bedoel dan niet zozeer de motor maar alles dat met het emissie-systeem te maken heeft. Anderzijds zijn benzinemotoren zeer betrouwbaar en probleemlozer op lange termijn. Ik hoop dat de turbo-loze 1300 met zijn hoogtoerige 102 PK mij wat dat betreft zal bevallen. Ongetwijfeld komt volgend jaar de Honda 1.0 liter 129 PK turbomotor in de Jazz. Ik heb die motor gereden in de Civic en vind die sympathiek lopen.

Merk. VW en co zijn duur, OK de Jazz ook, maar ik vind VAG auto's saai. En bij kwaliteitsproblemen is VAG weinig klantvriendelijk. Opel heb ik als merk vertrouwen in. De huidige Corsa vind ik wel leuk, maar die is al wat ouder. De Corsa deelt zijn basis met de Fiat Punto. Die vind ik mooier qua design maar hij zit wel laag. Dan komen een hele reeks auto's die compact en wat hoger zijn: Hyundai en Kia, Nissan Note, etc. Maar die vind ik niet zo bijzonder. Franse auto's heb ik niets op tegen, maar zowel de Peugeot 2008 als Renault Captur vond ik erg krap zitten. De nieuwe Suzuki S-Cross was de beste kandidaat. Een erg geslaagde 1.0 liter turbomotor, iets groter als 4 meter, ook Japanse degelijkheid. Het nieuwe model met zijn gigantisch chroomrek op de neus spreekt mij niet aan. Het vorige (uitlopende) model S-Cross, met het door mij zo geliefde open dak, was nog wel leverbaar met de 1.6 liter 120 PK en had me goed gepast. Ik had echter al besloten voor de Jazz, ook omdat Ega die meer zag zitten.
Qua concept vind ik de Fiat 500L al jaren interessant. Ook de 0.9 liter tweecilinder 105 PK motor is leuk. Verbruikt veel als er iets te hard gereden wordt met de voor de kleine motor zware auto. Ook dit derivaat van het Punto platform vertrouw ik echter niet voldoende op kwaliteitsgebied. Ik ben toch zeer gecharmeerd van de Japanse alledaagse betrouwbaarheid. De Toyota bleek een half miljoen kilometer uiterst betrouwbaar onder alle weersomstandigheden door heel Europa. Als voorbeeld: de Toyota heeft mij over 516.000 km 3x onderweg laten staan. Na 4 jaar accu kapot, na 11 jaar door een reparatiefout nadat ik de uitlaat achteruit aan de grond gereden had, en na 14 jaar een kapotte krukassensor.

De Jazz dus. Duur met een consumentenprijs van EUR 24.850 incl BTW. Ik heb niet vergeleken wat ik voor dat geld ook kon kopen. Ongetwijfeld een bruikbaar uitgeruste en vergelijkbaar gemotoriseerde Astra of Golf. Ik heb gekozen voor een, in mijn ogen, hoogwaardige kleine auto met een rijke uitrusting. En je ziet er niet zoveel, dat woog voor mij ook mee. Buiten Europa is het wel een volumemodel, en ook niet exclusief voor bejaarden. En de Honda kwaliteit is boven twijfel verheven.

De CVT is een apart verhaal. Ik was er jaren geen voorstander van. Niet omdat de autojournalistiek er niet van houdt, ook niet omdat de Europese (auto-)consument er niet van houdt, maar omdat de CVT een relatief beperkte levensduur heeft. Wat is beperkt: bij normaal gebruik ca 200.000 km, bij misbruik (vooral fout schakelen tussen voor- en achteruit) minder dan 100.000 km. Bij zoeken naar "high mileage CVT" blijkt overigens dat in de helft van de gevallen de koppeling het probleem is. Maar ook dan lijdt de CVT. Het zou niet zo erg zijn, als de reparatie / revisie van een CVT niet twee keer zo duur (en daarmee twee keer te duur) zou zijn als van een Mercedes of Volvo 6-traps automaat. Bedragen varieren van 4000 tot 8000 Euro (bron: Autoweek review). Oftewel het economische total loss van de auto. In USA rijden grote aantallen CVT's rond en vanuit automotive industrie standpunt (persoonlijke mening) is een ontwerplevensduur van 150.000 tot 200.000 mijl maximaal helemaal OK. Dan moet de auto toch echt op de schroothoop.
En nu heb ik toch een CVT. Ik rijd namelijk graag automaat. Ik vind het technisch interessant. Het laagtoerige en daarmee zuinige rijden vind ik fijn. Indien sneller optrekken nodig is, kan ik het gas dieper intrappen of met de flipper terugschakelen. En dat is zonder koppeling makkelijker. Ook afremmen op de motor gaat normaal en erg makkelijk middels terugschakelen met de Formule 1 "peddels". Wat voor Alonso werkt, gaat bij mij ook. Ik ben van plan voorzichtig dwz zonder misbruik om te gaan met de transmissie. Daar zullen heus de nodige 1000 km dagen in het buitenland met 140 km/u bij zijn, zoals de Toyota ook altijd heeft moeten doen. 200.000 km is ver weg en ik weet waar ik aan begonnen ben.
De gemiddelde auto(-mobilist) rijdt echter tussen 10.000 en 20.000 km per jaar en dan speelt dit probleem niet zo. En de typische nieuwe autokoper zit er niet mee wat er gebeurt na de eerste 3 a 5 jaar. Alleen de vermoedelijke inruilwaarde telt.

Iets over de auto zelf. Afgelopen dagen ben ik ermee naar Hannover geweest. Ik heb me beperkt tot 123 km/u op de cruise control, dat is 120 km/u op de Sygic navigatie. Op de vlakke weg draait de motor dan 2500 tpm. Alle stadsgebruik en binnenweg tot 100 km/u speelt zich af tussen 1000 en 2000 tpm. Bij rustig tot normaal optrekken draait de motor omstreeks 3000 tpm. Op de heenweg in Venlo volgetankt, bij Hannover naar schatting 2 uur start-stop fileverkeer gehad en terug op die tank benzine net Oldenzaal gehaald. Verbruik 5.8 l/100 km. Zitpositie en beenruimte voor de bestuurder (1.9 meter) goed. Ik kan mijn linkerbeen strekken omdat er geen koppelingspedaal is. Voor een eventuele passagier boven de 175 cm lengte is de beenruimte beperkter. Dat stoort mij niet en het is tzt eventueel oplosbaar door met twee zelfgemaakte stalen strips (40*8 mm) en M10 bouten de stoel ca 7,5 cm naar achteren te monteren. Achterin is zeer veel zit- en beenruimte. Wij hebben echter bijna nooit iemand achterin voor meer dan 10 of 50 km.

Wat bevalt? Zeer stille auto door het laagtoerige rijden. Let wel, op dit moment nog niet boven de 120 km/u gereden. Zuinige motor met het door mij gewenste vermogen van 100 PK in een kleine en lichte auto. Hannover vice versa incl fileverkeer verbruikte minder dan 6 liter/100 km. Zitpositie en in-/uitstappen net iets verhoogd tov normaal lage modellen.

Klachten? Niet echt, ik heb wat ik me voorstelde en ben tot nu toe tevreden. De start-stop automaat deed echter niets sinds aflevering. In Hannover had dat een litertje gescheeld denk ik. Dus terug naar Honda Verhagen Rotterdam. Daar probeerde men twee andere accu's wat niet hielp. Men zou het aan Honda vragen. Toen ik weg wilde rijden, bleef het navigatie scherm echter zwart. Het systeem benodigde na de accu demontage een herstart. Dat was zo klaar en sindsdien werkt de start-stop wel. Beetje Windows verschijnsel.

In een volgende bijdrage zal ik meer meedelen over het de uitrusting, gebruiks- en rijeigenschappen. En het Honda Connect systeem is een apart hoofdstuk.

Uitrusting, Navigatie, Reikwijdte

  • 2.826 km

Jazz verslag

Uitrusting
De Jazz kent drie uitrustingsniveaus: Trend, Comfort en Elegance. De lijsten met knopjes, lampjes en functies zijn lang. Alle niveaus missen geen wezenlijke punten, al naar voorkeur. Basiszaken zoals airco,
De Trend als basisversie heeft al leuke hebbedingetjes zoals HSA hill-start-assist, ASS auto-start-stop, CC cruise control ( de afkortingen heb ik erbij bedacht maar de autowereld is er gek op), automatische ruitenwissers en lichtschakelaar.
De Comfort biedt daarbij o.a. parkeersensoren (ik was ze gewend in een andere auto en dan reken je erop), 15 inch lichtmetalen wielen, Alonso schakelpeddels in geval van een CVT en het Honda Connect touchscreen voor radio en CD-speler. Over een nieuwe CD-speler in een tijd van muziek op USB en uit telefoon middels Bluetooth: ik heb 16 jaar in de 2001 Yaris Verso gereden die nieuw! Geleverd werd met een cassettespeler! Die heb ik door heel Europa gereden zonder hem ooit gebruikt te hebben.
De Elegance, waar deze review over gaat, heeft o.a. een achteruitrijcamera. Die kan normaal kijken, recht naar beneden kijken en, waar ik hem op heb staan, groothoekbeeld geven. Handig want ik moet vaak recht achteruit de weg opsteken en zo kan ik links en rechts verkeer zien naderen.
De airco in de Elegance is automatisch. Ik heb de auto nog maar twee weken, het was nog niet warm en dus heb ik de airco uit staan. en ik wil niet dat de airco brandstof verbruikt terwijl de buitenlucht slechts 12 graden is. Ik begrijp van Honda dat de airco dat niet doet, dus zal dat proberen. De automatische stand van het ventilatiesysteem zet de ventilator al gauw op 3 of 4 (van 7) streepjes. Het geluid van de ventilator vind ik onnodig hoorbaar, ventilatorstand 1 of 2 is voldoende en dan hoor ik hem niet.

In de Autoweek Verbruiksmonitor staan 5 st. Honda Jazz van het huidige model vermeld: 2x een Comfort en 3 x een Elegance. De rijker uitgeruste versies lijken in Nederland meer aan te spreken.

Onze Jazz Elegance kleur is wit, keuze van Ega. De vorige auto had ik de kleur gekozen. Als extra voorzien van:
• Garmin navigatie, kom ik op terug
• Afneembare trekhaak, voor het fietsenrek natuurlijk
• Thuiskomer reservewiel incl. krik ed ipv een spuitbus
• Spatlappen, bumper- en flankbeschermers: accentueren vooral optisch mooi de carrosserielijnen omdat de enige kleuren nu wit en zwart zijn. Zie de foto’s
• Rubber mat in de bagageruimte, met een aluminium vakkenframe. Houdt o.a. losse trekhaak op zijn plaats. In een vorige auto paste die nog mooier in het reservewiel, dat bekijk ik nog
• Blauw verlichte voetenruimte: volslagen nutteloos maar voor mij onopvallende kleinigheid voor de lol

Het rijden met de CVT bevalt me uitstekend. Ik was bang voor een hoogtoerig gedrag, maar is tenminste in Nederland helemaal niet het geval. Tijdens sneller optrekken draait de motor boven de 4000 rpm. Normaal optrekken beperkt zich tot 3000 rpm. En alle stadsverkeer, binnenweg, fileverkeer zit tussen stationair en 2000 rpm. Ook op de snelweg draait de motor tussen 100 en 130 km/u tussen de 2000 en 2500 rpm bij wind mee of met veel verkeer dat wind vangt. Tegen de wind in is dat een paar honderd toeren meer. Toerental is graadmeter voor tegenwind en helling.
Natuurlijk op hellingen zal er 4000 en 5000 rpm gedraaid worden. Daar ben ik niet bang voor, en een Honda is nog nooit bang geweest voor toeren.
Het verschil met de hogere en vierkante Yaris Verso is enorm. Die draait bij 120 echte km/u (129 op de teller) al 4000 rpm. Bij 90 km/u (bijna 100 op teller) draait de motor 3000 rpm en is luid. De krappe 2000 rpm van de Jazz is een grote verbetering.

Honda Connect Radio en Navigatie
Het Connect systeem zonder navi is standaard op de uitrusting Elegance. De Navi kost 700 euro incl BTW extra. De radio werkt tot nu toe erg goed. Tussen FM en DAB (of DAB+, dat weet ik niet) merk ik tot nu toe geen verschil. Wel bleef de Duitse zender op DAB ver in Nederland goed ontvangen. Misschien is dat het idee en kan ik bv NPO1 op DAB ook ver over de grens ontvangen. Zo niet, kan ik alles via de data verbinding van mijn telefoon ontvangen. Al ben ik niet zeker dat de ontvangst dan consequent goed blijft.
Na twee weken liep de navi vast tijdens route berekenen en ik kreeg het niet gereset. De dealer ook niet, dus werd de software er opnieuw opgezet. Daarna werkte het nog niet, de kaart werkte maar routeberekening liep vast. Men zou het bij Honda navragen. Echter een ritje later werkte routeberekening toch wel weer. Dat moeten we verder afwachten.
Maar de twee weken daarvoor werkte het wel, dus konden verschillende navigatie systemen vergeleken worden. De Garmin doet zijn werk, en is ingebouwd dus altijd (of meestal) paraat. Maar de live traffic info dwz file info laat bijna nooit wat zien. Ook niet als je op dat moment in een file staat: in Rotterdam, Hannover, Hamburg, Bremen. Ik moest wel even zoeken hoe ik afstand tot bestemming in de display kreeg. Staat de hoogte boven zeespiegel er ook bij.
De Sygic navi op de telefoon doet het in totaal wat beter, en toont onderin een balk-overzicht waar het langs de route NU op 100 of 200 km verderop vast staat. Zegt nog niet zoveel over het moment dat je daar werkelijk bent want dat is een uur of wat later. Maar je kunt het wel in de gaten houden. Ook toont Sygic het totaal aan minuten vertraging over het geheel van de route. Parkeerplaatsen en tankstations kunnen als lijstje met afstand in km in beeld worden gebracht. De Garmin kan op de kaart laten zien waar die zijn middels uitzoomen, maar dan heb je geen km afstand.
De beste en meest actuele is Google Maps Navi. Nu kunnen andere systemen daar ook slecht tegenop. Google weet van al die andere telefoongebruikers voor mij hoe het verkeer daar loopt. TomTom schijnt dat ook te kunnen maar daar heb ik geen ervaring mee. Google is zo actueel dat ik meestal vooraf kan zien waar ik van het gas moet voor een verkeersbehindering. Ook bij wegwerkzaamheden.
Aangezien alle drie systemen altijd bij de hand zijn, is met alle drie te leven. Zonder druk verkeer doe ik alles op de Garmin. Bij haast of druk verkeer gebruik ik Google Maps. Dan zet ik mijn Samsung Galaxy Note 3 links van het dashboard in de bekerhouder, aan een 2 meter lange USB kabel in de Honda USB aansluiting. Helaas gebruikt de Note 3 met het scherm constant aan meer vermogen dan de Honda USB levert. Oftewel: de telefoon loopt leeg. Als ik met een volle batterij begin, dan is die na 5 ½ uur en 575 km precies leeg. Dat is lastig want dan kun je bij koffiestop niet doedelen op de telefoon. Een backup batterij is nodig.

Tanken
Ik heb de (voor Ega) ongemakkelijke gewoonte de tank zo ver mogelijk leeg te rijden. Dat kan alleen als er een 5 liter reserve in een tankje meegenomen wordt. Dat heb ik dus. En je moet niet droog vallen in een tunnel, op een brug, of in wegwerkzaamheden die geen veilige stopmogelijkheid bieden. Ondertussen tast ik mij aan het punt lege tank toe. Bij range 50 km gaat het lampje branden. Na knopje drukken telt de range verder af naar 0 km. Daarna zit er nog zeker 50 a 60 km in de tank.

Op internet (over de Honda Fit) had ik gevonden dat er met voorzichtig rijden wel 80 tot 90 km verder gereden kon worden. Wat men dan deed met samengeknepen billen, want onvrijwillig en zonder benzine bij de hand. Als een leeggereden tank meer dan 40 liter kan bevatten, dan is het dus nog wat meer als de 50 km die ik al gehaald heb. Op een gegeven moment weet ik wanneer de tank leeg is en hoeveel er dus uitgereden kan worden.

Hypermiling brandstofverbruik

  • 5.496 km

De twee nu geplaatste foto’s tonen wat mogelijk is in druk beroepsverkeer en gewoon rustig rijden. Leuk om te proberen maar dat ga ik niet volhouden. Ik heb een regelmatige rit van 60 km. Die bestaat uit ca 15 km binnenweg, 10 km met limiet 130 km/u waarop ik ca 100 -110 rijd omdat het druk is, 30 km met limiet 100 km/h en 5 km binnen de bebouwde kom. In de spits kan je niet hard rijden en daarbuiten (komt ook vaak voor want ik kan spitstijden vermijden) heeft het geen zin om die 10 km met 130 km/u af te leggen.

Tov van de in Verbruiksmonitor nu ingevoerde laatste 3 tanks (net onder de 5 ltr/100 km) laat ik nu deze tank de airco uitgeschakeld. Ik merkte dat zelfs bij uitgeschakelde “auto” stand voor de temperatuur de airco toch stevig koude lucht blaast als het in de auto warm is. Als ik nu een record gevestigd heb, gaat de airco weer op auto(matisch). Voor mij hoeft de airco niet te werken als de buitentemperatuur onder 20 graden is, maar het in de auto door de sterke zon wat warmer is. Gewoon buitenlucht zonder koeling is OK.

In kosten maakt dit hypermiling weinig uit. De Jazz met het hoogste gemiddelde verbruik (in Verbruiksmonitor) neemt EUR 0.50 brandstof per 100 km dan ik met deze rijstijl. Dat is niet erg de moeite.

De komende vakantie in Spanje zal wel iets anders laten zien. Vooral met het hoge Ethanol percentage dat in Frankrijk onvermijdelijk getankt zal moeten worden. Ik probeer dat te vermijden door Super V, Excellium 98 , of hoe het heten mag te tanken maar ook dan blijft het onzeker of er minder of geen ethanol in zit.

DAB+ valt in sommige tunnels weg en heeft dan na uitrijden ca 1 minuut nodig om weer “online” te komen. FM doet dat direct. Niet storend maar valt op.

Eerste (bijna) jaar

  • 22.000 km

Het jaar is bijna om, ruim 22000 km op de teller, goede gelegenheid de Jazz te beoordelen.

Onderhoud
Eerste inspectie en oliewissel bij 20.000 km. Vlak voor vertrek naar Beieren. Kosten EUR 169.

Navi.
De Garmin navi is bruikbaar maar kan zich niet meten met Google Maps en TomTom. Maps is super in tonen vertragingen in verkeersflow. TomTom heb zelf geen ervaring mee. Van Duitsland tot Spanje werkt Garmin goed maar de eerste maanden liep hij wel eens vast. Tot ik erachter kwam dat het alleen fout ging naar één bepaald adres bij Rotterdam. Kwam vanzelf ook goed, maar ongeduldig drukte ik ook wel op reset waarna weer alle preset zenders en ingevoerde verbruikscijfers weg waren. Dus verbruik voer ik niet meer in en ik laat het bij weinig presets.

Radio
Ik was nieuwsgierig naar DAB. Ik merk echter geen verschil in geluid tov FM. Wel dat in veel tunnels de ontvangst wegvalt, waarna het tot een minuut duurt voor de akoestische begeleiding herstelt. FM werkt bijna overal voor mijn zenders.
Het nut van podcasts in de auto begrijp ik niet. Het nog maar eens proberend kreeg ik in Oktober keurig een herhaling van een kennelijk tijdens Spanje vakantie opgevangen nieuwsuitzending van de terreuraanslag in Barcelona. In beide gevallen bij elkaar gedoedeld in een geparkeerde auto. Zou tijdens rijden ondoenlijk zijn. Ik ga wel bij de koffie in een wegrestaurant zitten ipv op de parkeerplaats zonder koffie. En ik ben hopeloos te ouderwets, ik weet het.
Ook niet sterk: op buitenlandse ritten de sterkste zenders achter elkaar langsgaan vind ik niet makkelijk. Het vergt eerst nogal wat menustappen en vervolgens kan de radio alleen geautomatiseerd de sterkste stations even laten horen. Dan moet je in dat voorgeschreven tempo goed opletten of je wilt stoppen bij een bepaalde zender. Ik kan niet zelf op knopdruk een zender laten horen als ik het verkeer dat toelaat.

Telefoon in de auto
Werkt goed. Het enige wat ik van de aanwezige voice control merk is dat ik de knop aan het stuur wel eens per ongeluk met mijn knie indruk. Dan valt de radio weg en ik moet zoeken hoe ik die weer terug krijg. In elk geval niet met voice control, want roepen “radio” werkt niet.
Enkele klanten in mooie hybride BMW 3 en Mercedes C gebruiken de voice control ook niet. En die zijn jonger als ik. Maar ik zie in reviews dat er wel mensen zijn die het gebruiken.

Smart phone
Hangt met 2 meter lange USB kabel aan een “sigarette-aansteker”-adapter in de middenconsole. Want de USB in het dashboard levert te weinig stroom om de Google maps langer als een paar uur “in de lucht te houden”. Oftewel: daarop loopt de telefoon door het display-verbruik leeg. Ik zet mijn Samsung Note 3 dan links in de bekerhouder. Goed te zien en geen plakding op de voorruit of een houder in dashboard montage nodig.

Verbruiksmeter per rit.
Vind ik leuke feature. Een sport om zuinig uit te komen. Zie foto met laagste verbruik. Ik heb de Jazz in elke geval vier tanks achter elkaar in Nederlands randstadverkeer zuiniger gereden dan de fabrieksopgave. Het kan dus. Toegegeven onder ideale omstandigheden en met de nodige aandacht. Dwz hypermiling. Rollen in neutraal zit daar niet bij, want ik ben bang de CVT te beschadigen.

Comfort
Voor mij goed. Mijn linkerbeen kan ik strekken omdat er geen koppelingspedaal is. Voor de passagier houdt de beenruimte voor iemand van 190 cm niet over. De rails van beide voorstoelen zijn met 4 stalen strips van 100*40*10 mm en 4 bouten M10 zonder veel kosten bv 5 cm naar achteren te monteren. Dan zal leuning van de rechterstoel niet meer achterover voor de achterbank kunnen, maar daar is mee te leven.

Winterbanden, km-teller en nauwkeurigheid verbruik
Hoe lang is een km? Ik heb een regelmatige rit. Met originele (wielen en) banden 185/55-16 is dit 118.6 km. De stalen winterwielen met Goodyear Vector 4-seizoenen banden (want niet leverbare maat voor de lichtmetalen 16 inch wielen) in maat 185/60-15 toonden echter 122.0 km. Google maps geraadpleegd: afstand 120.0 km. Die neem ik maar aan als maatstaf en dan zou de werkelijke afstand er dus tussenin zitten.
Oftewel: de eerste 20.000 km was het verbruik eigenlijk ruim 1 procent beter want de Jazz kilometers waren iets te lang. Kan ik nu weer goed maken met de winterbanden. Oftewel: na de winterperiode op deze maat banden zijn de kilometers in de Verbruiksmonitor ongeveer echt. Maar het is allemaal peanuts en terecht let niemand op de juistheid van de km-teller.

Kosten 4 Goodyear Vector en stalen wielen EUR 789 (incl BTW). Er zijn geen TPMS Tyre Pressure Monitoring Sensors nodig want dat doet de Jazz met de ABS sensoren op wieltoerental verschil.

Overigens: 4-seizoenen banden zijn als winterband even goed als echte winterbanden. Zie de tests in Auto Bild en (zelfde test) Autoweek 2017. Tegelijk zijn ze wat beter onder niet-sneeuw omstandigheden. En ze “smelten” niet zo snel onder de auto weg als het onvermijdelijk zo uitkomt in Maart en April in Duitsland dat ik daar met goed 20 graden onderweg ben. En werken beter dwz langere levensduur tussen de 5 en 15 graden wat nu eenmaal het meeste voorkomt. En nogmaals: zonder in te leveren op sneeuwprestaties. De nieuwe Michelin Cross Climate (ook niet leverbaar voor de 16” wielen in hoogte 55) deed het helemaal super, want die doet het idd nog bijna net zo goed bij slechts 2 mm profiel. Ik begrijp wel dat de industrie er liever op ontwerpt dat de prestaties onder de 4 mm profiel wegzakken. De Michelin oproep om door te rijden tot minimum profiel snijdt hout.
Opmerking: de Vredestein QuaTrac en een Pirelli zijn wel leverbaar in 185/55-16 maar de testresultaten waren voor mij niet goed genoeg. De laatste 20 jaar heb ik winterbanden gebruikt, maar als 4-seizoenen banden niet onderdoen dan neem ik die liever. Zeker zullen er mensen dit niet met mij eens zijn.
Zonder wieldeksels zien die stalen wielen er echt wel armoedig uit.

Snelheidsmeter
De Sygic offline smartphone navi (aanrader) toont ook GPS snelheid. Met de 4-seizoenen banden is de afwijking iets groter geworden: 53 km/u op de teller = 50 en 107 = 100. Met de originele lichtmetalen wielen was dus ca 104 echte 100 geweest.

Interieur
De opklapfunctie van de achterzittingen gebruik ik niet vaak, maar daarmee gaat er een kunst kerstboom in.

Automatische rem-functie
Die doet het. Twee keer gehad. Hoe weet ik dat? Eerste keer stapvoets rijdend schoot er een auto krap voor mij langs. Dan remt de Jazz toch fors. Tweede keer was een waarschuwing. Ik mik wat kort achter een auto een rotonde op. Alles op lage snelheid, onder de 20 km/u. Achter mij kwam reed ook een auto. Echter de Jazz remde fors, want ik zat te dicht op voorganger. Dat verraste hem en mij wel. Dus niet ergens te dicht achterlangs mikken want de onverwachte remming kan wel eens onverwacht zijn voor een achterligger.

Ruitenwisser.
Staan altijd op automatisch. Maar nu in de winter dus niet. Want als de ruit dichtgevroren is, dan kan inschakelen van het contact direct automatisch de vastgevroren wissers inschakelen.

Ruiten
Fijn dat na uitschakelen motor de raambediening nog functioneert om open ramen te sluiten. Totdat een portier geopend wordt.

Ping signaal bij twee instelbare snelheden
Ik heb de ping ingesteld bij 50 en 80 (echte) km/u. Dan kan ik cruise control bedienen zonder op de snelheidsmeter te kijken.

Stoelverwarming
Vond ik altijd overbodig bij niet-leren bekleding. Kan inderdaad gemist worden, MAAR is toch wel comfortabel. Het werkt vlugger in een koude auto dan dat de verwarming op gang komt.

Conclusie op dit moment: de Jazz is een comfortabele compacte auto die nog net (maar dan ook net) niet echt laag zit. De CVT bepaalt het karakter dat precies is zoals ik het mij wenste: comfortabel en vloeiend rijden. De koppelomvormer (een type vloeistofkoppeling) maakt het wegrijden ("inkoppelen") onovertroffen gelijkmatig. Daar kan een DCT of anderszins gerobotiseerde frictie koppeling niet tegenop. Tov de vorige Jazz generaties vermijdt de koppelomvormer de mettertijd optredende "shudder" = schokkend inkoppelen van de wegrijkoppeling die daar gebruikt wordt. Ook de Audi CVT van enkele jaren geleden leed grotendeels aan problemen met de "wegrij koppeling". Dat straalde vervolgens af op het CVT principe. Al hadden (verleden tijd hoop ik) CVT's in het algemeen wel hun problemen in de beginjaren. Waarbij reparaties dan extreem duur waren. Wat dat betreft hoop ik dat het ondertussen beter is.
Voorlopig bevalt de Jazz uitstekend.
Overigens vind ik de nieuwe Honda Civic met de 129 PK 3-cilinder met CVT erg mooi. Maar dan val ik van mijn geloof want dat is echt een lage auto.
Als er weer voldoende kilometers gemaakt zijn, of er is wat speciaals, zullen we de review bijhouden.

50,000 km overschreden

  • 52.226 km

De Jazz is nu 18 mnd en ruim 50.000 km in gebruik, dus wel weer eens tijd om ervaringen vast te leggen.

Over de Honda Connect met ingebouwde Garmin navi.
De FM radio gebruik ik niet veel, meestal DAB. Het DAB signaal valt echter weg in sommige tunnels en het kost dan één of meerdere storende minuten voordat het geluid weer terug komt. Het FM signaal doet het altijd wel. In zuidelijk Belgie en Noord-Oost Frankrijk tussen Luxemburg en Straatsburg ook grotendeels geen DAB signaal. Ik hoop dat de FM zenders voorlopig nog blijven werken, al was het maar voor de verkeersinfo.
Nu navigeer ik hoofdzakelijk met Google Maps op mijn telefoon. Werkt goed en super actuele verkeersinfo. De Honda Garmin gebruik ik weinig, omdat die elke 4e of 10e ingave van bestemming blijft hangen op 99% routeberekening. Daarop loopt de navi vast. De rest van het systeem (radio, verbruik, telefoon,etc) blijft gelukkig werken. Om de navi weer “los” te krijgen is een systeem reset diep in de instellingen benodigd. Dat wist alle basis-instellingen. Dus telefoon opnieuw koppelen, telefoon instellingen opnieuw (ja, automatisch contacten telefoonboek overnemen bij start), radio presets (meestal) weg. Om die reden heb ik ook maar weinig presets ingesteld. Muziek vanuit de telefoon vermijdt het ontvangst probleem.
Ook ben ik ook vroeg gestopt met invoer getankte liters en km in Honda Connect. Die historie is toch ook elke keer weg.

Nog een interessante over het Honda Connect systeem. Ik zou graag de navigatie op het grotere scherm van de auto willen hebben. In het donker is het grotere scherm van de Honda beter te zien als het kleinere telefoonscherm. Google Maps dus. Mijn 4 jaar oude Samsung Note 3 doet geen Mirror Link, maar de nieuwe S9+ wel. Dus Carmode (Samsung versie van Android Auto) geinstalleerd. Sygic navi, mijn 3e navi reserve, benodigt een aparte “Sygic Car Navigation” app die 80 euro kost. De trial versie verscheen via Carmode idd op het Honda scherm. Echter kan het Honda systeem maar één ding tegelijk: navi telefoon via USB (telefoon Carmode) naar Honda Connect, dan is DAB of FM niet bruikbaar. Met andere woorden: geen radio. Op naar de Honda dealer. Die legde mij uit hoe ik zelf de vastgelopen navi kon resetten. Stap 1. Nu we bezig waren ook de telefoon koppeling en weinige preset zenders terug gezet. Stap 2. Ik liet hem het Carmode Google Maps screen zien en vroeg hoe nu parallel de radio aan de praat te krijgen is. Antwoord waar ik al bang voor was: “kan niet”. Audio-keuze menu van Honda Connect staat nu op USB, omzetten op DAB betekent stoppen met Carmode display. Tegelijk navi en radio? Wie heeft dat nu nodig? We hebben wel gelachen.

Ongetwijfeld zijn er workarounds. De lokale auto-audio-shop krijgt het voor 1000 euro wel voor elkaar. Als ik me zelf erin ga verdiepen, kom ik mogelijk ook een heel eind. Maar daar heb ik geen zin in.

Ook zoiets. De Honda Garmin navi deelt mee dat een kaart update beschikbaar is. Ik was daarmee begonnen maar dan zit ik naast de woning op mijn Wifi en blijkt dat ruim een uur te benodigen. Bevestigd door de Honda dealer die benadrukt de motor stationair te laten lopen om het risico van lege accu te vermijden. Ik laat de kaart-update wel bij een onderhoudsbeurt uitvoeren.

Hoewel het hier over het Honda Connect systeem gaat, is het vooral kritiek op de stand van techniek van auto infotainment software algemeen. Die loopt mijlen achter op bv telefoons. Het is niet nodig dat alle instellingen weg zijn als bv de accu afgekoppeld wordt van de auto. Een telefoon heeft dat niet.

Over de auto zelf. Alles werkt, geen lampjes kapot. Niets over te vertellen.
De zitruimte rechtsvoor is krap voor mensen langer dan 180 cm. Zit niet vaak in de weg en op korte stukken geen probleem. Linksvoor als bestuurder van 190 cm houdt het niet over. Maar ik zit er wel goed genoeg een hele dag in. Aangezien de ruimte achter de voorstoelen in achterste positie vele decimeters is, zouden de stoelrails verder naar achteren mogen reiken. Honda mikt kennelijk op kleinere mensen en op de claim dat ze enorm veel zitruimte achter hebben. Is idd waar. Het is mogelijk de stoelrails bv 5 cm naar achteren te verplaatsen middels zelf gemaakt staalstrips 100*40*8 mm en M10 bouten. Houd ik in gedachten. Foto’s op internet maar kan ik nu niet vinden.

De Jazz is in Spanje geweest en toert regelmatig Duitsland op en neer. Het verbruik en actieradius, dwz ver rijden op een tank, zijn nutteloze hobbies van mij: zie verbruiksmonitor. Ik zit onder de 5,2 ltr/100km. Daar doe ik moeite voor maar niet eens zoveel. Ik zit nu eenmaal veel op binnenweg of in druk verkeer op de snelweg. Die enkele keer dat ik op een vrije snelweg rijd, houd ik 120 aan. Alleen als het zin heeft, of nodig is, rijdt ik 130 of 140 indien toegestaan. Alles tellersnelheden omdat de cruise control automatisch in 10 km/u stappen verspringt bij iets ingedrukt houden van de + of - knop. Tellersnelheden zijn 3% (zomerbanden) of 7% (4-seizoenen banden) hoger als Sygic GPS snelheid. Maar ik rijd weinig boven de 120.

De naar boven opklapbare achterzittingen gebruik ik verrassend vaak. Ook omdat de kofferbak bijna vol ligt met permanent aanwezige werkspullen.

Komende weken gaan de Goodyear Vector banden er weer onder. Dan zijn de kilometers weer 4% korter (met een vaste route en Google Maps als basis). Die kleinere kilometers verbeteren het verbruik ook rekenkundig. Helaas is Nederland daarmee ook 4% groter geworden. Als er dan ook nog 3 mm profiel afslijt, is Nederland nog eens 1% groter. Beetje een beroepsziekte, ik maak testmachines dus het meten van technische waardes is mijn werk.

Een open of glazen dak mis ik deerlijk. Vind ik gewoon fijn. Maar ook zonder dat zit de auto voor mij goed en net hoog genoeg. De Jazz kan zeer zuinig gereden worden wat ik leuk vind. De CVT past mijn glijdende rijstijl en vind ik technisch interessant. Vloeiend gereden is het comfortabel en indien nodig beklimt de Jazz 130 km/u een snelweghelling in Duitsland met 5000 toeren. Om vervolgens met 2500 rpm naar beneden te rijden en de vlakke weg met 3000 rpm te vervolgen. Vind ik een mooi laag toerental voor een ongeblazen hoogtoerige 1300 benzinemotor. En erg stil.

De 20.000 beurt was EUR 204.22 incl. BTW. In vorige verslag vermeld EUR 169 maar dat was excl BTW.
De 40.000 km onderhoudsbeurt A en B kostte EUR 381.14 incl. BTW en motorolie en CVT oliewissel.
Beide beurten alleen voorgeschreven onderhoud. Er zijn nog geen extra werkzaamheden of kosten geweest.

Conclusie: ik vind het een fijne, kleine, hoogwaardige (voor de ca EUR 24.000 consumentenprijs) en leuke auto die doet wat ik ervan verwacht.

Intensief gebruik

  • 61.836 km

Afgelopen drie maanden ruim 12.000 km afgelegd. De 60.000 km beurt had niets bijzonders, kosten EUR 266 incl. BTW
Sinds November op de 4-seizoenen banden, die ik als winterbanden gebruik. Helaas op stalen velgen omdat de door mij gewenste Good Year Vector Gen 2 banden niet leverbaar zijn in de maat 185/55-16 voor de lichtmetalen wielen. Net terug uit de Vogezen, veel sneeuw en mooie omgeving.
Geen problemen met de auto, alles werkt. Van de Honda origineel geleverde Garmin navigatie weet ik nu dat die vastloopt op huisnummer toevoegingen zoals de B van 21 B. Dan maar huisnummer 19 kiezen, dan heeft het systeem tenminste geen harde herstart nodig die alle voorgaande bestemmingen wist. En als de herstart te diep gaat, ook alle preset audio stations.
DAB werkt niet in Franse Ardennen en Noor-Oost Frankrijk. Ook niet in veel Nederlandse tunnels. FM wel. Franse zenders hebben echter geen muziek, de presentatoren worden kennelijk per woord betaald.
Het verbruik is hoger, ik rijd sneller. Geeft niet, het is altijd nog ca 1 op 17 a 18. De tank kan ipv 40 ltr ruim 45 ltr bevatten. Na de eerste afslag kan er bijna 7 ltr bijgedruppeld worden. Meestal kan dat niet, want staat er iemand te wachten. Als het nodig is (bv om Freiburg te halen zonder tanken) zoek ik een groot tankstation waar ik de anderen niet in de weg sta. Het voordeel is dat ipv na ca 100 km het eerste blokje eraf gaat, er dan 200 km gereden kan worden. Zelfs met het hogere verbruik van lange afstanden met 125 km/u kan ik dan 750 km rijden voordat het laatste blokje komt.
Ik zie dat mijn Honda in het review overzicht zonder km-stand staat. Geen idee waarom

4e etappe richting 80000 km

  • 76.900 km

Een update ter gelegenheid van de volgende 10.000 km. De eerste gebruiksverschijnselen hebben zich aangekondigd. Precies 2 jaar na aflevering bij Honda Verhagen meldde zich een onbekende waarschuwing op de display. Het handboek verklaart dat de batterij in de sleutel vervangen dient te worden. Ik denk: ik pak de reservesleutel, dan kom ik nog twee jaar verder. Niet dus, zelfde waarschuwing. Hoewel niet gebruikt ligt waarschijnlijk ook deze sleutel de hele tijd actief te “luisteren” naar nabijheid van de auto dan wel een signaalrelais unit van een moderne autodief. Grapje, want een Honda Jazz staat niet op de “most wanted lijst” van dit gilde. Overigens wel een overweging: een goed in de markt liggend geconfigureerde Polo, Golf, compacte BMW, Mini, compacte Audi enz. loopt eerder een bovengemiddeld diefstalrisico. Goed, twee nieuwe knoopcellen in de sleutel/afstandbediening en de waarschuwing blijft weg.
Bij gebrek aan echte problemen of klachten maar even wat miereneuken. In de Benelux tunnel deed DAB ontvangst ca het eerste jaar niets. Daarna een jaar wel. Zendantenne geplaatst waarschijnlijk. Laatste paar weken echter niet alleen geen DAB ontvangst, maar zelfs een groot tekstveld met “ALARM” in de display. Wat zou de door Honda gevraagde reactie moeten zijn? Direkt stoppen op de vluchtstrook? Die is er niet in de Benelux. Direct de auto stoppen? Niet in de Benelux tunnel. Doorrijden dus maar. Waarschuwing verdwijnt uit de tunnel, DAB doet het weer. Gewoon doorgaan volgens Windows systeem: er komen zoveel foutmeldingen, daar kun je niet altijd aandacht aan schenken.
Ander voorbeeld: tjdens de 60k onderhoudsbeurt kreeg ik een tamelijk nieuwe Honda CRV 1.5 turbo benzine mee. Ik meen me te herinneren met 20 inch wielen. Die kwam ook prompt na 30 km met waarschuwing bandenspanning. Die kende ik van de Jazz ook. Na elke wissel zomer-winterwielen rijd ik een paar weken met terugkerende waarschuwing bandenspanning lampje. Na bandenspanning controle en reset waarschuwing komt het toch terug na een half uur of drie dagen. Na enkele weken blijft het weg.
Nu wil ik absoluut niet de indruk wekken dat er iets te zeuren is. Er is niets met de Jazz. Hij doet het altijd, er rammelt niets, er gaat nog geen lampje kapot. Mijn “problemen” zijn in Mercedes parlance “Kompromiss auf hohem Niveau”.
Er kan enorm zuinig mee gereden worden: zie Verbruiksmonitor 1 op 19 gemiddeld. Ik rijdt op de teller 130 naar Friesland, Hannover, Nürnberg, Basel vv. Dat is echte snelheid 123 op de winterwielen en 127 op de zomerwielen. Het zijn ook echte afstand km vlg Google Maps, want de op de km-teller “te korte” winter km worden goedgemaakt door de “te lange” zomer km. De afgelopen 6 maanden is er ruim 20.000 km bijgekomen.
Ik ga denk ik nog eens de voorstoelen 5 cm naar achteren zetten met metalen strips en M10 bouten. Gezien op Amerikaanse website. Er is dan nog zat ruimte voor de achterbank met de stoelen in de achterste positie. Nu ca 30 cm of misschien meer.
De 1300 indirecte injectie motor is genoeg voor mij. Heeft potentieel minder fijnstof uitstoot als de direct injectie 1.5 motor. En volgas en/of meer dan 5000 rpm rijd ik niet dus ik kom geen vermogen tekort. Ik geloof dat ik in Frankrijk met vakantiebelading wel 6000 rpm heb gezien. Dat maakt op een Honda geen indruk.
Op naar de 80.000 km en volgende beurt. Die zal waarschijnlijk volgende maand zijn. Ik verwacht geen bijzonderheden, maar zal erover berichten.
Het is de bedoeling nog vele jaren door te rijden.

comfortabel, compact, onopvallend

  • 81.600 km

Bij km 80452 de 4e onderhoudsbeurt bij Honda van Putten Breda: EUR 401.70 incl. BTW. Olie voor motor en CVT. Geen andere zaken. Gemeld werd dat de remolie over een paar maanden ook aan de beurt zou zijn en of dat nu gedaan moest worden. Heb ik niet gedaan. Over ca 6 maanden zit de volgende 20.000 km er wel op en dan kan het ook wel. Ik kreeg bij vorige 20k beurten wel de meegedeeld dat de motorolie nog een paar duizend km verder zou kunnen. Voor het gemak liet ik de motorolie dan maar bij de 20k onderhoudsbeurt iets te vroeg wisselen.
Afgezien van enkele batterijen voor de sleutel afstandsbediening, voorheen “contactsleutel” geheten, is alles werkend gebleven. Ook alle lampen zijn nog heel.

Blijft over hoe de auto bevalt. Deze zomer is het gelukt om het verbruik elke tank onder de 5 liter te blijven. Dat wordt mogelijk gemaakt doordat bijna alles in randstadverkeer gereden is. Hoe meer drukte, hoe langzamer en dus zuiniger het rijdt. Dat slaat niet op start-stop verkeer onder de 30 km/u maar dat maak ik weinig mee. In alles wat gemiddeld sneller als 30 beweegt, kan zeer zuinig gereden worden. Met een schakelauto nog iets zuiniger als met automaat omdat de koppeling ingedrukt gehouden kan worden. Kijk maar op de actuele verbruiksmeter (in mijn Yaris Verso, nu 530k km vanaf nieuw) die dan tussen de 1 en 2 ltr per 100 km aangeeft. Het verbruik over afgelopen 80k km zegt meer: 1 op 19,5 gemiddeld. Inclusief buitenland en vakantieritten.
Is dat verbruik zo belangrijk? Nee. Want als er ipv ca 5 ltr/100km 10% of 20% meer verstookt wordt (5,5 of zelfs 6 ltr/100km), scheelt dat in geld 80ct of 1,60 per 100km. Gezien de kosten van een auto als geheel zal dat het verschil niet maken. Ik doe dit niet voor de kosten maar omdat ik het leuk vind. Ik tank uitsluitend de duurdere V-power of soortgelijk van andere merken. De helft van de meerprijs is lager verbruik. De andere helft van het prijsverschil wordt op den duur meer dan goedgemaakt door minder vervuiling in brandstof- en uitlaatsysteem.

Ik gebruik de limiter ondertussen meer dan de cc cruise control. In drukker verkeer hoef ik daarmee veel minder op de knoppen cc aan of uit te drukken. Ik kan de snelheid ook vloeiender aan de omstandigheden aanpassen. En haast of duwen op de linkerbaan zit er bij mij toch niet in zoals verbruik en bandenslijtage laten zien.

Ruimte voorin: ik wil toch stalen strips laten maken om de rails van de voorstoelen 50 mm naar achteren te monteren. De ruimte achter de voorstoelen in achterste positie wordt in decimeters gemeten, ca 30 cm. Dat kan best 5 cm minder want dan is er nog plek zat daar achter. En er zit bijna nooit iemand.

Banden. Bij de 80k beurt was het profiel van de zomerbanden voor 4.5mm en achter 5mm. Die hebben er dan 48k op zitten. Volgende zomer gaat de 5mm er voor en de 4,5mm er achter op. De Vector 4-seizoenen banden hebben de resterende 32k naar de 80k beurt gedaan. Hoeveel profiel daar op zit zal ik bij de aanstaande wissel in november vermelden. Voor de volledigheid: ik had graag het hele jaar op de Vector banden gereden, maar in de aggenebbische bandenmaat 185/55-16 van de Jazz Elegance zijn die niet beschikbaar. Dit zou een argument zijn voor de wielmaat 185/60-15 van de middenversie Jazz Comfort. Die Vector bandenmaat onder mijn Jazz telt echter 1,5% te korte kilometers. Dat kan je onbelangrijk vinden maar het verbetert bv een verbruik van bv 1 op 19 naar 1 op 19,3 zonder een spat zuiniger te rijden. Want met de kleinere banden is Nederland helaas ook 1,5% groter geworden. Daarom kost bv rijden op lage bandenspanning ook geen (rekenkundig) verbruik: het verbruik per (echte) km stijgt wel, maar dat wordt op de km-teller min of meer gecompenseerd doordat kilometers korter geteld worden bij een band met minder luchtdruk.

De navigatie stort niet meer in. DAB ontvangst werkt bijna overal in Nederland maar irriteert af en toe (om de paar weken eens) met iets te lange stilte als het signaal weggevallen is.
De tankinhoud opgave van 40 liter kan opgerekt worden door geduldig nadruppelen. Dan gaat er goed 45 liter in, dwz die kan ik er dan ook uitrijden. Leeggereden heb ik hem nog nooit, al zal ik er dichtbij geweest zijn. Zie Verbruiksmonitor waar ik eens 50.11 liter heb getankt, waarvan 5.4 liter in mijn losse jerrycan, in een nog steeds rijdende Jazz.

Ik kan niet dienen met info over het weggedrag in het grensbereik op klaverbladen of hoe het stuurt bij 180 km/u. Ik heb het niet nodig en de auto daar niet voor gekocht. Bij urenlang 130 km/u rijdt ie in elk geval stabiel.

Op naar de 100.000km

De eerste ton gehaald

  • 100.770 km

De vijfde onderhoudsbeurt is net als de vorige vier uitgevoerd bij Honda Breda Van Putten. Geen klachten daarover, goede intake, nette behandeling, vervangend vervoer indien benodigd. De kosten hebben naar mijn idee het normale nivo voor een merkdealer. Ik stel prijs op kennis en achtergrond bij een merkgarage. Honda is echter in Nederland, en ook in Europa, een klein merk. Dat blijkt o.a. uit de reactie bij het maken van de afspraak voor de 100k beurt: “U rijdt wel veel km”. Nu zullen er best meer Honda rijders meer dan 20k per jaar rijden, maar het lijkt toch dat het aandeel 30k tot 60k per jaar auto’s geringer is dan bij een VW dealer. Van een Jazz wordt het natuurlijk ook minder verwacht. Toch voel ik mij lekker in deze compacte auto. Met mijn 190 cm zit ik achter het stuur goed, ook als ik eens 500 of 1000 km op een dag moet rijden.

Kosten van de 100k beurt EUR 443 incl. BTW (auto rijdt op mijn bedrijfskosten). Geen bijzonderheden: olie + filter, lucht- en interieurfilter, remmen demontage voor schoonmaken, achterruitenwisserblad, lakstift (voor kleine lakbeschadigingen) en de standaard assorti aan kleinmateriaal.

Apart punt de bougies. De Jazz heeft dure Iridium bougies die ca EUR 40/st. kosten. Deze Jazz heeft er vier, maar sommige modellen hebben dubbele ontsteking en dan dus acht stuks! Levensduur vlg NL onderhoudsschema, en ook vlg. dealer, 3 jaar of 100k km. Ik had me voorbereid en op USA websites voor de Honda Fit (zo heet de Jazz daar) gevonden dat het Honda schema 105k mijl = 170k km of uiterlijk 7 jaar voor platina bougies voorschreef. En wel 120k mijl = bijn 200k km voor iridium bougies. Misschien wordt het NL voorschrift veroorzaakt door de kortere afstanden in Nederland. Een misschien typische Nederlandse Jazz-coureur rijdt met slechts 5000 tot 15000 km/jaar beperkt jaarkilometrage.
Bij mijn 100k beurt werd in de uitleescode (beurt B, code X4X, de X getallen weet ik niet meer maar de 4 staat voor nieuwe bougies) bougievervanging aangegeven. Ik rijd echter 35k km per jaar, geen korte afstanden, rustig gebruik en had aangegeven dat ik ze niet vervangen wilde hebben. Achteraf zei Honda Van Putten dat ze toch wel versleten bougies gezien hebben met 100k km maar waarschijnlijk dan bij korte-afstand gebruik en minder km per jaar.

De vervangende Jazz met 6-bak schakelde ook fijn. Toerentalnivo op snelweg paar honderd toeren hoger, maar gedurende de 150 km met 6-bak tov CVT geen praktisch verschil in geluidsnivo ervaren. Wel is de CVT met zijn zeer lage continu-snelheid toerental van 1100 rpm binnen bebouwde kom, ca 2000 rpm tot 100 km/u en ca 2500 rpm bij 120 km/u uitgesproken lui, taai, langzaam bij een beetje gas bij geven. Makkelijk op te lossen: met flipper één of twee keer terug schakelen. Gewoon meer gas geven kan ook. Alternatief pook in de S-stand zetten en 7 kunstmatige versnellingen rijden lost het helemaal op en trekt het gedrag gelijk met de 6-bak. Maar ik voel aan dat de 6-bak beter bij een actievere rijstijl past. Het verbruik zal minimaal verschillen. Wel schakelde ik veel van 2 naar 5, van 3 naar 6 etc., want 50 km/u rijdt het zuinigste in de 6.

De tank heb ik nooit leeggereden. Wel erg ver leeg. Ik rijd graag veel per tank dus tank hem als het kan randvol. Dat betekent na eerste afslag van de pomp dat er met geduld, tijd, soms vreemde blikken van het pomppersoneel in ca 5 min wel 7 liter bij te druppelen is. Dan de auto niet in de zon zetten maar er tenminste een paar liter uitrijden. Ik tank alleen randvol als er niemand op me staat te wachten. Maar ik heb dus al eens 46,06 liter in een nog rijdende Jazz getankt zonder gebruik van mijn losse 5 liter reservetankje.
Als de range weergave op 0 km springt, kan er normaal ca 37 liter in de nominaal 40 liter tank gevuld worden. Met wat moed, 5 liter reserve bij de hand, geen risico van stilvallen op een gevaarlijke plek, en een zuinige rijstijl kan er echter nog 50 tot 70 km doorgereden worden met 0 km op de display. Met helemaal volgedruppelde tank valt het eerste blokje van de tankmeter pas weg als er 200 km tot 240 km gereden is. Met een fileverbruik van omstreeks 1 op 20 zit er dan 800 tot 900 km in zo’n extra volle tank. Met 129 tankbeurten op 100k km in de verbruiksmonitor heb ik meer dan 750 km gemiddeld per tankbeurt. De Jazz heeft een kleine tank maar zo kom ik toch een heel eind per tank.

De Jazz gedraagt zich verder zoals een in Japan gemaakte auto betaamt: buiten lege batterijen van de twee sleutels nog geen lampje kapot. Voor iemand die in het model geinteresseerd is: bestuurder en achterbank bieden veel ruimte. Alleen de rechtsvoor zitplaats is krap voor personen langer dan 170 cm. Voor meer ruimte is een bijzondere aanpassing van de stoelbevestiging mogelijk en aan te raden. Ook dan blijft er achterin nog zeer veel ruimte over voor passagiers.

Intussen interesser ik me voor de komende 4e (of 5e) generatie Jazz met hybride aandrijving. Lijkt op een Honda interpretatie van de eveneens interessant Nissan Epower aandrijflijn, die in Europa niet geleverd wordt. Beide hybride motoren in een compacte wat hogere carosserie zie ik helemaal zitten. Maar er zijn nog geen plannen met deze Jazz te stoppen.

6e onderhoud

  • 120.074 km

De 6e onderhoudsbeurt bij Honda Van Putten Breda. Precies bij km.stand 120.001 springt de teller voor “aantal dagen tot onderhoud” op 0 dagen, code B349. Om 8 uur gebracht, 11 uur weer opgehaald. Kosten EUR 508,30 incl BTW. Uitgevoerde werkzaamheden motorolie, CVT-olie, remolie, wat filters en als enige extra nieuwe ruitenwissers voor.
Niet vervangen zijn de bougies, hoewel deze net als bij de 100k beurt wel werden vermeld als te vervangen: de 4 in code B349. Nederlands manual: https://www.honda.nl/cars/owners/owners_manuals/_jcr_content/par1/textcolumnwithimagem_3/textColumn/richtextdownload_349/file.res/18%20FIT%20JAZZ-39T5A6100_web-ilovepdf-compressed.pdf
Dit schema staat staat bijna net zo in het boekje bij de auto. Bougies elke 100k km, geen max aantal maanden erbij gevonden.
Echter in USA manual https://techinfo.honda.com/rjanisis/pubs/om/CV9999/CV9999G00017A.pdf staat vervanging na 105k mijl of 84 maanden. Dus zeg maar 170k km. Vervanging is bewerkelijk want onder de paravan (afdekplaat ruitenwisser mechanisme onderaan de voorruit) moet één en ander gedemonteerd worden. Bij deze arbeidskosten komt een prijs van ca EUR 40 per bougie. Gelukkig maar 4 bougies en niet 8 zoals een andere uitvoering van deze motorfamilie.
De meeste Jazz-en in Nederland of Europa zullen niet meer dan 10k tot 20k per jaar rijden. De standaard gemonteerde bougies zullen idd de dure Iridium bougies zijn, maar ik denk dat er ook wel namaak NGK, in fake NGK verpakking, gebruikt worden bij vervanging. Ik hoop dat een dealer, resp. zijn onderdelen besteller / leverancier / importeur / bedrijfseigenaar de zeer nauwkeurig nagemaakte fakes vermijden. De NGK info over de fake bougies https://www.ngkntk.com/ae/press-media/social-news/emea/fake-products-how-to-avoid-them/ . Er is genoeg andere info over dit onderwerp te vinden.

Opmerking over de klepspeling. DE NL pdf link heeft echter bij de voetnoten een 4e noot die in mijn boordboek ontbreekt. Klepspeling controleren, voetnoot 4: “Sensorische methode. Stel de kleppen af tijdens de onderhoudsbeurt bij 120.000 km als deze lawaai maken”. Ik stel mij voor dat een ervaren oor luistert of het nodig is. Nu laat de link pdf het jaar 2018 zien en mijn Jazz is van 2017. Over de klepspeling is bij Honda Van Putten niks gezegd, en ik heb er niet aan gedacht iets erover te vragen. Het zal in orde zijn.

Geen lampen vervangen. Het eerste lampje moet nog kapot gaan in mijn Jazz.

Veel info over onderhoud want verder is er weinig te vertellen over problemen. Wel over een “producteigenschap” ofwel een storende eigenschap. De beenruimte rechtsvoor, bijrijder zijde dus, is ver ondermaats. Personen tot 165 cm zullen hun benen kwijt kunnen, ega met haar 170 cm echter niet comfortabel genoeg. Het gaat natuurlijk, zoals ik er met mijn 190 cm ook kan zitten, maar het is belachelijk dat de stoel niet verder naar achteren kan, terwijl de leuning 25 of 30 cm ruimte heeft naar de achterzitting. In een eerder verslag heb ik aangegeven dat met zelf te maken stalen strips de stoelrails 5 cm naar achteren te zetten zijn. Aanrader voor wie dit nodig vindt.

Sinds de 100 km/u snelheidslimiet is het verbruik onder de 5 liter per 100 km, zie verbruiksmonitor. Daar doe ik moeite voor, en rijd daarbij idd niet harder dan 100. Zonder nadruppelen na de eerste afslag zal de restafstand weergave na 37 ltr uit de tank te hebben gereden op 0 km komen. Met 0 km op het dashboard is nog ruim 60 km voorzichtig door te rijden. Echter is na eerste afslag ca 7 ltr na te vullen, met veel geduld. Dan kan er ruim 46 ltr uitgereden worden zonder stil te vallen. Natuurlijk alleen zonder risico van stilvallen in een tunnel, brug, snelweg ed. Ik heb de tank nog nooit leeg gereden en ben ook nog niet stil gevallen. Niet goed voor de katalysator ook. De Jazz is met zijn CVT zeer geschikt voor een vloeiende niet haastige rijstijl. Mogelijk kan het met flippers in de S stand ook vlotter, maar met de gewone CVT stand werkt dit niet lekker. Ik heb het ook niet nodig. De Jazz is mij vlot genoeg. Naar Spanje afgelopen Juli – Aug wordt de snelheid op ca 125 km/u gehouden en komt het verbruik uit op 5.6 ltr/100km. Vertrek met een (natuurlijk kots-)volle tank, 3 x tanken in Frankrijk en met nog ca 200 km in de tank in Nederland terug komen: 1400 km heen en terug. Je gaat heel erg vertrouwen op de Japanse betrouwbaarheid. Onze 2001 Yaris Verso met zijn ca 535k km stand is door dochter met gezin gebruikt naar Spanje (aparte review). Die deed het ook zonder problemen. Heeft overigens een veel fijnere, zeg maar de perfecte, zitpositie als de Jazz. Vind ik ook.
Toch bevalt de Jazz mij als bestuurder goed. Mijn vrouw houdt meer van de Yaris Verso, maar die was nu niet beschikbaar naar Spanje. Als één-persoons auto ideaal. IK ben benieuwd hoe lang de CVT het gaat uithouden. Qua rijgedrag vind ik het ideaal.
Door Corona is er dit jaar wel ca 10k km minder gereden met de Jazz. Misschien dat de situatie wel weer normaler wordt, dan gaat het gebruik wel weer voorbij de 30k km per jaar. Er zijn geen plannen de Jazz weg te doen. Ik kan er nog jaren meer vooruit. Technisch vind ik de nieuwe Jazz met zijn benzine-elektrische aandrijving zeer interessant. Ik ga echter nu niet EUR 10k of zo bijbetalen. DE zitruimte rechtsvoor is even beperkt. Op naar de 200.000 km eerst maar eens.

Overzicht kosten
De eerste winter aangeschaft 4 st. stalen velgen met Good Year Vector Gen 2 four-season banden, incl. montage ca EUR 750. Die hebben nu nog ca 5 mm profiel dus dit zal de laatste winter zijn. Minder dan 4 mm werkt niet meer in de sneeuw.
De zomerbanden hebben nu nog 3,5 mm profiel. Als ik de Vectors in de zomer verder oprijdt, dan haal ik misschien totaal ca 140k op deze 2 sets banden.
Ik roteer de wielen voor-achter bij elke wissel zodat ze alle vier gelijkmatig slijten.

Onderhoud:
20k EUR 204
40k EUR 381
60k EUR 266
80k EUR 402
100k EUR 443
120k EUR 508

Verder zijn er geen echte kosten:
4 knoopcel batterijen sleutels
Band reparatie ca EUR 25
Voorruit reparatie ca EUR 65

Nieuwe banden

  • 130.000 km

Halverwege de volgende 20k onderhoudsbeurt, km-stand 140k zal in September bereikt worden, een tussenverslag. Aanleiding: de origineel geleverde zomerbanden Dunlop SP Sport zijn vervangen. Door ze na elke winter te wisselen tussen voor- en achteras is de slijtage mooi gelijk gebleven over alle vier banden. Ze hadden nog 2.5 tot 3 mm profiel. Geen nachtelijke lange-afstand trips in Duitsland want als Nederlander uit zwaar Corona-besmet gebied niet welkom, veel thuiswerken dus weinig km, minder opdrachten en dus probeerde ik in de droge aprilmaand nog zoveel mogelijk het laatste restje km eruit te krijgen. Echter opeens trok het werk aan en Mei beloofde erg nat te worden. Ik voelde mij ondanks geen haast toch niet gemakkelijk met het idee van stortbuien op platte banden.
Dus banden uitzoeken. Nu staat de 2017 Honda in Elegance uitvoering op de weinig voorkomende bandenmaat 185/55-16. Ik wilde stille en zuinige banden van goede kwaliteit. Michelin Energy Saver was eerste gedachte. Maar niet in huidige Michelin programma. Wel ca 5 jaar geleden. Ik was bang overjarige nieuwe banden te krijgen, iets wat pas zichtbaar is aan de DOT code als ze al klaar liggen. Conti Eco Contact 5 of 6 ook mogelijk. Echter in tests gevonden dat ze ten eerste luid waren, en ten tweede nieuw slechts 6.5 mm profiel hebben. Als echte complotdenker zie ik ze bij Conti (of commerciele mensen in het algemeen) al redeneren: die zuinige centenneukers en hypermilers rijden sowieso rustig. Dus met 8 mm profiel duurt het te lang voordat de banden versleten zijn. Met minder profiel komen ze nog genoeg km zonder dat het opvalt. Nu nog de smoes om deze beperking goed te praten: minder profiel is goed voor de stabiliteit, idd iets wat bij prestatie-georienteerde banden wel met reden gebeurt. Maar het houdt geen steek bij de eco- of anders gezegd meer normaal ingestelde automobilist.
Gekozen heb ik de Bridgestone Ecopia EP150. Van de grootste bandenfabrikant in de wereld en bovendien een Japans bedrijf verwacht ik dat ze leveren waar het voor gemaakt is. Ik had nog niet eerder op de profieldiepte van een nieuwe band gelet, dus de schuifmaat erin: 7.3 mm. Geen 8 maar ik heb er nooit eerder op gelet. “Ze zeggen” dat een nieuwe band 8 mm zou moeten hebben. Ervan uitgaande dat ik het bij 2.5 mm wel minimum vind, zou er dan 5.5 mm afgereden kunnen worden. Van de Conti Eco Contact echter slechts 4 mm. Toch wel een verschil.
Opnieuw vergeten de bandenspanning controle in de Jazz te resetten bij wisseling banden. Dan gaat het lampje branden na een dag of wat omdat wat eraf komt en wat erop gaat altijd een klein verschil in profiel (en dus diameter) en luchtdruk heeft in “voor” tov “na”.
De Bridgestones zitten erop. Ze zijn niet luider als de Dunlops. Ik weet niet of ik kortere remweg heb, of harder over het klaverblad kan. Deze soort Ecopia banden heb ik sinds 2001 als zomerband onder de Yaris Verso gehad en ze bevielen goed.
Nu de Jazz 130k gereden heeft, waarop is dan de overige 55k gereden? De Good Year Vector 4 Seasons Gen 2 in maat 185/60-15 op stalen velgen. Die hebben nog 4.5 tot 5 mm profiel. Komende November gaan die erop. De gedachte is ze volgende zomer te laten zitten (lelijk die zwarte stalen velgen). Mogelijk halen ze de volgende winter ca 25k later. Dan worden nieuwe Good Year Vectors gekocht. Met minder dan 4 mm zijn ze in de winter niet goed genoeg. Dat is me met echte Michelin Alpine winterbanden onder de Yaris Verso wel duidelijk geworden.
Verder nog iets met de Jazz? Het eerste lampje moet nog steeds kapot gaan. Sinds de 100 km/u max snelheid en nu ook nog met toegenomen drukte wordt zo rustig gereden dat ik nu een tank heb gehaald met 3.99 ltr/100 km. Record. Niet belangrijk want kostenverschil tov wat sneller rijden is niet de moeite waard maar ik vind het wel grappig. De CVT rijstijl bevalt me nog steeds uitstekend. Rustige rijstijl is ook goed om de CVT op een hoge km-stand te krijgen. Dan denk ik aan 3 ton of meer. Ik had echt graag de nu wel verkrijgbare Jazz Hybride gehad, maar ga nu niet 10k bijbetalen voor een nieuwe. Deze Jazz doet het goed. Op naar de 140k beurt.

Zitruimte rechtsvoor vergroten

  • 137.400 km

Voor de vakantie naar Spanje wilde ik eindelijk de zitruimte rechtsvoor ruimer maken. In 2017 en 2020 kwamen er klachten van Ega dat haar slechts 170 cm niet voldoende comfortabel de benen kon strekken daar. Bij wissel bestuurder zat ik met mijn 190 cm nog krapper, maar ik hield dat wel vol. Blijft belachelijk dat de stoel rechtsvoor niet verder achteruit geschoven kon worden, want er blijft wel 30 cm ruimte tussen rugleuning en achterzitting. Nu zijn daar vanuit Honda en technisch oogpunt verschillende argumentaties te bedenken. Honda claimt een groot (grootste) ruimteaanbod op de achterbank in zijn klasse. Zou kunnen. De Honda Jazz/Fit is een wereldauto en de op meeste markten haalt de klandizie niet Nederlandse (IJslandse, Europese) lichaamslengtes. Dus daar stoort dat niet. Een groot afstandbereik van inzittende naar airbag is technisch lastiger. Langere stoelrails kosten meer geld. Mogelijk wordt dit stoelframe nog in andere, kleinere modellen gebruikt en wordt het niet voor de Jazz apart langer gemaakt. Hoe dan ook, op internet in “unofficial Honda Fit forum” vond ik een methode om stoel met onderframe 5 cm naar achteren te plaatsen.
Vier stalen strips 90*35*6 mm, elk met twee gaten diameter 11 mm op 50 mm afstand kostten EUR 8 Ex BTW per stuk. Zelf maken uit staalstrip van (bij de baas) voorhanden materiaal is nog goedkoper. De vier stoelbouten M10 fijne spoed (let wel, iets langere vervangende M10*35-fijn moeten vooraf beschikbaar zijn) lossen met sleutel 14 mm (idd geen 17) en de originele bouten met niet-verliesbare sluitring zijn eruit. Hier stop ik de handleiding want anders is het een verhaal voor het forum. De foto’s (later, zodra internet verbinding voldoende) tonen een en ander. Een dozijntje M10 onderlegringen is ook benodigd. Indien gewenst beschrijf ik het compleet op het Forum.
Resultaat: ondanks Ega mededeling “dat het niet uitmaakt”, komen er nu gedurende de rit naar Spanje geen moeilijke geluiden van rechts en wordt er niet gedraaid en gemopperd. Nu varieert de lichamelijke conditie wat betreft 12 uur zitten ook wel door de jaren, maar ik vind dat het scheelt. Opvallend: voorkant zitting rechts en links in achterste positie lijkt nu precies gelijk. Dat was dus niet zo.

Verder te vermelden? Nog steeds geen lampje kapot sinds nieuw.
Meer over het rijden met CVT in heuvelachtig gebied. De 1300 motor met CVT werkt feilloos in vlak terrein. Helling-op zijn ofwel de flippers vaak nodig, of de S-stand voor 7 handmatige vaste overbrengverhoudingen wordt gebruikt. Voordeel van de S-stand is dat niet na elke keer iets langer gas terug nemen opnieuw 2 of 3 x terug geflipperd moet worden: de transmissie houdt de gekozen overbrengverhouding vast. Helling-af wordt terug geflipperd om te remmen op de motor. De transmissie houdt dan de terug-geflipperde “versnelling” vast zolang als er op de motor geremd wordt. Werkt net zo goed als een handmatige transmissie, maar dan zonder koppelen. Dus makkelijk. Zodra er weer gas gegeven wordt, gaat de transmissie terug naar de CVT automatisch waar de keuzehendel in staat. Dat is lastig bij gas terug nemen bij haarspeldbochten, want na de bocht moet dan weer 2 of 3 x terug geflipperd worden. Dus op die wegen in de S-stand blijft de bak werken als een handmatige transmissie. Samengevat: niet zozeer de CVT in manuele S-stand, maar wel de motorkarakteristiek zijn minder geschikt voor geengageerd rijden op bergpassen.
Ik heb wel een gemengd gevoel bij de futloze Atkinson cycle 1300 motor. Op de snelweg met 4000, 5000 of meer toeren omhoog vind ik niet erg. Laat maar draaien. Op bochtige wegen voelt de motor niet gretig of happy aan boven de 3000 rpm. Beetje zwak op de borst. Maar hij draait erg stil, trillingsvrij, en ik ik hoor dat de software hem tegen het pingelen aanhoudt bij gasgeven tussen 1000 en 1500 rpm. Dat draait ie bij alle constante snelheden onder de 70 km/u.
Niet dat het trage iets is wat ik niet zou verwachten: vakantiebelading ca 400 kg (incl. bemanning, sorry, bemensing LHB-enz. t/m 117 verschillende genders zoals nu vastgesteld op universiteit) , geen turbo, motor gemaakt voor laag verbruik middels Atkinson wat bij hogere toerentallen minder power geeft. Ook geen verwijt naar Honda. Een wel gretige hoogtoerenmotor is Honda zeker toevertrouwd. Dat ik die niet kies, weet ik tevoren. Mogelijk werkt de motor echt wel daar waar de 100 PK moet zitten, nl. tussen 5000 en 6000 tpm. Maar ik heb geen haast en een rijstijl gemikt op niet sneller rijden dan nodig is voor gewenste aankomst. Met een motor (en voertuig) wel bedoeld 5000 en 10.000 tpm zoals mijn motorfietsen (ooit) is het erg leuk. Ook in een Honda S2000 of Civic R zou de bochtige wegen opzoeken en de toerenbegrenzer indraaien. De Jazz is echter bedoeld en gekocht voor transport en laag verbruik, en daar heb ik in dit geval wel plezier aan. Met op de franse tolweg 120 km/u als kruissnelheid op de begrenzer (drukker verkeer) of cruisecontrol (rustig verkeer) komt het verbruik met airco uit op 5.38 ltr/100km oftewel beter als 1 op 18. Dochter reed in haar net aangeschafte 2017 Focus 1.0 125PK stationcar wel 130 waar mogelijk, maar is over 1000 km langzamer dan wij. Zij let niet op tankinhoud en range, tankt daarom vaker als nodig (2x ipv 1 x) , gebruikt Google Maps niet voor omleidingen om verkeersdrukte te vermijden. En gaat dan weliswaar een kwartier eerder weg, maar komt een uur later aan op 1050 km. Verbruik houdt ze ook niet bij. Is een makke van mij om dat te willen weten.
Zo’n 1000 km op één dag betekent ook dat de computer op km-stand 137.300 begint te koeren dat ineens over 19 dagen de Jazz in de werkplaats moet voor de 140k beurt. En bij elke start daaraan herinnert. Ik geloof dat binnen de 1000 km van benodigd onderhoud de auto ook onderweg daar steeds vaker aan herinnert resp. mee lastigvalt.
Olieverbruik nog niet vastgesteld. Kan ook niet want nog nooit gepeild. Slordig van een techneut zoals ik mezelf zie, maar ik heb enerzijds veel vertrouwen in Honda en anderzijds denk ik dat er wel een lampje gaat branden. Onze andere auto Yaris Verso (YV) begon pas bij ca 300k met olieverbruik en bijvullen tussen de 15k beurten. En die trapte ik harder als deze Honda.
Er zijn geen plannen de Jazz in te ruilen. Ik had graag de huidige Jazz Hybride gehad. Met zijn ruim 100 PK Emotor zal die waarschijnlijk enthousiaster uit de bocht komen en nog zuiniger zijn ook. Maar die boot heb ik gemist. Zoals het nu staat zal de huidige Jazz bij mij wel 10 jaar volmaken tot 250k of 300k. Eens kijken of de CVT dat haalt. Misschien gaat het ook eens kriebelen en kijk naar een hybride of elektrische auto. De wereld moet tenslotte gered worden.
Volgende ijkpunt is de 140k beurt.

140k onderhoud

  • 143.185 km

De 140k onderhoudsbeurt was door omstandigheden 1500km later, maar dat gaat nog. Zachte dwang van de auto om onderhoud te pushen: de start-stop werkte niet meer sinds verstrijken van de 140k. Daarna wel weer.
Kosten EUR 290 incl BTW. Olie 5W30 + filter en interieurfilter. Geen andere zaken. Sinds nieuw nog geen lampje vervangen. De bougies zijn ook nog origineel.
Kort tevoren de zomerbanden (Bridgestone 185/55-16 87H van Mei 2021) vervangen voor de stalen 15" winterwielen met GoodYear Vector banden. Deze hebben nog iets meer dan 4 mm profiel en gaan dus hun laatste winter in. Komende April zal dat ca 3 mm zijn en dat is voor de winter niet meer bruikbaar. Daarom laat ik ze zitten tot aan de zomervakantie in Augustus. Ons ben zuunig.
net als alle vorige keren vergeten de bandenspanningscontrole te initialiseren (resetten) na wielwissel, dus na enkele dagen waarschuwing bandenspanning.
Een opmerking over kmijn vorige bericht: ik beticht de motor-CVT combinatie van taaiheid en lui reageren, maar dat doet de aandrijving geen recht. Mijn rijstijl heeft dit in zich, en ik ben blij met de stille en zuinige motor. Past mij helemaal. Afgelopen Augustus op binnenwegen in Frankrijk (om files genavigeerd, tenminste geprobeerd) blijkt op smalle bochtige steile binnenweggetjes dat met handschakelen ook goed actiever en hoogtoeriger gereden kan worden.
Ik gebruik in nederland bijna uitsluitend de snelheidslimiter. Op vakantie op lange snelwegritten ook nog wel de CC cruise control. Zodra het verkeer weer drukker wordt, is de limiter beter bruikbaar: nooit aan en uit zetten, en gebruik bijna altijd de 10 km/u sprongen als instelwaardes.
Verbruik: zie verbruiksmonitor. Sinds de 100 km/u max snelheid en met de weer toenemende drukte rijd ik voor werk nog rustiger met resultaat 1 op 20 met airco uit. Op vakantie hield ik 125 km/u door Frankrijk aan en dat gaf 1 op 18 met airco aan. Voor de kosten is langzaam rijden niet nodig, want dat scheelt een halve liter per 100km.
Het 5 cm naar achteren monteren van de rechter voorstoel helpt. Ega zei dat het haar niet uitmaakt, maar vorige jaren beviel lang zitten haar helemaal niet en nu geen klachten. Dat maakt het de moeite voor die 40 euro aan stalen stripjes: zie bijgeplaatste foto. Ik heb de originele M10 fijne draad bouten moeten gebruiken. De USA website waar het idee vandaan komt, vermelde weliswaar M10 maar niet dat het fijne draad was. Standaard metrische schroefdraad is hier altijd de "groffe" draad. De standaard bouten waren net lang genoeg, maar als iemand de stoel hoger wil monteren middels ringen of spacers en langere bouten: bezorg M10 fijn. En controleer eerst de boutmaat van je eigen Jazz uitvoering en bouwjaar: draai er eentje uit en controleer wat het is.
Op naar de 160k beurt.

160k Onderhoud

  • 164.800 km

Bij bereiken van de 160k onderhoud bij Honda Van Putten Breda. Geen bijzonderheden. Alle vloeistoffen dus ook de CVT olie (elke 40k) en met 3 ruitenwissers totaal EUR 555,=. Ik heb ze niet genoemd dat de start-stop niet meer werkt. Dat is afgelopen jaar er zo in gekropen. Hij doet het een enkele keer in de paar weken of maanden als het niet koud is. Laatst op een warme dag zowaar een hele rit van 180km. Maar daarna niet meer. Het stoort me niet. Oorzaak is mogelijk dat de accu ruim 5 jaar oud is en minder wordt. Ik heb geen zin daarvoor een nieuwe accu te kopen. Mogelijk is er ook een sensor vuil. Verder geen bijzondere dingen. Het eerste lampje moet nog steeds kapot gaan. Af en toe een batterij in de afstandbediening.
Sinds de 100km/u ben houd ik me daaraan. Sinds de benzine Euro98 zo duur is rijd ik nog rustiger. Het maakt met mijn werkritten niet uit, ik ben zelfstandig dus dat is niet in "de baas zijn tijd". Ik ga 's morgens 15 min eerder weg en terug is meestal druk en file. Idd in de file rijdt zuiniger als 1 op 20. Als het zo doorgaat zal ik over anderhalf jaar de eerste set iridium NGK bougies wisselen. Die zijn duur maar met 200k km per set toch betaalbaar. Ik lees klachten over kortere levensduur van die dure bougies maar dat zal komen door namaak "iridium" en/of meer korte ritten. De typische betrouwbaarheid van een Japanse (in Japan gemaakte) Japanner staat nog overeind.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.