Honda Jazz 1.2i Cool (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Jazz 1.2i Cool |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 113.000 km |
KM-stand laatst | 163.000 km |
Eerste ervaringen
- 116.000 km
Deze auto hebben wij aangeschaft met de volgende criteria in het achterhoofd:
-Maximaal 1000 kg. ivm wegenbelasting
-Zuinig
-Liefst veel binnenruimte
De Honda Jazz voldoet hier ruimschoots aan.
De Jazz hebben wij krap een maand in bezit. Dit is te kort om er een volledige review over te schrijven uiteraard, maar toch vallen mij nu al een aantal dingen op die ik alvast wil delen.
In veel reviews lees ik dat Jazz-eigenaren zeer zuinige verbruikscijfers halen, van 1:18 tot 1:20 zo'n beetje. Dit is ons tot nu toe absoluut niet gelukt. Hierbij moet aangemerkt worden dat het op dit moment hartje winter is, de auto op winterbanden staat en dat de airco regelmatig aanstaat. Gemiddeld verbruik tot nu toe is zo'n 1:15,8. Vooralsnog niet slecht in deze winterse omstandigheden, maar minder zuinig dan ik had verwacht afgaande op de reviews op deze site.
Verder valt op dat de pook veel speling heeft, in tegenstelling tot het 'strakke bak'-gevoel dat in veel reviews wordt genoemd. Hij schakelt wel stevig en foutloos in de diverse versnellingen, maar in de vrij-stand lijkt het op roeren in de soep. Sommige gebruikers melden dat de versnellingsbaklagers van de Jazz soms vervangen moeten worden. Zou dit dat wat losse gevoel kunnen veroorzaken?
De motor loopt ontzettend soepel. Hij pakt gemakkelijk op bij lage toeren en is ontzettend stil. De stoelen zitten comfortabel en vrij rechtop, de besturing werkt soepel en het enige lawaai is windruis. Het onderstel is comfortabel te noemen, hoewel het mij verrast hoe snel en stabiel je er een bocht mee kan nemen.
De auto beslaat zeer snel, zo snel dat ik tot nu toe vrijwel bij elke rit de airco aan moest doen om te ontwasemen (in de winter). Hebben meer eigenaren hier last van?
Rammels zijn er niet. Wel kraakt de bestuurdersstoel als je er pas in zit en op klinkerwegen kraakt het harde plastic dashboard soms.
Verdere ervaringen
- 123.000 km
De Jazz is nu een klein half jaar in ons bezit.
Het verbruik is inmiddels gedaald naar zo'n 1 op 17 tot 1 op 18. De auto staat op zomerbanden sinds maart.
Het verbaast me wat je allemaal in de Jazz kwijt kunt. De kofferbak is al niet klein (380 liter, en dat in een B-segmenter!), maar die opklapbare magic seats zijn echt handig. Een complete kinderwagen met onderstel gaat gewoon naast het kinderstoeltje met de bank opgeklapt.
De auto is onlangs naar de dealer geweest voor een terugroepactie. Ander stekkertje van de lichtschakelaar is gemonteerd.
Problemen
- 129.000 km
30-09-2011/129.000 km
Kapotte voor- en achterpomp voor de ruitenwisservloeistof. Vervangen onder garantie.
14-10-2011/129.700 km
Tuner van de fabrieksradio is ermee opgehouden (cd-speler werkt nog wel). Ik hoop dat dit ook onder de garantie valt.
Edit: de radio viel inderdaad onder het jaar Honda-garantie wat we op de auto hadden.
De fabrieksradio is inmiddels vervangen door een universele Sony-radio, alles op kosten van de dealer. Prima service.
Onderhoud
- 133.000 km
Vandaag heeft de Jazz zijn eerste onderhoudsbeurt gehad (zijn eerste terwijl hij in ons bezit is, voor de duidelijkheid...).
Een kleine beurt met APK voor 208 euro bij de dealer. Vinden jullie dit duur?
Verder waren er geen bijzonderheden.
Onderhoud
- 146.000 km
Een jaar voorbij zonder problemen. Deze maand heeft de Jazz een grote beurt gehad. De multiriem is vervangen, verder niets. Een saaie update van een saaie maar o zo betrouwbare auto.
Verbruik
- 148.000 km
Ongekend! Ik schakel tegenwoordig bij 2000 toeren al op en rij op de snelweg niet harder dan 100 km/uur, en dat resulteert in een verbruik van 1 op 19!
En dan heb je geen kleine A-segmenter maar een B-segmenter met een kofferbak van 380 liter!
Dit is niet voor iedereen weggelegd, dat snap ik, maar mijn woon-werkverkeer is 35 km enkele reis en dat is met 100 op de snelweg prima te doen. Als ik 120 ga rijden ben ik twee minuten sneller...
Als ik de hele dag op de weg zou zitten, zou ik ook harder rijden, uiteraard.
Bijna vijf jaar in bezit
- 163.000 km
Na bijna vijf probleemloze jaren dient zich nu het eerste probleem aan. Bij het versnellen houdt de Jazz soms in en bij het rijden op constante snelheid fluctueert de snelheid soms van 5 kilometer harder tot 5 kilometer langzamer. Dit heeft zich nu een aantal keren voorgedaan. Na verloop van tijd ging het motormanagementlampje branden en heb ik de auto laten uitlezen bij de dealer. Het zou iets te maken hebben met sensoren, maar het was niet helemaal duidelijk welke. Men vond het te voorbarig om dingen preventief te gaan vervangen dus is de storing gewist en het probleem is een tijdje weg geweest. Nu is het echter weer terug. Met de grote beurt laat ik er maar weer eens naar kijken.
Nog iets: De remklauw rechtsvoor bleef vastzitten. Hierdoor ben ik op de vluchtstrook gestrand. Bij de garage is de klauw plus de remschijf en dergelijke vervangen.
Verder geen problemen gehad in al die jaren. Ik ben voornemens de auto de komende jaren nog te blijven rijden.
*** Edit 5-11-2015:
De Jazz heeft een grote beurt gehad. De accu is vervangen en een wiellager.
Ik heb eens op internet gezocht naar het inhouden en stotteren/bokken op constante snelheid, en kwam een aantal meldingen tegen van de EGR-klep die vervangen moet worden.
Ik heb dit aan de garage voorgelegd en zij hebben op mijn verzoek de EGR-klep uitgeschakeld om eens te kijken of dit het probleem verhelpt. Ik heb nu twee dagen rondgereden en het inhouden/bokken lijkt zowaar weg te zijn. Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.