Honda Jazz 1.2 Trend (2009)

autoreview

Honda Jazz
Honda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda JazzHonda Jazz

Signalement

UitvoeringJazz 1.2 Trend
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst85.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waarom de Jazz? Hij stond niet eens op mijn lijstje....
Wilde een keuze maken uit; Ford Fiesta,Fiat Gr Punto,Nissan Note,Renault Modus,Renault Clio Estate of Seat Ibiza.

Na 4 jaar met plezier in een Altea te hebben gereden wil ik kleiner en lichter gaan rijden,puur uit kostenoverwegingen.

De Seat en de Nissan vielen direct al af doordat mijn vrouw tegen de dakrand aan keek,vooral bij de Nissan zeer opvallend!

Bij onze Seat dealer (die ook Fiat,Nissan en Honda verkoopt)liepen wij tegen de Jazz op (letterlijk,stond in het gangpad...)
Toch even in zitten,wat een ruimte,doet niet veel onder tov onze Altea,echt opvallend!

Toch maar even een proefrit in een 1.4 Elegance gemaakt,en we waren allebij onder de indruk,wat een prettig rijdende auto.

Zeer stil,en de motor is krachtig genoeg om voor veel rijplezier te zorgen,ik ben geen sportieve rijder,de motor levert voldoende kracht bij lage toerentallen,je komt probleemloos mee met het verkeer.
Schakelen,koppelen en sturen gaat precies en met gevoel,gewoon probleemloos,je hoeft er niet aan te wennen.

Na ook nog te hebben proefgereden in de Fiat,Modus,Fiesta,en Clio Estate wisten we dat de Jazz hem zou worden.

Alleen de Fiesta is kwa rijkwaliteit vergelijkbaar(denk zelfs iets beter),maar kwa ruimteaanbod komt hij niet in de buurt van de Jazz,wel veel luxer,maar we kiezen toch voor de ruimte,met 2 kinderen is dat wel belangrijk.

De Modus viel af vanwege het uiterlijk en het gewicht,wel een verdomt goede motor,die TCE 1200.

De Fiat viel tegen kwa rijden en ruimte,de Clio Estate vonden we ook goed,maar de Jazz was met de Fiesta kwa rijden de enige die ons een grijns op het gezicht deed verschijnen.

Het interieur is ook een verassing kwa ruimte en afwerkingsniveau,de magic seats zijn uniek,onder deze bank kun je zo nog een paar weekendtassen kwijt,als je de bank omhoogklapt komt er een grote ruimte ter beschikking,voor bijv. een plant of een grote hoge doos.

Het dashboard is van harde plastics,maar ziet er schitterend uit, is perfect afgewerkt en voorzien van 2 kastjes en bekerhouders.

We gingen eigenlijk voor de 1.4 comfort,maar op aanraden van de dealer ook in de 1.2 Trend gereden,en merkte weinig verschil met de 1.4.
Vanwege het toch grote prijsverschil (2000 eur)gekozen voor de 1.2,met wel een audiouprade (speakers achter en tweeters voor),en een setje lichtmetaal(dealeraanbieding)voor totaal 750 eur.

De Jazz stond niet op mn lijsje vanwege de prijs en de verhalen in de autobladen over motoren die hoogtoerig zijn,dus in de lagere toerenregionen niet thuis zouden geven.

Zo zie je maar weer dat je altijd zelf moet gaan rijden,en je laten verrassen.Tuurlijk de 1.2 is geen strepentrekker,maar voldoende voor dagelijks gebruik,en zeer uitgebalanceerd(geen gedreun,zeer stil,trillingsvrij.

En over de prijs,het is geen koopje,maar als je de auto vergelijkt met concurrenten met ongeveer evenveel ruimte(Nissan Note,Renault Modus,Opel Meriva,Clio Estate,valt het wel mee.

Kwa veiligheidsuitrusting scoort de Jazz trouwens het hoogst!

De auto komt in April,met dit verhaal wil ik mijn redenen om voor de Jazz te kiezen met jullie delen,ik ga uiteraard updaten als ik daadwerkelijk met de auto ga rijden!

Update bij 1500 km

  • 1.500 km

De wagen bevalt erg goed als gezinswagen.Hij is ruim zat ,en we zitten er alle 4 prima in.
Onze vorige auto was wat ruimer,maar het scheelt niet veel,en de Jazz is wel 300 kg lichter!

Het verbruik over de eerste 1500 km is gem 5.9L per 100 km,ben ik zeer tevreden over,we rijden 75% kortere afstanden,met regelmatig de airco aan,en een nog niet ingereden motor.
Het verbruik zal dus nog wat lager uitkomen,een prima score!

De vaak wat negatieve berichtgeving over de trekkracht van de 1200 kan ik niet onderschrijven.Ik vindt dat hij het prima doet,kan goed meekomen ,en ook op de snelweg gaat hij lekker mee. De motor is opvallend soepel.50 in zn 5 slikt hij zonder morren,dan versneld hij nog merkbaar als je het gas intrapt.
Hij maakt weinig toeren (3500 tpm bij 120) en is echt erg stil.
Mijn vorige wagen (Altea 1.6)draaide 4000 tpm bij 120. Dan gaat de Jazz al dik 140!
De motor draait trillingsvrij en kent geen resonanties.Het voelt allemaal aan als technisch hoogstaand,geldt voor de hele bediening v d auto.
En als het wat harder moet,het blokje maak graag toeren,en dan is tie echt wel sterk!
De 1200 tce van Renault bijvoorbeeld is veel sterker,maar ook een stuk rauwer,en veel dorstiger,het is maar waar je voor kiest.

Is het nu minder dan een auto uit het C segment?

Ik heb een Seat Altea 1.6 Stylance ingeruild op de Jazz.
Ik wilde kleiner,lichter,zuiniger dus goedkoper autorijden.
Conclusie tot nu toe is dat het zeker niet behelpen is in een lagere klasse te rijden.
De Altea heeft zeer goede rijeigenschappen,is dus niet de eerste de beste.
De Jazz biedt in ieder geval minstens even veel rijplezier,een goede wegligging en bijna evenveel ruimte.

Pluspunten:erg ruim voor zijn klasse,zeer stil,goede audio,goede wegligging,laag verbruik,loopeigenschappen motor,technisch kwalitatief hoogstaand,erg goed afgewerkt.

Minpunten: rechtuitstabiliteit bij wind wat minder,veercomfort vrij stoterig,motor niet supersterk,wel soepel

Over de minpunten,die kwamen er bij de proefritten al uit,was dus een weloverwogen keuze.

Tot nu toe zeer tevreden dus!

Op vakantie met de Jazz

  • 5.000 km

De zwaarste test is, voor een auto ,natuurlijk de vakantie.
Hele gezin erin,vol met bagage,urenlange ritten op de autobahn in mijn geval.
Toen ik de berg weekendtassen,speelgoed e.d zag staan in de kamer,had ik zoiets van"moet dat er allemaal in"....
Nou,geen enkel probleem dus,de hoedenplank ging er wel uit,maar ik kon de binnenspiegel gewoon gebruiken.
Doordat bij een Jazz de achterbank van onderen hol is,kan je daar dus ook bagage kwijt,ook al is de bank in gebruik(2 kinderen in mijn geval)
Ik had evenveel bagage mee als voorgaande jaren,maar de auto was wel groter (Altea)
Deze auto is voor zijn afmetingen echt erg ruim,ik had niet verwacht dat de vakantiebagage er zo makkelijk in zou gaan.

Het rijden ging ook prima,de auto reed voorspelbaar en veilig,je merkte nauwelijks het extra gewicht.
Ja,en toen de autobahn op,hogere snelheden,en heuvelachtig...
Hier was ik wel benieuwd naar,dit is heel anders dan rijden in het vlakke Nederland met 120 op de teller.
En de 1.2 Jazz is niet echt een strepentrekker...

Nou,het is zeker goed te doen,zolang je de schakelindicator maar vergeet.Ik vond het zelfs een positieve verrassing!
Een kruissnelheid van 150-160 km per uur is met deze auto probleemloos te doen.
De auto gedroeg zich geruststellend,motorisch stil,iets meer windgeruis,maar in totaal was de auto behoorlijk rustig in het interieur.
Je moet bij het rijden in heuvelachtig gebied gewoon verder doortrekken(plm tot 4000tpm),of iets eerder terugschakelen,dan gaat het gewoon prima.
Als je met deze auto net zo rijdt als in Nederland (schakelgedrag),wordt het een trage bedoening en een teleurstelling,het is geen koppelbeul.
En aangezien de motor graag toeren maakt(in alle rust overigens)is dit geen straf.
Het gem verbruik tijdens de vakantie was 5.8L/100 km.(1500km)
Vindt ik een goede score,ik heb de auto niet gespaard,totaal niet op zuinigheid gereden,de airco vaak aangehad,hoge snelheden etc.

Let wel,ik ben geen sportieve rijder,haast staat niet in mijn woordenboek,die kunnen de Jazz beter links laten liggen..

Het gem verbruik is na de vakantie gedaald naar 5.4L/100km.
En de motor voelt ook vlotter aan,is dus goed geweest voor de auto,die zware belasting. (die die in Ned eigenlijk nooit krijgt)

De stoelen bevallen erg goed,zitten prima,we stapten na een urenlange snelwegrit fris uit,ook geen klachten van de achterbank.

Wat ook opviel was de nauwkeurigheid van de snelheidsmeter,de tomtom gaf maar 5 km minder aan bij 165 km per uur op de teller,bij lagere snelheden wordt dit verschil dus steeds kleiner,bij mijn vorige auto kon je zo 130 rijden in Ned, met de Jazz opletten dus!

Tot nu geen problemen gehad,en geen olieverbruik.

Ik vindt het benzineverbruik prettig laag.

De conclusie blijft dat een kleinere auto als de Jazz,voor een gezin met 2 kinderen een prima auto is,en een grote zware auto(zoals mijn vorige auto,Seat Altea)snel laat vergeten,ondanks de 90000 probleemloze kms.

Zijn er ook nog nadelen?

Tuurlijk wel,zoals iedere auto.
Hoe je het wendt of keert,het is een dure auto met een karige uitrusting(voor zijn prijs).Alles voelt wel degelijk aan,de mechanische hoogwaardigheid heb ik nog niet eerder gevoeld.

Althans de zichtbare uitrusting dan,want de veiligheidsuitrusting is wel erg goed (standaard ESP,gordijnairbags ed),bij andere merken betaal je hier fors voor bij.
Nu betaal je rijklaar dik 18600 eur voor een 1.2 trend,incl wieldoppen en 2 luidsprekers....best wel sneu.Maar wel een complete veiligheidsuitrusting,die je niet ziet...

Een moedige keuze van Honda,ik denk dat de Jazz beter zou verkopen zonder esp en gordijnairbags,maar met meer zichtbare luxe voor het zelfde geld.

Je moet echt goed vergelijken en verder kijken dan je neus lang is om bij de Jazz uit te komen.

Ik denk dat daarom de Jazz in Ned nooit een succes kan worden,de meeste mensen kijken toch naar de luxeuitrusting voor het geld.
Terwijl de Jazz in de top 10 staat van meest waardevaste auto's.

Ik vindt wel dat de Trend uitvoering de meest waar biedt voor zijn geld,ten opzichte van de andere uitvoeringen.Wat je minimaal nodig hebt tegenwoordig,is aan boord.
De 1.4 modellen vindt ik echt veel te duur,de 1.4 is nauwelijks sterker,en maakt in zn 5 meer toeren dan de 1.2.
Ik heb zelf tweeters voor,en speakers achter,en lichtmetalen velgen bijbesteld,dan klinkt de geluidsinstallatie erg goed,de wielen maken de auto echt af.


Ik heb ook het gevoel dat de 1.2 wat smeuiger draait dan de 1.4.(zelf vastgesteld)
Geluidscomfort is top,maar de vering is op korte oneffenheden stoterig,de vering is redelijk stug.(wist ik vantevoren)

Motor niet erg sterk,wel soepel,stil, en zeer zuinig,de motor loopt mechanisch erg mooi.

De nadelen wist ik al bij aanschaf,dus een weloverwogen keuze,ik ben zeer tevreden over de auto,ik zou hem zo weer kopen!

Na 1 jaar

  • 16.000 km

Net zijn eerste beurt gehad ,met 160 eur geen duur verhaal,ook niet verwacht,geen problemen.

De wagen bevalt nog steeds zeer goed,in de koude periode viel wel op dat de ontwaseming niet het sterkste punt is, de airco werkt wel goed.

Na een jaar kan ik nog steeds stellen dat de Jazz een uitstekende gezinsauto is,die ook nog eens rijplezier biedt!

Deze blijft voorlopig!

Totaalervaring

  • 85.000 km

Na 6 jaar en 85000 km toch besloten de auto in te ruilen voor.....jawel een Jazz 1.4SI uit 2013.
De Jazz is zo goed bevallen dat er gewoon weer een komt.
Het enige wat er in die 6 jaar is vervangen zijn de remblokken en de banden, en verder de gebruikelijke olien en filters.
Het enige echte nadeel van deze auto vinden we de ventilatie en ontwaseming.
Bij temperature onder 0 als de airco niet functioneerd is het lasting om de ramen droog te krijgen. Hopelijk is dat in de nieuwe Jazz beter voor elkaar.
De tevredenheid overheerst zowieso.
De Jazz is nog steeds kraak en rammelvrij en rijdt nog steeds strak en degelijk.
Duidelijk kwaliteit dus daar kiezen we weer voor!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.