Honda Jazz 1.5 Hybrid Elegance (2024)

autoreview

Honda Jazz 1.5 Hybrid Elegance (2024)

Signalement

UitvoeringJazz 1.5 Hybrid Elegance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst1.500 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zeer comfortabele auto

  • 200 km

Na 19½ jaar Mitsubishi Colt automaat te hebben gereden, werd het tijd voor iets nieuws. Na lang zoeken werd dat een Honda Jazz Hybrid. Qua vorm, afmetingen en praktische ruimte indeling, lijkt de Jazz erg veel op de Colt; compact maar toch heel ruim en praktisch wat indelen van de achterbank en bergruimte betreft. Allebei zijn natuurlijk ook Japanse degelijkheid. De Jazz is geen goedkope auto en ook de wegenbelasting en verzekering zijn flink hoger dan bij de Colt. Ik denk dat enigszins terug te verdienen door de zuinigheid van de hybride aandrijving en de lagere onderhoudskosten, omdat er maarliefst 10 jaar garantie op deze auto zit, dankzij de bijbehorende Honda verzekering die tevens recht geeft op pechhulp. Dat alles bij elkaar trok mij over de streep om deze auto aan te schaffen. De Jazz Elegance is het basismodel, maar zeer ruim uitgerust met veel praktische rijhulp systemen die tot nu toe erg goed werken. Wel heb ik het automatische grootlicht uitgezet, omdat ik bang ben tegenliggers te verblinden. De auto rijdt erg comfortabel en binnen is het behoorlijk stil, dus ik kan zonder problemen naar muziek luisteren. In de Mitsubishi Colt was dat wat lastiger, vooral op de snelweg. Wat ik mooi vind van de Jazz is dat het infotainment scherm niet boven het dashboard uitsteekt, zodat je ruim zicht vooruit hebt. Verder is dit een prettig systeem wat snel reageert, maar wat voor een deel ook via knopjes op het stuur is te bedienen. Op het scherm achter het stuur krijg ik allerlei informatie te zien omtrent rijhulp systemen, brandstofverbruik, snelheidsmeter, enz. Het is wel erg veel informatie allemaal als je dat niet gewend bent, maar na een week lezen en uitproberen had ik het aardig onder de knie. Binnenkort ben ik van plan wat langere ritten te gaan maken en ben benieuwd hoe zuinig de auto dan rijdt. Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Het enige wat mijn vrouw jammer vindt is dat de passagiersstoel niet in hoogte is te verstellen. Ook niet op de duurdere modellen. Dat is dan één minpuntje.

Kleine update

  • 1.500 km

Inmiddels 1500 km gereden en ondertussen hebben we de passagiersstoel met 2 cm laten verhogen, zodat mijn vrouw nu ook goed zit en fatsoenlijk naar buiten kan kijken. Volgens de boordcomputer is het gemiddelde verbruik 4,4 op 100 km. Daar ben ik behoorlijk tevreden over, gezien het koude slechte weer van de afgelopen maanden, waarbij de verwarming flink hoog stond. De stoelverwarming bevalt overigens ook erg goed. Dat soort snufjes zaten nog niet op onze Mitsubishi Colt uit 2005. De meeste rijhulpsystemen werken over het algemeen ook prima. Wel worden met slecht weer bepaalde veiligheidssystemen soms uitgeschakeld, omdat de 3D camera dan z'n werk niet goed kan doen. Bijvoorbeeld met een sneeuwbui, maar dat wordt allemaal keurig aangegeven op het scherm. Het enige wat eigenlijk niet goed werkt in de Jazz is de verkeersborden herkenning, maar verder ben ik nog steeds zeer tevreden. De auto rijdt fantastisch. Regelmatig gebruik ik de Eco modus in combinatie met de B stand van de automaat, omdat ik hoofdzakelijk kleinere stukken rijd op plattelandswegen. Het voordeel is dat je minder hoeft te remmen, omdat de auto afremt op de dynamo die vervolgens de accu oplaadt; het zogenaamde regeneratief rijden. Hierdoor is de auto nog iets zuiniger. Op de lange termijn is dat ook voordelig voor wat betreft slijtage van banden en remmen. We zullen het zien.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.