Honda Jazz 1.5 Hybrid Advance (2025)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Jazz 1.5 Hybrid Advance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 4.852 km |
Een belangrijke levensles: Behoud wat goed is
- 14 km
Kort heb ik getwijfeld om een nieuwe, volledig elektrische auto, te gaan kopen. Maar het aanbod in het midden segment is nog te krap. Voorts is de aankoop premie van de overheid anno 2025 vervallen en betaal je gewoon (nu nog deels) en in 2026 nog méér wegenbelasting voor die érg zware elektrische auto.
Na lang zoeken blijf ik trouw aan wat goed is én daarom opnieuw gekozen voor een Honda Jazz Hybride. Wel heb ik getwijfeld tussen een Hyundai Kona Hybride en de nieuwe Renault Captur Hybride. Zeker de Captur smoelt erg goed maar het Hybride systeem van Renault heeft kinderziektes. Tijdens het rijden geeft de Captur herhaaldelijk een voelbare schok bij de overschakeling van benzine naar elektrisch rijden (en andersom). Honda heeft zijn hybride systeem wél perfect voor elkaar én bij de Honda Jazz werkt dat geruisloos en stil. De Jazz heeft het energielabel A. Dat hebben maar érg weinig auto's...
Ten opzichte van mijn huidige Jazz (modeljaar 2020) is er in 2024 een facelift geweest. Het front is gewijzigd en dat ziet er weer modern uit. Ook de motor heeft méér vermogen (pk's). De interieur stoffen zijn gewijzigd. De voorstoelen zijn gelukkig ongewijzigd. Het zijn perfectie stoelen met goede "wangen", een lange zitting (goede ondersteuning voor de onderbenen) en een hoge rug. In de Jazz model: Executive zitten kantelbare hoofdsteunen maar die zitten niet meer in de Jazz model: Advance. In de Honda Jazz Sport hebben de voorstoelen 2 verschillende bekledingsstoffen. Het verschil tussen model Advance en Sport is m.i. klein. Het prijskaartje verschilt wél. De Advance heeft mooie witte stiksels op de donkergrijze stoelen.
Mijn complimenten voor Honda dealer Wesselink in Apeldoorn. Deze Honda dealer kent het woord -klantvriendelijkheid- nog én stelt zich flexibel op t.a.v. je wensen in/of aan je auto.
Een update volgt.
Update na halfjaar gebruik Honda Jazz
- 4.852 km
Zoals je aan de km stand kan zien rij ik niet veel auto ritten. Maar als ik auto rij dan wil ik wél kwaliteit én de zekerheid ervaren van zowel het technische deel als het comfort deel (stevige en ondersteunende stoelen). En, daar kan je op rekenen bij de Jazz. Op geen enkel onderdeel kan ik een minpunt noemen. Nou ja....
Ingebouwde veiligheidssystemen (verplicht door EU regels in alle nieuwe auto's) zijn soms hinderlijk. Als je met de Jazz iets over de doorgetrokken streep rijdt dan hoor je kort een optisch signaal. Als de vluchtstrook is opengesteld dan voel je kort een tril aan het stuur. Uitschakelen van dat systeem kan maar dit moet je bij elke rit opnieuw doen. Dit systeem zou je eenmalig en permanent moeten kunnen uitschakelen en is bij andere automerken wél mogelijk. Een dringende wens voor Honda om dit aan te passen. Hoe ervaren andere Jazz rijders dit?
Het brandstof verbruik is helemaal conform de fabrieksopgaaf 1: 23. Wel gebruik ik de Eco stand permanent. Als je je gewoon aanpast aan de vele snelheidsbeperkingen wordt het verbruik zelfs 1:25. Bij andere automerken is er vaak een groot (negatief) verschil tussen de fabrieksopgaaf en het werkelijke brandstof verbruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.