en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | HR-V 1.5 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 32.406 km |
KM-stand laatst | 35.600 km |
Inleiding:
Na een uitstapje van 3 jaar bij Lexus, ben ik weer bij een Honda uitgekomen. De Lexus CT200H was een prima auto, zuinig en betrouwbaar, maar de praktische binnenruimte toch wat beperkt. Door de coronacrisis is het aantal kilometers wat ik rij fors minder geworden omdat ik veel meer thuis werk dan op kantoor. Hoe lang dit gaat duren weet eigenlijk niemand, maar ik verwacht ook structureel minder kilometers te gaan rijden. De factor brandstofverbruik woog bij de aanschaf van een andere auto een stuk minder zwaar. De vaste lasten gaan door de aanschaf van de HR V wel een stuk omlaag. Het gewicht van de auto is 1220 kg en dat is 165 kg lichter dan de Lexus. Minder wegenbelasting, maar ook een lagere verzekeringspremie. Bij elkaar zo’n € 250,- minder vaste lasten per jaar.
Na wat rondgekeken te hebben kwam ik deze HR V tegen bij een Subaru-dealer. Het is een Elegance uitvoering met een aantal extra’s:
- 17 inch velgen i.p.v. de standaard 16 inch velgen.
- Ingebouwde navigatie.
- Trekhaak.
- RVS beschermlijst voor de kofferbak.
- Kofferbakbeschermmat met opbergelementen.
Ten opzichte van de Lexus heeft de Honda een aantal systemen die nieuw zijn voor mij:
- CTBA / Stad-Noodremassistentie. Dit systeem werkt d.m.v. een lasersensor en is actief bij snelheden tussen de 5 en 32 kilometer per uur. Het geeft in eerste instantie een signaal en kan zelfstandig remmen als een botsing dreigt.
- FCW / Waarschuwing frontale botsing. Dit systeem werkt d.m.v. een camera en is actief bij snelheden vanaf 15 km per uur. Het geeft alleen een waarschuwing en remt niet zelfstandig. Je kunt zelf de afstanden instellen wanneer je een waarschuwing wilt ontvangen.
- TSR / Verkeersbordenherkenning. Werkt d.m.v. een camera een geeft maximaal 2 borden tegelijk weer in de display naast de snelheidsmeter. In de praktijk kun je niet 100% op het systeem vertrouwen. Op de snelwegen heb je b.v. 2 snelheden afhankelijk of je er vóór of na 19.00 uur rijdt. Ook door het oerwoud van borden langs onze wegen raakt het systeem in de war, net zoals mensen hiervan in war kunnen raken.
- ISA / Intelligente snelheidsbegrenzer. Is een aanvulling op de cruise-control en werkt samen met de TSR. De cruise-control zal automatisch de maximale snelheid van verkeersborden aanhouden die door de TSR zijn herkent. Je kunt overigens ook handmatig een maximale snelheid instellen. In de praktijk gebruik ik het systeem niet, de gewone cruise-controle werkt makkelijker.
- LDW / Rijbaanassistentie. Werkt d.m.v. een camera boven snelheden boven de 72 km per uur. Geeft een waarschuwing bij overschrijving van de wegbelijning, maar grijpt niet zelfstandig in. Je kunt het systeem ook makkelijk met een knop uitschakelen.
- Electrische parkeerrem met brake hold. In plaats van een handel zet je de auto op de parkeerrem met een knopje op het middenconsole. Met een 2e knopje activeer je de brake hold. Je hoeft dan de rem niet ingedrukt te houden als je stil staat. Als je gas geeft, gaat hij automatisch van de rem af.
- DAB radio. Werkt prima in het gebied waar ik meestal in rij.
- Bandenspanning waarschuwing. Er zitten geen sensors in de banden die de bandenspanning controleren, maar het systeem controleert de spanning d.m.v. de afrolomvang van de banden. Bij een lege band wijzigt de afrolomvang van de band en zal het systeem dit signaleren.
- Ingebouwde navigatie. Is van Garmin en is makkelijk in de bediening. De eerste 5 jaar zit er een gratis kaartupdate bij.
- Grootlichtassistent. Schakelt automatisch over naar grootlicht en weer terug als er een tegenligger wordt gezien door de camera in de voorruit.
Wat ik in de Honda niet meer heb ten opzichte van de Lexus:
- Keyless entry/start. Eventjes wennen, maar ik mis het niet. De beveiliging van de keyless entry schijnt trouwens nogal twijfelachtig te zijn.
- Achteruitrijcamera. Bij de Lexus zat een klein schermpje in de achteruitkijkspiegel. Was soms handig. De Honda heeft voor en achter parkeersensoren met ook nog een vermelding op het multimediascherm.
- Alcantara bekleding. Alcantarastof is in de zomer koel en in de winter behaaglijk. De HR V heeft gewone stof als stoelbekleding. De Honda heeft stoelverwarming, de Lexus niet.
- Instapverlichting en verlichting van de voetenruimte voorin. Leuk, maar niet echt nodig.
- Automatisch dimmende binnenspiegel. Ik moet nu even het hendeltje onderaan de spiegel naar achteren doen, niet echt een probleem.
Comfort:
Voor mij heeft comfort met verschillende zaken te maken:
- Zitpositie. Dit is natuurlijk een persoonlijke zaak. Zelf vind ik zitpositie erg fijn in de HR V. De stoelen zijn voldoende groot, zijn wat aan de zachte kant. Ze zijn voldoende verstelbaar. De meeste mensen zullen een fijne zitpositie in deze auto kunnen vinden. Na 2 of 3 keer verstellen stond de stoel voor mij prima en heb hem daarna niet meer versteld.
- Vering en demping. De auto heeft een lange veerweg met een soepele demping die prima bij de auto past.
- Bedieningsgemak. Alles zit op de juiste plek waar je het verwacht. Het enige minpunt vind het paneel voor de klimaatregeling. Deze werkt met een aanraakscherm. Daardoor moet je steeds kijken wat je doet. Een systeem met draaiknoppen of drukknoppen werkt fijner.
- Rammeltjes, kraakjes. Het interieur zit prima in elkaar, er zijn nauwelijks rammeltjes of kraakjes te horen.
- Geluidsniveau. Het geluid van wind en banden is prima gedempt. Alleen het motorgeluid is wat minder gedempt. Ook buiten de auto is het geluid van de motor goed hoorbaar bij stationair draaien. Niet dat het storend is, maar dit kan Honda echt wel beter. Bij onze Honda Jazz 1.2 moet je goed luisteren of de motor nu aan of uit is bij stationair draaien.
- Niet hoeven schakelen. De CVT regelt alles automatisch. Een CVT is eigenlijk geen automaat, want hij schakelt niet, maar is 1 oneindige versnelling. Voor bepaalde mensen werkt een CVT niet omdat men op dezelfde manier gas wil geven als in een schakelauto. Dat is juist niet de bedoeling. Andere mensen zijn er weer heel enthousiast over. Zelf vind ik de CVT erg comfortabel in het stadsverkeer en in de file. Bij conventionele automaten heb je in het fileverkeer dat de automaat steeds heen en weer schakelt tussen de versnellingen. Bij een CVT heb je dat niet.
De HR V is in principe een gemiddeld comfortabele auto. Hij had nog comfortabeler kunnen zijn met een verfijnde, stillere motor.
Praktische bruikbaarheid:
De HR V is net als de Jazz voorzien van Magic Seats. De zitting van de achterbank kan worden opgeklapt waardoor er in de hoogte een enorme laadruimte ontstaat. De leuning van de achterbank kun je in 2 standen zetten. De gewone kofferruimte is meer dan voldoende. De auto heeft 3 12V stroompunten, 2 USB aansluitingen, 1 HDMI aansluiting. Puntje van kritiek: de opbergvakken in de portieren zijn wat krap.
Prestaties:
De HR V is voorzien van een VTEC motor. Dit betekent bij lage toerentallen (tot 3000 toeren) relatief weinig koppel. In het stadsverkeer is dit voldoende en verbruikt de motor relatief weinig brandstof. Wil je meer opschieten of invoegen op de snelweg, dan kun je de motor het beste tussen de 3000 en 4000 toeren houden. Met de CVT kun je dit prima regelen. Ik heb het idee dat er ergens een dood punt zit in de motor rond de 3000 toeren. Er zit dan een bepaalde weerstand in het gaspedaal waar je even doorheen moet duwen. De motor wordt dan wel rumoeriger, maar dit is geen vervelend geluid. De HR V is geen snelle auto met deze motor, maar je hebt niet het idee dat je iets tekort komt. Het verbruik komt tot nu toe uit rond de 1:16. Voor een niet-hybride auto een prima waarde lijkt mij. Ik heb iemand gesproken die eerst een HR V diesel had en zeer te spreken was over de dieselmotor. Doordat hij minder kilometers was gaan rijden, had hij de diesel ingeruild voor een nieuwe HR V met benzinemotor en handbak. Deze viel erg tegen omdat hij veel meer moest schakelen in de benzine-uitvoering. De CVT past denk ik veel beter bij de benzine-uitvoering omdat je het toerental en koppel van de motor dan veel beter kunt regelen.
Betrouwbaarheid:
Tot nu toe heb ik geen reparaties gehad. Wel een paar vreemde dingetjes:
- Op een warme dag (boven de 30 graden) raakten de parkeersensors in de war. Ze gingen al piepen toen ik nog 3 meter van de muur was. Bij andere auto’s met parkeersensors heb ik dat nooit gehad. Ik heb het 1 keer gehad en daarna niet meer.
- Het multimediasysteem heeft zich 1 keer gereset. Het was toen ook warm weer, misschien heeft het daar mee te maken. Na opnieuw opstarten werkte alles weer normaal.
- De lak is wat gevoelig voor steenslag. Op de motorkap wil ik nog een paar plekjes bij laten werken.
Kosten:
Aanschaf 2e hands winterbandenset: € 405,-.
Conclusie:
Zoek je een praktische en comfortabele auto, dan is de HR V het overwegen waard. Als je geen sportprestaties verwacht, dan heb je er een betrouwbare en zuinige auto aan.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.