Honda HR-V 1.5 Executive (2015)

Rentree op een vol podium

Honda HR-V
In 2006 verdween Honda's eerste HR-V met stille trom en pas in 2014 zagen we zijn opvolger. Hij maakt zijn rentree op een podium waar ook auto's als de Mazda CX-3 en de Suzuki Vitara optreden.

De concurrentie heeft niet stilgezeten sinds Honda in Europa was gestopt met de HR-V. De vraag naar (compacte) SUV's en cross-overs is sterk gestegen en daar spelen de autofabrikanten op in. De nieuwe Honda HR-V gebruikt hetzelfde platform als de Jazz. Op motorisch vlak is er weinig keuze: een 1.5 benzine of een 1.6 diesel, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een cvt (alleen benzine). Die laatste transmissie treffen we aan in de testauto. Dankzij een lagere CO₂-uitstoot is de automatische versie slechts € 290 duurder dan de handgeschakelde en iets zuiniger. Reden genoeg om voor de pientere pook te kiezen. Of niet? Een cvt is fijn bij een motor die veel koppel levert bij lage toerentallen. Maar dat doet deze 1.5 niet. Zolang je normaal rijdt, ondervind je niet veel hinder van de cvt. Maar ga je goed op het gas, dan word je getrakteerd op een brullende motor. Ook in stadsverkeer, waar je regelmatig moet optrekken, gaat de slip in de aandrijflijn soms irriteren. Eenmaal op constante snelheid draait de motor rustig en zakt het toerental steeds verder. Wij zouden de nadelen voor lief nemen en 290 euro extra uitgeven voor meer gemak en comfort.

De HR-V deelt diverse slimmigheden met zijn kleinere broer, zoals de bekende 'magic seats' achterin. Dat vertaalt zich in een zeer ruim interieur en een grote kofferbak. Is het met de rijeigenschappen net zo goed gesteld? Hij biedt aardig wat dynamiek, stuurt goed en er is voldoende veercomfort. Hij maakt een verfijnde indruk. Dat geldt niet voor de positie achter het stuur. De zitting is te vlak en het stuur kan niet ver genoeg naar je toe. De afwerking van het interieur is degelijk en netjes, hoewel er veel materiaalsoorten zijn toegepast. Het instrumentarium is duidelijk, maar de bediening van de klimaatregeling via een touchscreen vraagt enige gewenning, evenals de wat onduidelijke menustructuur van het multimediasysteem.

De optielijst is kort. We rijden met de meest complete uitvoering en daar zit alles op en aan: parkeersensoren rondom, achteruitrijcamera, navigatie, stoelverwarming, led-koplampen en botswaarschuwing met actieve remingreep, een DAB-tuner, lane departure warning en automatisch grootlicht. De HR-V leest bovendien verkeersborden. De Honda is wel duur, maar geeft daar veel voor terug.

Video

Oordeel

4 sterren

Honda is terug in het segment van de compacte SUV/cross-over met een auto die over uitstekende eigenschappen beschikt. Geen enkele concurrent biedt zoveel interieurruimte. De automaat mag dan een cvt zijn, je krijgt hem er bijna voor niets bij. Een puik totaalpakket, helaas met een fikse prijs, hoewel de bouwkwaliteit daar ook naar is.

Signalement

Merk Honda
Model HR-V 1.5 Executive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 34.014

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 6.600 tpm
Maximaal koppel 155 Nm bij 4.600 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.294 mm / 1.772 mm / 1.605 mm
Wielbasis 2.610 mm
Massa leeg 1.249 kg
Laadvermogen 541 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 187 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,0s
Brandstofverbruik 5,2 l/100km
CO2-uitstoot 120 g/km

PRIVATE LEASE Honda HR-V

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (55) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum