Honda FR-V 1.7i Comfort (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | FR-V 1.7i Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 159.401 km |
KM-stand laatst | 284.296 km |
Een nieuw begin
- 160.100 km
De eerste ruim 1000 km's zitten er op. Goed moment om een eerste indruk te geven van deze auto te geven. Wat opvalt is dat de auto stevig aanvoelt. Geen rammels of kraakjes, maar gewoon solide. Daarnaast vind ik de auto behoorlijk comfortabel. Mijn vorige auto was een Renault Espace, en ik was bang dat ik deze auto een stuk stugger zou zijn, maar dat valt best mee. Wel heeft de Honda veel minder vakken, zodat je al snel aan het zoeken bent, waar je je spullen kwijt moet.
De 3+3 zit is voor ons gezin ideaal. We kunnen met z'n allen weg én we hebben een fatsoenlijke bagageruimte. Rij je met minder dan 6 personen, dan kan de stoel midden-voor omgeklapt worden en dan heb je een fijne armsteun.
Dan de motor. Het betreft een 1.7 motor. Deze is zeker niet overbemeten, maar je komt prima van z'n plek. Wel draait de auto bij 120 km/h zo'n 4000 rpm, maar omdat de geluidsisolatie goed is, wordt dat niet storend. Ook een rit met 6 personen en een aanhanger met kampeeruitrusting ging prima. Ik kreeg niet het gevoel vermogen te kort te hebben.
Het verbruik tot nu toe is zo'n 8L/100km, iets minder zuinig dan beloofd, maar wel inclusief een rit met aanhanger. Ik hoop dat het verbruik nog ietsjes gunstiger wordt. We zullen zien.
Na het debacle met de Renault, weer terug bij een Jap en de eerste indruk is positief.
vakantieterugblik
- 162.300 km
Na zo'n kleine 3000 km tijd voor een korte terugblik. Een belangrijk deel van de gemaakte kilometers zijn vakantiekilometers met een aanhanger. Om met dat laatste te beginnen. Ook met aanhanger rijdt de auto heel prettig. Door de korte overhang, worden bewegingen van de aanhanger niet hard doorgegeven aan de auto. Doordat de auto zwaar beladen was, en de aanhanger natuurlijk ook nog op de kogel drukt, hing de auto achterin wel wat in z'n veren. Op de terugweg de auto en aanhanger anders ingepakt (meer zwaardere dingen in de aanhanger en lichtere dingen in de auto) en dat scheelde aanzienlijk. Ik was een beetje bang van de 1.7 motor het zwaar zou krijgen. Dat heeft ie af en toe ook echt wel gehad. Op een aantal steile binnenwegen heb ik de auto flink op z'n staart moeten trappen. Je merkt dat er onderin niet veel gebeurd. Op de snelweg ging het veel beter. Constant zo rond de 100 km per uur gereden en dat veelal in z'n 5. Alleen bij inhalen of heuvel op terug naar z'n 4.
Ondanks de zwaardere belasting heb ik nog geen olie hoeven bijvullen. Dat was ik met de Renault wel anders gewend.
Door al die vakantiekilometers is het verbruik nog niet echt representatief voor de rest van het jaar, ik wacht even af hoe zich dat ontwikkeld.
APK
- 173.458 km
Vandaag is de auto voor APK geweest en meteen zijn de zomerbanden weer onder de auto gegaan. Dat werd hoog tijd, maar het was er nog niet van gekomen. APK bracht geen verrassingen. Remblokken achter waren versleten en er zijn twee nieuwe zomerbanden gemonteerd van het type Dunlop BluResponse. Ik ben benieuwd, voorheen had ik vaak Michelin banden, dus even kijken hoe deze banden zijn.
Er zat een kraakje in het koppelingspedaal, dat is met een beetje vet op een scharnierpunt verholpen. Ook is er een nieuwe ruitenwisser achter gemonteerd, deze was echt helemaal op.
Het verbruik is de afgelopen tijd op 1 op 11,9 blijven steken (zie verbruiksmonitor). Minder dan gedacht/gehoopt. Ik ben benieuwd of dit met zomerbanden iets beter wordt.
Grote beurt
- 181.000 km
Vorige week is de auto voor een 180.00 km-beurt geweest. Eigenlijk een saai verhaal: De vloeistoffen en filters zijn vervangen en een kleine parkeerschade is bijgewerkt. Het meest opvallende was, dat in overleg de versnellingsbakolie vervangen is. Deze moet om de 120.000 km, maar uit de historie konden we niet opmaken of dat bij 120.000 km ook gebeurd was.
Er was verder een noemenswaardig probleem, en dat was dat de airco er van de zomer mee ophield. De hoeveelheid koudemiddel bleek het probleem. Na bijvullen doet de airco het weer prima. De vorige keer dat de airco bijgevuld is geweest, was 7 jaar geleden geweest.
Dan de Dunlop banden: ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben over de banden. Ze geven een goed stuurgevoel en bij nat weer behouden ze hun grip.
APK en het kapotte knopje
- 191.532 km
Afgelopen week is de auto naar de garage geweest voor de jaarlijkse APK. Geen echt gekke dingen. Er bleek een gaatje in de uitlaat te zitten, deze is gelast, omdat een origineel uitlaatdeel erg kostbaar is. Ook bleek een lampje kapot, als dat alles is...
Verder is de accu vervangen (had niets met de APK te maken), de laatste tijd bleek de accu niet al te best meer, dat mag, na 12 jaar, want het bleek de originele accu.
Dan het kapotte knopje: de bediening van de linker voorruit is kapot, het knopje was al een tijdje lam, en is uiteindelijk gebroken. Omdat dit knopje onderdeel uit maakt van een paneeltje, moet het hele paneeltje vervangen worden. Nieuwprijs €400,-! Dan blijkt het nadeel van het rijden van een bijzondere auto: imitatie onderdelen zijn er weinig (bijvoorbeeld de uitlaat), en tweede hands is er ook weinig te krijgen. Dus als iemand een tip heeft, dan hoor ik dat graag!
De auto rijdt verder nog steeds prettig, verbruik blijft ongeveer gelijk. Voor ons gezin nog steeds de ideale auto!
grote beurt, niets bijzonders
- 200.000 km
Het was weer tijd voor een grote beurt. Eigenlijk geen bijzonderheden. De winterbanden zitten er weer op en verder zijn de vloeistoffen en filters vervangen. Tijdens het rijden was er een rammeltje, dat bleek een loszittende bout te zijn. Deze is weer vastgezet en nu is het weer stil!
Een jaartje verder
- 221.251 km
Het is alweer een jaar geleden dat ik een stukje aan dit reviewverslag heb toegevoegd. Hoog tijd dus om weer wat van de auto te laten horen. Valt er veel te melden? Eigenlijk niet. Verbruik blijft in of meer gelijk en is in de zomerperiode met zomerbanden wat gunstiger dan in de winter met winterbanden.
Een ding is wel opvallend. Vanaf juli 2017 verbruikt de auto iets koelvloeistof (bijna een liter in een half jaar). De herkomst van het lek is nog niet gevonden, maar mogelijk is de waterpomp de boosdoener. Over 20.000 km moet de distributieriem vervangen worden, dan is het gebruikelijk de waterpomp ook te vervangen. Tot die tijd even extra de koelvloeistof in de gaten houden.
kapotte koppakking
- 224.597 km
Zoals al eerder beschreven, verbruikte de auto wat koelvloeistof. De laatste weken werd dat erger en was ik genoodzaakt een extra bezoekje aan de garage te brengen. Diagnose: een lekke koppaking. Balen natuurlijk, want dat is een dure reparatie. Ervoor gekozen meteen de distributieriem, waterpomp en multiriemen te vervangen.
APK en nieuwe banden
- 227.218 km
De auto was toe aan een nieuwe APK, daar is de auto zonder problemen doorgekomen. Enige punt was dat twee banden weinig profiel hadden. Deze zijn vervangen. ook de andere banden heb ik vervangen. Dit waren 'Meteor' banden en zeker bij nat weer hadden deze banden weinig grip. Met de vakantie voor de deur (6 man en een aanhanger achter de auto) vond ik het verstandig deze banden ook te vervangen. 4 nieuwe Dunlop's dus!
APK en weer door
- 245.470 km
Het is weer tijd voor de jaarlijkse APK en grote beurt. Gelijk de zomerbanden er weer onder gedaan! De laatste tijd viel mij een licht piepende rem rechtsvoor op en er was een beschadiging aan de rechter dorpel aan het roesten.
De remmen en blokken voor zijn vervangen. De remschijven bleken nog origineel te zijn! Verder is de schade netjes gerepareerd.
De grote beurt bracht verder geen gebreken aan het licht, dus de auto is weer goedgekeurd!
Koppeling
- 249.294 km
Vrij kort na de laatste grote beurt maakte de auto een onheilspellend geluid; de drukgroep van de koppeling heeft de geest gegeven. Bij een bijna 15 jaar oude auto maak je dan altijd weer de afweging: fixen of inruilen. Toch voor het repareren gekozen.
Aan alles komt een eind
- 284.296 km
De laatste maanden volgden kleine en grotere storingen zich kort achter elkaar op. Vastzittende rem, koelwater wat lekt... Bij een soort voorkeuring komen nog meer potentiële reparaties naar boven. Al met al tijd voor een andere auto. Het is een Dacia Lodgy geworden. Binnenkort volgt hier ook een review van.
De cijfers op een rij:
Ik heb de auto 6 jaar, 9 maanden en 1 dag in bezit gehad, in die tijd heb ik 124895 km gereden, dat is gemiddeld 18500 per jaar. Het gemiddeld gebruik in die tijd is 1 op 12,4 geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.