Honda CR-Z 1.5 Sport (2011)

autoreview

Honda CR-Z 1.5 Sport (2011)
Honda CR-Z 1.5 Sport (2011)Honda CR-Z 1.5 Sport (2011)Honda CR-Z 1.5 Sport (2011)Honda CR-Z 1.5 Sport (2011)Honda CR-Z 1.5 Sport (2011)Honda CR-Z 1.5 Sport (2011)Honda CR-Z 1.5 Sport (2011)Honda CR-Z 1.5 Sport (2011)

Signalement

UitvoeringCR-Z 1.5 Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf103.000 km
KM-stand laatst111.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heel bijzonder

  • 104.000 km

De voorgeschiedenis
Ik was al lang op zoek naar een CR-Z. Heel lang. Maar meestal was het aanbod een import of een compleet verbaggerd exemplaar met dubieuze onderhoudshistorie. Dus een jaar geleden mijn Toyota iQ ingeruild voor een DS3. Voor de iQ een Prius gehad. De meest on sexy auto ter wereld. Maar wel qua kwaliteit de beste naar mijn mening. Helaas werd de Prius geramd door een student in een Volvo C90 in een parkeergarage. Auto total los.
Omdat ik snel een auto nodig had, een Opel Vectra 2.2 bij van Suilichem Auto’s in Opheisden gekocht. Dat was geen succes. Er bleek van alles te mankeren aan die auto. Ingeruild voor een Toyota iQ. Want ik zou niet zoveel rijden.
Die iQ ius een hele leuke auto. Zuinig, ruim, ja ruim. Alleen op de snelweg een ramp. Na een bijna door ervaring de Toyota ingeruild voor een DS3. Mijn onderbuik zei nog, doe het niet. Het was echter een 1.6, geen THP drama dus. Die auto rijdt prima, zit alles op en aan. Maar in een jaar tijd best wel wat kosten gehad die wij met een Japanse auto nooit hadden gehad.
We hebben goede ervaringen met Japanse auto’s; De eerder genoemde Prius en iQ werden voorafgegaan door een Honda Accord Coupé. Alle drie probleemloze auto’s. Voor mijn vrouw een paar jaar geleden een Honda Insight aangeschaft; ook een probleemloze auto die naar mijn mening sterk ondergewaardeerd is. Er zit van alles op en aan, het is oerdegelijk, ruimte genoeg en practisch. En niet zo kontlelijk als de Prius.
Dus de ervaringen met Japanse auto’s, met name Toyota en Honda was/is gewoon goed.

DS3 exit
Ik heb de DS3 een jaar gehad. Ik vind het een heerlijk rijdende auto, leuk model, zit van alles op en aan. Maar kwalitatief is het geen Japanner. Nadat er bij de laatste APK zo’n €1150 afgetikt moest worden was ik het een beetje zat. Daarvoor ook al. Wat DS3 bezitters heel normaal vinden, is olieverbruik. 1 liter op 2500 a 5000 km is normaal. Wat??? Ik kan jullie vertellen dat de iQ, de Prius, de Accord Coupé en de Insight in vergelijking met de DS3 geen druppel olie verbruiken.
Ik had kort voor de APK een advertentie gezien van een CR-Z. Voor mijn gevoel (later bleek onterecht) aan de prijs maar wel origineel, geen import, geen uiterlijke veranderingen zoals velgen, vleugels, Remus meuk etc. Lage km stand en tot 2000 km geleden onderhouden.

De keuze
De volgende auto zou in ieder geval een Japanner worden. Maar, om de Insight van mijn vrouw zo trouw en probleemloos rijdt, stond de Insight, naast de CR-Z ook op het lijstje. Op vrijdag eerst een Insight gaan kijken; die had weinig TLC gehad. Rookbak, brandplekken op de stoel, beslagen als een sauna. Ik stapte weer in de DS3 en werd gebeld door Kwinkelenberg uit Utrecht waar die mooie CR-Z stond. Ja stond.
Ik had een eerdere afspraak afgemeld omdat de APK wat langer duurde. Maar toen zij belde was de DS3 APK gekeurd en gerepareerd, dus toch maar even naar Utrecht.

Je hebt autobedrijven en autobedrijven
Aangekomen in Utrecht bij Kwinkelenberg stond daar de CR-Z in de showroom. Tsja….. Helemaal origineel, originele velgen, mooie kleur, smetteloos van binnen….. Paar plekjes op de velgen maar dat is het dan ook…. Aan de praat geraakt daar over auto’s; geloof me die mensen daar houden van auto’s. Het is een liefhebbersbedrijf. Ze weten ook alles van Honda. Hele aardige, enthousiaste autoliefhebbers zijn het. Heel leuk bedrijf.
Mijn auto werd goed geïnspecteerd. De verkoper zag zelfs iets wat ik niets wist; roestvorming, beginnend, bij de dorpel rechter deur. Ik wist dat niet maar het zat er wel.
Hun inruilaanbod was gewoon fatsoenlijk. Ik probeerde nog wat er af te krijgen maar achteraf spijt dat ik dat had gedaan; hun aanbod was gewoon scherp en super. De CR-Z was wel wat duurder dan hij volgens de lijstjes zou moeten zijn maar…. Zoals gezegd, helemaal origineel, goed onderhouden, geen import, smetteloos…
Dus gekocht.

De Cr-Z
Gelijk. En ook gewoon meenemen. De rit naar huis een feestje. Wat een auto. Op fora zie je wel eens opmerkingen over het zicht rondom. Het zicht naar voren en naar de zijkant, mede door de grote ramen, is gewoon goed. Met de normale achteruitkijkspiegel is er geen dode hoek links. Rechts heeft de spiegel een dode hoek afbuiging. Deze CR-Z heeft echter ook een achteruitkijk camera. Later aangebracht, scherm waar de achteruit kijk spiegel zit. Als je die aan zet, zie je alles.
Het rijden zelf is een feest. Wanneer je wilt genoeg vermogen. Zuinig. Ik heb 4,5l/100 km naar huis gereden.
De versnellingsbak is heerlijk; kort en duidelijk. 6 versnellingen.
De bestuurdersstoel zit goed. Is goed instelbaar, biedt veel steun. De auto stuurt heerlijk; afhankelijk van de gekozen modus (eco, normaal of sport) stuurt de auto directer.
De auto is 13 jaar oud; geen kraakje, geen rammeltje, niets. Het functioneert perfect. Er zit ook een Sony DAB+ radio in met allerlei stream en koppelingsfuncties.
Op de snelweg reed ik rustig naar huis. Het was redelijk druk dus haasten had niet zoveel zin. Wat me opviel was dat soms mensen gewoon inhouden om even goed naar de auto te kijken.
Ik heb er nu pas 200 km mee gereden. Wat kort voor een review, weet ik. Maar ik ga deze review regelmatig updaten.
Pas 200 km maar ik ben echt zo blij met deze auto. Wat een pareltje. Wordt vervolgd!

8000 KM verder

  • 111.000 km

Tsja, wat kan ik zeggen; een heerlijk rijdende auto die best wel wat bekijks trekt. Er zijn er maar ruim 500 van in Nederland waarvan de helft is geïmporteerd. Ik vind het een onderschatte auto. Hij rijdt geweldig, vrij zuinig (tussen de 1:17 en 1:20). Geen kosten gehad tot nu toe.

De radio die er achteraf is ingezet is wel slecht; die ga ik nog vervangen. Er zijn twee dingen die ik mis in de auto; cruise control en een middenarmsteun. Misschien nog maar eens er in zetten.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.