Honda CR-V 2.0 Hybrid Lifestyle 2WD (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CR-V 2.0 Hybrid Lifestyle 2WD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 5.575 km |
Private Lease Comfortcruiser
- 3.475 km
Toen we dit jaar, 3 jaar na de dood van onze geliefde Collie besloten weer een hond van een flink formaat te nemen, was duidelijk dat onze Volvo V60 hybride niet lang voldoende plaats zou bieden. Dus op zoek naar een flinke MPV of SUV. We wilden dit keer Private Lease doen, dus ook de maandelijkse kosten waren van belang.
Over de zoektocht zal ik later meer schrijven. Voor nu volstaat te zeggen dat de Toyota RAV4 hoog op ons lijstje stond, mede op basis van een eerdere leaseofferte met een mooi laag bedrag. Helaas bleek het leasetarief uiteindelijk een stuk hoger en bleek de RAV een paar relatieve nadelen te hebben. de Mazda CX5 kenden we al als comfortabele cruiser maar zonder veel fut, zeker als je een automaat wilt hebben. Ook daar kwam het leasetarief hoger uit dan we hoopten - dat is trouwens sowieso een ding met lease: de aanbiedingen zijn altijd basismodellen en als je iets meer wilt blijken de kosten spoorslags omhoog te schieten....
Mijn vrouw raadde me aan ook eens bij Honda te kijken. Haar Insight hybride vervoert ons als 2e auto al ruim 10 jaar tegen lage kosten comfortabel zonder één probleem en onze dealer is een sympathiek familiebedrijf dat steeds helpt kosten te besparen, waar de grote dealers van diverse merken die we hebben gereden, van Peugeot tot BMW, Mercedes en Volvo, altijd met een vork lijken te schrijven. Een Honda is relatief duur in aanschaf maar dan weer voordelig in operationele kosten.
Er bleek net een nieuw model CRV te zijn dat ons qua uiterlijk wel beviel. Niet zo scherp gesneden als de nieuwe RAV4 maar krachtiger ogend dan zijn voorganger. Het private leasetarief zag er prima uit; voor de nieuwe hybride versie een kleine 100 euri per maand minder dan bovengenoemde concurrenten, daar kan je jaarlijks een extra weekje vakantie van nemen.
Twee dingen die mij minder bekoren aan de Aziatische (hybride) aandrijflijnen met automatische transmissie zijn dat er meestal een een CVT aan hangt en een brandstofmotor zonder turbo. Na de afgelopen jaren steeds Europese wagens te hebben gereden, al dan niet hybride, met een dikke turbomotor, hoog koppel en gerobotiseerde versnellingsbak, is dat sowieso een stap terug. Ook de ‘high power hybride’ van Toyota kon me wat dat betreft niet overtuigen: leuke reclame, maar je sprint er niet echt mee weg zoals het meisje in de reclame... een een Aziatische hybride maakt altijd een bulk toeren en een bulk lawaai als je snel wil zijn. Maar goed, ook als je een echt scheurijzer hebt, hoe vaak gebruik je al dat vermogen, zeker met het huidige verkeer en alle beperkingen en als je zoals wij inmiddels dik 60plus bent? Terzijde: Toyota en Honda zijn nu ook verkrijgbaar met aardige turbomotoren, maar dankzij hoger verbruik en ons idiote belastingsysteem flink duurder in de lease dan de hybrides (ik wacht al jaren met smart op rekeningrijden ofwel betalen naar echt gebruik, maar dat zal er wel niet inzitten..)
Overigens is er bij Volvo ook tijdelijk een XC40 hybride 252 pk met full options op ‘abonnement’ (private lease met flexibele looptijd) te hebben voor een mooie prijs, ik meen €752,- per maand bij 20.000 km. En dat is wèl een scheurijzer ?. Waarom die niet genomen ? Vooral vanwege de kleinere achterbak in vergelijking tot de grote hond, eigenlijk. En omdat we al ver gevorderd waren met Honda inmiddels. Maar een aanrader voor lezers dezes met bescheidener ruimtewensen ?.
Facit: dit keer stonden ruimte, comfort en costen ? voorop. Levertijd was ook nog een dingetje want we wilden ermee op vakantie en dat betekende in ons geval maximaal een week of 8.
Even een samenvatting van de plussen en minnen voor de liefhebbers van lijstjes, waaronder ikzelf.
Ten opzichte van een full options V60 Summum moesten we wel iets inleveren, zoals electrisch verstelbare stoelen, maar daarvoor rijden we omgerekend nu ook ruim 300 euro per maand goedkoper en zonder risico, want lease.
Plus:
- Goede wegligging, vering en demping. Het stuurwiel pakt heerlijk vast en biedt niet gigaveel maar we voldoende feedback. Een ideaal compromis tussen comfort op slechtere wegen en lokale hobbelweggetjes (waar wij regelmatig komen op vakantie) en de hoofdwegen. Je kan nog scherp sturen zonder teveel overhellen van de hoge koets.
- Heerlijke stoelen en zitpositie. Net terug na een tocht van 1000 km, zonder klachten. Zelfs de uitstekende Volvo stoelen zijn nog net wat minder. Maar: persoonlijk. Ik zou iedereen aanraden een verlengde proefrit te vragen, een paar uur of een hele dag, om zeker te zijn. Een paar jaar terug hadden we de BMW Active Tourer hybride op het oog: het bleek de ideale auto voor ons op één ding na: relatief harde, smalle stoelen. Wij hebben allebei een normaal postuur maar na een paar uur rijden deden de wangen van de stoelen, waar je meer òp dan tussen zit, pijn aan onze dijen....
- Enorme ruimte in deze klasse. Mijn vrouw wil vaak een bulk spul meenemen in beide richtingen. In dit geval teruggekomen met 50 potten honing ? ? en het paste, naast 5 of 6 koffers, legio plastic tassen, 40 kilo hond en ons twee. Achterbank neer, alles stapelen, spanbanden erom, klaar - nou ja, het kostte wel even ??....
- Rust in het interieur: bij constante snelheid erg stil tot zeker 140 km/uur.
- Bestuurder ondersteunende electronica: alles wat we wilden zit erop en werkt naar behoren; met name adaptive cruise control, achteruitrijcamera, City Stop en nog wat opties die we niet gebruiken.
Minnen:
- accelleratie, welke accelleratie ? ? Deze auto is een echte ‘cruiser’ en daarvoor kochten we hem ook. Op papier is de prestatie zeker niet slecht: 184 pk en zo’n 360 Nm systeemvermogen, 80-120 in 5,8 sec volgens de Autoweek videotest is een prima waarde (RAV 4: 5,5 sec met 40 pk meer). Maar zoals gezegd wordt die kracht naar mijn gevoel (bij al dit soort aandrijvingen) niet efficiënt gebruikt en gaat dat gepaard met een hoop heisa wanneer je in een wat hoger snelheidsbereik komt. Tot 120 gaat het versnellen leuk. Op de Autobahn met de ACC aan is heerlijk rijden als het verkeer ‘vloeiend’ beweegt. Maar heb je de ACC op 140 ingesteld, rijd je voorligger 110 of 120 en is daarna een opening, dan schiet de CRV direct door naar maximaal toerental om zo snel mogelijk de 140 te bereiken. Ik laat de ACC daarom z’n gang gaan tot 120, 130 maar wil ik sneller dan doe ik het wel hand... eh voetmatig. Overigens hebben meerdere auto’s met ACC deze neiging, ook de V60 of de Mercedes C350e ging aan de bak, maar dankzij een veel hoger koppel bij lagere toeren en gerobotiseerde versnellingsbak deden ze dat met wat minder misbaar. Nou moet ik wel bekennen dat we meestal de stereo lekker laten spelen en dan blijft het geluid meer op de achtergrond. Op een vlakke weg met 2 personen gaat het eigenlijk heel lekker, de hier beschreven ervaring was met afgeladen auto door het Duitse heuvelland....
- Media-electronica: ten eerste gaat alles per touchscreen terwijl ik zelf liever een draaiknop op de middentunnel heb. Zal wel een kwestie van gewenning zijn. Maar de echte domper op de feestvreugde is: geen stembediening ? ! Bij een auto in deze klasse hoort dat er gewoon te zijn, ik had het zo vanzelfsprekend aangenomen dat ik het dit keer niet eens had getest. Iedere Renault Mégane van een paar jaar oud sluit je je telefoon op aan en als je roept ‘bel naam’ doet-ie het gewoon. Navigatie van auto’s in lagere prijsklassen luistert ook gewoon naar gesproken instructies.... het beste kunstje dat de CRV kan is dat je een aantal namen in een verkorte kieslijst kan programmeren en die wel met je stem kan afroepen. De rest moet jehandmatig zoeken en ook dat gaat verre van gemakkelijk.
Navi moet je adressen op intypen (eerst stoppen is aan te bevelen). En dat voor een auto van dik 40 mille uit het land van de consumentenelectronica.... ????? het is niet veilig en niet modern, ik voorspel dat Honda hier veel potentiële klanten op zal verliezen terwijl het met een paar tientjes aan software te fiksen is..
- bandenspanningssensor: ook die dateert uit de tijd van de Romeinen: het meet de rotaties van de wielen en bij een structureel verschil komt er een melding, waarna je zelf mag zoeken welke band de boosdoener is. Akkoord, een flink lek zie je meteen, maar een klein verschil.... alweer, auto’s van de halve prijs hebben ventielsensoren waardoor je op het dashboard de spanning van iedere individuele band ziet.
Resumerend, is de CRV een heerlijke comfortabele en superruime reiswagen en een prima deal qua private lease tarief, die alle bestuurdersondersteuning biedt die denkbaar is maar op enkele punten qua electronica achterblijft bij wat in lagere klassen standaard is.
Lekker zuinig en relaxed
- 5.575 km
Inmiddels hebben we een paar duizend km in onze omgeving er op zitten. De motor is goed los en waar ik eerst een gerobotiseerde versnellingsbak wenste ben ik nu wel gewend aan de ‘lineaire’ accelleratie van de Honda-aandrijving. Het betekent wel dat je niet bij iedere snelheid maximaal koppel hebt zoals bij een automatische 8-bak, maar vooral van 60 tot 110 gaat het heel lekker. In de combinatie stad-lokale weg-snelweg, bv van Nootdorp over de N14 en de A44 naar Noordwijk, scoort het verbruik slechts 5,5l per 100 km ondanks onze soms pittige accelleratie. Daarmee is de CRV nog zuiniger dan onze diesel/hybride V60. Maar, daarmee reden we vaak wel harder omdat-ie ruim 100 pk meer in huis had.
Het omgaan met de touchscreen gaat inmiddels aardig en telefoneren gaat vaak nog vlotter met de toetsen op het stuur, waarvan ik inmiddels heb ontdekt hoe ze werken. Moeilijk is het niet, je moet alleen veel klikken om op de goede plekken te komen. Ik kom met de stuurtoetsen ook door het hele telefoonboek, maar irritant is dat ik maar 3 namen tegelijk kan zien van de 300 die ik er in heb staan... De touchscreen doet het niet veel beter, die heeft tabjes met de letters zoals een ouderwetse telefoonklapper, maar even snel er doorheen lopen is er niet bij. De navi doet wat ie moet doen met de bekende grote plaatjes van Garmin, adequaat maar niet bijzonder, ook qua bediening. Voordeel is wel dat we onze leesbril er niet bij nodig hebben ?.
De stoelen en zitpositie bevallen ons nog steeds prima, net als net rijden zelf. Stuurt goed, remt goed, zit heerlijk. De LED-verlichting met grootlichtassistent en de ACC doen het prima. Hond zit comfortabel achterin, naar het overige verkeer te koekeloeren ??. Hondenrek staat op de verkeerde plek,namelijk bijna 15 cm àchter de achterbank - omdat het rolscherm er nog tussen moet.. ? Meneer Honda had ook kunnen bedenken dat sommigen dat scherm niet gebruiken als ze een hond en/of veel bagage meeslepen. Dus monteer het hondenrek tegen de achterbank, en de plek voor het rolscherm daar achter. Ook veiliger en comfortabeler voor de hond (als je het rolscherm weglaat) want hij kan dan niet zijn rug bezeren tegen de onderste dwarsstang van het hondenrek bij een noodstop o.i.d. Waar de Japanners vaak uitblinken in slimme indeling van een auto, zoals ook bij veel andere Honda’s, schijnen ze hier even een denkdipje te hebben beleefd..
Honda moet nog een software update doen op een paar aspecten:
- ik heb me geirriteerd aan twee keer een bandenspanningsmelding zonder aantoonbare reden, het blijkt dat die door sommige wegsystemen kan worden veroorzaakt. En omdat er geen sensor per band aanwezig is moet je dan toch bij de pomp alles controleren... ?
- de keyless entry met aanraken van de deurhandel doet het soms perfect.... en soms gaat ie op slot als ie al op slot is en je hem juist wilt openen ??. Alleen bij de achterklep werkt het prima en dan is de rest ook ontgrendeld. Bij Volvo deed overigens maar één van de vier portiersensoren het. Niet dat we die optie gevraagd hadden en gegeven mijn ervaring met twee merken zou ik zeggen: laat maar zitten als het zoveel kinderziekten heeft dat het telkens niet werkt ?.
Résumé voor nu: heerlijk als comfortabele, superruime en superzuinige reisauto / cruiser voor alle soorten wegen. Niet geschikt voor sportieve rijders, rijders die veel moeten bellen onderweg of liefhebbers van de modernste electronica.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Honda CR-V

Had je deze auto's al gezien?

Honda CR-V 2.0 HYBRID 184pk 4WD aut. Lifestyle Wegklapbare Trekh. rijklaarprijs incl 24 maanden garantie
- 2022
- 49.249 km

Honda CR-V 2.0 e:HEV 184pk 4WD Executive Autom. navigatie
- 2019
- 82.250 km

Honda CR-V 2.0 Hybrid AWD Executive, Automaat, Pano dak, Navi, Camera, Trekhaak, Pdc, Leder, etc etc
- 2021
- 52.981 km