Honda CR-V 2.0 Hybrid Executive AWD (2019) #3

autoreview

Honda CR-V 2.0 Hybrid Executive AWD (2019)

Signalement

UitvoeringCR-V 2.0 Hybrid Executive AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst22.500 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aangenaam verrast

  • 22.500 km

Had me ooit eens voorgenomen een review te schrijven. Nu na ruim een jaar en ruim 22000km dacht ik: Ik ga er maar eens voor zitten om de CR-V eens te reviewen. Ook omdat er onlangs 2 andere reviews voorbij kwamen.

Kleine voorgeschiedenis:

Reed al jaren Accord vanaf 2004 met o.a. de naar mijn mening beste Accord ooit gebouwd met de zeer krachtige en bijzondere atmosferische 2.4 motor van de Honda K-series. De zevende generatie, die met die bijzondere reclamefilm genaamd “Cog”. Nog steeds een erg fraai model om te zien met een motor die power heeft, toeren wil draaien, maar ook koppel heeft zodat relaxed cruisen met 80kmh bij 1600 toeren per minuut ook mogelijk is. Na 2x ook in alle tevredenheid de laatste generatie te hebben gereden van 2008-2016, wilde ik de traditie eigenlijk voortzetten met een nieuwe Accord. Echter deze bleef voor Europa dus uit. In de VS krijgen ze blijkbaar wel alle snoepjes... Bijzonder jammer, daar de Civic geen vervanger is voor de Accord in de zin van comfort, kracht en exclusiviteit. Het is gewoon een ander segment. Niets mis mee, want die rijden we ook en bevalt eveneens uitstekend, maar is geen limousine. Alhoewel ik moet zeggen dat de laatste generatie wel erg in de buurt buurt komt.

Het gekke is wanneer je aan Honda begint blijft het plakken. Dit heeft deels met de dealer te maken waarmee je kunt lezen en schrijven, maar uiteraard ook met het product zelf (rijden daarnaast ook zomers nog een S2000 van inmiddels 20jr.). De prietpraat over de prijzen snap ik niet, want vergelijk de aankleding en features met Europese fabrikanten (die dan vaak als optie moeten worden gekozen) en je praat over je feitelijk over hetzelfde prijsniveau. Je krijgt er dan naar mijn mening bij Honda meer kwaliteit en betrouwbaarheid voor terug. Daarnaast is in Europa het een exclusief merk geworden in de zin dat je ze weinig ziet en dat is ook mooi meegenomen.

Techniek en comfort:

Wel, terug naar de CR-V. Het was me al bekend dat Europa de Accord kon vergeten. Nu ik dit zo schrijf maakt het me nog steeds boos, maar goed je wilt Honda blijven rijden. In Azië waren er al CR-V’s geïntroduceerd in 2018 met de hybride techniek van Honda. Ik vernam dat deze ook naar Europa zou komen, nog voordat de VS het type zou krijgen. De eerste plaatjes spraken me dan ook aan. Het zag er luxe en goed afgewerkt uit en ook de ruimte sprak me ook erg aan. Okay, het is iets totaal anders, maar het woord comfort viel vaak in de reviews die ik zag over de standaard benzine versie. Nadeel vond ik echter de CVT, heb zelf liever een traditionele automaat met koppelomvormer, maar ja…, tijden veranderen. De eerste kennismaking met een CVT in de Civic 1.5T sedan was niet verkeerd, maar toch ging het gevoel meer naar de transmissieloze hybride. Ook omdat de techniek me als techneut aanspreekt. Eerst het CVT model in september 2018 bij aankomst in Europa bekeken bij de dealer en eigenlijk nadat zeker was dat de hybride zou komen deze in mijn hoofd al besteld. In mijn hoofd, want wilde toch wel een proefrit maken. Dit moest wachten tot februari 2019. Een ritje met de Hybride door de sneeuw en de gehele dag. Ik was aangenaam verrast. Daarnaast is de hybride versie krachtiger dan de benzine versie en ook nog eens behoorlijk goedkoper in de Executive uitvoering. Okay, trekgewicht is er niet (max 750kg) , maar caravannen doen we niet meer, dus geen probleem. Daarnaast is er ruimte genoeg om de auto als pakezel te laten te fungeren. De auto besteld en in maart 2019 was het zover. De auto kon opgehaald worden.


Okay, het is even wennen aan de techniek, het gemis van een transmissie. Je rijdt feitelijk elektrisch met een generator aan boord, die wanneer je cruised soms de wielen direct aandrijft. Die overgang merk je feitelijk niet, buiten dat het wordt aangeven via het dashboard. Maar…, wát kun je er mee sturen en die wegligging zeker in de AWD uitvoering is magnifiek. Ik ervaar het als een prima stuurgedrag, sportief zelfs en een erg krappe draaicirkel. Het onderstel is afkomstig van de huidige Civic maar aangepast met gietaluminimum draagarmen. Steviger dus. De Honda stoelen zitten weer perfect, alhoewel de elektrische verstelling ervan anders en vreemder lijkt dan die van de Accord. Jammer is dan ook weer dat de passagier in de Executive uitvoering de boel mechanisch mag veranderen. Ik begrijp dat niet, die bezuiniging… Vraag me wel eens af welke briljante figuur die keuzes binnen Honda maakt... Komt er nog zo eentje:

Was een heleboel knoppen gewend en het indrukken ervan geeft zo’n lekker gevoel. Die hele touchscreen manie kan me eerlijk gezegd gestolen worden. Ben er geen fan van en zal het nooit worden! Prima voor op je smartphone, maar in de auto… Geef mij maar die lekkere knopjes. Je kunt daarmee veel trefzekerder en sneller de boel bedienen. Gelukkig kun je de meest gebruikelijke functies wel bedienen met de knoppen aan het stuur. Daarnaast de instelling van de verwarming gaat gelukkig met lekker draaiende knoppen. Wel kun je met je stem en Android Auto (Apple Carplay geen ervaring mee) ook nog het een en ander bedienen. Had in de Accord stembediening van alles en nog wat, maar dat gebruik je eigenlijk niet. Een leuke gadget voor een demo, meer niet. Nu in combinatie met Google maps voor de navigatie en google home voor praktische dingen (o.a. smart home bediening) en af en toe “vertel eens een grap” een prima aanvulling... De door Honda ingebouwde Garmin navigatie ben ik al gewend van de losse unit in de S2000 en werkt prima. Gebruik hem in de CR-V echter nooit. Google is wat dat betreft ook altijd actueel. Werkt mooi ook in combinatie met het tellerblok voor je neus. Dan is er nog het HUD (Heads Up Display). Had er meer van verwacht. Mijn vrouw moet er niets van weten. Dus een gadget. De radio is prima, geeft goede volle bas met de subwoover achterin en is voorzien van DAB/ USB etc. De DAB ontvangst daarentegen laat soms te wensen over. Die digitalisering van tegenwoordig is niet altijd beter.

De ruimte is bijzonder groot en toch voelt de auto niet groot. De zit is prima. Ik snap dat gezeur over die korte zittingen nooit. Ik zit met mijn 1.86mtr prima en voel me op alle punten goed ondersteund. Erg fijn, de hoogte van de armsteun in de deur en armsteun tussen de stoelen is gelijk. Achterin voldoende USB aansluitingen dus mobiele eenheden zijn altijd voorzien van stroom. Zetelverwarming achter wordt ook gewaardeerd. Alle rijhulpjes zijn er, dus ook prima. De gordels die je wakker schudden wanneer het systeem denkt dat je beter moet oppassen, etc. De adaptieve cruise control werkt prima alleen zou liever de keus willen hebben in cruise control alleen of adaptieve cruise control. De wissers doen hun werk in de auto stand ook prima. Regent het dan doet de achterwisser bij het achteruit rijden even mee. De achteruitcamera is traag, maar soms ook direct?? Zelfs in de Civic is het beeld altijd zonder vertraging beschikbaar. Vreemd.

De AWD is mechanisch en altijd beschikbaar, bij snel genomen bochten, en dat kan prima met de CR-V, voel je de bandjes achter soms krabben. Erg leuk. Autorijden wordt heden ten dage steeds saaier en geeft minder beleving zo lijkt het. Gelukkig kun je met de CR-V nog een beetje fun maken. Zeker wanneer je de knop SPORT indrukt. De auto reageert dan super direct op het pedaal en met de flippers op het stuur bepaal je dan je regeneratie en/of afremming. De remmen bijten prima en graag wanneer je ze gebruikt. Alleen gebruik je die niet vaak omdat je wilt regenereren.

Verlichting:

Volledig LED. Mooi, werkt goed en de auto functie groot licht doet het ook prima. Wanneer ik echter de verlichting vergelijk met de Accord die bi-xenon had, moet ik zeggen dat bij groot licht het verschil aanzienlijk is. Daarom schakel ik de breedstralers in de bumper altijd standaard bij in de CR-V.

Verbruik:

Het verbruik is bijzonder gunstig te noemen. Zag laatst een bericht in “What Car? – True MPG test figures” over hoe dicht het werkelijke verbruik bij de fabrieksopgave kwam. Daarin scoorde de CR-V Hybrid de eerste plaats met een positieve afwijking van 15.9 procent. Reed ik met de Accord 1:10 gemiddeld. Met de CR-V zit ik gemiddeld op 1:15 en dan rijdt ik stevig door. Best wel goed voor zo’n auto van 1800kg en een behoorlijk front. Zuiniger kan ook prima, maar dan moet je de fun weglaten en dan is 1:20 goed haalbaar.

Het elektrisch bereik is beperkt (max zo’n 3 km), maar zo is het bedacht. Het is een ondersteuning die vooral in bij stadsverkeer, in de file of ander kruipverkeer van pas komt en de uitstoot behoorlijk vermindert. Op de buitenwegen of snelweg wisselt systeem naadloos tussen elektrisch en benzine (direct drive) ten gunste van het verbruik. Daarnaast kennen we met een hybride geen “Range anxiety” of laadangst en hoeven we ook geen route te plannen langs laadpunten.

Garagebezoeken:

Een keer naar de garage gewest voor een rammeltje in het vooronder. Beugeltje dat trilde achter de bumper ergens. Door de stilte in de cabine hoor je dat snel natuurlijk en gaat irriteren. Daarnaast 2 keer voor het wisselen van de winterbanden en de kleine beurt na 19000km. Dat was het.

Tot zover mijn review over de CR-V. Ik hoop men heeft hier wat aan. Ondanks het feit dat ik wel een Honda fan ben, benoem ik in de review de voor- en nadelen. Over het algemeen dus erg tevreden met de CR-V en rijdt het als een limousine wanneer je dat wilt en met fun ook als je dat een keer wenst. Wanneer er reden toe is meld ik me weer voor een vervolg.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Honda CR-V

Lease'm
Honda CR-V 2.0 HEV 2WD Elegance 30th Anniversary Edition
€ 889
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.