Honda CR-V 2.0 Hybrid Elegance 2WD (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CR-V 2.0 Hybrid Elegance 2WD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Meest comfortabele en mooiste auto tot nu toe
- 80.000 km
Toen de Honda CR-V als hybride beschikbaar kwam in 2019, was ik eerst niet helemaal overtuigd door de standaard velgen maar ook bepaalde onderdelen in het interieur (zoals nep houten panelen). Ja, klinkt misschien overdreven maar ik vond dit show stoppers. Het goede nieuws is dat de 2021 facelift deze elementen niet meer heeft en deze versie wel helemaal geslaagd is.
Na een ruim een jaar hiermee gereden te hebben, is het tijd voor mijn recensie.
Design (9/10):
Zoals net in de inleiding al aangegeven betreft de 2021 versie een facelift, belangrijkste element qua buitenkant zijn hierbij de nieuwe standaard velgen; deze vind ik erg geslaagd (in tegenstelling tot die van de initiele versie uit 2018). Verder is het exterieur nauwelijks gewijzigd van, althans de Europese versie; de Amerikaanse facelift was ingrijpender (met name qua front). Voor mij hadden die extra wijzigingen er ook bij gemogen. Wellicht komt dat omdat ik de Amerikaanse uitstraling die deze CR-V sowieso al heeft, juist wel kan waarderen.
Prestaties (8/10):
Dankzij hybride aandrijflijn ruim voldoende trekkracht beschikbaar en 8,5 seconden van 0-100 is prima. Wel merk je dat de auto best zwaar is en dat de motor daar enige moeite mee heeft in de bergen, maar goed, die hebben we in NL niet. Verbruik is keurig te noemen, gemiddeld ruim 1ltr - 16 km (6 ltr per 100 Km). In de winter zit je daar iets boven, in de zomer kan t zuiniger zijn.
Prima wegligging, adaptieve cruise control en lane-assist maken snelwegritten een ontspannen ervaring, zelfs op de drukke NL wegen.
Comfort (9/10):
Comfort begint met de Keyless Entry en de startknop. Instap is dankzij hoogte van de auto heel makkelijk. Achterdeuren kunnen open met hoek van 90 graden, ideaal met kinderen. Stoelen (incl. stoelverwarming) zitten heerlijk en achterin is er ruimte zat. Wel mis ik de elektrische bediening van de stoelen, inclusief geheugenfunctie. Daarnaast is de auto stil, zeker als je maximumsnelheden respecteert. Tijdens stadsritten maakt de motor een heel beschaafd geluid, niet alleen in de elektrische modus. Ventilatie is erg effectief; beslagen ruiten zijn binnen no-time weer schoon, dat was bij mijn vorige auto's wel anders. Climate Control met 2 zones is ook fijn. Eveneens comfort verhogend zijn elektrische verstelbare (en te verwarmen) buitenspiegels, de automatische verlichting en - ruitenwissers en de Autohold -functie; de laatste zorgt dat je bijv. bij stoplichten automaat gewoon in D kan laten staan zonder je voet op de rem te houden. Met inparkeren is het handig dat de buitenspiegel automatisch naar beneden draait, zodat je de stoeprand goed ziet.
Interieur (8/10):
Interieur is heel mooi afgewerkt en zit oerdegelijk in elkaar. Zichtbaarheid rondom is ook top, aangezien je redelijk hoog zit. Achteruitrij camera geeft duidelijk beeld. Dashboard is digitaal zonder meters, eigenlijk is dat in de nieuwe CR-V weer beter (want meters komen dan weer terug).
Technologie (8/10):
Infotainment vraagt enige gewenning maar werkt met Apple Carplay prima; hoewel het aanraakscherm aan de kleine kant is. Grootlicht assistent werkt feilloos, zodat ik bijna nooit meer handmatig grootlicht aanzet. Parkeersensoren voor- en achter zijn ook goed afgesteld, handmatig uitschakelen kan evt. in de wasstraat handig zijn. Hoewel de auto over een automatische transmissie beschikt met handige drukknoppen, zijn de schakelflippers op het stuur met name handig om met de motor af te remmen (bijv. op mini rotondes). De accu's laden dan (net als met gewoon remmen) automatisch op, zodat je daarna meestal vanzelf elektrisch rijdt.
Veiligheid (9/10):
Gebruikelijke systemen zoals ABS, Emergency Braking System (automatisch remmen), airbags, al eerder genoemde adaptieve cruise control en Lane Assist zijn enkele voorbeelden. Het enige wat ik eigenlijk mis is de dode hoek waarschuwing, die is vanaf een hogere uitvoering (Lifestyle) wel standaard.
Kofferruimte (8/10):
In vergelijking met een Skoda Kodiaq is de ruimte fors kleiner, maar als je naar naaste concurrenten zoals de Toyota RAV4 en Mazda CX-5 kijkt is de CR-V juist wel ruimer.
Kwaliteit (9/10):
Deze Honda is in Japan gebouwd en dat merk je aan alles. Het zit allemaal oerdegelijk in elkaar en blijft heel lang mooi.
Eindconclusie:
Deze CR-V is in Nederland exclusief te noemen, want je ziet ze weinig rijden. Geheel onterecht als je het mij vraagt, want het is mijn fijnste en mooiste auto tot nu toe. Mijn volgende auto wordt de nieuwe CR-V, of misschien toch de ZR-V.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Honda CR-V
