Honda CR-V 1.6 i-DTEC Lifestyle 2WD (2015)

autoreview

Honda CR-V
Honda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-V

Signalement

UitvoeringCR-V 1.6 i-DTEC Lifestyle 2WD
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst19.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Honda CR-V 1.6 I-D-TEC

  • 2.000 km

Omdat het leasecontract van mijn vorige auto afliep ben ik me na de zomer gaan orienteren op een nieuwe en daarvoor diverse modellen proefgereden en bekeken. Het moest een auto worden in het D segment en dan het liefste een stationwagon. Een logische keuze zou dan de nieuwe 3 serie zijn en hier heb ik natuurlijk ook serieus over nagedacht. Maar eigenlijk had ik wel een keer zin aan wat anders. Niet omdat ik niet tevreden ben over de BMW, maar gewoon een keer een paar jaar totaal wat anders.

Een kort lijstjes gemaakt met kandidaten en proefritjes ingepland. Mijn lijstje was als volgt:
- Lexus IS 300h;
- Mercedes C220 estate lease edition;
- Audi A3 E-tron;
- Mazda 6 of CX5;
- Nieuwe Ford Mondeo Wagon;
- Nieuwe Passat Variant.

Allereerst de Lexus: wat een heerlijke stille reiswagen zeg. Voldoende power en uiterst comfortabel. Daarnaast vind ik het model, zeker in de dondere kleuren, erg mooi, maar smaken verschillen. Ik was enorm onder de indruk van het rijgedrag en was er al min of meer over uit dat dit mijn nieuwe auto zou gaan worden. Maar ik heb een gezin en 2 kinderen en na lang twijfelen toch besloten dat een sedan niet praktisch zou zijn voor mij.

Dan de Mercedes: ik heb gereden in een lease edition en deze is beduidend kaler dan een mooi aangeklede versie. Het afwerkingsniveau viel mij zelfs behoorlijk tegen. Veel goedkoop plastic en slechte lasafwerking bij de deuren. Reed verder prima, alhoewel de dieselmotor niet 1 van de stilste is. De nieuwe C is mooi, maar moet dan wel als zodanig aangekleed worden, met minimaal 18 duims wielen en lederen bekleding.

Audi A3 E-tron: deze reed nog niet maar een proefrit met de G-tron gehad. Prima auto, prachtig interieur en dat doet niemand zo goed als Audi, maar toch te klein. Is ook een C segmenter. De A4 was geen optie omdat dit moedel binnenkort vervangen gaat worden en op mij al enigzins gedateerd overkomt.

Mazda 6 en CX 5: op het oog mooie auto's en goedkoop in lease en bijtelling. Toch maar even kijken dan. Maar dat interieur.... Smaakloos en wat afwerking betreft toch echt enkele klassen minder. Daarnaast ook teveel slechte reviews gelezen en problemen met navi, bluetooth, trillende speigels, motorkap etc. Proefrit niet meer nodig.

De Passat en Ford waren nog niet uit dus niet mee gereden.

Ik heb in het verleden Audi A4 gereden, Volkswagen Passat, 2x BMW 3 serie en Volvo V70. Japans was in mijn ogen goedkoop, licht en lelijk, maar na de uitstekende proefrit in de Lexus toch besloten even bij Honda te kijken. Het merk kon als 1 van de weinige Japanse merken toch altijd op een stukje sympathie van mij rekenen, mogelijk vanwege de motorsport en Formule 1.

Toen ik bij de dealer binneliep viel mijn oog direct op een mooie zwarte CR-V. De ruimte binnen was enorm en de afwerking van het dashboard strak en netjes. Hier en daar wat plastic maar wel kwaliteitsmaterialen en naadloos aansluitend. Een heel andere kwaliteitsbeleving dan bijvoorbeeld de Mazda.

De verkoper nodigde mij uit de CR-V 1.6 I-DTEC te proberen. Ik mocht hem wel een dagje meenemen en de volgende dag retourneren. Een 1.6 in zo'n grote auto, is dat niet wat weinig dacht ik nog? Nou, probeer hem nou maar zei de verkoper.

En ik moet zeggen, wat een heerlijke motor. Voldoende pit en trillingsvrij. Als je start verneem je bijna niet dat het een diesel is. Heel anders dan de C220 wat toch een minder gecultiveerd blok is.

De auto meegenomen naar huis en vrouw en kinderen direct enthousiast. Nou zijn mijn kinderen de achterbank van een 3 serie (E91) gewend en dan biedt dit natuurlijk een zee van ruimte. Er is geen transmissietunnel, dus de kinderen lopen echt naar binnen toe. Ook voorin voor de passagier lekker veel beenruimte en comfortabele stoelen. Ik was de sportstoelen van de BMW gewend en en daarvoor de V70. Dat waren heerlijke zetels, maar ik kan hier ook prima mee leven, al zijn ze wat korter bij de onderbenen. Dus uiteindelijk de keuze maar op de Honda laten vallen.

Het is de 1.6 I-DTEC Lifestyle geworden en deze uitvoering is werkelijk helemaal compleet:
- Leer/Alcantara;
- 18 Inch LM;
- Bi-Xenon;
- Stoelverwarming;
- Navigatie HDD (optie);
- Achteruitrij camera;
- Bi zone climat control;
etc.

De auto is met deze motor alleen als handbak beschikbaar en dat is zeer zeker geen straf. Wat een heerlijke bak zeg. Echt een klik-klak transmissie. Kort en boterzacht. Wat dat betreft overtreft de Honda de BMW met gemak. De facelift die ergens dit jaar uitkomt levert de 1.6 ook met automaat.

De motor is zoals gezegd heerlijk. Er is voldoende trekkracht vanaf ca. 1.500 toeren , maar met 4.000 toeren is de meeste pret wel over. Nou heb ik tijdens de inrijperiode niet vaak op 4.000 toeren gezeten en rij nog rustig, maar je voelt dat de trekkracht kort is. De BMW 318i had juist geen trekkracht en weinig NM en deze moest je juist in de toeren jagen om de snelheid erin te houden. Even kort inhalen zonder terug te schakelen kan dus prima en daar gaat het om. Daarnaast verwacht ik ook tijdens de wintersport voldoende trekkracht in de bergen. Het is echter geen stoplicht sprinter.

Het onderstel is comfortabel, maar ook sportief. Niets rijdt zo strak als een Dreier en BMW rijders weten wat ik bedoel. Zeker met een M onderstel kun je heerlijk gooien en smijten en de auto geeft geen krimp. Nu ga ik de bochten toch wat voorzichtiger in, alhoewel de auto zeker niet overdreven overhelt. Een X5 of Touareq (geen vergelijk overigens) hebben hier meer last van, maar staan ook wat hoger op de poten. De CR-V rijdt meer als een personenauto en dat zal voor de 1 een teleurstelling zijn, maar ik vind het een groot pluspunt. Zeker op lange stukken is de auto stil en uiterst comfortabel. De zit lekker hoog en door de grote glaspartijen veel overzicht. De Bi Xenon geeft een gigantisch pak licht en de actieve bochtenverlichting erg handig.

Het Navigatiesysteem werkt naar behoren en is erg eenvoudig te bedienen. De layout doet al wat gedateerd aan en dezelfde geldt voor de kaarten van de navigatie. Het I-Drive systeem van BMW is beduidend mooier, moderner en vriendelijker, maar het functioneert en heb geen last van storingen of slechte telefoonverbinding. De achteruitrij camera is een uitkomst.

Tot dusver dus een zeer tevreden Honda rijder. Ik zal naarmate ik meer kilometers heb gereden de review updaten. Het is nog te kort voor een uitgebreide review. Maar als BMW liefhebber kan ik al wel zeggen dat u deze auto niet tegen zal vallen. Het model vind ik persoonlijk zeer mooi, maar daar is niet iedereen het over eens. Het is een nette auto, zonder schreeuwerig over te komen. Als gezinsauto is hij zeer praktisch. De achterbank is met 1 handeling bijna volledig plat te krijgen en hij kan tevens 1 standje naar achteren.

  • 19.000 km

Inmiddels 2x met de auto op vakantie geweest. Allereerst op wintersport naar Oostenrijk in maart en naar Zuid Frankrijk in juli.

De auto gedraagt zich heerlijk rustig op de snelweg. Veel ruimte voor de inzittenden. Wel merk ik dat de auto op winterbanden (Conti) behoorlijk meer lawaai maakt als op zomerbanden. Ook vind ik het comfort op zomerbanden beduidend beter.

De motor blijft een genot om mee te rijden. Natuurlijk had ik graag wat meer pk's gehad, maar je hebt echt niet het idee ondergemotoriseerd te rijden. Ook tegen de berg op kom je goed mee in de 6 en zelfs beter dan mijn BMW met ongeblazen benzinemotor. Daar moest ik soms echt terug naar 4, terwijl ik nu in de 6 zelfs kan versnellen. Zoals al eerder gemeld kun je met name in de lage versnellingen niet lang doortrekken.

Wel valt op dat de geluidsisolatie in de auto minder is. Niet storend maar nadrukkelijker aanwezig dan ik gewend was. Schijnt bij de facelift verbeterd te zijn.

Problemen hebben zich niet voorgedaan en gezien de reputatie van het merk had ik dit ook niet verwacht. Ook geen lampjes, piepjes, valse meldingen, kraakjes niets van dat alles. Dat geeft erg veel vertrouwen.

Ik zie de auto inmiddels steeds vaker rijden en het valt me wel op dat er veel oudere mannen in rijden haha. Misschien het uiterlijk of uitstraling van het merk. Erg jammer want ik ervaar het als een ideale gezinsauto. De kinderen hebben alle ruimte, de achterzitting kan iets naar achteren gekiept worden en in de kofferbak kun je vreselijk veel meenemen. Ik had spacescooters en een BBQ bij me naast de gebruikelijke zaken en geen dakkoffer benodigd.

Al met al tot op heden zeer tevreden. De hoge zit, het uitzicht, de opties, de rijervaring en wegligging zijn uitstekend. Het verbruik zit bij mij gemiddeld op 6L/100km. Dat loopt op bij hoge snelheden boven de 150 km/u en neemt snel af bij lange stukken provinciale of 80/km wegen. Ik rij stevig en veel stadsverkeer. Prima verbruik dus.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Honda CR-V

Lease'm
Honda CR-V 2.0 HEV 2WD Elegance 30th Anniversary Edition
€ 889
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.