Honda CR-V 1.5 Executive AWD (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CR-V 1.5 Executive AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 74.230 km |
KM-stand laatst | 80.250 km |
De eerste ervaring
- 74.234 km
Sinds 1 week in het bezit van een nieuwe Honda CRV.
Na 9 jaar gereden te hebben in het model 2013 nu de overstap gemaakt naar een model van december 2018.
Een heel andere auto dus ook een hele nieuwe ervaring, daarover later meer.
Technisch bijna niet te vergelijken vanwege al die nieuwe technische ontwikkelingen, vooral bij Honda.
Binnenkort de eerste ervaringen met de 1.5 turbo, automaat in Executive-uitvoering.
6 maanden in gebruik
- 80.250 km
We zijn inmiddels 6 maanden verder dus veel ervaring opgedaan met de aangeschafte CRV.
Na 6 maanden valt er wel het een en ander te vertellen, de eerste 6000 km zitten er op.
Aankleding/meubilair
Vergeleken met de vorige CRV in Comfort uitvoering is deze CRV voor mij wel heel luxe. De bekledingsstoffen, alle kunststoffen, goede kwaliteit en allemaal keurig afgewerkt. Lederen bekleding is even wennen maar voor m’n gevoel houd je dit beter schoon. Ik heb inmiddels een goed middel gekocht van SONAX voor de behandeling van het leer om het goed soepel te houden zeker met de temperaturen van een aantal weken geleden waarbij ik wil voorkomen dat het leer zou gaan uitdrogen en zou gaan scheuren.
Zeker, smaken verschillen en daarom is eigenlijk elk automerk uniek qua styling van het interieur.
Ik heb een automaat en zo’n pook staat toch redelijk pontificaal in het dashboard, niet storend maar bij de hybridemodellen zijn dat tegenwoordig alleen maar drukknoppen. Voor de handrem is dat namelijk wel zo.
De instelling van de bestuurdersstoel is helemaal naar wens elektrisch in te stellen en vast te zetten in een geheugen. De bijrijders stoel heeft die voorzieningen allemaal niet, de zit is ook wat lager, mijn echtgenoot hoor je daar niet over, maar zelf vind ik dat niet prettig, je zit net iets met te opgetrokken benen in die bijrijdersstoel.
Verder is het zitcomfort in de auto prima, ook achterin meer dan voldoende been- en hoofdruimte.
Tijdens het rijden krijg je heel veel info via het dashboard of via de speakers of via het infotainmentsysteem, alle piepjes en belletjes kun je wel redelijk finetunen via de instellingen van de auto. Wat redelijk irritant naar voren komt is altijd de melding van de bandenspanning die niet goed zou zijn, dus altijd zo’n oranje uitroepteken in het venster, maar die melding kan er niet uit heb ik me laten vertellen door de dealer.
De cruise control werkt prettig, de afstand tot de voorganger wordt constant gemeten, kom je er te dicht op dan remt de auto af. Vervelend ? Ach, nee, niet echt, alleen bij het inhalen van een vrachtwagen moet je iets eerder naar de linker rijbaan.
Wat filmpjes bekeken op YouTube van een Amerikaanse uitvoering waarbij een man nog wat elektrische trucjes liet zien, om maar een voorbeeld te noemen dat je met de afstandsbediening ineens alle ramen en het dak open kunt doen, handig als je na een warme dag even de hitte uit de auto moet hebben. Je kunt vervolgens met de sleutel ook alles weer met 1 handeling sluiten.
Verder voert het te ver om alle elektrische aangelegenheden hier te noemen, soms moet ik er nog aan wennen andere zaken moet ik nog ontdekken.
Rijgedrag
Waar het met name om draait is natuurlijk ook het rijgedrag, je gaat per slot van rekening toch een keer van A naar B.
Een automaat is zeker wennen, mijn eerste Honda was een automaat, een Accord uit 1978, destijds was dat al een hele ervaring. Nu met de huidige CRV in combinatie met de CVT is dat wel een hele bijzonder ervaring en dat komt met name door de CVT. Ik heb over het algemeen een rustige rijder, laat het gas langzaam opkomen en let daarbij op de toerenteller die, opmerkelijk genoeg, bijna op hetzelfde punt blijft staan naarmate de snelheid toeneemt. De bak schakelt geleidelijk aan over en met toenemende snelheid blijft het toerental mooi laag en rijdt de auto heel erg rustig en relaxed.
Nu is het nog steeds wennen die automaat want dan komt er een moment dat je een keer snelheid maken maken, of met de flippers aan het stuurwiel terugschakelen of het gaspedaal intrappen zodat de bak terugschakelt en jij snelheid kunt maken.
Ik heb het idee dat het gebruik van de flippers net even iets sneller gaat maar hoe het ook zij bij flink gassen laat de motor toch wel een heel ander geluid horen, dan is ie ook gewoon wel luidruchtig met toenemende snelheid.
Als je het gaspedaal dan tot de bodem intrapt dan gaat de toerenteller helemaal naar de top en je zit in no time op 100-120 km/u, ook met de nodige luidruchtigheid. Storend ? Nee eigenlijk meer spannend.
Al met al geeft dat een iets, ja wat zal ik zeggen, een zenuwachtig gedrag, en dat went wel als je dat vaker doet.
Prestaties
In vergelijking met mijn vorige CRV (handversnelling en zonder turbo) is het rijden met de huidige CRV toch veel comfortabeler.
Met de vorige moest ik echt op toeren rijden wilde je goed vooruit kunnen, ging best goed maar een automaat met CVT is toch van een heel andere orde. Rijden met een automaat is wel ontspannend, de motor pakt goed op, blijft mooi laag in de toeren.
Het verbruik is acceptabel, met een fabrieksopgave van 7,7 l/100 km, nou, dat haal ik niet altijd. Wij maken niet altijd hele lange ritten dus het verbruik is navenant.
De afgelopen weken zijn we op pad geweest met de caravan, nou dat is zeker een aangename verrassing geweest in vergelijking met de vorige CRV, die moest ik echt op 4000 toeren houden om het maximale koppel te bereiken en dus snelheid te maken met de caravan, dat ging prima hoor maar wel iets langer doortrekken in de versnelling voordat je overschakelt. Een geladen caravan van zeg maar 1300 kg beladen, daar heb je wel wat vermogen en koppel voor nodig.
Maar met de huidige automaat, CVT en AWD ging er een wereld voor me open, wat trekt deze auto met gemak die caravan van stilstand naar 90 km/h. Niet te vergelijken met de oude situatie.
Wanner je rustig aan oprijdt blijft de motor redelijk rustig en zo kom je op de gewenste snelheid en zeker niet traag.
Wij het constant rijden op de snelweg bij pakweg 90-95 km/h gaat het allemaal uitstekend, de motor is mooi rustig, de CVT loopt mooi constant. Ik merkte wel dat als ik achter een vrachtwagen zat die rond de 85 km/h zit dat de CVT dan ietsje begint te pendelen, inhouden, terugschakelen, een ietwat zenuwachtig gedrag. Maar rond de 95 km/h en hoger lekker kalm.
Verbruik
Het verbruik volgens een fabrieksopgave, ja, dat is haalbaar, over een heel lang traject van constante snelheid. Maar dan zit het toch ook vaak rond de 8,3 l/100 km of iets minder. Ik maak daar geen probleem van, hij is al stukken zuiniger dan de vorige CRV. Bovendien maken we jaarlijks niet meer kilometers dan rond de 14.000 dus vergeleken met anderen is dat peanuts.
Met de caravan is het verbruik wel stukken meer maar ook dan moet ik zeggen dat het me niet tegenvalt, gemiddeld 11 l/100 km valt me nog eens niet tegen, dan heb ik ook wel erger meegemaakt met de voorgaande modellen.
Banden
Bij de Executive-uitvoerig zitten, vind ik, mooie siervelgen, mooie uitstraling met banden in de maat 235/55 19 inch.
De DOT-code gaf aan dat het nog de eerste serie banden zou moeten zijn, af fabriek dus inmiddels ook 5,5 jaar oud. Gezien de vakantie die voor ons lag met een caravan aan de haak wou ik geen risico’s nemen. Zelf had ik al het idee dat de achterbanden aan het cuppen waren en dat geeft best wel veel onrust tijdens het rijden. Dus banden eraf maar wat doe je er dan weer onder. Ik kan me herinneren dat ik bij de vorige CRV Hankook eronder had zitten maar toen zei de dealer dat dat niet het meest geschikte model was bij dit type CRV.
Dus ook nu even nagevraagd bij de dealer wat men adviseert voor de CRV’s vanaf bouwjaar 2018.
Men had 3 alternatieven: Michelin, Bridgestone en Continental, prijstechnisch maakt dat elkaar niet heel veel verschil, enkele tientjes, maar kenners zeiden me dat met de Michelin het minste kilometers wordt gehaald voordat ze weer af zijn.
Heb tevens gekeken naar het gedrag bij nat wegdek en het aantal dB dat ze produceren en ben toen uitgekomen bij de Bridgestone Turanza 6 ENLITEN.
Ik kan niet anders zeggen, fijne banden achterop en zo zijn we met de caravan op pad gegaan.
Tegen de winter zijn de voorbanden aan de beurt, als de wegen weer natter worden de komende maanden moet ik goed profiel voorop en de huidige leeftijd speelt ook een rol, die leeftijd gaat dan toch een rol spelen, de zijwangen worden want minder stevig en wees eerlijk, de banden zijn het enige contact met de weg en dat moet gewoon goed voor elkaar zijn. Ik verwacht ook daar weer Bridgestone om te lagen leggen dan ben ik de komende jaren van die kosten eerst af.
Onderhoud
Bij de vorige CRV viel het onderhoud prijstechnisch altijd enorm mee, de gebruikelijke beurten en ook niet meer dan dat. Ook dit keer verwacht ik met deze CRV dezelfde ervaringen te hebben maar dat laat nog even op zich wachten. De APK is pas aan het eind van het jaar en dan zal ook ongeveer mijn eerste, jaarlijkse, onderhoudsbeurt zijn.
Al met al hebben we een goede koop gedaan met deze CRV, ik ben een tevreden rijder en hoop dan ook veel veilige kilometers te kunnen maken de komende jaren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Honda CR-V
