Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Elegance Business Edition (2015)

autoreview

Honda Civic Tourer
Honda Civic TourerHonda Civic TourerHonda Civic SportHonda Civic SportHonda Civic Sport

Signalement

UitvoeringCivic Tourer 1.6 i-DTEC Elegance Business Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst1.800 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer een Honda

  • 1.800 km

Na jaren vreemd te zijn gegaan eindelijk weer een Honda als Leaseauto. Bij keuze getwijfeld tussen de Mazda 6 Sportbreak, Qashqai, Auris Touring Sports en de Civic Tourer. Vanwege de kofferruimte viel de Qashqai al snel af. De Mazda reed fantastisch (140 pk diesel) maar vond de eigen bijdrage en bijtelling te gortig worden. De Toyota was achterin te krap qua beenruimte.
Bleef alleen de Civic Tourer over. Had al eens een paar weken in een 1.8 Civic Hatch gereden en vond die fantastisch rijden maar wel karig uitgevoerd. Ik had verder nog nooit in de 1.6 diesel gereden maar kende de 2.2 diesel van Honda wel uit de CRV van mijn ouders: een hele fijne, soepele motor. Zo ook de 1.6 versie van deze diesel.
Uiteindelijk een proefrit gemaakt in een 2014 model en was snel verkocht ondanks dat de zithoogte op zijn laagste stand nog redelijk hoog is. Wat ik zelf erg prettig vind is het dubbellaags dashboard met een digitale snelheidsmeter: eenmaal aan gewend vind je een analoge snelheidsmeter onhandig. Je vind snel 'je plek' achter het stuur en merkt dat het een echte rijdersauto is: stuurt heel direct en is ook lekker stevig geveerd.
Het Connect systeem klinkt super qua geluid en ook het navigatiesysteem (Garmin) werkt perfect. Het is de eerste auto die ik thuis aan mijn wifi netwerk kan hangen voor updates. Helaas zijn er verder nog weinig Apps beschikbaar voor het systeem. Mijn iphone werkt prima met het systeem en je kunt Siri vanaf je stuurwiel aanzetten. Verder geen mirrorlink helaas voor de iphone wel voor Android telefoons.
Achterin is de auto minder ruim dan een Skoda Octavia Combi maar wel ruimer dan de Auris Touring Sports. Omdat mijn kinderen nog klein zijn vond ik de Civic ruim genoeg maar voor 4 volwassenen vind ik hem aan de krappe kant. Uiteraard zijn de magic seats echt fantastisch want je kunt ook veel spullen onder de bank kwijt wat de al ruime bagageruimte nog groter maakt. De dubbele bodem in de kofferbak is wel apart maar is zo groot dat je daar zo 2-3 grote tassen in kwijt kan.
Omdat dit een Business Edition betreft zit er dus het eerder besproken Connect navigatiesysteem in en pdc voor en achter. Dit laatste systeem werkt wel redelijk traag itt andere auto's waar ik in gereden heb. Gelukkig maakt de achteruitrij camera het goed.
Als extra's heb ik de ruiten van de auto laten tinten, een bagagenet en afneembare trekhaak laten plaatsen. Het bagagenet neemt aan de bovenzijde wel iets van het zicht naar achteren weg maar de grote zijspiegels maken dit weer helemaal goed.
Wel nog een beetje huiverig geweest over de Engelse bouwkwaliteiten van de Civic (wordt in de UK gebouwd) maar daar heb ik nog geen negatieve ervaringen mee. Ook is de aflevering foutloos gegaan en heb ik nog geen reden om terug te gaan naar de dealer om iets te corrigeren.
Ondanks een stevige voet is de auto erg zuinig: ik heb nog maar een keer getankt en de tweede keer zit er aan te komen maar verwacht wel 900-1000 km op een tank te kunnen rijden ondanks niet zo het nieuwe rijden rijstijl.

Vwb de waardering hieronder:
Comfort: Omdat de auto wel iets hoog zit op de laagste stand Prestaties: Fantastische motor!
Betrouwbaarheid: Vooralsnog een echte Honda
Gebruikerskosten: Vooralsnog geen extra kosten maar verwacht ik ook niet vanwege lease maar ook garantie.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.