Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Comfort Business Edition (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Civic Tourer 1.6 i-DTEC Comfort Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 125.000 km |
Eerste ervaringen
- 970 km
Op 30 juni 2014 mijn nieuwe Honda Civic Tourer opgehaald bij Driessen in Eindhoven. Dat was het einde van een lange zoektocht. Ik heb 15 jaar in diverse leaseauto's mogen rijden en nu na verandering van functie moest de overstap naar een eigen auto er weer van komen.
Ik ben niet over een nacht ijs gegaan. Diverse modellen zijn door mij bekeken en gereden maar uiteindelijk is de keus dus gevallen op dit nieuwe model.
Ik ben dus niet echt objectief maar ben uiterst te spreken over de auto na de eerste 1000 kilometer. Nu is dat wel erg weinig voor een review maar ik heb besloten om toch mijn ervaringen maar te delen. Er is immers nog geen andere review en ik heb het model ook nog nooit "live" mogen aanschouwen op de weg. Jammer, want ik denk dat heel veel autorijders veel plezier aan deze auto kunnen beleven.
De redenen waarom ik dit denk zijn:
1. Exclusiviteit;
2. Prachtige vormgeving; toegegeven ik ben niet objectief maar ik vind de auto gewoon mooi. Niet alleen aan de buitenkant, maar zeker ook in het interieur.
3. Zuinig: de eerste 1000 kilometer geven inderdaad de gebruikscijfers zoals aangegeven: 1:22 terwijl de auto natuurlijk nog niet echt is ingereden;
4. Zitcomfort: met mijn 1.74 zit ik heerlijk en heb ik een prima uitzicht op het instrumentarium en de omgeving
5. Prima basis geluidsinstallatie en volop mogelijkheden tot koppelen van telefoon, muziek via bluetooth etc.
6. Ruimte, ruimte, ruimte. Door onder magic seats en grote extra bak veel mogelijkheden;
Kortom, het begin is uitermate veelbelovend. Ik zal mijn ervaringen de komende periode (blijven) delen.
tweede 1000 kilometer
- 1.900 km
Weer bijna 1000 kilometer verder en slechts 41 ltr diesel! Dat geeft goede moed! Naast de eerder aangegeven voordelen wil ik een toch heel belangrijke toevoegen: het rijcomfort!
Wat een snoepje die 1.6 dieselmotor, pakt lekker snel op, rustig en het verbruik is ook prima. Door de eco-stand heb je niet de behoefte om heel snel op te trekken, maar je voelt dat het wel kan. Schakelen werkt voortreffelijk, koppelen nauwkeurig en precies.
Is er dan helemaal niks loos hoor ik u denken? Nou nee, ik kan nog niets bedenken. Ik heb door de reacties extra gelet op het zitcomfort, maar de korte zitting stoort me in het geheel niet. Ik was gewend aan keyless openen en starten en dat mis ik wel, maar dat is natuurlijk geen kritiek op de auto.
Toch een puntje van kritiek! De rechter zitting van de magic seats blijft niet overeind staan. Volgende week wordt dit gerepareerd, vlak voordat ik op vakantie ga en dat komt goed uit, want dan wil ik mijn racefiets achterin zetten. Ik zal dan ook de ervaringen over een langere afstand (ik ga naar Italie) delen.
Alle verwachtingen waargemaakt tijdens vakantie
- 6.500 km
Zoals reeds eerder aangegeven heb ik 15 jaar lease-auto's mogen rijden. Dat waren achtereenvolgens een Renault Megane Station, Volkswagen Passat Station, Citroen C5 Tourer, Toyota Avensis (2 maal, het huidige en het voorgaande model). Kortom, ik ben nooit echt merkentrouw geweest maar heb mijn keuze bepaald aan de hand van het budget of wat ik op dat moment mooi vond. Ik denk echter dat ik dat wel ga worden! Nog nooit heb ik zo'n fijne wagen gehad. Deze is weliswaar mijn bezit en wellicht heb je daardoor een ander gevoel maar wat een fijne auto.
De afgelopen weken ben ik op vakantie geweest en heb de Honda stevig aan de tand kunnen voelen. Ik heb lange ritten gereden op de Duitse autobahn, heb gereden in Middeleeuwse Italiaanse plaatsjes en ben over verschillende zeer steile passen in de Dolomieten gereden. Van 190 op de Autobahn tot in zijn eerste versnelling door de haarspeldbochten van de Passa Pordoi. Overal gaf de Civic geen krimp. Met over het totaal aan kilometers nog steeds een verbruik van 1 op 22,4. Dat is toch leuk als je pas de eerste keer hoeft te tanken op je plaats van bestemming aan het Lago Maggiore na 1023 kilometer.
Alles werkte naar behoren, veel plezier gehad van het simpele maar uitermate gebruiksvriendelijke SD-navigatiesysteem, van de mogelijkheden om muziek af te spelen vanaf de Iphone, van de enorme laadruimte en van het rijden van de auto.
Ik merk dat ik veel meer gebruik maak van de cruise-control omdat je dan ziet dat de auto zuinig rijdt. Een van de nadelen van dat rijden met de cruise-control in die stand is dat je lang doet over het opnieuw bereiken van de ingestelde snelheid als je even hebt moeten inhouden. Dat duurt (te) lang, logisch want zuinig. Ik gaf dan echter de voorkeur om even wat gas te geven. Dan rijdt je toch wat lekkerder door.
Natuurlijk ook even de top uitgeprobeerd. Dat was 191 en deze snelheid was zo bereikt.
Samenvattend: Ik ben nog steeds erg te spreken over de auto. Ik begrijp ook niet waarom er zo weinig rondrijden. Ik heb talloze keren te horen gekregen dat het toch wel een erg mooie wagen was, maar ook dat niemand hem kent. Voeg deze mening (die ik onderschrijf) bij mijn uiterst positieve ervaringen en rijplezier, bij de zuinigheid en de vele gebruiksmogelijkheden en ik hoop en vertrouw er op nog vele duizenden kilometers te kunnen gaan genieten. Als de verhalen over de betrouwbaarheid van een Honda werkelijkheid blijken misschien wel 400.000 km. In mijn geval betekent dat zo'n tien jaar. De toekomst zal het leren.
Eerste half jaar
- 22.500 km
Het eerste half jaar zit er op. Uiteindelijk staat de teller nu op 22500. Een fors aantal kilometers dus, maar allemaal met plezier gereden. De mening over de Civic Tourer is nog steeds onveranderd: ik ben uitermate tevreden.
Het verbruik blijft prima: 1 op 22. De laatste weken is het verbruik iets hoger geworden. Ik heb winterbanden gemonteerd en natuurlijk met lagere temperaturen gereden. Vooral tijdens de reis naar Oostenrijk voor de wintersport werd fors meer diesel verbruikt. Het monteren van een dakkoffer maakt dus erg veel uit. Toch behaalde ik ook op deze ritten een verbruik van 1 op 18. Helemaal niets te klagen dus. De motor is helemaal ingereden en rijdt prima, over het schakelen was ik al uitermate tevreden.
De zit, het comfort, het instrumentarium etc kan nog steeds mijn goedkeuring wegdragen.
Ik heb totaal geen problemen gehad met de wagen. Betrouwbaarheid kan ik dus kort over zijn: 5 terechte sterren. Gebruikskosten blijven laag: ik betaal nog geen 6 cent brandstof per kilometer. Op 9 januari heb ik de eerste beurt, maar ook daar verwacht ik geen verrassingen.
Ik zou dezelfde auto nu weer aanschaffen als dat mogelijk zou zijn. Volgens mij ben je dan tevreden met de aankoop. Ik vind de wagen nog steeds mooi, uitermate praktisch, prima rijden en het feit dat je er zo weinig ziet heeft ook wel wat.
Zou ik hetzelfde type nemen? Ja, dat denk ik ook. Weliswaar had ik in mijn vorige auto's meer gadgets maar die mis ik eigenlijk niet. Zeker niet als je daar enkele honderden euro's mee bespaard. Hands free was leuk: mis ik niet. Regensensor handig: mis ik niet. Leren bekleding: mooi maar mis ik niet. Lichtsensor: vond ik niet goed werken dus al helemaal geen gemis. Van alle toeters en bellen mis ik eigenlijk alleen (heel raar) de automatisch dimmende binnenspiegel. Zeker met al die Xenon-verlichting van SUV's die recht in je spiegel schijnt moet je toch wel vaak het klepje gebruiken.
Ik ben en blijf dus heel positief. Naast het subjectieve van het uiterlijk denk ik eigenlijk wel terecht. Ik heb geen probleem gehad, het verbruik is echt laag. Ik ben iedere keer weer verrast door de hoeveelheid bagage die ik kan meenemen en ik heb een heel exclusieve auto.
Een storing
- 25.000 km
dat tot op dit moment was het slechts hosanna in deze review. Ik heb nu echter ook de eerste mindere ervaring. Dinsdag werk ik de ochtend getrakteerd op een melding op mijn Boordcomputer: PGM FI. Nu heb ik totaal geen verstand van motoren en meldingen. Dat is ook een van de redenen om een nieuwe auto te kopen met garantie. Maar goed, kan gebeuren dus gebeld met de garage. Daar kon ik snel terecht, maar dit leidde wel tot een fikse hoeveelheid schuiven in mijn werkagenda. Er is een update gedaan, laptop etc. Hiermee zou het moeten zijn opgelost. De volgende dag bij het starten werd ik echter verrast met een andere melding. Een systeemstoring, neem contact met de garage. Cruise-control werkte niet, economystand niet maar de auto reageerde verder wel gewoon. Ik moest de auto een dag laten staan en kreeg een andere mee. Volgende dag kon ik deze weer inleveren, mijn auto was gemaakt. De MAP-sensor was vervangen. Geen flauw idee waar deze voor is, maar ik ben in een week wel drie keer naar de garage geweest. Kortom, niet lekker, ik vertrouw er echter op dat dit een incident is.
Een tweede civic
- 32.000 km
We zijn weer een fors aantal kilometers verder. Nog steeds uitermate tevreden. Dat blijkt wel uit het feit dan onze tweede auto inmiddels ook een Honda Civic is. De auto van mijn vrouw was langzamerhand aan vervanging toe en ik zag mooie aanbiedingen in de Hondainruilweken, voeg dit bij mijn uiterst goede ervaringen en mijn interesse was gewekt. Bij de Honda-dealer in Den Bosch viel mijn vrouw voor een Zwarte Honda Civic, in 2014 op kenteken gezet, maar nieuw. Ik kreeg een goede prijs voor mijn inruiler en we besloten de koop te sluiten. Ben prima te spreken over Honda Den Bosch. Vorige week hebben we de wagen (een 1.4 Comfort) afgehaald en ook hier zijn de eerste kilometers een genot. Eigenlijk vind ik deze zwarte hatchback mooier dan de Civic Tourer. Ik zal de ervaringen ook blijven delen. Het lijkt er echter op dat de Honda-rijder een hele trouwe klant is..
Precies een jaar verder
- 40.000 km
Het eerste jaar rijplezier zit er op. Ik schrijf rijplezier en dat is ook werkelijk gemeend. Het wordt dus weer een positief verslag van mijn ervaringen.
In grote lijnen: nauwelijks problemen, laag benzineverbruik (over het totaal 1:22.5), nog steeds elke dag met een glimlach achter het stuur, volop ruimte, prima geluid van de radio en I-phone, navigatie werkt prima.
Ik heb deze auto voor alle doeleinden waar je een station voor koopt gebruikt. Veel zaterdagen naar de afvalstort met tuinafval en zakken plastic, oud papier en glas. Zonder echt te kijken naar de ruimte geen enkele probleem. Nagenoeg alle zondagen de fiets achterin voor een mountainbike- of tourtocht. Diverse vakanties met koffer en volop bagage, geen enkel probleem. Dat gaat allemaal prima, planten gehaald voor in de tuin met de magic seats omhoog.
In dit jaar is er een update van het model geweest, vroeger vond ik dat toch altijd een beetje jammer want dan had je het oude model. Heb ik nu geen last van want je ziet de auto nauwelijks dus een verschil is al helemaal moeilijk te ontdekken.
Ik ben heel veel gebruik gaan maken van de cruise-control. Heerlijk relaxed en zuinig. Over het algemeen toch relaxter gaan rijden.
Zitcomfort prima, uitzicht prima, ben wel blij met de parkeersensoren. Schakelen werkelijk subliem, souplesse motor onovertroffen.
Geen slijtageplekken op bekleding of het interieur , dashboard als nieuw. Voorlopig totaal geen behoefte om te kijken naar een andere auto. Dat is ook een goed teken.
Tweede auto
Ook ons tweede Civic bevalt prima, inmiddels is daar het gebruik 1:18. Dat is dus ook een mooie prestatie. Bij deze Civic moet je wel heel snel schakelen. Het is toch erg wennen om met 50 km/uur al in zes te moeten schakelen. Bij deze auto moet je helemaal anticiperen met gas loslaten. Hij duurt lang voordat de snelheid zakt. Deze wagen schakelt zo mogelijk nog soepeler en is iets rustiger in geluid. Ook voor een hatchback weer bizar veel ruimte.
Dus ook hier geen wanklanken, de teller hiervan staat inmiddels ook al op 4000 kilometer. Maar goed met twee kinderen met een rijbewijs is er altijd wel een auto in gebruik. En daar zijn ze uiteindelijk ook voor. Zeker die fantastische en zekere Honda's.
Dure beurt
- 41.000 km
De eerste grote beurt. Niks aan de hand met de auto, dus dan verwacht je geen hoge kosten. Mij was verteld dat een grote beurt 400 euro kost. Welnu reken maar op 600! Dat vind ik veel! Vervelender is nog dat vanwege het feit dat een brandstoffilter niet op voorraad was ik weer een nieuwe afspraak moet maken. Je maakt een afspraak voor een grote beurt dan lijkt me handig dat je ook de spullen in huis hebt. Amateuristisch gedoe, de hoge kosten voor de beurt worden voor een groot gedeelte veroorzaakt door het reinigen van de remmen. In totaal 123 euro. Geen flauw idee wat er dan gebeurt, maar is iemand drie kwartier mee bezig geweest.
De kosten voor het nog te vervangen brandstoffilter heb ik al bij de 600 geteld. Dus, dikke rekening en moet nog een keer terug. Gelukkig hoeft deze beurt maar een keer in de 40000 kilometer. Snel vergeten en weer genieten van de wagen.
Weer een dure beurt na veel rijplezier
- 60.000 km
Beurt
Totaal geen problemen met de wagen, volop rijplezier, geen rare meldingen en elke keer een glimlach bij het tanken. Dan komt er helaas weer een beurt aan. Dat is even doorbijten, weer 400 euro lichter terwijl ik dacht dat er een kleine beurt noodzakelijk was. Ik had de melding van de onderhoudsbeurt uit het systeem al laten verwijderen. Dan rij je namelijk drieduizend kilometer met een waarschuwing rond, maar goed 60000 kilometer en nog in de garantie dus keurig een afspraak gemaakt. Met het genoemde bedrag als resultaat. Ik heb nu drie beurten gehad en in totaal meer dan 1100 euro betaald. Als je bedenkt dat de brandstofkosten 5,4 cent per kilometer bedragen (zie verbruiksmonitor) en de onderhoudskosten ongeveer de helft (2,5 ct/km) dan wordt zuinig rijden eigenlijk bijna lachwekkend.
Ervaringen verder
Heerlijke auto, mijn mening hierover blijft onveranderd. Ik heb echter wel de kosten lager beoordeeld. Snel maar weer vergeten.
Twee jaar and still going strong
- 71.500 km
Alweer twee jaar rij ik met veel plezier in mijn Civic. Het tweede jaar heb ik veel minder kilometers gereden, 31500 tegen 40.000 in het eerste jaar. Het wordt eentonig, maar nog steeds heb ik geen spijt van de aankoop. Ik verbruik gemiddeld 4,42 ltr/100 km, zie verbruiksmonitor en dat kost me iets meer dan 5 cent per kilometer. Problemen heb ik in het geheel niet meer gehad. Starten, rijden en genieten.
Ik ben nog steeds erg te spreken over het dashboard, de trekkracht van de auto, de ruimte en het gebruiksgemak van de navigatie, de audio en de bediening van de telefoon met bluetooth. Dit werkt allemaal zonder problemen.
Er zit geen sleet op de stoelen, het dashboard of andere zaken. Links en rechts zijn er wel wat kleine krasjes op het lakwerk te zien. Dit valt op bij de handgrepen, maar is niet noemenswaardig. Ik heb nieuwe matten gekocht bij de Honda-dealer (40 euro) omdat er een groot gat zat in de mat van de van de bestuurder. Je moet dan een hele set kopen. Dat is eigenlijk jammer want de andere matten zijn nog zo goed als nieuw.
Het afgelopen jaar minder gereden, een van de oorzaken is dat ik vorige zomer niet met de auto op vakantie ben geweest. Dat haal ik dit jaar in want ik ga de "Mille Miglia" rijden. Niet die met de klassiekers, maar wel de tocht in eigen tempo. Met de heen en terugweg meegerekend toch zo'n 5000 kilometer. Daar ga ik ook echt van genieten.
Mille miglia
- 82.000 km
Afgelopen weken heb ik veel tijd doorgebracht in de Honda, naar Italie, de Mille Miglia gereden en na thuiskomst nog enkele dagen naar Berlijn geweest. Veel valt er niet te vertellen, de wagen heeft uitstekend gefunctioneerd. In Italie een nieuw zuinigheidsrecord geboekt (1:26.4, zie verbruiksmonitor) en op de Autobahn een snelheidsrecord (204 km/h op de teller). Heerlijk gereden, geen problemen, veel spullen meegenomen zonder problemen etc.
Toch zit ik met een katterig gevoel te schrijven: ik heb namelijk weer een grote beurt gehad en de kosten vallen me toch erg tegen. Door het feit dat ik jaren een leaseauto heb gehad was ik het zicht even kwijt op deze bijkomende kosten. Maar er moest in ieder geval 537 euri afgetikt worden. Terwijl ik eigenlijk niets raars zag op de rekening, de auto had verder ook helemaal niks. Het zal wel normaal zijn, maar ik ga toch de volgende kleine beurt overslaan. Ik zie alleen maar controles en je bespaart dan toch een hoop geld. Aardige anekdote ook over het dopje van het reservoir van de ruitensproeiers. Ik maak eigenlijk nooit de motorkap open, maar heb voor de vakantie toch de ruitenwisser-vloeistof aangevuld. Op de plek waar ooit een plastic deksel heeft gezeten zat een latex werkplaatshandschoen! Vanwege het feit dat een andere dealer dichterbij was en vanwege eerdere mindere ervaringen had ik toch al besloten het onderhoud van de auto ergens anders te laten uitvoeren. Dit was de druppel om dat ook echt te doen. De nieuwe garage heeft dit ook inderdaad beter gedaan, de dop was nu een aantal stukken Ducktape! Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet onderdrukken en heb gelijk maar gekeken. Geen van beide garages heeft hier ook maar met een woord over gesproken. Ik kan me voorstellen dat je geen dopje op voorraad hebt, maar dit lijkt me toch geen manier van doen. Maar ja, zoals ik al eerder meldde, vergeten en genieten van de auto. Ik pas echter de kosten voor de auto aan naar beneden, ongemerkt lopen deze onderhoudskosten toch behoorlijk op. Daar valt met zuinig rijden niet veel aan te veranderen. Graag hoor ik van de lezers of het verstandig is om beurten over te slaan, de volgende beurt is de 100.000 km beurt. Dan heb ik ook geen garantie meer en is de noodzaak om het schema om de 20.000 kilometer aan te houden ook niet meer echt noodzakelijk. Daarnaast zou ik graag weten of het noodzakelijk is om dit bij een Honda-garage uit te voeren? Ik hoor graag, over de auto verder niets dan goeds.
Reactie na enquete
- 82.000 km
Na de onderhoudsbeurt uit de vorige review hield ik een vervelend gevoel over. Dit had te maken met de kosten en het verhaal over het dopje. Na de beurt ontving ik een enquete en ook hier heb ik mijn ervaringen weergegeven. Ik kreeg direct een reactie die ik toch wel positief vond. Met betrekking tot het dopje was er een communicatiestoornis geweest. Het was wel gemeld, maar helaas niet aan mij verteld. Er zou per kerende post een dopje kosteloos worden opgestuurd en dit is ook inderdaad gebeurd. Over de kosten hebben we het ook gehad, een verklaring hiervoor ligt in het feit dat Honda hoge eisen stelt aan de materialen en dat die dus duurder zijn. Een geloofwaardig verhaal en daarnaast werd me aangegeven dat mijn kilometers het goed is om onderhoud te laten uitvoeren. Ik vond het plausibel en ben met name positief over de snelle reactie. Kortom, mijn katterig gevoel is duidelijk minder.
eerste 100.000 km
- 101.000 km
Het wordt saai, maar de wagen is still going strong. Totaal geen problemen, veel rijplezier en verder geen op- of aanmerkingen. Ik rij eigenlijk steeds hetzelfde, 3000 km in de maand, met een constant verbruik van 1:22.6. Ik vul de verbruiksmonitor in, maar zie geen verschil meer ontstaan in verbruik of kosten. De brandstofkosten zijn zo'n 5,4 cent per kilometer.
Over drie maanden de eerste APK en ik ga voor de keuring nieuwe banden laten monteren. Die zullen er dan 90.000 km onder hebben gelegen. Ik pak weer de Michelin Energy Savers. Die bevielen me prima. Ik verwacht verder ook geen problemen. Alles functioneert zoals het hoort.
Ik heb met mijn winterbanden wel een lekke band gehad. Een spijker zorgde voor het nodige ongemak. Dan vind ik het toch wel lastig dat je geen reservewiel en krik hebt. De auto stond op de oprit en ik heb besloten om geen gebruik te maken van het reparatie-setje en de compressor. Krik geleend en wielsleutel gekocht en wiel vervangen door een met een zomerband. Winterband laten maken en klaar is kees. Zou toch vervelend zijn als je ergens in Italie in de binnenlanden stond.
Verder niets dan lof, ik zal me weer melden na de APK en kleine beurt.
Beurtje en APK
- 109.000 km
Al weer bijna drie jaar rij ik rond in de Civic. Het is een diesel dus naar de APK. Zonder een opmerking goedgekeurd, daarnaast waren mijn banden nog goed dus daar kan ik nog een zomer mee door. Een meevallertje dus, ook de kleine beurt (231 euri) leverde verder niets bijzonders op. Kortom, we kunnen er weer een tijdje tegenaan.
Ik heb verder eigenlijk niets te klagen, het verbruik blijft prima, problemen heb ik totaal niet gehad. Ik ben zeer tevreden. De auto rijdt immers heerlijk.
Update geen bijzonderheden
- 125.000 km
Inmiddels weer een half jaar verder. Geen problemen, alles steady en stabiel. De tweede Civic is verkocht. Mijn vrouw heeft inmiddels een nieuwe baan, met een leaseauto (Opel Astra Tourer). Ik rij dus bijna alle privé-kilometers in deze auto. Vandaar dat het aantal gereden kilometers in de Civic de laatste maanden drastisch is gedaald.
Winterbanden zijn gemonteerd en de zomerbanden zijn eigenlijk nog steeds goed. Die zal ik na de winter weer terugzetten en dan kunnen ze bij de APK in juni vervangen worden. Bij de laatste beurt is aangegeven dat de remblokken en remschijven bij de komende beurt vervangen dienen te worden. Dat zal best prijzig zijn, maar ja veiligheid boven alles.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.