Honda Civic e:HEV Sport (2024)

autoreview

Honda Civic e:HEV Sport (2024)
Honda Civic e:HEV Sport (2024)Honda Civic e:HEV Sport (2024)Honda Civic e:HEV Sport (2024)Honda Civic e:HEV Sport (2024)Honda Civic e:HEV Sport (2024)Honda Civic e:HEV Sport (2024)Honda Civic e:HEV Sport (2024)Honda Civic e:HEV Sport (2024)

Signalement

UitvoeringCivic e:HEV Sport
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst56.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 641 km

Na bijna anderhalf jaar wachten was het dan eindelijk zo ver: ik kon mijn Honda Civic Sport in Premium Crystal Blue Metallic ophalen. Ik had gelijk na de introductie in september 2022 een proefrit gemaakt, dus het was even weer wennen. Dat ging gelukkig erg snel, want de auto rijdt erg fijn!
Hoewel het net als mijn vorige auto (Toyota Corola TS) een hybride is, is de rijbeleving totaal anders. De Toyota heeft de bekende CVT-ervaring, en hoewel ik dat niet storend vond, heeft het wel een beetje een elastiek-ervaring. Als je gas geeft ga je redelijk vlot vooruit, maar het gaat gepaard met aardig wat geluid die niet per se overeenkomt met de stand van het gaspedaal. Het systeem van Honda is heel anders (https://www.youtube.com/watch?v=-P_VChtMGK8, vanaf 2:20), waarbij de wielen direct aangedreven worden door de elektromotor bij lagere snelheid of door de ICE bij hogere snelheden. Het zorgt voor een BEV-rijgedrag met directe "gas" respons en soepele accelleratie. De overgang tussen ICE of EV mode is alleen door het lampje op het dashboard, en lichtjes door motorgeluid te merken. Er zijn geen schokjes in de overgang.
Doordat het vermogen een stuk hoger is (183 pk tov 122 voor de Corolla) voelt hij een stuk sneller aan, en de bredere banden in combinatie met stevige, maar niet overmatig stugge vering zorgen voor een hele goede wegligging terwijl de auto toch nog comfortabel is.

De auto voelt erg koerstvast op de snelweg, en reageert prettig op de (redelijk zware) besturing bij bochtige weggetjes.

Ik heb wat met de knopjes/instellingen zitten spelen, en alles voelt logisch en vlot aan. Door een verborgen setting te activeren is Android Auto nu ook draadloos te gebruiken.
ISA is helaas wel standaard ingeschakeld, maar geeft maar af en toe een paar zachte bliepjes dus die zijn voor mij goed te negeren. Lane keep assist houdt de auto netjes in de baan zonder veel slingeren/pingpongen (nog iets beter dan de Corolla). Bij rijden op de spitsstrook heeft de Lane departure warning system wat moeite als er een afslag is door de afbuigende streep die dan schuin over de rijbaan gaat, maar als je dat weet is er goed op te anticiperen.

Eén minpuntje die de auto niet per se aan te rekenen is: onder de bodem van de kofferbak is maar een paar cm ruimte. Zowel in de Corolla als in de Civic Tourer daarvoor was ik gewend om een jerrycannetje ruitenwisservloeistof, een paar jassen, paraplu, gereedschap en wat ander los grut in de grote ruimte onder de bodem te proppen. Zelfs een cabin size koffertje paste daar makkelijk. Dat kan bij deze auto niet, dus daar zal ik een schifting in moeten maken of een kratje oid in de kofferbak meenemen met mijn basisbehoeften.

Al met al een zeer positieve eerste indruk. De eerste tankbeurt noteerde 1:19,7. We gaan zien hoe zich dat hier ontwikkelt

Een jaar verder

  • 56.000 km

Na ruim een jaar en een paar keer naar de garage voor onderhoud blijft mijn positieve gevoel overeind.
Over het algemeen doe ik woon-werk verkeer zo'n 90 km met een groot stuk snelweg (100 km/h), maar ook regelmatig wat langere ritten naar bijvoorbeeld Frankrijk, Tsjechië of Polen.

De auto assisteert nog wat meer dan de Corolla die ik hiervoor had, zonder dit irritant te doen met veel harde piepjes of felle stuurbewegingen. Dit zorgt er voor dat je heel ontstpannen lange afstanden kan rijden. Bij normaal gebruik haal ik rond de 1:20; op de langere stukken met hogere snelheid zakt dat naar zo'n 1:16. Ik zal de verbruiksmonitor binnenkort aanvullen zodat een compleet beeld zichtbaar wordt.

Vorig jaar net voor de vakantietrip naar Frankrijk begon de auto te melden dat hij graag onderhoud wilde. Dat was wat eerder dan verwacht (volgens mij rond 13.000 km), en toen ik belde met de dealer kon ik pas na de vakantie terecht. Ik vond het dus jammer dat die melding niet uit kan, want die krijg je elke keer als je de auto start. Gedurende een paar weken dagelijks gebruik wordt dat op een gegeven moment irritant.
De rit met vouwwagen erachter ging verder super soepel. In Frankrijk meerdere stukken 130km/h gereden. Ook licht heuvelop of -af geeft de auto geen krimp, en lijkt hij altijd voldoende power over te hebben. Je merkt dat het hybride systeem van Honda anders is dan dat van Toyota, waarbij dat van Honda wat mij betreft fijner rijdt. Er wordt veel elektrisch ondersteund zodat je altijd power hebt, en toch draait de benzinemotor mee om het te laten klinken alsof je normaal in de toeren klimt en schakelt. Geen CVT-achtig geloei dus.

Eind november heb ik winterbanden laten monteren, en ook daarop was prima te rijden. De wegligging bleef goed, maar het verbruik nam iets toe. Nu ik weer op zomerbanden en de temperatuur weer wat hoger is, wordt het verbruik ook weer iets beter.
Volgende week laat ik de terugroepactie uitvoeren voor het stuurhuis; ik hoop dat het stugge gevoel rond het middenpunt dan weg is.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.