Honda Civic e:HEV Sport (2022) #2
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Civic e:HEV Sport |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2022 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 8.000 km |
| KM-stand laatst | 18.000 km |
Nieuwe Auto
- 8.000 km
Zoals beschreven in mijn oude review ging ik een nieuwe auto halen.
Het is uiteindelijk een Honda Civic e:HEV Sport geworden.
De Sport slaat een goede balans tussen de Elegance en de Advance versies. Dat de Sport veel meer verkrijgbaar was hielp ook mee.
Algemeen:
Ik heb nu ~500km ermee gereden. Wat valt er dan over te zeggen.
Het beste woord waarmee ik de Civic momenteel kan omschrijven is 'Soepel'.
Het optrekken, het remmen, bochten nemen, infotainment gebruik.
Bij het optrekken rij je weg als een EV. Wanneer de motor bijspringt voor stroomgeneratie, of op de snelweg met direct wielcontact voel je geen schok. De enige momenten dat je doorhebt dat de motor aanstaat zijn als je de auto net opstart (soms gaat de motor dan kort aan), als je hard gasgeeft of als je naar het dashboard kijkt en niet de groene EV tekst ziet staan.
Brandstofverbruik:
Het verbruik tot nu toe staat volgens de boordcomputer op 4.8l/100km. Op de snelweg is het meer richting de 5l/100km en op 80 en 60 wegen springt het verbruik naar beneden. Op een rit van Leerdam naar Meteren gaf de boordcomputer zelfs een verbruik aan van 3.6l/100km, dat terwijl ik wel optrok waar nodig en zeker niet hypermilede.
Zitcomfort:
Ik kom uit een Opel Insignia. Deze heeft goede stoelen met lange zittingen en relatief lange rugleuningen.
Daarmee vergeleken vind ik voornamelijk de zitlengte van de Civic wat matig, maar tot nu toe heb ik er geen last van gehad.
Infotainment:
Het infotainment werkt zeer snel. Ik gebruik voornamelijk Android Auto en deze reageert snel.
Het scherm zelf lijkt soms wat fuzzy. Alsof er een slecht gemonteerde schermprotector op geplakt zit. Dit is iets wat ik tijdens testritten ook al opmerkte.
Rijcomfort:
Tot nu toe zalig. De auto reageert scherp op de pedalen, pedals en het stuur. Vooral de regeneratiepedals achter het stuur worden veel meer gebruikt dan ik had verwacht.
Met deze pedals kan je direct de regeneratiestand aanpassen van 0* 1(weinig regeneratie) tot 3 (sterke regeneratie). Hiermee rem je af zonder de remmen te gebruiken en krijg je wat stroom terug.
Als je daarna weer versnelt en =+25% vermogen vraagt dan valt de regeneratiestand weer terug in Automatische modus.
Een andere feature die mij positief verrast is de Brake-Hold functie. Op weg naar mijn huis moet ik vaak over een brug waar je lang moet wachten op stoplichten. De brake-hold functie houdt de auto goed stil zonder dat je de rem hoeft in te blijven drukken. De functie blijft ook aan staan wanneer je wegrijdt.
Geluid:
In de Sport zit niet de BOSE audio upgrade. In mijn oude auto had ik wel het premium audio pakket. Ik merk zeker verschil in de muziekkwaliteit.
Allereerst vind ik dat de lage noten minder goed zichzelf laten horen in de mix.
De muziek voelt ook alsof deze erg van voren komt en niet helemaal om je heen.
Qua geluidsisolatie vind ik de Civic helemaal niet slecht. Er is wel rolgeluid hoorbaar, zeker op de snelweg en met hardere wind hoor ik bij mijn linkervoorraam een licht gesuis.
Het is waarschijnlijk dat ik in de toekomst een audio-upgrade met extra geluidsisolatie laat doen maar dat is meer omdat het kan dan dat het echt moet.
Ik ga kijken of ik het onthoud om een verbruiksmonitor bij te houden. kijken wat het praktijkverbruik is over de seizoenen.
Er liggen momenteel (TBD) banden onder.
10.000km
- 18.000 km
Ondertussen zitten de eerste 10.000km er alweer op.
Ik heb ook net de nieuwe banden eronder gezet. Er zitten nu Michelin CrossClimate 3 Sport banden onder. De tijd zal leren wat het met het verbruik doet.
Wat valt er te zeggen na 10.000km, er is nog geen onderhoudsbeurt (nodig) geweest.
De auto rijdt nogsteeds heel fijn, het vertrouwen en de souplesse waarmee de auto zich over de weg baant is fenomenaal. Het kan niet te vaak worden benoemd. Van de zomer ben ik naar Frankrijk gegaan en in de bergen (en N-wegen) van het Central Massif hield de Civic zich ijzersterk. Het is duidelijk dat de Civic zich daar het fijnste voelt, niet extreem hoge snelheden, maar wel pittig bochtenwerk.
Vanwege een pechgeval bij één van de vrienden moesten we met 5 man + 6man aan bagage in de auto doorrijden. Gelukkig niet gemeten op massa voertuig want ik vermoed dat we er goed boven zaten. Zelfs helemaal volbepakt kon de achterklep dicht, en de passagiers hadden nog soort van hoofdruimte.
Na terugkomst van vakantie ben ik in het woonwerkverkeer wat gaan experimenteren. Ik heb hieruit geleerd dat de Civic comfortabel op elke snelheid op de snelweg kan rijden, en dat files bijna geen enkel probleem vormen.
Mijn enige irritatiepunt aan filerijden is ondanks dat de Civic in files op de elektromotor rijdt, dat hij alsnog ~8km/u probeert aan te houden als minimale snelheid zonder rem. Ik merk dat op de filepunten waar ik rij dat vaak net te snel is waardoor ik alsnog continu de rem moet indrukken.
Nu de herfst is begonnen merk ik ook dat de Civic erg graag de Airco aan heeft, terwijl ik zelf het liefste met airco uit rij. De ramen (vooral het voorraam) beslaat relatief snel en zodoende heb ik bijna permanent de voorruitontwaseming aan staan, maar wel op laag vermogen. (ventilator standje 2 van 6(?)) Ik zal wel eens gaan kijken of ik de voorruit goed kan schoonmaken of kan coaten waardoor hij niet zo snel beslaat.
Brandstofverbruik is zeer netjes. Sinds ik het bijhou is mijn gemiddelde verbruik 4.9l/100km. Als ik een beetje mijn best doe is het makkelijk lager te krijgen, maar ik heb soms zin om snel op te trekken of toch even doortrekken op de snelweg.
Als ik nu opnieuw een auto zou moeten kopen, dan zou ik weer een Civic nemen. Dit keer misschien de Advance ipv de Sport want het geluidssysteem in de Sport is minder fijn dan ik zou willen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Honda Civic
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Honda Civic 2.0 HYBRID 184PK Automaat Sport | Adaptieve Cruisecontrol | Navi & Carplay | Trekhaak | LED | Blindspot |
- 2023
- 56.104 km

Honda Civic 2.0 HYBRID 184PK eCVT Advance Rijklaarprijs in Parelmoer Wit Metallic of Rood Metallic
- 2025
- 30 km

Honda Civic 2.0 HYBRID 184PK eCVT Sport-Rijklaar
- 2022
- 62.306 km
Lees ook

Waarom deze Japanse sportauto’s kansloos zijn in Nederland: Acura Integra Type S vs. Nissan Z

Dit zijn de beste hybride auto’s tot 50.000 euro

Honda Civic e:HEV - Afscheid duurtest

Honda Civic e:HEV (2022) - Op de Rollenbank

