Honda Civic e:HEV Sport (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Civic e:HEV Sport |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 15.687 km |
KM-stand laatst | 24.076 km |
Eindelijk!
- 17.228 km
Nadat ik in oktober 2022 een Civic e:HEV Advance besteld had kon het grote wachten beginnen. De levertijd zou een jaar zijn, maar ondertussen hoorde ik dat voor nieuwe bestellingen dat eerst richting 1,5 jaar opgelopen was en later bestellingen zelfs niet meer zomaar geplaatst konden worden. Dat gaf niet veel hoop voor het halen van oktober.
Tot ik na een advertentie ineens een demo-auto voorbij zag komen en bedacht dat dat ook wel een mooie overbrugging was. Dus die heb ik nu gekocht in afwachting van levering van mijn eerste bestelling. Hiervoor had ik een Volvo V40 T4 en hoewel die ook prima reed vond ik hem met rond de 1:14 toch wel erg veel verbruiken. Daarnaast had ik eerder een Auris hybrid gehad en kon ik niet meer aan een traditionele benzineauto wennen. De handbak en het aan/uit start stop systeem voelden ineens erg primitief aan terwijl het verder wat rijden betreft wel echt een geweldige auto was. Maar goed, onder de streep was inruil best interessant dus toen was de keuze snel gemaakt.
Ik heb hem een maand geleden opgehaald en het rijden is zelfs nog fijner dan ik me van de proefrit herinnerde. Hij heeft een enorm goede wegligging en ergonomie. De 18" wielen en bijbehorende sportieve banden zijn niet zo mijn smaak. Ze zijn mooi, daar niet van, maar ze maken zoals je in andere reviews ook ziet best veel lawaai en geven elk hobbeltje naar binnen door. De keerzijde is wel dat hij in bochten wel echt zo goed op de weg blijft plakken dat de auto je het gevoel geeft haaks de bocht om te kunnen.
Er zjin wel wat minpunten, maar die zitten niet in de auto zelf maar in de elektronica. De rijhulpsystemen zoals het systeem dat de dode hoek in de gaten houdt is overactief. Als je na inhalen met een ruime afstand weer naar rechts gaat begint hij steeds druk te piepen alsof je iemand snijdt. Ook is de rijbaanassistent erg nerveus. Hij vind het maar erg spannend als je op landweggetjes soms met twee wielen de berm in moet vanwege een tegenligger. Een keer reed ik op een spitsstrook en trok hij me bijna de berm in omdat ik over de belijning heen reed die diagonaal over de weg loopt en het begin van de afrit aangeeft. Ook geeft de verkeersborddetectie vaker de foute dan de juiste snelheid aan.
Goed, jammer maar helaas, maar daar had ik hem dan ook niet voor gekocht. Dus na wat gepruts in de verschillende menuutjes van het infotainment systeem heb ik een aantal vinkjes uitgezet en we leven nu weer in lieve vrede met elkaar. Had ik al gezegd dat het rijden echt helemaal super is? Dat geldt ook voor het praktijkverbruik. Bij gemiddeld woon/werkverkeer over wat langere afstanden zit ik rond de 4,2-4,5L/100km. Dat lijkt er meer op.
De vriendschap gaat nog wat langer duren
- 19.300 km
Nu ik er wat meer mee gereden heb, zijn de ervaringen van het begin eigenlijk wel blijven staan. Het is nog steeds een geweldige auto om in te rijden. Maar voor de volledigheid ook de wat mindere punten:
- de auto heeft geen automaatpook maar in plaats daarvan knoppen. Naar mijn idee een miskleun van jewelste. Als ik na een paar duizend kilometer nog steeds erbij moet nadenken dan vind ik dat toch een indicatie dat het niet heel erg intuïtief is. Dan is zo'n miniatuurpookje van Toyota een veel betere oplossing als je geen grote pook wil.
- er zit een verdikking op de gordel. Dat is om te zorgen dat de gesp niet tot op de bodem wegzakt als je hem niet om hebt, maar dat stikseltje zit precies op de plek van m'n broekriem en haakt de hele tijd als je ook maar een beetje heen en weer beweegt.
- het stuur zit onhandig ten opzichte van het instrumentenpaneel. Daardoor krijg ik het niet zo afgesteld dat ik én prettig zit, én de richtingaanwijzerindicatortjes kan kan zien of de snelheid af kan lezen.
- verder viel op dat de bijrijdersstoel in tegenstelling tot de bestuurdersstoel helemaal niet zo geweldig zit. Hij zit ook niet slecht, maar de bestuurdersstoel is echt uitmuntend en de bijrijdersstoel 'wel ok'. Weet iemand met een Advance of die wel een lendesteun in de bijrijdersstoel hebben?
Al deze puntjes mogen de pret verder niet bederven. Ik ben er nog steeds super blij mee en dat is ook maar goed ook: ik kreeg namelijk een telefoontje van de dealer dat mijn geplande Advance niet komende oktober zou komen. Hij is vertraagd naar "ergens tussen april en oktober 2024". Tja.
R-180-LD en ik trekken dus nog wat langer dan verwacht samen de wijde wereld in. :)
Verder nog een bedankje voor Honda Rotor in Heerlen: ik was daar in de buurt gestrand met een schroef in de band. Ze hebben me voortreffelijk geholpen en ik was snel weer op weg.
Vakantie
- 23.200 km
Een flinke sprong verder dit keer. We zijn op vakantie geweest naar het zuiden en dat is heel goed bevallen. Eindelijk beginnen de automaatknopjes te wennen. Verder blijkt dat hij ook in Duitsland vol beladen en op hogere snelheden nog steeds als een blok op de weg ligt. Een fijne bijkomstigheid is dat m'n kinderen in tegenstelling tot eerdere auto's zelfs op bergweggetjes niet meer wagenziek worden. Ik had er niet op gerekend dat zo'n stug onderstel dat ook als extraatje zou hebben.
Het verbruik is zondermeer netjes. Over ca 3500km met wisselend 150+ en rustig op binnendoor weggetjes kwam ik op 5,4L/100km. Dit alles in de economy stand. Over het algemeen gaat dat prima en alleen soms bij wat krappere inhaalactie (tractor op een slingerend binnenweggetje, dat soort spul) heb ik de normale stand gebruikt omdat je dan geen turbo gat achtige vertraging hebt als je op het gas trapt.
De rijhulpsystemen vind ik verder nog steeds stom :)
Wireless Android Auto
- 24.076 km
Het lukte eerder niet om Android Auto wireless aan de praat te krijgen. Internet staat vol van de tutorials, over hoe je kunt koppelen, maar bij mijn auto werkte ze niet. Toen heb ik het een tijdje aan de kant gelegd.
Maar nu ben ik er met frisse moed weer eens aan begonnen. Er blijkt nog een soort hoofdschakelaar te zijn om wireless aan te zetten. Die stond bij mijn auto nog uit, en toen die van 'USB' naar 'USB and wireless' gezet was lukte het ineens wel om te koppelen.
Zie hier hoe het moet: https://www.youtube.com/watch?v=0pNl9XwlanY
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Honda Civic 2.0 HYBRID 184PK Automaat Sport Draadloze Telefoonlader Draadloze Carplay 18inch
- 2025
- 8 km

Honda Civic 2.0 Full Hybrid Sport Automaat | NL Auto | Premium Crystal Blue Metallic | Carbon Pack | lage km stand | navi | Stoelverwarming | Adaptieve cruise
- 2023
- 13.071 km

Honda Civic 2.0 HYBRID 184PK Automaat Advance | Panoramadak | Bose | Leder
- 2025
- 10 km