Honda Civic e:HEV Elegance (2024)

autoreview

Honda Civic e:HEV Elegance (2024)

Signalement

UitvoeringCivic e:HEV Elegance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf94 km
KM-stand laatst21.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug naar een Civic

  • 1.500 km

KEUZE
We hadden een heel fijne Honda Jazz Crosstar van 2021. Deze beviel eigenlijk erg goed. Maar met familie verder weg en af en toe een vakantie met grote afstanden had ik toch de behoefte aan een auto met iets meer stabiliteit op de snelweg (grotere wielbasis) en en ook mocht het wat stiller. En het liefst even zuinig als de Jazz, dus een ouderwets lage auto, vooral geen SUV. En misschien speelt een soort midlife crisis ook mee...

Het is begin februari 2024. Als eerste ben ik naar Toyota gegaan. Eigenlijk voor een Prius Plugin, maar wat is die krap en de WLTP wanneer de accu leeg is, is gelijk aan die van een Corolla. Op die Corolla was een mooie kortingsactie en ik vind het model ook mooi uitgerijpt qua design. Voornamelijk was ik benieuwd naar de vernieuwde aandrijflijn; meer vermogen en zuiniger dan voorheen. Het is echt een mooie auto om te zien, van binnen een overzichtelijk dashboard, maar het was wel wat donker allemaal. Wat een ruimte in de kofferbak van de stationwagon, dat is praktisch! Na wat met de verkoper gepraat te hebben, ging ik op weg voor een proefrit in de 1.8 hybrid met 140 pk.
Positief waren vooral de wegligging (stabiel op de snelweg en best strak in bochten) en de pit. Die 1.8 heeft er zin in; een duidelijk verschil met de 122 pk versie die ik enkele jaren geleden gereden had.
Maar er waren ook zeker negatieve punten. Allereerst het bandengeluid op de snelweg; dit overstemde verder alles en er was zeker meer geluid dan in de Jazz. Oei, ik zocht nu juist een stillere auto! En wat me ook opviel: de vijfde generatie van de hybride laadt wat meer de accu op om dan vervolgens de benzinemotor uit te schakelen en even geheel elektrisch te rijden. Op zich goed en zuinig, maar helaas kon je dat precies voelen. Honda's e:HEV doet dat ook op die manier, maar vanwege de andere technische opzet (koppeling!) hoor en voel je in de Honda helemaal niets en bij Toyota schokt het enigszins. Dat viel dus tegen! Het voelde in technische zin echt als een stap achteruit ten opzichte van de Jazz (en dat had ik niet gedacht).

Toeval of niet, tijdens de rit in de Toyota zag ik een Honda Civic rijden. Ik ben altijd Honda rijder geweest, maar de Civic was uit mijn geheugen verdwenen vanwege de zeer lange levertijden en het vervolgens niet eens meer kunnen bestellen. Zou dat iets kunnen zijn? Het design vind ik erg mooi, al moet ik wennen aan de achterkant; de vorige modellen vind ik schreeuwerig en druk. Toen ik 'm ooit bij de dealer bekeken had (in 2022, toen hij net uit was) heb ik in een Sport gezeten en die deed erg krap aan van binnen vanwege de zwarte hemelbekleding. Na het bekijken van de specificaties viel me op dat de Advance en de Elegance van binnen een stuk lichter zijn en daardoor ruimer lijken. Ook staat de Elegance op andere velgen en banden, waardoor deze zuiniger en stiller is. En ik houd eigenlijk sowieso niet van zwarte velgen, dus dan zijn de Elegance velgen juist de mooiste.

Dus dan ga je op zoek naar een Honda Civic Elegance die niet meer nieuw leverbaar is en van de circa 15 Honda Civics van dit model die online te vinden zijn, waren er geen Elegances. Hmmm. Tot ik enkele dagen later een geïmporteerde Elegance vond van 1 jaar oud. Op naar de aanbieder!

PROEFRIT IN DE CIVIC
Met de Jazz ben ik naar de aanbieder getogen en mocht de Civic goed bekijken en ook proefrijden. Dat was echt thuiskomen! De e:HEV aandrijving is perfect: zeer krachtig, stil, zuinig en geen schokjes of wat dan ook te merken. Bij de Jazz is het al goed, maar dit is next level. Ook merk je dat het een lagere auto is: op de snelweg loopt het verbruik minder op dan bij de Jazz. En dat het een klasse hoger is, is ook goed merkbaar. Ik heb ooit een Civic Hybrid uit 2007 gehad; die voelde hetzelfde aan qua comfort en klasse, maar de aandrijflijn heeft grote stappen vooruit gezet. Hier zie ik mezelf wel in rondrijden!
Helaas wilde de aanbieder de Jazz wel inruilen, maar niet voor een voor mij acceptabel bedrag. Ook lag de vraagprijs van de Civic op de nieuwprijs, terwijl deze toch al 1 jaar oud was. Dus helaas.

GELUK HEBBEN
Na een nachtje slecht geslapen te hebben, kreeg ik een ingeving: laat ik mijn eigen dealer (Wesselink Apeldoorn) eens om advies vragen. Wellicht kunnen zij voor mij een Civic importeren of weten ze wanneer een nieuwe weer leverbaar wordt. Zo gezegd, zo gedaan; in een mailtje naar Koen heb ik aangegeven dat ik een Elegance zocht, liefst in rood of blauw. Geen haast, laat me maar weten wat de mogelijkheden zijn.
De volgende dag had ik een keurige mail terug, met een onverwacht antwoord. In oktober 2022 heeft een klant van Wesselink een Civic besteld, maar na lang wachten is deze klant geswitcht naar een direct beschikbare HR-V. Enkele weken voordat ik mailde was de Civic geleverd; deze stond nog niet online te koop. En het bleek een blauwe Elegance te zijn. Wesselink hanteerde de prijs uit 2022 en deed bovendien een net bod voor de Jazz. Deal!

DE EERSTE WEKEN
Sinds begin maart ben ik de gelukkige eigenaar van deze mooie blauwe Civic. En dat bevalt! De lagere instap is even wennen, ook de grotere draaicirkel en iets grotere lengte zijn bij parkeren even iets om op te letten. Maar verder is het heel erg fijn.

De grootste verschillen komen eigenlijk voort uit de grotere motor (2.0 t.o.v. 1.5) en iets grotere accu (1 kWh t.o.v. 0,8 in de Jazz). Waar ik met de Jazz op de snelweg circa 1200 meter kon rijden op de accu en de benzinemotor dan in 1000 meter de accu weer vol maakt, rijd je met de Civic liefst 2500 meter elektrisch en laadt hij in 1500 meter op. Dat doet hij ook bijzonder efficiënt: tot nu toe staat het verbruik op 3,8 l/100km, zowel aan de pomp nagemeten als wat de boordcomputer aangeeft. Top! En zelfs nog beter dan verwacht.

Verder past de Civic als een jas; hij zit heerlijk, is overzichtelijk en doet precies wat je wil. De meter die in een percentage aangeeft hoeveel vermogen je gebruikt, is fijn om te hebben en laat je vaak zien dat je maar 5 tot 10 % vermogen gebruikt als je rustig voortrolt. En met de flippers achter het stuur kan je wat meer de accu laten bijladen, zodat de Civic wat meer inhoudt. Dat is fijn om beter te kunnen anticiperen. En wat mij ook bevalt: in de ECO stand nodigt de Civic uit tot rustig rijden, maar doet dat met zo'n overmacht dat het heel veilig voelt. Ook kan je, als je eens wil, echt pittig rijden en hard een bocht door. Wat is dit leuk!

Meer informatie volgt naarmate de kilometers toenemen!

Na de zomer

  • 9.200 km

De Civic heeft zich deze zomer kunnen bewijzen op de Autobahn en in de Zwitserse bergen. Hiermee komen gelijk de verschillen met de vorige auto (Jazz e:hev) goed naar voren.

De Civic is erg stabiel op snelheid en legt met groots gemak lange afstanden af. Rustig toerend met 100, 120 en af en toe langzamer bij wegwerkzaamheden, met 30 graden en de airco flink aan, levert een verbruik op van ruim 4 l/100 km. De motor hoor je nauwelijks, het overschakelen tussen elektrisch en benzine merk je niet. Slechts bij lange hellingen kun je de motor enigszins horen. En er is altijd voldoende kracht voorhanden om flink te versnellen; veel meer reserve dan de Jazz had.
De topsnelheid is begrensd op 189 km/uur op de teller. Hier zit je snel aan; vervolgens zie je de vermogensmeter van 100% inzakken naar circa 60 a 70%; er is dus veel reserve.
Lange stukken met 150 a 160 kruisen gaat prima, reken dan wel op een verbruik van circa 6,5 l/100km.

In de bergen merk je vooral dat de aandrijflijn erg overbemeten is; er is altijd veel power om krachtig te versnellen. Ook helling op. Desgewenst (even flipperen) is de remmende werking van de motor ook fijn en het geluidsniveau daarbij blijft erg op de achtergrond. Dat is een groot verschil met de Jazz die dan erg luidruchtig werd. Rijdend van dorp naar dorp zonder echt steile hellingen lukt het om 3 a 3,5 l/100km te verbruiken. Rijd je echter grote hoogteverschillen (in 8 km afstand 200 meter dalen en 800 meter klimmen) dan merk je het hogere gewicht van de Civic en dan is de accu te klein om alle energie terug te winnen. Dat resulteert in een verbruik van bijna 0 over deze afstand wanneer je bovenaan begint, maar 15 l/100km wanneer je onderaan begint. Gemiddeld dus 7,5 l/100km en dat is 20% meer dan de lichtere Jazz.

Onderweg leest de Civic verkeersborden en houdt je dus altijd op de hoogte van de maximum snelheid. Dat werkt meestal goed, al wordt soms ook een bord achterop een vrachtwagen gelezen. Dan hoor je de Europees verplichte 3 piepjes en daar blijft het bij. Verder heeft het veiligheidssysteem niet één keer iets raars gedaan, zoals vreemde stuurcorrecties of remingrepen. Erg prettig en dus ook geen reden om dit systeem uit te willen zetten.

Al met al is de rit erg goed gegaan in alle rust en comfort. De Civic rijdt groots en je stapt nauwelijks vermoeid uit. Wat ik erg waardeer op juist deze lange afstanden is de elektrische verstelling van de lendesteun.

Ook het weer schoonmaken van de auto na een lange rit is goed bevallen: de pianolak op het dashboard wordt makkelijk schoon en krast nauwelijks. Ook zie je geen vingerafdrukken op het touchscreen. Fijn!

Kortom: alleen maar meer blij met de keuze!

Na 1 jaar

  • 21.000 km

Na 1 jaar tijd voor een korte update. Wat is er het afgelopen jaar gebeurd? Eigenlijk alleen een beurtje van ruim 340 euro bij de dealer. Er is daarbij ook een software-update geweest van het stuurhuis, waardoor de Civic in de middenstand van het stuur wat meer gevoel heeft en minder een soort weerstand lijkt te hebben. Dat is erg fijn! Verder werkt alles volledig naar behoren.

Van november tot februari heb ik op winterbanden gereden van merk Pirelli, de Cinturato Winter. Deze zijn iets stiller dan de zomerbanden (daarop uitgezocht), maar zorgen wel voor een hoger verbruik en minder scherp weggedrag. Je kan er comfortabel lange afstanden mee afleggen en ook met genoeg grip de besneeuwde bergen mee in. Het voelt wel zeker, maar het is minder communicatief.

Qua verbruik was het dieptepunt op winterbanden naar Zwitserland op en neer met 3 personen en bagage, waarbij steeds rond de 130 km/u werd aangehouden. Buiten was het circa 0 tot -5 graden. Dan rijd je 5,5 l/100km. Op de achterbank was het trouwens niet zo warm; je merkt dat de elegance hier de extra luchtroosters en de achterbankverwarming mist. De blazer op een wat hogere snelheid loste dat deels op (en een dekentje de rest).

Ook was er een lange rit naar Frankrijk, waarbij op de heenweg rustig circa 100 is gereden (4,1 l/100km) en op de terugweg steeds op de rechter baan met circa 90 (3,5 l/100km). Na 1000 km op 1 dag stap je nog steeds fris en fit uit. En waardeer je de elektrisch verstelbare lendensteun.
De Civic is echt gemaakt voor de Franse binnenwegen met flinke bochten, hellingen en snelheidswisselingen. Wat rijdt dat leuk! Als op rails. Dit is de fijnste auto die ik ooit heb gehad!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.