Honda Civic e:HEV Advance (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic e:HEV Advance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Honda Civic Hybrid e-HEV
- 10.000 km
30 juni 2025
Nu ik de Civic precies een jaar in mijn bezit heb met ongeveer 10.000 km op de teller, is het tijd voor een review.
Mijn vorige auto was een nieuwe Hyundai Tucson Hybride. Daar heb ik drie jaar mee gereden. Had er een zeer uitgebreide review over geschreven, echter kreeg ik deze maar niet geüpload naar AW. Bizar.
Samengevat was ik zeer tevreden met de Tucson, die geen enkel mankement of storing in wat dan ook gehad heeft. Ik heb er ongeveer 35.000 km mee gereden en het uitgerekende verbruik was gemiddeld 5,5 l/100 km. Voor een auto van ongeveer 1.700 kg vond ik dat een nette score.
De Civic hybride kocht ik samen met de nieuwe Civic Type R FL5. Daardoor kreeg ik uitstekende voorwaarden van de Honda dealer. De CTR kon redelijk snel geleverd worden (het aanbod was zeer beperkt, aan 7-tal voor heel België). Echter de hybride dat was een ander paar mouwen, zo bleek al spoedig. De levering werd twee keer uitgesteld. Ik had de Advance topversie besteld in parelmoerwitte uitvoering. Dit was, zo bleek veel later, de versie waarop het langst moest gewacht worden. Uiteindelijk werd de wachttijd bijna 2 jaren!! Vond ik dat een belemmering? Ja en neen. Wachten is nooit fijn maar langs de andere kant reed ik met toch ook een fijn rijdende Tucson.
De afspraak was dat Honda mij de hybride zou leveren aan de prijs bij ondertekening van de bestelbon. Dat was een zeer grote meevaller want intussen waren de prijzen van alle merken erg verhoogd wegens hoge inflatie en allicht andere redenen zoals destijds tekort een schaarste aan batterijen en chips.
Voorzien was dat ik ongeveer een jaar met de Tucson zou rijden waarbij de dealer me de Tucson zou overnemen en de Honda zonder opleg in de plaats zou geleverd worden. Die deal kon uiteraard niet gehandhaafd blijven door de alsmaar oplopende levertijd.
Uiteindelijk heb ik toch een pra chtige deal gekregen waarmee ik perfect kon leven.
Hoe bevalt me nu de Honda Civic hybride na een jaar?
VORMGEVING
Een auto mooi of minder mooi vinden is zo zo persoonlijk als maar kan, dus subjectief.
De Type R vind ik gewoon prachtig vormgegeven en de hybride lijkt er erg op behoudens de uitgeklopte wielkasten die de hybride niet heeft.
De Advance versie is de meest luxueuze versie met zowat alle opties, inclusief panorama-schuifdak, lederen interieur etc. Toch mis ik twee opties die de Tucson wel had, zijnde geventileerde zetels en de 360° camera. Honda heeft deze uitrusting wel, maat het is de Europese divisie van Honda die beslist welke uitrusting ter beschikking is voor de Europese markt.
COMFORT
Als titel gebruik ik hier hoofdletters voor de verschillende ,hoofdstukken, maar hier mag het comfort toch wel toepasselijk met hoofdletters geschreven worden.
De Tucson reed ook zeer comfortabel, maar de Civic doet er nog een schepje bovenop. De Tucson had adaptieve dempers, mijn vorige Civic, de 1,5 Turbo had dat ook, maar de afstelling van de ophanging is zo goed uitgekiend dat ik de adaptieve dempers helemaal niet mis. Het compromis tussen wegligging en comfort is van een D-klasse i.p.v. een C-klasse auto.
Ik lees dat sommigen klagen over het bandengeruis van de Michelin Pilot Sport4 banden; ik heb daar eerlijk gezegd geen hinder van. Is intussen op de latere versies extra dempend materiaal aangebracht?
Zoals gezegd heb ik de Advance-versie en alle comfortuitrusting is aanwezig, inclusief elektrische lendensteunaanpassing, 12 speakers BOSE soundsystem, dualzone ACC.
De stoelen zitten comfortabel maar deze van de Tucson zaten beter, meer het fauteuiltype stoel. De alomgeprezen kuipstoelen van de Type R zitten subliem, daar krijg ik geen stijve rugspieren na een paar 100 km rijden, in de Hybride dus wel. Mijn leeftijd, 72 intussen, zal er wel debet aan zijn.
De airco werkt maar het koelt trager dan in de Tucson. Een typische 'Hondakwaal' want al hun auto's hebben hier last van.
Pluspunt is dat er geen rammeltjes of piepjes te bespeuren vallen tot nu toe.
Dat brengt ons bij de stilte aan boord. Het hybridesysteem van Honda is anders dan bvb het Toyotasysteem. In het kort komt het erop neer dat tot ongeveer 65 km/uur de aandrijving altijd met de elektromotor gebeurt. De benzine Atkinson-motor draait op de achtergrond aan een ideaal koppelregime om de batterij op te laden, de wielen aan te drijven vanaf 65 km/uur tot ongeveer 120 km/uur. Dat gebeurt in stilte allemaal. Toch kan je de benzinemotor enkele seconden wat meer horen onder bepaalde omstandigheden, bvb bij een koude winterstart als de motorolie koud is. Dan draait de motor enkele seconden aan het hoger regime, waarschijnlijk om de olie rond te pompen om alzo smering te voorzien. Het is al bij al toch een zeer stille auto waardoor je ten volle van de BOSE-installatie kan genieten.
VEILIGHEIDSSYSTEMEN
Ik ga hier geen volledige opsomming geven, alles zit er op denk ik zo.
Vermeldenswaard is dat er zitten 11 airbags in het voertuig zitten.
Alle rijassistentiesystemen zijn aanwezig. De rijstrookassistentie vond ik in de standaardinstelling wat te nerveus. Maar in de settings kan je dat wijzigen. Als je kiest voor vertraagde waarschuwing heb je hier minder last meer van.
WEGLIGGING EN RIJ-EIGENSCHAPPEN
De wegligging is gewoon top. De wagen ligt zeer stabiel op de weg en is koersvast, dus weinig stuurcorrecties nodig. Dat is niet verwonderlijk als je weet dat het chassis is ontwikkeld met de krachtige Type R in het achterhoofd. Het stijve chassis is mee debet aan het vele rijplezier dat ook de Hybride levert. Niet het niveau van de Type R natuurlijk, dat is gewoon subliem, maar het compromis tussen comfort en wegligging is, zoals al gezegd, erg in balans.
De respons van het stuurwiel is heel goed uitgebalanceerd. Honda moet je op het vlak van rijplezier geen lessen te leren, dat is wel duidelijk, zelfs met een hybride!
Er zouden bezitters zijn die problemen hebben in koude omstandigheden met sticky stearing. Er is een terugroepactie aan de gang momenteel waarbij een veertje in het stuurhuis vervangen wordt. Mijn auto heeft tot nu toe geen last van sticky stearing maar ik ga begin juli ook de vervanging laten uitvoeren.
HYBRIDESYSTEEM EN VERBRUIK
Zoals inmiddels genoegzaam bekend is het hybridesysteem anders dan de meeste systemen. Het Hyundaisysteem is een klassiek systeem maar aandrijving daar de benzinemotor hoofdzakelijk met ondersteuning van de elektromotor.
De Honda rijdt hoofdzakelijk met de elektromotor in de stad en op de buitenwegen.
Gevolg is dus dat het koppel alomtegenwoordig is vanaf het vertrek. Het rijdt dus gelijk een elektrische auto. Het overschakelen tussen elektromotor en benzinemotor voel je niet en hoor je niet. Je moet kijken op een van beide displays om te weten welke aandrijfmodus zijn werk doet.
De auto heeft geen versnellingsbak. Honda noemt het e-CVT, verwarrend eigenlijk. De 'e' wil zeggen dat in de SPORT stand er versnellingen gesimuleerd worden door het koppel van de elektromotor een fractie te verminderen waardoor je het gevoel krijgt dat de auto schakelt. In de ECO en Normale modus is die simulatie niet aanwezig.
Er is ook een individuele modus waarbij je de parameters van vermogen en stuurbekrachtiging zelf kan instellen.
Wat is mijn verbruik tot nu toe? Het gemiddelde verbruik tot nu toe is exact 4l/100 km. In de wintermaanden steeg het tot gemiddeld 4,5 l/100 km. Tijdens de warmere maanden daalt het tot 3,5 a 3,8 l/100 km. Ik rij hoofdzakelijk stads- en landelijke ritten. Vooral de landelijk ritten zijn zeer zuinig. In Vlaanderen is alles 30, 50 en 70 km/uur. De Civic hybride lijkt ervoor gemaakt bij wijze van spreken. Op uitsluitend autoweg aan 110 km/uur stijgt het gemiddelde tussen de 4,5 en 5,0 l/km.
Met het verbruik was wel iets bijzonders aan de gang in het begin. De eerste tankbeurt gaf een verbruik aan op de BC van 4,1 l/100 km. Uitgerekend echter was het 3,85 l/100 km. Tijdens de tweede tankbeurt, in een ander station met een ander merk was het verbruik identiek, 4,1l/100 km en uitgerekend 3,85 l/100 km. Bizar toch.
Het werd nog gekker toen ik de derde tankbeurt het verbruik uitrekende. Opnieuw de zelfde beide waarden tot 2 cijfers na de komma.
Tijdens de wintermaanden gaf de BC bvb 4 l/100 km aan, uitgerekend was het ook 4l/100km, De afwijking van de eerste tankbeurten heeft zich nadien niet meer voorgedaan. Is de BC zelflerend vroeg ik me af?
Al bij al een zeer zuinige auto voor een vermogen van 184 PK.
Met een volle tank van slechts 40 l kan ik toch 900 km afleggen zonder tankstress. Het reservelampje gaat wel zeer voortijdig oplichten. Maar ervaring leerde me dat ik dan nog gerust 150 km kan rijden,
CONCLUSIES
Tot nu toe ben ik, zoals de meeste anderen, een zeer tevreden Civic hybriderijder.
Het comfort, het raffinement, het verbruik, het voldoet allemaal aan de verwachtingen. Wat kan ik nog meer verlangen?!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.