Honda Civic e:HEV Advance (2024)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Civic e:HEV Advance |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2024 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 12 km |
| KM-stand laatst | 10.900 km |
Van hoog naar midden naar laag.
- 2.000 km
En van 40 naar 50 op naar de 60
Zo kun je onze verschillende overstappen wel beschrijven.
Stapte we in 2015 vanuit een hoge A klasse over naar de middelhoge Honda Civic gen 9 om nu de stap naar nog eens 7 cm lagere Civic gen 11 te maken.
En dat in tegenstelling met onze leeftijd.
Daarmee tegen de huidige trend in om van laag naar een hoog zitter te gaan naarmate de leeftijd vordert.
Dat verdient een uitleg.
Natuurlijk kan je leeftijd er toe doen om een hogere zit of met name een hogere instap te doen kiezen.
Maar zolang het voor ons nog geen belemmering is, heeft onze voorkeur een lager model te rijden.
Hoe je het ook wendt of keert een lager model heeft van nature een beter weggedrag.
Er zit minder beweging in de koets en uiteindelijk zal het aerodynamisch efficiënter zijn.
Merk je dat dan ook?
Zekers !
Ik was in de gelegenheid om 4 verschillende hogere modellen te rijden.
Honda E;Ny1 vanwege onderhoud aan onze vorige auto.
Lexus LBX, een Toyota Corolla Cross en de Toyota CHR vanwege onze buren die deze modellen als test elk weekend ter beschikking had.
Natuurlijk rijden bovengenoemde auto’s prima. Ieder met zijn eigen voordelen.
Maar wat ik toch bemerkte, is dat er merkbaar meer beweging in de auto zit tov onze vorige Civic uit 2015
En dan bedoel ik niet alleen met bochten maar ook op rechte stukken.
Daarbij vinden zowel mijn vrouw (156 cm lang) als ikzelf de hogere zit niet noemenswaardig meer overzicht geven.
Dat hoeft niet altijd door een hoger zit te komen er zijn meer eigenschappen die bepalen of een auto overzichtelijk is.
En dan een smaak dingetje, de huidige hogere auto’s vinden wij beiden niet zo mooi.
De onverwachte aanschaf.
Dat we de 4 bovengenoemde “test” ritten hebben gemaakt wil niet zeggen dat we actief bezig waren met een nieuwe auto uit te zoeken ( al vind ik het ontzettend leuk om wekelijks er 1 samen te stellen ;-)
Neen zoals jullie uit onze review van de inmiddels ingeruilde Civic hebben kunnen opmaken was daar geen enkele reden voor.
Daarbij was de door ons nu gekochte versie helemaal niet leverbaar.
Totdat bleek, door een toevallig telefoongesprek met Kevin die ons de vorige Civic heeft verkocht bij onze dealer De Bois in Amersfoort, er 1 beschikbaar was.
Tja, dan toch maar eens proefrijden en eens kijken hoe dat bevalt.
Om een lang verhaal kort te houden, een prima inruilbod, een superfijn rijdende auto en natuurlijk een goede verkoper (Jelle bedankt!) trok ons over de streep.
De eerste indrukken.
Het mooie was dat we na ontvangst twee weken vakantie hadden in de Eifel
Door alle mooie kronkelige wegen en toch ook wat klimmetjes konden we de auto gelijk beter leren kennen.
Nog maar wel ff de nordschleife overgeslagen….
Maar wat is deze Civic mooi in balans!
Ik snap nu wat er bedoeld wordt in de Autoweek video “afscheid duurtester Honda Civic ”
Het klopt gewoon, niet te hard, niet te soft, een echt goed uitgebalanceerd weggedrag.
Tel daar bij op een unieke aandrijflijn waarbij de elektromotor in ongeveer 90% van de gevallen aandrijft.
Geen hoog oplopend toerental door een CVT (die zit er niet in) en altijd kracht aanwezig wanneer dit gevraagd wordt.
Uiteraard na vier tankbeurten nog niet echt representatief maar een gemiddeld verbruik van 4,85 ltr per 100 km wat onder de fabrieksopgave is, is netjes te noemen.
Zeker als je bedenkt dat dit in de Eifel was en de temperaturen zo rond de 5 graden lagen.
Wil je een prachtige uitleg hoe Honda hierin is geslaagd kijk dan zeker eens deze uitleg door een professor.
Understanding the Honda Hybrid E-Drive te vinden op
https://www.youtube.com/watch?v=QLUIExAnNcE
Het interieur is keurig, geen grote infoschermen en dat hoeft voor ons ook niet.
Heerlijke fysieke (draai) knoppen voorzien van een klikje wanneer het wordt bediend. En ze zitten ook op een logische plek.
Het infotainment is eenvoudig maar goed te doorgronden, al moesten we wel ff wennen aan de wijze waarop de navigatie wordt bediend.
De interface is zo anders dan de Garmin die we gewend zijn zowel in onze vorige auto als een handheld voor het wandelen en fietsen.
De handelingen zijn compleet anders, maar nu naar periode van gewenning goed te bedienen.
Zo kregen we eerst geen of nauwelijks verkeersinfo door, maar door de hotspot op de telefoon vrij te geven aan de auto komt deze nu keurig zichtbaar inclusief verkeersstromen in verschillende gekleurde lijntje langs de wegen.
Uiteraard zitten er veel hulp en veiligheidssystemen in de auto.
Ik zal ze bij een volgend schrijven weer wat meer belichten, maar het houdt zich keurig op de achtergrond en is niet hinderlijk aanwezig.
Op eentje na dan, vanwege de nieuwe Europese wetgeving … jullie raden het al de compleet onzinnige waarschuwing dat je wel 1 km te hard rijdt. (wat vaak ook nog niet waar is)
Welke mafklapper dat bedacht heeft moet zich eens grondig laten onderzoeken.
Die wordt als eerste handeling altijd uitgezet en inmiddels heb ik een snelkoppeling weten te maken waarmee deze handeling iets is ingekort.
Luxe aan boord.
Panorama dak wat open kan, elektrisch verstelbare stoelen (helaas geen memory)
Stuur en stoelverwarming. Bose geluidssysteem ect, we komen dus niks te kort.
Als extra optie is er voet en portier sfeerverlichting aangebracht.
Ook leuk detail (ben benieuwd of andere eigenaren het al ontdekt hebben) er is een verwijzing in het interieur naar de oer Civic.
Je moet maar eens de middenarmsteun openen en dan het kleine schuifbakje omkeren om te zien wat er op de onderkant staat.
De buitenkant.
Natuurlijk smaakgevoelig.
Het voorgaande model gen 10 vonden we net te druk.
De huidige generatie is beduidend rustiger getekend en zal meer mensen aanspreken.
Als je goed naar onze auto kijkt, zie je de optie “meegespoten flankbeschermers”
En die geven hem net een beetje meer sportieve lijnenspel, zeker in deze kleur.
Daarbij hebben we de spatlappen aan laten brengen.
Ze zijn niet overdreven groot, maar uit ervaring weet ik dat de dorpels en achterzijde veel schoner blijven.
Voor de fietsdrager is de optie trekhaak aangevinkt.
De verlichting in onze uitvoering met grootlicht assistent die ook nog eens adaptief is compleet met bochtverlichting, in de Eifel in een woord geweldig!
Inmiddels hebben we al een paar keer de vraag gehad hoe dit nieuwe model zich verhoudt ten opzichte van onze vorige (twee generaties terug)
Dat vind ik een moeilijke vraag om te beantwoorden.
De karakters zijn zo verschillend dat je dit eigenlijk niet moet willen vergelijken.
Beide auto’s zijn op hun eigen manier gewoon goed.
Ok de nieuwe is stiller, comfortabeler en er is een grote stap gezet in de gebruikte materialen in het interieur.
Maar aan de andere kant kon de gen 9 meer kwijt in de kofferbak (ondanks dat de auto 25 cm korter is), had ie Magic Seats en een vermakelijk speels weggedrag.
Zijn er mindere punten of nog meer positieve punten?
O jazeker, maar met 2000 km op de teller is dat nu nog te vroeg om te benoemen.
En ik moet ook nog wat te schrijven hebben in het vervolg van deze review.
Maar de eerste indrukken zijn gezet en die zijn, net zoals van de Civic waar we afscheid van hebben genomen, erg positief!
Een jaar Jong
- 10.900 km
Een jaar jong, gewenning, bergpassen, kleien, eerste beurtje en een primeur!
Het eerste jaar was ook alweer zo om; eigenlijk had ik tussentijds de review willen bijwerken.
Toch wat mee gewacht en dat had echt alles te maken met gewenning.
Maar laten we beginnen met de primeur!
Inmiddels is dit onze 5e generatie Civic en voor het eerst (helaas) is dit de eerste die het op een mooie zondag in het voorjaar niet meer deed.
De deuren werden niet ontgrendeld en nadat het met de andere sleutel ook niet lukte, was het wel duidelijk dat er echt iets mis was.
Uiteindelijk met de noodsleutel geopend, maar geen teken van leven.
Geen verlichting geen lampjes, niets…..
Afijn, geen 12 volt spanning, dat was wel duidelijk.
Nu zijn er genoeg voorbeelden te vinden met hybride auto’s en lege 12v accu’s.(vooral bij Toyota)
Maar dit was toch anders, 1,4 volt op de accupolen is niet gewoon leeg, maar gewoon dood.
Geen prettig idee als het ook nog een 1 dag voor onze vakantie is.
Honda assistentie gebeld en na wat overleg kwam met een halfuurtje de ANWB.
Accu doorgemeten, conclusie die is niet goed.
Na een laadproces kwam de spanning weer boven de 12 volt waarna de auto weer tot leven kwam.
Advies, niet mee op vakantie gaan, eerst maandag naar dealer om verder te laten onderzoeken.
Nu zijn wij altijd heel tevreden over onze dealer De Bois in Amersfoort, maar nu moest de service ook echt bewezen gaan worden.
Een maandagochtend is voor een dealer altijd wel wat hectischer dan een doordeweekse dag.
Iets over 8 aanwezig, uitleg geven en …… gelijk actie.
De monteur ( Keun, als ik de naam goed schrijf ) die we al jaren kennen, kwam gelijk, hoorde ons aan en kwam met de opmerking: “Jullie gaan zo lekker op vakantie, we gaan het fiksen!”
Kop koffie en vers croissantje erbij.
Daar word je als klant toch blij van! Zo’n simpele opmerking, dat geeft de burger moed.
Klein uurtje later, conclusie: de accu hield zijn spanning niet meer vast en was gewoon defect.
Nieuwe er in en opgelost.
Probleem heeft zich tot op heden niet meer voorgedaan.
Wat een fijne garage toch! Dat lees je nog wel een anders.
Voor de betrouwbaarheid van de auto wel een sterretje minder.
Mocht de auto zich een jaar keurig gedragen, dan krijgt ie hem weer terug.
Gewenning.
Mijn vrouw en ik hebben echt moeten wennen aan de auto.
Dat heeft vooral te maken met het feit dat dit voor ons de eerste hybride is en een auto die niet handgeschakeld is.
Daarbij is hij ook best een stukje groter en we rijden zo’n 10.000 km per jaar, wat niet zoveel is.
Ff wennen aan de druktoetsen voor de rijrichting, parkeerrem en handrem.
Vind de toetsen en de schuifknop voor achteruitrijden wel geniaal.
Beter dan een klein pookje. Het ziet er ook fraai uit.
De grote van de auto ervaar je vooral in de smalle kleine garages in het buitenland.
Als je bijvoorbeeld de parkeergarage in Cochem kent (met al zijn geschaafde wanden), dan begrijp je wat ik bedoel.
Voorheen hoefde ik daar niet twee keer te steken, nu wel.
Maar inmiddels goed gewend en vinden wij het een heerlijke reisauto.
Dat brengt mij bij onze vakantie in de Alpen.
Ik was zo benieuwd hoe het hybridesysteem om zou gaan met de prachtige bergpassen.
Als je altijd handgeschakeld hebt gereden, is dit wel heel anders.
Handgeschakelde auto’s brengen veel rijplezier, omdat het je ook meer betrekt bij het rijden.
Dat is zeker bij passen rijden. Juiste moment op en terugschakelen , het afremmen op de motor, noem maar op.
Ja het hybride systeem is echt anders, maar heeft ook zijn leuke kanten!
Te beginnen met altijd kracht van het moment dat je het pedaal indrukt.
Haarspeldbocht door en direct op het gas geeft onmiddellijk respons.
Het leuke bij de Honda is dat je verschillende rijmodi hebt.
Ik heb de individuele instelling zo gemaakt dat er maximale prestatie uit het hybride wordt gehaald.
Daarbij de besturing in de lichtste stand, zodat je makkelijk de haarspeldbocht instuurt.
Door deze instelling wordt de brandstofmotor (generator) gedwongen om regelmatig terug te schakelen naar lage toeren zodra je bergopwaarts gaat. Dat kan ook, want de elektromotor drijft de wielen aan.
Dit schakelen wordt softwarematig gedaan, want er wordt mechanisch niet geschakeld.
Zo blijft de motor niet in hoge toeren hangen en gedraagt hij zich als een handgeschakelde bak.
Leuk en geeft een stukje belevenis terug, met als voordeel: altijd kracht op ieder moment.
Dus bergopwaarts de individuele rijmodus aan en gaan!
Dan bergafwaarts.
Normaal schakel je terug dat kan nu met de flippers aan het stuur.
Daarmee bepaal je de hoeveelheid regeneratie en afhankelijk van hoe vaak je flippert, des te zwaarder de weerstand wordt.
Dat gaat prima, al was ik wel benieuwd wat er ging gebeuren wanneer de accu volledig vol is.
Maar daar is blijkbaar over nagedacht.
Zodra de accu vol is, hoor je achterin de auto een wat “brommerig” geluid en wordt er blijkbaar een stroomverbruiker ingezet om de stroom te verbruiken.
Daarmee blijft de remmende werking gehandhaafd, al is het bij de sterkste stand wat minder dan wanneer de accu nog bijgeladen wordt.
Je kan dus net zo rijden als met een handgeschakelde auto, afremmen met de flippers zonder te hoeven remmen. Althans, niet vaker hoeven te remmen dan bij een handbak.
Wat wel een puntje is, is dat afhankelijk van de hellingshoek en gekozen zwaarte bij regenereren de remlampen ook aangaan zonder dat er echt geremd wordt.
Dat kan in mijn optiek wat verwarrend zijn voor een achterligger.
Maar hoe dan ook, een heerlijke auto, ook voor de bergen.
Het brandstofgebruik is keurig.
We zitten onder fabrieksopgave, wat voor Honda geen uitzondering is.
Het verbruik zou 5 ltr op 100km (1 op 20) mogen zijn; wij doen, 4,76 (1 op 21), netjes.
Dat de auto ook stiller is dan onze voorganger kwam met name met de lange vakantierit tot uiting.
Ik heb wel begrepen dat bij een andere bandenkeuze het nog wat stiller kan, maar zoals het nu is vinden wij het prima.
De verschillende bedieningsknoppen zijn goed te vinden en laten zich prima bedienen.
Je voelt de bediening, want elke toets is voorzien van een klikje.
Tevens kan ik ervan genieten hoe mooi alles is verlicht in het donker.
Dat is natuurlijk smaakgevoelig, maar persoonlijk vind ik het mooi.
Voor ons is dit toch prettiger dan alles via een scherm.
Het digitale scherm voor de bestuurder kun je beperkt aanpassen naar eigen wens.
Wij hebben ervoor gekozen voor een instelling waarbij de analoge klokken zichtbaar zijn als er geen gebruik wordt gemaakt van de adaptieve cruisecontrol of speedlimit.
Je krijgt dan alle benodigde info over het hybride laadproces in de linker analoge ronde klok en de snelheid in de rechter.
Echter, zodra de cruisecontrol of speedlimit wordt ingeschakeld, worden de analoge klokken verwijderd en wordt het display veel rustiger.
Het laad- en ontlaadproces zie je dan niet meer, maar aan de zijkant nog wel hoe vol de accu is.
Dat is prima, want je hebt in de cruisecontrolstand toch geen invloed op het hybride systeem.
De rijhulpsystemen werken in het algemeen fijn.
Je moet ze wel gebruiken binnen de grenzen van wat ze kunnen.
Als voorbeeld; je kunt de auto zelfstandig laten rijden in de file.
Dat doet het prima, houd de juiste afstand aan en ook bij tot stilstand komen zit niet te veel ruimte op de voorganger.
Echter, bij op en afritten zet ik hem uit.
Er wordt dan vaak door voorgangers gewisseld van rijbanen en daar wordt het systeem logischerwijs nerveus van.
Het systeem dat waarschuwd als je over de belijning gaat, doet goed zijn werk, maar op smalle weggetjes, vooral in het buitenland, en op kronkelweggetjes, moet je het gewoon uitzetten.
Vanwege de vaak onvolledige belijningen en/of kronkels wordt er te pas en te onpas waarschuwingen gegeven.
Het eerste onderhoud is inmiddels gedaan, geen bijzonderheden.
De bekende terugroepactie i.v.m. mogelijk kleverig sturen was al gedaan.
Wel een klein rammeltje in de passagiersdeur laten verhelpen.
Bij het sluiten van de deur was dit hoorbaar.
Bleek een kabelboom te zijn.
Mogelijk ontstaan bij het achteraf ingebrachte verlichtingspakket.
Tja, kan gebeuren.
De auto heeft van mij ook de jaarlijkse kleibehandeling gehad.
Vind ik altijd leuk om te doen, daarna een waxlaagje en je weet niet wat je ziet!
Prachtige glans en aalgladde lak. Zo blijft ie mooi!
Afijn, jullie snappen het al, we zijn nog erg in onze nopjes met de Civic, ondanks het ene misstapje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Honda Civic
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Waarom deze Japanse sportauto’s kansloos zijn in Nederland: Acura Integra Type S vs. Nissan Z

Dit zijn de beste hybride auto’s tot 50.000 euro

Honda Civic e:HEV - Afscheid duurtest

Honda Civic e:HEV (2022) - Op de Rollenbank





