Honda Civic Aero Deck 1.5i VTEC-E (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Civic Aero Deck 1.5i VTEC-E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 129.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Oktober 2006 kocht ik deze auto op zowel de goede naam van Honda als de blauwe ogen van de verkoper. Tot dusver hebben beiden me nog niet teleurgesteld, maar daarover later meer. Voor de aankoop had ik wel al wat huiswerk gedaan. Na een bijna-ongeluk met m’n Golf werd het tijd voor een wat modernere en meer veilige auto. Verder waren ruimte, betrouwbaarheid en (onderhouds) kosten van belang. En dan ook nog iets met wat karakter graag. Ik had dus al menig uurtje op het internet versleten. Een BMW Touring stond bovenaan. Maar hoezeer ook Beieren mij na aan het hart ligt, ik blijf een nuchtere Hollander. Onderhoud kan duur uitpakken en in Amsterdam is een extra
glasverzekering haast onvermijdelijk. Hoe vaak zie ik niet op maandagochtend zo’n oosterbuur met een plastic zakje in het achterraam voorbij rijden.....dus dan maar een onopvallende Japanner? Bijna was het inderdaad een 626 Wagon geworden (met 2.0 HP motor) maar ik zag me hier toch niet in zitten. Degelijk oke, maar je kan het ook overdrijven.
Toen kwam de Civic Aerodeck in ’t oog. Geen volumemodel, dus je rijdt toch net weer anders, van achteren toch een beetje BMW-look-a-like, saai dashboard, maar wel prima sportieve stoelen. Twee airbags, helaas op deze versie geen ABS. Geen airco en elektrische ramen, maar wat er niet op zit kan ook niet kapot. Laag gewicht, dus goedkoop in de wegenbelasting en als icing op de cake; de 1.5 VTEC motor. Zowel sportief als zuinig te rijden. Nu had ik door de vele positieve reactiesmisschien te hoge verwachtingen gekregen. Bij de eerste paar honderd kilometer woon-werk (stads)
verkeer kwam ik niet verder dan 1:12, terwijl ik zat te rekenen op 1:17. Pas na een paar goedestukken autobaan kwam de aap uit de mouw, de grootste zuinigheid bereik je bij een constante snelheid. In Duitsland, waar ik grote stukken 120-140 reed, klokte ik 1:15.5. Dat lijkt er meer op.
Tot 130 km/u redelijk vlot, 140-150 is nog een fijne kruissnelheid. Daarna kruipt ’ie naar de 160 dus had ik het wel gezien.
Nu, na zo’n 11 maanden (23.000km) heb ik een aardig beeld van de Honda.
Wat bevalt:
+ Betrouwbaarheid. In 11 maanden 2x een voorlampje verwisseld. Verder starten en rijden.
Wel totaal zo’n 1.5 liter olie bijgevuld. Geen roest te zien.
+ Uiterlijk. Vooral de achterkant vind ik mooi, is een vrij exclusieve auto.
+ Motor. Vlotte prestaties, niet echt sportief, maar prima om mee te komen. Een pittige 2e en 3e versnelling voor in de stad. De 5 is echt een overdrive, dan is de fut eruit. Voor een station van 1090kg een superzuinige benzine auto, beste score 1:16.8 tot nu toe (bij buitenwegen ±100km/u).
+ Comfort. Fijne stoelen met goede zijdelingse steun. Hoofdsteunen achterin.
Wat niet bevalt:
- De lage zit. Ik zou graag wat hoger zitten vanwege het overzicht en het comfort bij in- en uitstappen. Voor mij gaat het nog prima hoor, maar voor ouderen is het lastig.
- Benzinemeter. Ik dacht eerst dat het reservelampje kapot was, want het ging maar niet branden en de meter stond vrijwel vlak. Blijkt dat het lampje pas gaat branden zo’n 4 liter voor het einde is wel wat krap.
- Het lijkt onbenullig, maar de sproeier/ruitewisser knop is een onding. Sproeien is een aparte handeling en ruitewissen ook. Dus op de snelweg even een vuiltje weghalen betekend gelijk ook je ruitenwisser aanzetten anders zie je niks meer. Dat ging bij m’n 8 jaar oudere Golf automatisch.
PROBLEMEN
Oktober 2006 / 129.000 km: aankoop met 1 jaar apk.
Bij het inschakelen van de verlichting gingen ook de remlichten branden.
Bleek dat bij de apk een verkeerd type achterlampje was gebruikt.
Goede lampje erin en probleem opgelost.
Januari 2007: 135.000 km: rechter voorlamp kapot en daarna linker voorlamp.
Zelf vervangen. Half litertje olie bijgevuld. Luchtfilter ziet er trouwens uit als nieuw.
Accu heeft wel wat ’blauwe aanslag’ (lekt accuzuur..?) Accupolen bijgevuld met
gedestillerd water. Dashboardlampjes van de richtingaanwijzers doen het af en toe niet.
Richtingaanwijzers zelf gelukkig wel.
Mei 2007: 146.000 km: auto aan de kant, lekt koelvloeistof. Ik vrees het ergste, maar het blijkt een doorgebrande zekering te zijn waardoor de koelvin niet tijdig aanslaat en de motor te heet wordt.
Bij de garage staan ze te kijken dat het zo simpel is; nieuwe zekering erin en rijden weer. Remmen piepen wel steeds nadrukkelijker, ik denk dat er nieuwe blokken onder moeten.
September 2007: 152.000 km: nog steeds geen echte probemen, maar een grote beurt heeft ’ie nu echt wel verdiend. Krap litertje olie bijgevuld. Dasboardlampje van de achteruitverwarming heeft er ook geen zin meer in. Geen hoofdzaken, maar valt me wat electronica betreft toch wat tegen van Honda.
Verder niks geen kosten, maar de grote beurt + apk eind oktober zal het verder uitwijzen.
Dus betrouwbaarheid & kosten zijn nog voorlopig. Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.