Honda Civic 2.2i-CTDi Sport (2007)

autoreview

Honda Civic 2.2i-CTDi Sport (2007)

Signalement

UitvoeringCivic 2.2i-CTDi Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

+-------------------------------------+
+ Voorgeschiedenis: waarom een Civic? +
+-------------------------------------+

Een goed halfjaar geleden - eind maart - was er een voorjaarsactie bij Honda, de Honda Testing Days. Aangezien ik op dat moment al besloten had een nieuwe wagen aan te schaffen in de loop van 2007 (mijn toenmalige Toyota was toen 10 jaar oud) besloot ik even langs te gaan. Wat een mooie wagen! Wat een schitterend futuristisch interieur! De dealer was heel vriendelijk en ik kreeg van hem prompt een Civic 2.2 i-CDTi Sport mee voor een ruime solo-testrit van iets meer dan een uur.

Plaatsnemen in de auto was net alsof ik de cockpit van één of ander gevechtsvliegtuig instapte. Alles is gebouwd rond de bestuurder en ziet er fantastisch uit. Ik was nog maar een kilometer op weg en ik had al een brede grijns op mijn gezicht die niet meer weg te branden was. Die motor, wat een power en souplesse! Ook het mooie geluid (met een sportief turbogefluit) doet helemaal niet aan als van een reguliere diesel, chapeau Honda. Ik was op dat moment een 83 PK sterke oude turbodiesel van Toyota gewend, maar dit beest van 140 PK (en vooral 340 Nm) was toch wel wat anders. Over bijna het hele toerentalgebied (vanaf 1500 toeren/min) bleef die maar doortrekken tot tegen het rood (4500 toeren/min)... ongezien.

Op mijn testrit heb ik het ook niet nagelaten om wat binnenwegjes te doen en het bochtengedrag eens goed aan de tand te voelen. Ook hier was ik heel aangenaam verrast. Het heel directe stuurgedrag viel meteen op (slechts 2,29 stuuromwentelingen!). De koets bleef opmerkelijk strak bij het betere bochtenwerk en van onderstuur was geen sprake. Ok, ik voelde wel dat de neus wat zwaarder was met die 2.2-motor, maar dit was bij sportief rijden geen domper op het rijplezier.

Tijdens dat hemelse uurtje viel me op dat de wagen binnenin zeker stil te noemen is, de motor is bij constant cruisen bij lage tot gemiddelde toeren bijna niet hoorbaar en het windgeruis is opmerkelijk goed onderdrukt. Enkel bandengeruis kon beter, maar ja, met brede sloffen, maar met R17-225/45 moet je nu ook geen wonderen verwachten. De auto dan maar weer met tegenzin teruggebracht, waarop de dealer direct afkwam met een zeer lucratief aanbod. Om een bepaalde bonus binnen te rijven als dealer moest hij namelijk een bepaald aantal verkochte Civics kunnen voorleggen aan Honda vóór het einde van het boekjaar eind maart. Hij had er met nog één week te gaan op dat moment nog 2 te kort... Ik wou toen echter nog niet beslissen, ik had nog met niet genoeg wagens gereden om dan al te beslissen.

Ik had toen al een testrit gedaan met een
1) Alfa Romeo GT 1.9 JTD (150 PK) Progression
=> Bevindingen:
+ heel snel vanaf 2000 toeren/min
+ zowel van buiten als van binnen een feest voor het oog
+ inspirerend weggedrag
- motor onderin toch te weinig trekkracht
- minder comfortabel o.w.v. teveel wind- en bandengeruis
- instap naar achteren enkel voor de meer lenige mensen
- prijs tamelijk hoog

2) Opel Astra GTC 1.9 CDTi 150 PK Sport
=> Bevindingen:
+ bliksemsnel vanaf 2000 toeren/min (je zit in no time in zijn 4 aan 150 km/u)
+ heel sportief en dynamisch uiterlijk
+ weggedrag voorbeeldig op een goed wegdek
+ competitieve prijs
- motor onderin te weinig trekkracht (is ook normaal, want de Opel-motor is een aangepaste Alfa-motor)
- soms wat springerig op slechte wegen
- interieur wat saai aandoend (dashboard, klokkenwinkel)
- minder praktisch o.w.v. de relatief kleine koffer.

Ik wilde op zijn minst nog de Audi A3 2.0 TDI Ambition eens testen.

Maar dat was dan niet gerekend op de vastberadenheid van de dealer om me een Civic te verkopen. Twee dagen na mijn testrit belde hij me op of ik toch nog niet geïnteresseerd zou zijn om in te gaan op zijn aanbod. Ik legde hem uit dat ik zoiets liever niet overhaast beslis en dat hij met een meer overtuigend aanbod moest afkomen om me zo snel over de streep te krijgen. Twee dagen erop weer telefoon met de melding dat ik zeker nog eens een bezoekje moest brengen, waarop hij me een ultiem offer zou doen.

Zo gezegd zo gedaan... het aanbod was moeilijk af te slaan. Een korting van maar liefst 12% wou hij me geven, als ik direct tekende. Daar was ik dan - veel sneller dan ik zelf gedacht had - eigenaar van een nieuwe Civic. Ik heb trouwens maar 1 week moeten wachten op mijn wagen. Er stond nog één in het centraal magazijn in Gent volgens mijn exacte wensen:

2.2 i-CDTi Sport in Nighthawk Black metaalkleur

Opties die ik bijbestelde waren:
* een automatisch dimmende binnenspiegel
* anti-diefstal wielbouten
* het exclusive citypack (sportieve Civic-vloermatten, koetswerkbeschermers rondom en parkeersensoren achteraan). Ik heb er ook voor geopteerd om de koetswerk beschermstrips niet te laten meespuiten in het zwart, deze zijn immers al heel donker grijs en zo ongevoelig voor lakschade.


+-----------------------------------+
+ Bevindingen na meer dan 16125 km: +
+-----------------------------------+

Motor/rijgedrag
---------------
De motor is in 1 woord super! De accelaratie zelf al eens deftig getest en 0-100 (op GPS) is mogelijk in 9,2 seconden. De 8,6 seconden volgens de fabrieksopgave lijkt me onhaalbaar, ik vrees dat Honda hier ietsje te optimistisch is. Aan het stoplicht heb ik eerlijk gezegd nog maar weinig concurrentie gehad :). Ik heb er al één keer 180 km/u mee gedaan en dit deed de wagen met sprekend gemak. Een zuinigheidswonder is het evenwel niet, ik hou sinds mijn aankoop mijn gemiddeld verbruik bij en ik zit nu gemiddeld aan 1 op 14,5 (of 6,89 l / 100 km). Ik heb één keer een econom-run gedaan en voor de periode van een volledig tank ben ik niet boven de 2500 toeren/min geweest en ben ik zuinig met gaspedaal omgegaan. Resultaat was 1 op 16 (of 6,25 l / 100 km). De actieradius is met 650 km vrij beperkt, een gevolg van de kleine brandstoftank van 50l.

Een kleine domper op de feestvreugde is er wel, namelijk de elektronische sturing van het gaspedaal, die zorgt voor een te late gasrespons bij vol gas. Ben je aan het cruisen op constante snelheid (binnen het powergebied) en geef je dan plotseling plank gas, dan heeft het gaspedaal precies wat denktijd nodig vooraleer die de motor wakkerschudt, die er dan als de bliksem vandoor gaat. Ik vrees dat dit een typisch euvel is van moderne turbodiesels, waarschijnlijk expres zo geprogrammeerd om niet alleen sluikverbruik tegen te gaan, maar vooral, om de koppeling een langere levensduur te geven. De krachtige duw die de motor in je rug geeft bij volgas is hierdoor ook nooit brutaal.

Over het weggedrag geen negatief woord, al blijft ook deze wagen op de limiet niet gespaard van, weliswaar veilig, onderstuur. Het heel directe kleine sportstuur is verslavend, want elke andere wagen die ik nu sporadisch rij lijkt sloom te reageren en minder wendbaar.

Comfort
-------
De stoelen zijn met hun speciale stof zeer aangenaam om in te zitten. De rijhouding kan voor mij perfect aangepast worden (ik ben 1m85). Zo is het zicht op de klokkenwinkel perfect (in tegenstelling tot wat sommige review beweren). Ik heb altijd de volledige toerenteller en snelheidsmeter in mijn gezichtsveld. De ophanging is sportief en stug. Op slechte wegen té stug naar mijn gevoel. Het nemen van abrupte oneffenheden gaat ook met lawaai gepaard vanuit de achterophanging. Dit kon wat mij betreft echt beter.

Interieur
---------
Dashboard, elektronische klokkenwinkel, ... ongeëvenaard. Een absoluut feest voor het oog!!! Elke andere wagen komt verouderd over t.o.v. deze Civic. Ook met de ergonomie is niets verkeerd, na amper 1 dag wist ik alle functies probleemloos terug te vinden. Een speciale vermelding voor de zeer gemakkelijk vanop het stuur te bedienen cruise control.

Het zicht rondom laat te wensen over: de A-stijlen zijn al relatief geprononceerd, maar vooral de C-stijlen zijn breed, wat in combinatie met de spoiler die de achterruit in tweeën verdeelt een minder zicht rondom geeft. Gelukkig hebben ze dit bij Honda ook beseft en wordt hieraan deels tegemoetgekomen door de grote buitenspiegels. De parkeersensoren komen gezien dit beperkte zicht enorm van pas en doen hun werk feilloos.

Praktische bruikbaarheid
------------------------
De koffer is de grootste in zijn segment: 456 l en met de achterzetels plat kom je uit op een heel ruime 1400 l! Het aparte vak onder de bodem van de koffer is ook heel handig om duurzame zaken mee te vervoeren (laptop, ...), die op die manier onzichtbaar meegevoerd kunnen worden.

De constructie met achterzetels die zowel plat kunnen liggen en zo zorgen voor een volledig vlakke laadvloer, als rechtop kunnen geklapt worden en zo het vervoeren van hoge voorwerpen (v.b. kamerplant!) mogelijk maken, is een heel goeie vondst. Om die constructie mogelijk te maken, hebben ze de brandstoftank onder de voorstoelen geplaatst. Dit heeft wel als klein nadeel dat je bij een volle tot driekwart volle tank bij manoevreerwerk soms het geklots van de brandstof kunt horen.

Afwerkingskwaliteit
-------------------
Goed, al is het interieur niet kraakvrij. Ik heb bij mijn allereerste controle op 5000 km één kraakje in het dashboard laten wegwerken. Rond 7500 km staken er twee andere de kop op (ter hoogte van het dashboard waar 2 aparte stukken kunststof mekaar raken en in de middenconsole), hiervan werd de eerste m.b.v. rubberstrips weggewerkt, de andere is veel moeilijker, want komt uit het gedeelte waar de radio ook inzit. Voorlopig laat ik die maar zo, ik heb hier enkel last van op kasseien of slechte betonwegen en kan er voorlopig goed mee leven. Voor de parkeersensoren wordt een aparte speaker gebruikt die achteraan in de wagen wordt gemoneerd. Die constructie vind ik redelijk onhandig opgelost, temeer omdat bij de speaker er al afgevallen is. Die kabel komt van tussen 2 panelen achteraan links in het interieur die nu niet meer perfect aansluiten. Spijtig dat men gewoon niet de boxen van het audiosysteem heeft gebruikt, dan was dit allemaal niet nodig.

In elk geval ben ik tot nu toe een heel tevreden Honda-rijder! Binnen 15000 km volgt een nieuw verslag.

PROBLEMEN

* 2500 km: nieuw rechtermistlicht t.g.v. steenslag (glas van mistlichten is wat mij betreft te dun)
* 8200 km: nieuwe voorruit t.g.v. steenslag (van pech gesproken...)
* 16100km: Auto gaf melding Check System met verlies van bijna alle vermogen. In de garage de diagnose gesteld: verbranding van de DPF (diesel partikel filter) mislukt. Computer gereset, verbranding laten doen en terug alles OK. Laat ons hopen dat ik hier binnen 15000 km niet weer naar de garage voor moet. Ten gevolge hiervan, ken ik de wagen niet meer de volle 5 sterren voor betrouwbaarheid toe.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.