Honda Civic 2.2i-CTDi Sport (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 2.2i-CTDi Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 260.000 km |
KM-stand laatst | 261.000 km |
- 261.000 km
Na maandenlang zoeken naar een geschikte auto is het eindelijk zover gekomen tot de aanschaf van de Honda Civic 2.2i CDTi Sport.
De beslissing:
Om van het huis naar werk te komen moet er wekelijks zo'n 700km in de auto doorgebracht worden. Om de vervoerskosten enigszins binnen te perken te houden, was de keuze voor een auto met dieselmotor snel gemaakt. Na wat zoekwerk en flink wat research, onder andere met behulp van de autoweek reviews, kwam ik uit op een Honda Accord 2.2i CDTi (sedan). Helaas is het aanbod van dit model erg beperkt, omdat dit blok mij wel erg aansprak en ik aangetrokken ben door de veelbesproken betrouwbaarheid van Honda, is de keuze uiteindelijk gevallen op een excentrieke (Beige) Honda Civic.
Eerste indruk
De auto is een stuk ruimer dan je zou denken als je de auto van buiten bekijkt. De binnenkant is zelfs ruimer dan de Honda Accord, meer beenruimte op de achterbank en ook de achterbak is een stuk praktischer te gebruiken. Ook het dashboard bevalt goed, het stuur is wat kleiner dan gemiddeld maar ligt goed in de hand. Sommige knoppen zitten voor mijn gevoel niet echter op een logische plek, maar dit went aardig snel. Eigenlijk ben ik niet zo'n fan van een digitale kilometerteller, mijn ouders hebben dit ook op hun Yaris, maar bij de Civic stoort het me niet, waarschijnlijk omdat de toerenteller wel analoog wordt weergegeven.
Een van de vorige eigenaren heeft de moeite genomen om alle interieurlampjes te vervangen voor wit/blauwe ledjes wat goed past bij de dashboard verlichting, en ook de koplampen zijn vervangen met Xenon lampen.
Rijeigenschappen
Wat een heerlijke wagen. In dit model ligt exact dezelfde motor als in de Accord waar ik proefritten mee heb gemaakt, toen was ik erg te spreken over het blok. De Civic voelt echter nog een tikkeltje sportiever aan (ook terug te zien in de fabrieksopgave van de 0-100 tijden). De Civic ligt erg stabiel op de weg en vind het helemaal niet erg om iets harder dan gemiddeld door een bochtje te gaan. De comfortabele stoelen met een prettige zijdelingse steun zorgen dat je op je plek blijft zitten wanneer je de bocht om gaat. Omdat dit de sportversie is, is dit model wat stug geveerd. Klinkers of asfalt wat niet helemaal glad is wordt dan ook goed gevoeld. Ik was me hier bij aankoop van bewust en ik stoor me hier dan ook niet aan, wat je ervoor terugkrijgt is heerlijk sportief rijgedrag. Wat wel gezegd mag worden is dat er geen enkele rammeltjes te horen zijn die er niet zouden moeten zijn als ik over zo'n klinkerweggetje rol.
Wat ik wel jammer vind is dat het toerental bij 100km/h hoger ligt dan bij de Accord, waar ik in de Accord in de zesde versnelling slechts 1500 toeren maak, zit ik bij de Civic bij 90km/h al op dit toerental. Omdat ik veel op de snelweg zit, zal dit op de lange termijn toch zorgen dat de Civic wat minder zuinig is, wat ik vreemd vindt, aangezien dit model minder weegt. Weet iemand of er een andere versnellingsbak in ligt? of is die bij de Civic gewoon anders afgesteld?
Problemen
Ik heb de auto pas een week in bezig dus gelukkig ben ik nog geen ernstige problemen tegen gekomen. Wel is me in de eerste week al opgevallen dat de auto erg steenslag gevoelig is.. Tijdens de eerste rit naar mijn werk hoorde ik een harde tik, bij nadere inspectie viel mij een sterretje op de vooruit op. Na de derde rit zag ik een tweede sterretje in de vooruit. Of deze sterretjes vóór aanschaf nog niet aanwezig waren durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, gelukkig ben ik goed verzekerd en zal komende week de vooruit vervangen worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren