Honda Civic 2.2i-CTDi Sport (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 2.2i-CTDi Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 135.000 km |
ERVARINGEN
Na een aantal malen in leaseauto’s te hebben gereden, die niet helemaal mijn keuze waren, rij ik sinds enige tijd in de nieuwe Civic 2.2i-CTDI Sport.
Ik heb werkelijk geen seconde spijt van mijn keuze!
Al tijdens de proefrit wist ik dat het de Civic moest worden. Eindelijk eens echt wat anders in het c-segment. En hij wordt eigenlijk iedere keer weer mooier.
Natuurlijk is z’n uiterlijk stof voor discussie, maar dat ik juist het aantrekkelijke van het model. Je trekt echt enorm veel bekijks, zeker als hij net gewassen is! Niet een auto voor types die wat verlegen zijn....
En bovendien is, ondanks het gewaagde uiterlijk, de practische aspecten van de Honda, buitengewoon.
Overal opbergvakjes (erg handig) en, ook al oogt hij zeer compact van buiten, een enorme binnen-en bagage ruimte. Doordat de tank onder de voorstoelen is geplaatst, is er een enorm diepe laadruimte ontstaan, met ook nog eens een zeer handige en bruikbare dubbele bodem.
Wat rijden betreft; in een woord geweldig. De 2.2. diesel is al menigmaal door de vakpers onderscheiden, en dat is niet ten onrechte. De motor trekt werkelijk als een lier, en klimpt zo mooi en makkelijk in de toeren, dat de cliche van sommige leken ’je merkt nauwelijks dat het diesel is’, hier absoluut voor opgaat.
Op papier heeft deze 2.2. liter motor een redelijk bescheiden hoeveelheid pk’s (140), maar in werkelijkheid zijn dat er (volgens de rollerbank) al dik 155!
Het koppel is met 340 nm ook enorm. Een gemiddelde benzine auto kan het echt schudden tegen deze geweldenaar.
Ook het geluid blijft keurig achterwegen. Het is maar goed dat er lampjes gaan branden als er echt geschakeld moet worden, want je trekt hem zo door naar de 5500 toeren. Helaas zit er geen snelheidsbegrenzer op (wel cruise control), want je rijdt, in de ogen van Mr. Spee en z’n kornuiten, echt heel ’snel’ (veel) te hard. Oppassen dus als je geen ongewenste post uit Leeuwarden wil ontvangen...!
Dat schakelen (met 6 bak) ging de eerste kilometers overigens wat stroef, maar verloopt nu al een stuk soepeler.
Zoals reeds eerder gemeld is de wegligging bovengemiddeld, en door de dure Michelin PilotSport banden kun je hem lekker in de bocht gooien.
PROBLEMEN
Problemen; zie boven. Anders; geen.
Update 9-7-2006
Teller staat inmiddels op 9500 km, en de ervaringen zijn nog altijd onveranderd positief.
Ook blijft de auto, nu die toch al zo’n 6 maanden leverbaar is, een uiterst zeldzaame verschijning, wat hem extra aantrekkelijk maakt. Ik heb er welgeteld zo’n 10 a 15 in het ’wild’ gezien, en dat is natuurlijk extreem weinig voor een auto uit deze klasse. Krijg ook nog altijd zeer veel (positieve) reacties. Laatst naar Le Mans geweest, en de Civic kreeg minstens zoveel aandacht van de toeschouwers, als de auto’s van mijn mede reizigers (een Ferrari en een Porsche).
Motor is, met de huidige kilometerstand, nu ook echt goed ’los’, en heb 237 km op de teller gehaald, wat 229 echte kilometers bleek te zijn op de SatNav. Werkelijk ongekent waartoe deze diesel instaat is. En dit met een acceptabel gemiddeld verbruik van zo’n 1;14,5 - 1;15. Echter, wordt er flink door gereden, dan gaat het verbruik uiteraard evenredig omhoog.
Ook de praktische kant blijkt zich keer op keer te bewijzen. Je staat iedere keer weer versteld hoeveel je mee kan nemen, zeker ook door de ’dubbele’ bodem, die zijn functie keer op keer bewijst.
Nadelen hebben zich nog nauwelijks aangedient, al blijf ik de ventilatie / airco matig vinden. Je kan duidelijk merken dat deze auto in en voor Europa is ontwikkeld, want met het huidige warme weer heeft de airco veel moeite om het een beetje aangenaam te maken. Dit doet VW toch echt beter. Tevens heb ik een halve liter olie moeten toevoegen, maar dit is nauwelijks bijzonder te noemen.
Ook de overige kwaliteit is goed voor elkaar, nog altijd geen rammeltjes of kraakjes, wat met dit straffe onderstel, een goede prestatie is.
Ik ben nog altijd ’happy with Honda’!!
Update 25-11-2006
Ik heb jullie beloofd om jullie op de hoogte te houden, dus dat doe ik dan ook; teller staat inmiddels op ruim 23000 km, en al wordt het voor de lezers van dit forum wat eentonig, het is nog altijd een groot feest om in te rijden. ook de reacties blijven onverminderd positief. Ik voel me soms net die Citroen verkoper van de reclame, zo enthousiast ben ik er zelf over! Al moeten er ook weer niet teveel komen, maar met de nog altijd aanwezige enorme wachttijden zullen de meeste leasemaatschappijen en partikulieren niet staan te springen om zolang te wachten, maar ik zeg jullie; hij is het wachten waard!
Auto is inmiddels in de (20000 km) beurt geweest, en hoe verrassend, er kwam niks raars naar boven. Wel zijn de achterdempers aangepast, wat een bekende modificatie is. Kraken is nu verdwenen. Hij staat inmiddels ook op winterbanden, Michelin Pilot Alpin. Had liever Pirelli’s of Continental winterbanden gehad, maar de leasemaatschappij stelde deze voor.
Eerdere door mij aangegeven airco ’problemen’ zijn eigenlijk verdwenen. Zet hem nu op 22 graden, met de airco ingeschakeld, en dan de blower op voeten en lichaam gericht, en dit gaat nu prima. Wel wordt het nog altijd eerst erg warm, om vervolgens naar de ingestelde temperatuur te zakken. Kan ik mee leven.
Olieverbruik is die eerste 20000 km ,rustige tot sportieve rijstijl, met precies 1 liter (peperdure) olie te verwaarlozen. Heb de juiste olie bij Texaco gekocht, want Shell heeft die niet.
Ook blijft alles zeer goed in mekaar steken, er is zo goed als nooit een kraakje te horen.
Ik vind het overigens onbegrijpelijk dat deze auto slechts als 5e is geeindigd in de Auto van het jaar verkiezingen. Zo’n appart ontwerp, en super practisch, en degelijk. Alleen in Italie hebben die autojournalisten smaak. Hier eindigde hij wel op de 1e plaats. En terecht!
Update 1-5-2007
Auto heeft inmiddels bijna 45000 km gereden, en ondanks wat kleine aanpassingen (vering, kofferklepdempers) nog altijd naar volle tevredenheid.
Ook de 40000 km beurt (grote beurt) gaf geen verrassingen, al zijn er wel nieuwe remblokken voor gemonteerd, wat ik, gezien mijn ervaringen met deze remmen, ook zeker noodzakelijk achtte.
De remmen blijven welliswaar bij dagelijks gebruik netjes vertragen, maar bij echt extreem en intensief gebruik (in de bergen bijvoorbeeld), komen de rookwolken na een aantal malen zeer hard remmen, wel uit de wielkasten, en na verloop van tijd krijgen ze toch wel last van fading.
- 135.000 km
Inmiddels is de Civic uitgezwaait.
Hij is, mede door het nieuwe bijtellings percentage van 20%, vervangen door een Golf.
Dus nog even kort de +'en en -'en;
Wat is goed;
ontwerp
praktische bruikbaarheid
prijs
prestaties
laag verbruik
ruimte
wegligging
motor
wat kan beter;
comfort (met name de harde demping)
stoelen
ontvangst radio
zicht naar achter
Ik zal hem missen! Het ga je goed....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.