Honda Civic (2023)

autoreview

Honda Civic (2023)

Signalement

Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst41.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Type R!

  • 1.100 km

Wie ruilt er nu een BMW in voor een Honda? Ik dus. Omdat ik nog een keer een echte rijdersauto wilde, met een handbak en zonder batterijen of andere complicaties. Vooraleer we binnen een paar jaar allemaal met een digitale wasmachine op wielen moeten rijden (kort door de bocht, ik weet het, maar u snapt het wel). Verder heb ik absoluut een achterbank, achterdeuren en een bruikbare koffer nodig. Afscheid dus van mijn overigens erg goede BMW M135i xDrive (viercilinder), en welkom Civic Type R!

AANKOOP/AFLEVERING
Het aankoopproces was op z'n zachtst gezegd bijzonder en eigenlijk niet van mijn gewoonte. Toen bekend werd dat de nieuwe Type R puur benzine en handgeschakeld zou blijven, heb ik voor het eerst de dealer gecontacteerd. Toen in november '22 de eerste niet-gecamoufleerde foto's in de vakpers verschenen, dus toen ik wist dat het nieuwe model mooier zou zijn dan het oude maar verder eigenlijk hetzelfde, ben ik meteen de bestelbon gaan tekenen. In januari pas zag ik de Type R in het echt, op het autosalon van Brussel. Geen proefrit, en te nemen of te laten: je kan alleen de kleur kiezen. "Blind" bestellen bleek wel de enige manier om een nieuw exemplaar te bemachtigen, want de Type R was meteen uitverkocht, en je kan er in België nog altijd geen meer bestellen. Tot grote frustratie van de dealer. De levering was voorzien voor oktober, maar gezien de algemene toestand in de wereld en de automarkt had ik daar al lang niet meer op gerekend. Toch stond de auto een week vroeger dan voorzien bij de dealer, en ik heb hem net ingereden.

PRIJS/KOSTEN
Een hoop geld, daar kan je niet omheen. Maar in België is de Type R nu iets minder duur dan een Golf R/A35 AMG/M135i, dus dat zet de prijs dan weer in perspectief. Om één of andere reden is hij ook iets minder duur om te verzekeren dan mijn BMW. Ik troost me vooral met de (te verwachten) hoge restwaarde gezien de zeldzaamheid, de hoge vraag en de hype rond de Type R in de autopers. Mijn gemiddeld verbruik staat nu op 9,7 liter per 100 km, toch een liter meer dan mijn BMW, maar de Honda is natuurlijk nog splinternieuw.

RIJDEN
Uiteraard heb ik hem de eerste 1000 km onder de 4000 toeren gehouden, maar het verbaast me echt hoeveel meer karakter en gevoel deze viercilinder voorwielaandrijver aan de dag legt tegenover de vergelijkbare configuratie in mijn 1-serie en eerdere Golf GTI. De motor loopt als een naaimachientje en trekt als een lier, de versnellingsbak is heerlijk, het stuurgevoel is superdirect, nergens zit een millimeter speling of dode ruimte op. Het meest merkwaardige is dat deze auto ook speciaal voelt en veel rijplezier geeft als je niet hard gaat. In de 135i werd het pas spannend als je echt doorduwde, de Type R heeft dat niet en in die zin is hij - vreemd genoeg - rijbewijsvriendelijker! Hij ligt op rails en je kan er enorm hard de bocht mee om, zonder gierende banden of wat dan ook, maar dat hoeft dus niet. Met korte versnellingen maakt hij ook ouderwets 3000 toeren bij 130 km/u in zesde, dus ik ben niet geneigd om per se hogere kruissnelheden op te zoeken. Een speciale vermelding voor het automatisch tussengas: ik heb er geen probleem mee om toe te geven dat ik dat zelf echt niet beter kan.

LOOKS
Ik ben gegaan voor Sonic Grey pearl, wat erg lijkt op het Nardo Grey van Audi, de meest subtiele kleur die op de Type R beschikbaar is. Toch trekt hij wel aandacht met de aparte vormgeving, de drie uitlaten en De Spoiler. Mensen hebben een mening over deze auto, en dat is voor mij wel wennen. Als er een soort Touring-versie was geweest, zonder strijkplank, met aluminiumkleurige wielen en zwarte stoelen, was ik daar wellicht voor gegaan. In de VS bestaat dat trouwens, in de vorm van de Acura Integra Type S. Maar intussen zou ik de excentrieke trekjes van de Type R niet meer willen missen, het is nu eens geen 13 in een dozijn-model. Frontaal vooraan is z'n beste kant wat mij betreft, met die brede wielkasten.

COMFORT
De knalrode kuipstoelen zijn de ster van de show. Ik kan er zonder problemen 3 uur aan een stuk in zitten, langer wellicht ook, en je kan er tegelijk zo het circuit mee op. Om één of andere reden is er wel geen stoelverwarming... De rijhouding is voor mij perfect (ik ben 1m90). In de comfortstand is het rijcomfort net iets beter dan mijn BMW (die op optionele 19-duimswielen stond waar hij denk ik niet helemaal voor ontwikkeld was), het harde randje op korte oneffenheden heeft de Type R niet. Wie interesse heeft in dit model hoeft zich daar dus niet door te laten afschrikken, hoewel het natuurlijk geen vliegend tapijt is. De sportstand heb ik tijdens de inrijperiode eigenlijk niet gebruikt omdat die dat harde randje wel terugbrengt, en de R+ modus is wat mij betreft nutteloos voor de openbare weg. Ik heb mijn individuele modus vrijwel meteen op comfort-ophanging gezet, de motor in R+ (voor de meest directe respons), en het stuur en het "motorgeluid" op Sport. Dat zie ik ook niet meteen veranderen. Er is wel duidelijk meer rolgeluid bij snelwegtempo, meteen het enige minpunt tegenover de BMW, wellicht het gevolg van minder geluidsisolatie en nog bredere (265!) banden. De stereo moet merkbaar luider en de passagiers moeten luider praten, wat dus wel vermoeiender is.

PRAKTISCH
Grootste voordeel: het ding is enorm. Dit is mijn derde hot hatch op rij, maar eigenlijk is deze een categorie groter, met veel meer ruimte achterin en een veel grotere koffer. De Type R ziet er nogal extreem uit maar het is eigenlijk een heel bruikbare gezinsauto. Het bagagescherm rolt op in dwarsrichting, simpel maar heel effectief, en de liftback-achterklep is erg handig.
Grootste nadeel: het ding is enorm. Breed vooral. Hoe mensen met Range Rovers en Taycans smalle poorten en parkeergarages overleven, het is mij werkelijk een raadsel. Om één of andere reden is het ook maar een vierzitter, dus zonder zitplaats midden achter. Er is ook geen voorziening om de brandblusser deftig op te bergen, toch vreemd.

KWALITEIT
Het kwaliteitsniveau is op hetzelfde niveau als mijn BMW, op zich al een prestatie, en op sommige vlakken zelfs een stap vooruit. De deuren vallen toe als een bankkluis, mijn geliefde Pilot Sport 4S'en zitten er standaard op en alles wat je aanraakt in het interieur is op niveau. Vooral de minimalistische strook met de ventilatie-openingen en de klimaatregeling vind ik echt geslaagd. Eigenlijk is het interieur de grootste stap in de goede richting tegenover het vorige model: strak, praktisch en smaakvol. Ik hoop wel dat het alcantara op de zetels en vooral het stuur en de armsteunen goed blijft, daar vrees ik eerlijk gezegd wat voor.

INFOTAINMENT
Dit is wel een duidelijke stap achteruit tegenover de BMW. Toch raar dat de Japanners hun voorsprong in technologie en elektronica uit handen hebben gegeven. Gelukkig werkt de draadloze Apple Carplay prima en is de stereo wel op niveau. De klassieke, ronde meters (wel digitaal natuurlijk) vind ik beter dan de curves van de BMW. De achteruitrijcamera is op 3 manieren instelbaar maar het beeld is niet zo scherp. De draadloze oplader voor de iPhone is zoiets waarvan je niet wist dat je het nodig had, maar dat je snel niet meer wil missen. Dit is mijn eerste adaptieve cruise control dus ik kan niet vergelijken, maar dit snufje heeft natuurlijk z'n beperkingen met een handbak. Gelukkig is de rijstrookassistent veel minder overgevoelig en vooral minder irritant dan in de BMW.

Mijn Type R was dus een beetje een gok, gebaseerd op goede reviews, maar laat ons zeggen dat de hype wat mij betreft volkomen terecht is. Hopelijk maakt hij ook de reputatie van betrouwbaarheid van Honda waar.

Ingereden

  • 2.400 km

Dankzij een weekend Ardennen en een kort uitstapje naar de Nürburgring heeft de Type R snel kilometers gemaakt, hij zou nu dus ingereden moeten zijn. Wat is dit een plezier om te sturen over kleine kronkelende baantjes. Met bagage voor 4, want dat kan dus met gemak. Hij ligt op rails maar geeft wel veel gevoel, het concept "bergop" bestaat niet met 329 pk en ik betrap mezelf op dat ik overbodig schakel, gewoon voor de lol. Heerlijk. Ook de Autobahn is een belevenis: waar mijn M135i "rustig" 4.000 toeren draaide in 8ste versnelling tegen 200km/u, heb ik in de Type R veel meer het gevoel dat het écht hard gaat. Het is moeilijk uit te leggen: enerzijds ligt hij als een blok op de weg, anderzijds ben je als bestuurder minder geïsoleerd van de actie.

Op de Nordschleife zelf heb ik niet echt de limieten opgezocht omdat de auto zo nieuw is (en omdat die baan al meer dan spectaculair en uitdagend genoeg is tegen 80%). Er is gewoon geen onderstuur, geen rolneiging en geen vertraging in de reacties. Qua grip, insturen en tractie merk ik eigenlijk geen verschil met de gemodificeerde (huur)auto's die ik eerder op de Nordschleife reed. De stabiliteitscontrole is opvallend relaxed. Van het gas af in een tragere bocht, zelfs met alle systemen aan, en hij komt om.

Wel opvallend: de Sport-stand voor het onderstel volstaat ruimschoots voor circuitgebruik. De R+-stand heb ik een halve ronde geprobeerd maar op de tamelijk hobbelige en glooiende Nordschleife stuitert die zo hard dat het mijn vertrouwen wat ondergraaft. Waarom een straatauto een modus heeft die te hard is voor de Nürburgring, ontgaat mij enigszins. Gelukkig kan je voor onderstel, motor en stuur alle verschillende niveaus apart instellen en combineren waardoor je de perfecte instelling kan vinden. Blijkbaar kon dat op het vorige model niet, wat de R+-modus als geheel tamelijk onbruikbaar zou maken, voor mij althans. Dat is dus vooruitgang.

Valt er nog wat te zeuren, kwestie van deze review niet in een reclameboodschap te laten ontaarden? Toch twee dingen:
1) Waarom heeft deze auto geen bandendrukmeter? Naast olietemperatuur is dat toch de belangrijkste info die je nodig hebt als je met een sportieve auto echt aan de slag gaat, en ook voor dagdagelijks gebruik is bandenspanning toch allesbehalve onbelangrijk. Onbegrijpelijk dat dat er niet op zit, temeer omdat je wel overbodige gimmicks krijgt zoals een datalogger en een G-kracht-meter (wie daar naar zit te kijken op circuit mag zich klaarmaken voor 10G-impact tegen de vangrails, lijkt mij).
2) Onder de splitter/voorspoiler zit een verticaal hard rubberen scherm dat heel gemakkelijk tegen de bodem schuurt, gelukkig niet over verkeersdrempels maar bijvoorbeeld wel over de stoeprand voor en het einde van de helling in mijn ondergrondse parkeerplaats... Ook bij parkeren haaks tegen een stoeprand is het opletten. Hopelijk is dat geen essentieel onderdeel, want het gaat het hard te verduren krijgen, vrees ik.

Winterproof

  • 4.000 km

329 pk op de voorwielen in de regen, daar valt niet mee te rijden. Pilot Sport 4S'en bij 0 graden? Gevaarlijk. Wel, geloof er niks van. Het Gotham City-achtige weer van de laatste weken heeft de pret niet kunnen drukken, toch niet op autovlak. Zelfs op echt nat wegdek is de tractie van dit ding echt bizar, en het sper blijft de auto op rotondes en in scherpe bochten mooi naar binnen sturen. Het stuurgevoel is in dit soort omstandigheden je beste vriend: wanneer je de grenzen van de tractie bereikt, gaat er een soort trilling door het stuur, alsof de auto zich "schrap zet" voor de acceleratie. Als je dat voelt, weet je dat de limiet stilaan in zicht komt. In de praktijk zit je dan toch al in het hogere toerenbereik in 2de of 3de versnelling. (Disclaimer: natuurlijk moet je niet doen alsof regen en ijzel er niet zijn, en als je lomp plankgas geeft gaat hij dan natuurlijk wel doorspinnen of naar buiten schuiven in een bocht. Het is geen Audi Quattro en des te beter, wat mij betreft althans.)

Verder heb ik na de inrijperiode en natuurlijk met warme motor kunnen vaststellen dat de VTEC-erfenis er nog altijd in zit: waar mijn Golf en BMW er rond 5.500 toeren eigenlijk mee ophielden, trekt deze keihard crescendo door tot aan de begrenzer op 7.000 toeren! Leuk voor die enkele keer, en onverwacht voor een turbomotor.

Na 4.000 km manifesteert zich wel een (helaas permanent) praktisch nadeel: de tank van 47 liter is wellicht prima voor de hybride versie, maar in de Type R betekent dat 450 - 500 km rijbereik, dus elke 400 km tanken als je niet tot de laatste druppel wil gaan. Niet zo handig... (Ik mag er trouwens niet aan denken dat ik elke 400 km minstens een dik half uur aan een laadpaal zou moeten kamperen, maar dat is natuurlijk een heel andere discussie.)

Bandenspannend

  • 6.000 km

Misschien heb ik iets te hard gezeurd over het ontbreken van een bandendrukindicatie in de menu's van de Type R. Want de bandenspanningswaarschuwing neemt wraak door hysterisch te doen. Om de drietal weken blaast het vals alarm: "Bandenspanning laag. Controleer etc" terwijl er niks aan de hand is. Alleen weet je dat nooit zeker, want je krijgt alleen een waarschuwing, geen indicatie van de effectieve bandendruk. Bij nameten blijkt dat de sensor al afgaat als de druk zakt van 2,8 naar 2,74 bar (serieus) op de voorbanden, geen probleem dus. Maar ik ben niet het type bestuurder dat met zo'n waarschuwing op het dashboard blijft doorrijden, dus ik stal elke drie weken mijn banden 0,5 bar bij te pompen... Nadien herkalibreer ik elke keer het systeem via het menu, dus daar ligt het ook niet aan. Ik ga de waarschuwing vanaf nu dus annuleren in het menu, wat makkelijk kan, maar zo schiet zo'n waarschuwing z'n doel enigszins voorbij. Hopelijk kan dit opgelost worden (met een software-update?) bij de eerste onderhoudsbeurt.

Verder heeft de Type R er een tripje Luxemburg opzitten. De tips over de vele fijne, verlaten en biljartlakenvlakke stuurmanswegen daar blijken allesbehalve overdreven. Ideale combinatie van auto en "jachtterrein" voor de liefhebber!

Eerste onderhoud

  • 14.500 km

Omdat ik het niet erg vertrouw om dit soort auto 20.000 km te laten volmaken met de originele olie, heb ik de Civic maar preventief binnengebracht voor een eerste kleine onderhoudsbeurt. Kostprijs 390 euro inclusief allerlei filters, sproeivloeistof enzovoort. Helaas even duur als bij mijn BMW dus.

Die vroege beurt bleek wel een goed idee: er bleek een klein lek te zitten aan het expansievat voor de koelvloeistof. Een paar druppels maar, maar kleine lekjes worden groot. Een simpele garantieclaim, onderdeeltje bestellen, 's anderendaags monteren en weer op weg, dat was het plan van de dealer. Dat pakte even anders uit: 19 dagen heeft de Type R bij de dealer gestaan, zo lang duurde het om het nieuwe expansievaatje geleverd te krijgen! De plaatsing zelf duurde amper een uur... Zijn dit nog altijd de naweeën van de Covid-crisis en onderbroken distributieketens? Na dik twee jaar zou je dat toch niet meer verwachten. Mijn dealer zat behoorlijk verveeld zat met de situatie, zozeer zelfs dat hij bij mij thuis een betere vervangwagen is komen afleveren. Daar kan ik dus niet over klagen.

Even over die vervangwagens: de eerste was een Jazz 1.3i uit 2017, niet vooruit te branden met 103 atmosferische pk's, maar wel verrassend goed schakelend en stabiel op de weg. Geen rammels, geen kraakjes... dat geeft mij hoop als nieuwe Honda-klant. Die Jazz is echt een ruimtewonder: hij ziet eruit als een koekendoosje maar binnenin kan je met 4 volwassenen riant zitten en de koffer is zonder meer gigantisch voor zo'n compact model.

De tweede was een splinternieuwe demo ZR-V hybride en ook dat was een aangename verrassing. Heerlijk zachte en stille aandrijflijn die onmerkbaar overschakelt tussen elektrisch en verbranding, echt vlot ook. Ik ben hoegenaamd geen fan van SUV's en crossovers maar deze aandrijflijn in de "gewone" Civic, dat moet echt een leuke auto zijn. Dat ik met de grotere, luxueuzere en veel snellere ZR-V amper een liter meer verbruikte (6 l/100 km) dan met de Jazz mag gerust "vooruitgang" heten.

Allemaal goed en wel, maar de hereniging met de Type R was toch als een warm bad. De zitpositie, de bediening, de respons, alles klopt meteen. Het is gewoon een heerlijk ding, met de manuele versnellingsbak en het sperdifferentieel als uitschieters. Speciale dank aan lezer RA MG2: door de bandenspanningscontrole twee keer direct na elkaar te resetten, is het probleem van de valse waarschuwingen inderdaad opgelost. Waar zo'n forum al niet goed voor is ;-) Verbruik intussen stabiel op 9,8 l/100 km.

1 jaar

  • 24.000 km

De Civic is nu één jaar de mijne. In die tijd zijn er 24k km onderdoor gerold, dat moet een persoonlijk record zijn. Dat is vooral het resultaat van Zeeland-, Duitsland- en Luxemburgtripjes en ook al het dagelijkse werk. Ik rij er dan ook supergraag mee... Maar dat wist u al.

Kosten:
Verbruik licht gedaald naar 9,7l/100km, of 1 op 10,3. Op zich niet verkeerd maar de kleine brandstoftank blijft wat vervelend, in de praktijk maar 400 km tussen tankbeurten als je - zoals ik - niet graag naar dat waarschuwingslampje voor "tank bijna leeg" kijkt.
Verder 1 onderhoudsbeurt, en een nieuw expansievat voor de koelvloeistof onder garantie.
De banden zijn er nog verbazend goed aan toe, met nog meer dan voldoende profiel en gelijkmatige slijtage. Ook de voorste, ondanks de krachten die ze moeten verwerken. Mijn iets bravere Golf VII GTI, ook een voorwielaandrijver maar zonder sper, versleet de voorste Michelins veel sneller.
Mogelijke kostenpost voor de toekomst: de zwarte 19duimers met een uitstekend (letterlijk dan) randje zijn superkwetsbaar. Er staan een paar kleine krasjes door de zwarte coating, niks ergs, maar ik weet het dus ik zie het...

Een ander, onverwacht aspect is de aandacht die de auto trekt en het - mag ik het samenhorigheidsgevoel noemen? - tussen Type R-rijders. Als je eens een andere Type R/S2000/CRX/... tegenkomt, knipperen de lichten en gaan de duimpjes omhoog. Een Tesla-rijder draait op de snelweg (!) zijn raampje naar beneden om te laten blijken dat hij het een gave auto vindt. Aan een Zeeuws strand roept iemand "dikke bak!". Op een Duitse parking vinden 3 jonge kerels het "ein cooles Auto", zelf reden ze nota bene in een CLA 45 AMG. Ook niet slecht, denk ik dan. Mensen die het maar niks vinden, houden dat blijkbaar voor zichzelf :-) In België ben ik nog geen enkele andere FL5 op de weg tegengekomen. Maar op de weggetjes rond de Nürburgring zag ik er in één dag ineens 5, uit heel Europa. Dat zegt dan ook weer iets...

Het zwarte goud

  • 28.000 km

Even niet opgelet op een Belgische snelweg in de winter, tegen 100 km/u in een pothole gereden, bultje op linkervoorband. Nederlanders klagen - terecht - over torenhoge autobelasting maar jullie krijgen er wel véél betere wegen voor in de plaats. Niet zo'n drama, want de voorbanden hadden hun beste dagen toch al achter zich. Maar de rekening voor twee stuks Michelin PS 4S geplaatst bedroeg wel 628 euro... Auwch.

Terugroepactie

  • 41.000 km

Een dikke maand geleden viel er een brief in de bus van Honda België, alle Type R's van mijn bouwjaar moesten een volledig nieuw stuurhuis krijgen omdat er een mogelijk een defect kan optreden met "grotere stuurinspanning" tot gevolg. Blijkbaar was er ook al een probleem bij de stuurinrichting van de hybride Civics van deze generatie. Acuut bleek het probleem zeker niet: ik had nergens last van en er zat meer dan een maand tussen de brief en de aankomst van het onderdeel bij mijn garage. Natuurlijk is het goed dat Honda geen risico's neemt, maar het blijft zonde om een duur nieuw onderdeel en een hele dag werk (!) te investeren in een auto waar hoegenaamd niks aan mankeert. Onderdeel en werkuren kosten uiteraard niets, wel jammer dat de uitlijning dan wel wordt aangerekend want dat betaalt Honda niet. Tja...

Net deze week kwam het nieuws dat de verkoop van de Type R in Europa stopt: de EU en de enorme belastingen in sommige landen hebben hun effect gehad. Nochtans ken ik wel wat PHEV (SUV)-rijders die mijn verbruik van 9,3 l/100 km in de praktijk niet halen.

De Ultimate Edition met wat stickers en carbon mogen ze rustig houden van mij. Maar als ik het geld ervoor zomaar klaar had liggen, kocht ik direct nog een nieuwe "gewone" FL5 en zette ik hem in een garage. Als investering, of voor het plezier binnen 10 - 15 jaar.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.