Honda Civic (2022)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 5.500 km |
Eerste ervaringen
- 1.000 km
Honda Civic Type R FL5
Aankoopproces (België)
De reviews die op het net verschenen over deze CTR waren unaniem lovend mits enkele steeds terugkerende opmerkingen. De voornaamste opmerking was de sterk gestegen prijs. En inderdaad € 55.000,- is een stevige prijsstijging t.o.v. de introductieprijs van de FK8 (€38.720,-) in 2017. Echter de inflatie sinds 2017 is 21%, dus een vergelijkbare basisprijs zou zijn € 46.850,-. De zuivere prijsstijging is dus nog steeds een stevige € 8.150-, . Ik had destijds de GT versie voor de FK8 genomen maar de FL5 is er slechts in één versie, zijnde de meest complete, dus vergelijkbaar met de GT-versie. De GT-versie in championship white, dus ook weer de duurste lakuitvoering. Voor de FL komt er dan nog eens € 1.000,- bij voor de championship white versie, dus het vergelijkbare zuivere prijsverschil, met in rekening brengend de inflatie van de afgelopen 6 jaren, komt dan op € 9.000,- afgerond.
Is de FL5 deze extra € 9.000 waard? Wel dat is een erg persoonlijke kwestie natuurlijk; voor mij althans wel, anders zou ik hem niet gekocht hebben. Ik heb echter € 2.750 korting gekregen zodat het al bij al toch nog meezit. Bovendien verkoop ik nu uiteraard mijn FK8 die in absolute nieuwstaat verkeerd en slechts 23.000 kms gereden heeft. En doordat de FL5 deze prijsstijging kent, gaan de de tweedehandsprijzen van de FK8 evenredig de hoogte in. Dat betekent volgens de eerste internetprijzen dat de verkoopprijs van de FK8 meer zal zijn dan wat ik er 5 jaar geleden voor betaald heb. Al bij al valt het dan allemaal nog wel mee voor mij persoonlijk.
Is deze FL5 de prijsstijging waard, dat was de vraag. Er is een wezenlijk verschil in productiekost voor de FL5 met name de carrosseriepanelen zijn specifiek voor de FL5 gemaakt; de FK8 vertrok van het standaard Civic koetswerk met daarop gemonteerde wielkastverbreders. De FL5 heeft enkel het dak, de voordeuren en de achterklep gemeen. Dat scheelt dus qua kostprijs, niet enkel voor de koetswerkkost zelf maar ook de assemblage, programmering van de robots met name, is ook een meerkost veronderstel ik.
Er zijn ook mooiere materialen gebruikt voor de achterzetels, zijnde zwart alcantara waar dat bij de FK8 zwarte stofbekleding was, alsook een alcantara stuurwiel, al denk ik niet dat dat persé duurder is. Er is ook specifieke software voor de FL5, zijnde de LOG app waar ontzettend veel programmeerwerk moet aan besteed zijn geweest, zowel de functies in de auto zelf maar ook de app voor de smartphone die communiceert met de app in de auto.
De voorziene aantallen CTR door Honda Japan zijn zeer beperkt, al zeker voor de Europese markt en specifiek voor België waren er 7 FL5 voorzien volgens enkele dealers. De vraag was beduidend hoger. Ik heb dus geluk gehad dat ik een van de eerste orders geplaatst heb.
Ik ga nu mijn eerste ervaringen weergeven die ik heb met mijn CTR FL5 in championship white. Ik zal daarbij vergelijken met mijn FK8.
Vormgeving
Niets is zo onderhevig aan persoonlijke smaak als een koetswerk. Ook hier zijn de meningen verdeeld en de mens is een raar wezen soms. Velen vonden de FK8 'te' expliciet gemodelleerd. Honda heeft blijkbaar geluisterd en het koetswerk een rustiger look gegeven. Echter, nu lees ik vele reacties van liefhebbers en anderen die het nu weer te rustig vinden. Het is niet snel goed blijkbaar. Maar het doet er weinig toe, het is geen auto voor de mainstream. De FK8 deed het goed qua verkopen in de USA, een voorname markt voor Honda. Het is daar inmiddels toch weer een icoon aan het worden en dat zal voor de nieuwe niet anders zijn, meer nog, door het beperkte aanbod en doordat het de laatste benzineversie van een Type R zal zijn, zal het allicht een verzamelobject worden. De toekomst zal dat uitwijzen. Voor mij maakt dat allemaal niets meer uit, ben in tussen de 70 gepasseerd en maar nog altijd niet verlost van mijn zotte gewoontes. Maar gek zijn doet geen pijn zeggen we hier, dus we doen rustig verder en genieten van de CTR.
Persoonlijk vind ik beide uitvoeringen mooi, de agressiviteit van de FK8 mag wel voor een pure hothatch vind ik. De rustiger vormgeving van de huidige kan ik ook wel smaken. De uitgeklopte wielkasten vind ik wel geslaagd en in het echt is de auto toch weel mooier dan op de foto's, dat zegt nu iedereen al tegen me. De meeste gebruikte lenzen zijn goothoeklenzen en die vertekenen het beeld. Beter is met een lichte telelens vanop afstand foto's nemen zodat er geen vertekening van het koetswerk te zien is. Fotografie is mijn hobby, dat ter zijde.
Details over het koetswerk, de functies van de koelopeningen ga ik niet herhalen, het internet is hier je vriend.
Motor, versnellingsbak en verbnuik
De motor is nog steeds de geblazen 2 liter motor die zijn sporen al lang verdiend heeft sinds de FK2 en verder fijngeslepen is om nu te komen op 329 PK daar waar de FK8 er 320 had. Echter, de nieuwe FL5 is wat zwaarder, dus de verhouding gewicht/vermogen zal niet erg verschillen. Echter, de eerste vermogensbanktesten in de USA verschijnen en daar valt me toch iets op dat meer uitgesproken is dan bij de FK8. De FK8 had in werkelijkheid ongeveer 329 PK maar de FL5 haalt merkelijk meer vermogen. De Amerikaanse versie heeft in de regel 315 PK en wordt nu getest in staandaardlivrei op 340 tot 345 PK. Dat is wel een behoorlijke toename. Als we die lijn doortrekken naar de Europese versie, zou de FL5 gemakkelijk uitkomen op minstens 350 PK. Een behoorlijke brok vermogen voor een voorwielaangedreven auto.
Voel ik verschil tussen de FK8 en deze wat vermogen betreft? Ze zijn erg vergelijkbaar maar de FK8 was wat bruter; de FL5 doet hetzelfde maar het gaat minder brutaal is mijn indruk. Natuurlijk, hij heeft nog maar 1000 km gereden en moet zeker nog loskomen. Zelfs mijn FK8 won nog in snelheid, dus was ook nog niet volledig ingereden. Testers zeggen dat de FL5 korter aan het gas hangt; ik weet het niet, ik voel geen verschil eerlijk gezegd. Hij heeft een lichter vliegwiel, maar nogmaals hij weegt ook wat meer. Misschien ontzie ik hem nog te fel en moet ik één en ander nog meer gewoon worden.
Het verbruik t.o.v. de FK8 valt wat tegen. Bij een gewone rijstijl verbruikte die rond de 7,3 l/100 km. De FL5 doet er een liter bij wat me toch wat tegenvalt gezien het in regel dezelfde techniek is. Allicht daalt dat nog wel wat na een inrijperiode.
De FK8 werd geroemd om zijn versnellingsbak, zo ook mijn FK8. Het schakelen maakt onweerlegbaar een groot deel uit van het rijplezier dat deze auto biedt en dat biedt hij met tonnen!! De FL5 zijn bak is verder gefinetuned en ik voel duidelijk een verschil, niet in schakelsnelheid maar het is minder klik klak, het gaat gedempter. Even precies, even snel maar enkel een getemperd gevoel. De bak schakelt dus nog steeds feilloos en razendsnel, een juweeltje. Honda maakt al enkele decennia geweldige versnellingsbakken. Iemand die er nooit mee gereden heeft, beseft dat niet goed denk ik. Je moet zoiets zelf ervaren om het te beseffen hoe plezant het is om met dergelijke bak van verzet te wisselen. Ik kan me niet voorstellen dat een automaat hetzelfde rijplezier kan verschaffen, terugschakelen voor de bocht, op een manier die je gedeeltelijk zelf bepaalt met het pedaal en de pook, het geeft toch een geweldig gevoel van rijbeheersing dat niet uit handen genomen wordt door een automaat, ook al kun je flipperen. Als de bak dan nog eens zo prachtig en snel schakelt en met de revmatch erbij, een genot!! Die revmatch heeft nu twee standen, een zachtere en een agressieve. De agressieve stand komt overeen met de revmatch van de FK8, daar is geen verschil naar mijn aanvoelen, wat sommige testers ook beweren, dat het sneller zou reageren dan de revmatch van de FK8.
Het blijft een geweldige ervaring.
Wegligging
Dat was al dik in orde, dat is het nog meer. De banden zijn weer breder en het zijn nu al 265ers. De rechtuitstabiliteit is geweldig maar het bochtengedrag is onovertroffen. Vele auto's zullen sneller optrekken dan een voorwielaangedreven CTR, maar daar koop je dergelijke auto toch niet voor?! Je koopt een CTR om er bochten mee te nemen, zo ervaar het ik toch. En doet doet hij meesterlijk. Ik durf al lang niet meer het uiterste opzoeken met een CTR. Enerzijds ligt dat zo ver weg door het uitgebalanceerde onderstel, anderzijds speelt mijn leeftijd een beperkende rol, eerlijk is eerlijk. Maar ik herinner me toch nog dat ik toen ik de FK8 pas had, een BMW M3 het nakijken gaf op een bochtrijke weg in de Ardennen, totdat deze laatste een 180° zwieper maakte, gelukkig zonder schade voor hem.
Jullie lezen het al, ik geniet nog steeds met tonnen van een CTR. In dit licht moet je ook een beetje zijn aankoopprijs bekijken. Je betaalt een relatief betaalbare som voor rijplezier dat normaal is weggelegd voor sportwagens die veel duurder zijn.
De stuurprecisie, de feedback, het is allemaal dik in orde. Of hoe fijn kan een elektronische stuurbekrachtiging afgesteld worden!
Het klinkt allemaal zo positief mensen, ik weet het, maar het is ook werkelijk zo!
Comfort, uitrusting en afwerking
Het is en blijft een Civic, dus met hetzelfde koetswerk en dezelfde binnenruimte, dezelfde koffer etc. Enkel telt hij nog steeds 4 zitplaatsen en geen vijf zoals de reguliere Civic. Mij stoort dat niet, er heeft nog nooit iemand bij mij op de achterbank gezeten denk ik.
De zetels werden geroemd en worden nog steeds geroemd als behorende tot de beste sportzetels die er zijn. Ik kan dat niet weten wegens gebrek aan voldoende ervaring in andere sportauto's, maar ik heb toch een bedenking, gebaseerd op de vergelijking tussen de vorige en de huidige CTR. Alle testers vinden de huidige zetels nog beter. Bij mij is dat genuanceerder. De rugondersteuning is beter, dat voel ik na een lange rit. Echter het zitgedeelte vond ik bij de FK8 beter. De zittingen zijn nu smaller en de zijwangen kunnen me na verloop van tijd wat gaan irriteren aan mijn dijen. En ik heb een slank figuur, dus ik kan me voorstellen dat het voor breder geschapen personen nog meer zou kunnen irriteren.
Dan het rijcomfort. Daar kan ik kort over zijn, dat was bij de FK8 beter! Even verduidelijken. Je hebt in de regel drie modi m.b.t. de gestuurde ophanging, de comfortstand, de sportstand en de +R stand. De comfortstand bij de nieuwe FL5 is harder dan de sportstand bij de FK8. Dat is nog de beste vergelijking op deze wijze gesteld. Dus het veercomfort gaat erop achteruit. Dat zal geen probleem zijn in een land met perfecte asfaltwegen, maar in België hebben we die niet steeds, integendeel. Dus een achteruitgang voor de 'gewone ritten'! Is het te oncomfortabel, neen dat net niet. Maar de FK8 is comfortabeler in comfortmodus. De +R modus van de FK8 is op goede wegen bruikbaar, vergeet dit bij de FL5, niet te gebruiken tenzij op een echt circuit.
Gelukkig is er een individuele, te programmeren modus in de FL5. Je kan dus gaan mixen tussen een aantal parameters naargelang je eigen voorkeuren. Vermogen staat bij mij in +R modus, ophanging in comfortmodus, motorgeluid (zowel te beïnvloeden via de uitlaatklep als via de speakers) staat in comfortmodus (70 jaar hé), de stuurrespons, en nog wat parameters, zoals de meterpartij voor je neus, staan in +R modus.
De uitrusting is verder dezelfde als de duurste uitvoering bij de e-HEV Civic, dus daar ga ik niet over uitweiden behalve dat deze alle toeters en bellen heeft. Toch is er weer bezuinigd op een subwoofer, net zoals bij de FK8. Gelukkig is de muziekbeleving heel wat beter dan in de FK8 met ook voldoende bas uit de andere speakers, dus niet echt een gemis? In de USA is dan weer wel de subwoofer aanwezig, maar die missen dan weer andere opties (bvb. geen donkere achterruiten) die de Europese versie weer wel hebben. Dit zijn keuzes die de invoerders maken denk ik.
De bedieningsknoppen, de afwerking, de ergonomie, dat is allemaal voortreffelijk op orde. Het afwerkingsverschil van een in Japan gebouwde Civic en een in Engeland gebouwde Civic is duidelijk. Perfectie en verfijning dat zijn de twee sleutelwoorden hier. De Civic moet niet onderdoen voor Europese auto's die in de regel een categorie hoger staan, in tegendeel zelfs. Dik op orde dus.
De aan persoonlijke voorkeur aan te passen grafische displays en instellingen, tja teveel om op te noemen, zowat alles is mogelijk. Android auto is in de regel met usb-kabel te gebruiken maar door te duiken in de fabrieksinstellingen van een aantal parameters kan het draadloos. Het staat dus bij mij nu op draadloos en/of bekabeld ingesteld. De smartphone moet dan wel als hotspot ingesteld staan. Updates gaan OTA en ik heb al een update van de navigatiekaarten gedaan. Daarvoor moet niet meer de hele kaartdatabase vervangen worden, gelijk bij de vorige Civic, maar enkel de aanpassingen, veel sneller dus.
Tot zover mijn eerste indrukken.
6 september 2023
- 5.500 km
Na 5000 kms een update van de CTR FL5. Ik heb op een half jaar zowat 5000 plus kms bijeengereden. Dat is hetzelfde aantal dat ik reed bij de FK8 op een gans jaar. Dat heeft twee redenen: een eerste reden is het geweldige rijplezier, al bij al toch nog fijner dan de FK8; een tweede reden is dat ik de 70 gepasseerd ben en ik me niet meer ga inhouden voor de jaren die ik nog kan genieten ;-)
Wat is er gewijzigd aan mijn ervaringen tov mijn eerste bijdrage bij deze FL5?
Het meest opvallende is het gedaalde verbuik. Bij een normale rijstijl, meegaand met het normale verkeer in het drukke België, is het gemiddeld verbruik gezakt tot een 7.5 l/100 km, een liter minder dus dan tijdens de eerste 1000 km. Positief nieuws dus. Een sportieve rit doet het verbruik stijgen tot 8 a 8.5 liter, nog steeds aanvaardbaar gezien het vermogen.
De comfortstand vind ik nog steeds te hard gedempt. Ik zou dat kunnen veranderen, zoals sommigen al gedaan hebben door de dempingsunit te vervangen door deze van de Acura Integra Type S die recent in de States verkocht wordt en waar de dempingskarakteristieken idd wat meer op comfort zijn afgesteld. Die unit is simpel te bereiken ter hoogte van de rugleuning van de achterzetel. Ik ga nog even afwachten met het vervangen ervan.
De bandenslijtage van de Michelins is minder dan de Continentals van de FK8 heb ik de indruk; mag ook wel want het blijft een dure aangelegenheid als de banden vervangen moeten worden.
Intussen is mijn vorige FK8 verkocht voor €1000 meer dan wat ik er 5,5 jaren geleden voor betaald heb, dat is niet slecht kwa afschrijving. Rekening houdend met de inflatie van de laatste jaren is er relatief gezien natuurlijk wel verlies, maar het is toch redelijk beperkt.
Verder werkt alles zoals het hoort, geen enkele storing gehad, geen kraakjes noch piepjes, zoals ik gewoon ben Honda. Ook het draadloze Android Auto heeft nog geen enkele storing gegeven en start steeds op zodra ik het contact aanzet, zeer geruststellend en prettig in het gebruik.
Wat de wederverkoop van deze CTR gaat geven binnen enkele jaren is koffiedik kijken, gezien het snel evoluerende autolandschap en de allicht nog aankomende politieke transitiebeslissingen.
Intussen genieten maar zolang het nog kan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.