Honda Civic 1.8i-VTEC Sport (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.8i-VTEC Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 98.000 km |
KM-stand laatst | 152.500 km |
nieuwe auto met valse start
- 98.000 km
Van de vorige civic begonnen de jaren wat te tellen, we waren wat op zoek naar een andere auto.
We hebben wat merken en modellen bekeken en vergeleken, ook wat anders dan honda, maar een civic vonden toch het beste bij onze wensen passen qua ruimte, gewicht, verbruik , betrouwbaarheid, kosten enz.
Een accord , hoe mooi en goed ook, past als sedan niet bij de gezinssituatie en als station is deze me te groot en zwaar.
De civic model 2012 valt nog buiten ons budget , dus toch maar eens gekeken naar de voorganger.
Die zijn een stuk vriendelijker geprijsd en er is aanbod genoeg.
Ik had zelf twijfels over de toegankelijkheid van de achterbank omdat de achterportieren vooral aan de boven kant nogal smal zijn en we 2 meiden van 2 en 4 in stoeltjes moeten doen, dus met mijn partner en meiden bij een auto bij van nieuwkerk in Hilversum eens getest en het is acceptabel, de verkoper snapte ons en was zeer meewerkend ook al hadden we aangegeven dat de auto naar bijna 2 ton gereden had en we die niet zouden kopen.
Hij keek even in de computer naar hun occassions en wees ons op twee andere fraaie gebruikte civics bij hun vestiging in Amsterdam.
De meiden even bij opa en oma gedropt en de auto's in amsterdam bekeken en met onze voorkeur eens een proefrit gemaakt. Dat reed eigenlijk heel goed, na verhalen in reviews over stugheid even een stukje door een wijk in amstelveen gereden met wat slechter wegdek en wat drempels, de auto is stug, heel stug maar acceptabel.
De stoelen zitten goed, de auto is redelijk stil en de
kofferbak is ook voldoende ruim.
De 1.8 motor met 6bak rijdt vlot en lekker soepel en volgens het display met bescheiden dorst.
Deze auto is een duitse import, maar dealer onderhouden met de ingevulde boekjes erbij en ziet er keurig netjes uit.
Parkersensoren zitten er op (bij deze auto noodzakelijk) en een trekhaak ook voor het geval dat nodig is .
We hebben daarom een offerte laten maken met inruil van de andere civic en na thuis wat wikken en wegen (en vergelijken) besloten om tot aanschaf over te gaan.
De km-stand en leeftijd laten het toe om hier nog wat jaren plezier van te hebben.
Bij aanschaf legde de verkoper ons nog wat uit en toen wilden we auto starten.
Er kwamen wat signalen op het display maar verder gebeurden er..... niets.
De accu was spontaan er mee op gehouden, de auto werd met wat hulp gestart en er werd direct in de werkplaats een nieuwe accu in gezet, dat is dus netjes opgelost.
Na plaatsing van de nieuwe accu liep de auto weer als een zonnetje en startte de keren daarna ook.
Die startknop ipv de sleutel doordraaien blijft nog wel ff wennen.
eerste ervaringen
- 98.800 km
Even een update vanwege de eerste ervaringen.
De auto maakt niet zoveel km's, werk en woning is in dezelfde plaats en we doen veel op de fiets, korte stukjes met de auto rijden proberen we te voorkomen.
De auto is in ieder geval stug, heel stug, dat blijft bij minder goed wegdek en vooral bij drempels wennen.
Starten met de startknop zit ook niet helemaal in ons systeem.
De wegligging is top, de auto voelt heel vertrouwd aan en rijdt dankzij de 1.8 motor heel soepel en ongemerkt snel.
Wel vind ik de motor wat rauw klinken.
Ik rij meer op gevoel dan op de schakelindicator en gebruik ook regelmatig de cruise control.
Verbruik ligt nu rond de 1:14 en dat vind ik best redelijk, verschil tussen stad en grote weg is wel duidelijk merkbaar, ook boven de 120 begint de auto wat meer te verbruiken.
De kids achterin zetten in de stoeltjes zetten gaat best redelijk zolang er ruimte is om de achterdeuren ver genoeg open te kunnen zetten. Vanwege de ruime kofferbak is dit een prima gezinsauto.
USB kabeltje (nodig voor aansluiting in ruimte onder armsteun) is ook binnen zodat mp3 via usb afspelen ook werkt. (alleen indien usb rechtstreeks in kabel zit. dus niet via een usb-hubje)
na een klein halfjaar.......
- 100.400 km
even een korte ervaring na een half jaar en een kleine 2500 km.
de auto bevalt tot nu toe prima en de reacties op deze opvallende civic zijn positief. papa heeft een blitse bak, die als gezinsauto prima bruikbaar is en tegen acceptabele kosten.
De linker buitenspiegel klapt niet goed in, garantiedingetje.
verbruik is nog steeds +-1:14, zoals eerder gemeld is de invloed van korte afstanden wel duidelijk merkbaar.
Die downsize blokjes doen het in de praktijk echt niet zoveel beter qua verbruik dan deze 1.8.
De motor is op zuinigheid is afgesteld, maar toch is het koppel buitengewoon prettig zodat soepel rijden goed mogelijk is.
vanaf 80 km/h naar 125 in zesde versnelling in resume van de cruise control gaat vlot en zonder nukken, best apart en het geeft aan dat die 1.8 lekker bij deze relatief lichte auto past.
De kids achterin in de stoeltjes plaatsen gaat ook prima, zolang de deuren maar ver genoeg open kunnen.
ik mis trouwens tov eerdere civics een bruikbaar muntenbakje, anders altijd leuke gimic van japanse auto's.
verder is het geluid van mp3 weergave via de usb niet top, nogal blikkerig.
ook de bediening van de elektrische ramen vergt wat gewenning.
na de vakantie
- 105.000 km
De kilometers gaan niet erg hard, voor het eerst zijn we met de civic op vakantie geweest naar duitsland.
Ondanks de ruimte in de kofferbak is de skibox nog wel nodig. De universele dakdragers met klemmen van mijn vorige auto passen niet op de bolle daklijn van deze auto. Dus heb ik via markplaats originele dakdragers voor een honda civic fk met fixed point (schroefpunten) aangeschaft.
De civic, met bepakking en dakkoffer , reed prima op de duitse autobaan, vanwege het toenemende verbruik door de dakkoffer de snelheid op 120 op de cruise control gezet waar dat mocht. Met wat hellinkjes her en der merk je toch hoe sterk die 1.8 is want gewoon gaan.....berg op of niet.
Met +- 1:14 blijft het verbruik dan ook best netjes.
Op de bergwegen van de Harz, met minder belading en zonder dakkoffer, deed de civic het ook prima, noem het genieten.
Geen rare dingen, behalve dat het rubber koortje aan de tankdop gebroken is door ouderdom, dat heb ik vervangen door een stukje nylon koord.
Het valt mij op dat er veel civics fk met nieuwe kentekens rondrijden, schijnbaar zijn er veel geïmporteerd.
Als gezinsbolide voldoet deze gezinsbolide dus nog steeds prima. Ik geloof niet in downsize motoren, doe mij maar een auto met een grote motor als deze 1.8, lekker degelijk, flink koppel en in de praktijk ook best zuinig.
weinig bijzonders
- 112.600 km
Nadat bij de laatste beurt onder garantie het motortje van de linker buitenspiegel was vervangen, krijgt nu de rechter kuren.
Echt weer British engineering.
De auto maakt niet veel km's omdat we veel op de fiets kunnen doen, als we dan rijden dan ook wat langere afstanden. Op de korte stukjes lust deze 1,8 hem best, na een koude start rijd je weg met 12 tot 13 l/100 km, eenmaal de woonplaats uit en op de grote weg loopt dat terug tot +- 6,5 gemiddeld. Dit wordt niet veel lager, volgens mij komt dat toch wel door de bredere banden en ik vind het acceptabel voor een auto van dit formaat met ook 140 pk.
De stugheid blijft nog wel wat wennen, wegligging is daarentegen wel weer prima. De cruise control gebruik ik zeer regelmatig, samen met de soepele 1.8 motor is dat zeer rustgevend rijden.
Recent eens total excilium getankt, je merkt wel dat de motor daar wel wat soepeler en stiller op draait, iets dat ik bij eerdere honda's op premium peut ook al merkte.
Olieverbruik is nihil, ik peil wel maar eigenlijk hoeft er nauwelijks te worden bijgevuld, dat is dan wel weer honda-waardig.
Wat me wel opvalt is dat alles onder de motorkap ver is weggewerkt, dat geeft weer meer interieurruimte, maar het maakt het wel lastig om bepaalde vloeistofnivo's af te lezen. Even een kast bij de Ikea ophalen gaat ook prima, dan merk je weer eens hoe ruim deze auto is.
stug maar betrouwbaar
- 130.000 km
De auto is nog steeds in bezit, is onze gezinsauto en is daarbij vooral heel ruim en praktisch, km's gaan niet zo hard als je veel op de fiets doet al gebruiken we de auto bij voorkeur niet voor korte stukjes.
De auto is voorzien van nieuw rubber omdat oude banden versleten waren, michelin all seizoen, gezien klimaat in nederland en aantal km's dat we rijden loont winterbanden gewoon niet.
De auto is tov de achilles banden met de michelins iets minder stug.
Verbruik blijft ongeveer 1:14 als je niet te gek doet met rechterpedaal, het blijft tenslotte een 1.8 met brede sloffen en die soepele 1.8 is ook wel prettig tov die opgevoerde grasmaaierblokjes van tegenwoordig.
De cruise control gebruik ik regelmatig en dat scheelt ergernis en bekeuringen.
Die E10 troep zou de auto moeten lusten, maar ik vind het bagger mbt rijden, met name bij koude motor. De motor klinkt ook wat rauwer. Ik tank daarom toch wel bij voorkeur total excilium of v-power afhankelijk van prijs of indien in duitsland gewoon super E5
Defecten zijn een parkeersensor met houdertje, zat precies op de hoek van de bumper en leek bij achteruit rijden niet te werken, net een paaltje en daarbij de sensor geraakt. Vervangen door sensor via amazon en een houdertje via aliexpress, scheelt in beide gevallen exorbitant veel geld tov origineel en werkt prima.
Voor onderhoud ben ik overgestapt naar de vakgarage om de hoek, de dealers rekenen best stevige prijzen, zelfs met honda assistance erbij inbegrepen vind ik het te gek worden voor een auto van nu ruim 10 jaar oud.
De monteur die de auto meestal doet vindt de auto net een ruimteschip, vooral van binnen, ze noemen het model niet voor niets de ufo, maar wel leuk om te horen als eigenaar van een alles behalve saaie auto. Een golf blijft altijd een saaie golf, een astra blijft een kadett, een focus blijft een escort maar deze civic blijft echt een aparte auto. (zelfs 14 jaar na introductie)
rijdt goed, airco dingetjes
- 135.000 km
Via marktplaats heb ik een thuiskomer kunnen bemachtigen, ik had wel een gebruikte 16 inch velg met gebruikte band kunnen bemachtigen maar die past echt niet onderin de ruimte in de krappe uitsparing in de kofferbak.
De mat bij de bestuurdersstoel werd slecht, daarom via amazon.de een nieuwe mattenset gekocht, na wat plaatjes bekeken te hebben tov de huidige set een wat dikkere premium kwaliteit gekocht die perfect past en goed oogt.
Dit jaar met de civic op vakantie geweest naar het zwarte woud, met dakkoffer niet harder gereden dan 110-115, daarboven veel lawaai en hoog verbruik, dus op de cruise control en lekker ontspannend.
Dat werd 100 km voor bestemming anders want de airco hield er mee op. Op bestemming even naar de oorzaak gekeken, dit was niet het relais in de zekeringenkast (bekend probleem en simpel op te lossen) maar bleek de elektromagnetische koppeling te zijn. Dit schijnt ook een bekend probleem bij de civic 1.8 te zijn en lastig te repareren (volgens www) en niet alleen bij honda. Bij de honda dealer in duitsland zou dat 1200-1500 euro kosten voor een nieuwe compressor, alleen de koppeling is wel te vervangen maar het is lastig aan de onderdelen te komen. Alleen de koppeling zou in nederland bij een aircoservice op ruim 400 euro komen, na wat rondvragen kwam ik bij ATU uit, een grote duitse keten, die voor ca 850 euro een nieuwe OEM compressor kon monteren met 2 jaar garantie. Dat leek me de beste optie, qua prijs en met die garantie en ATU zit ook in kleve , dus niet heel ver weg. Dit is wel een oem compressor, maar de originele staat bekend om de zwakke koppeling, dus ......
Airco doet het weer perfect, uit voorzorg vast een paar relais besteld via ali.
Op vakantie met zo'n lichte civic 1.8 door het zwarte woud is natuurlijk een feest op zich, dat gaat als op rails en power genoeg.
Ook prettig is de benzineprijs in Duitsland en dat ze naar nog gewoon euro 95 E5 hebben. Ik blijf die E10 maar niks vinden qua rijden.
Voor de meisjes achterin een paar van die opbergzakken met vakjes besteld en een voor aan de achterbank voor alle losse rommel, ideaal (ook via ali)
Ook via ali een autocool gekocht, een ventilator met zonnepaneeltje die je tussen een iets geopend raam kan zetten en die de warme lucht uit een in de zon staande auto naar buiten blaast. (zitten wel rubbers bij voor afsluiting en je moet aan schaduwzijde raam ook op een kiertje open zetten) Klinkt idioot maar het werkt heel redelijk en houdt de auto inderdaad wel koeler, ipv ruim meer dan 50 graden blijft het nu ruim onder 50 graden, beetje afhankelijk van buitentemp. en dat is wel prettig met kinderen aan boord. je moet wel de goede hebben, met wat groter zonnepaneel en 2 ventilatoren.
Weinig bijzonders
- 152.500 km
Na 2 jaar, met corona periode, staat de km stand niet heel veel hoger.
Recent nieuwe voordempers laten monteren, Monroe, omdat de oude echt op waren. Een rit naar het zwarte woud voor de vakantie dit jaar , met dakkoffer op de auto en airco veel aan, geeft 6,2 liter/100 km en volgens peilstok geen olieverbruik, mij hoor je niet klagen. Ook door het zwarte woud weer feest, die 1.8 mag weer eens aan de bak en maakt geen slag verkeerd, hier uiteraard wel super (euro 95) E5 in de tank. Wat mij wel opvalt is dat de auto, ondanks zijn leeftijd, toch nog steeds niet oud oogt naast een recentere auto.
En dat deze 1.8 toch wel lekkerder rijdt dan zo'n 3 pitter turbo overdekte grasmaaier, en niet eens zoveel onzuinige.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Honda Civic 1.8 Sport Navigatie-Cr.contr-Clima-Trekhaak-Lm17''velgen-Parkeersensoren
- 2010
- 264.668 km

Honda Civic 1.8 Sport + LM VELGEN + CAMERA + APPLE CARPLAY + KLIMA
- 2012
- 151.839 km

Honda Civic 1.3 Hybrid Elegance | Stoelverwarming | Sunroof | Leder | PDC achter | Navigatie |
- 2010
- 107.515 km