Honda Civic 1.8i-VTEC Sport (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.8i-VTEC Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 22 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds een week beschik ik over een nieuwe Honda Civic 1.8 sport in galaxy grey. In die eerste week ruim 1100 kilometer gereden en ik moet zeggen dat zeer te spreken ben over deze auto. De levertijd was ongeveer 5 maanden. Dit is best lang, maar aangezien mijn vorige leasecontract nog niet afgelopen was kon ik hier op inspelen. Enige opties die ik besteld heb zijn metallic lak en de bluetooth carkit (gratis!).
Wat vind ik goed aan de Honda Civic:
- Het 1.8 blok is lekker soepel. Ondanks dat ie nog niet ingereden is, zit er genoeg pit in. Het koppel, dat met 174 nm niet heel hoog is, blijkt in de praktijk prima te voldoen waardoor het versnellen geen probleem is. De 140 pk helpen natuurlijk ook mee... De dealer adviseerde me overigens om af en toe eens goed toeren te maken, ook in de eerste paar duizend kilometer. Dit om het vtec systeem wakker te houden. De motor lijkt er geen problemen mee te hebben.
- Design is natuurlijk opvallend, maar zeker niet saai. Ik hou er wel van. De sport versie is mooi af met z’n 17 inch lichtmetalen velgen. Het interieur is lekker modern, met de ergonomie heb ik geen problemen. Autoweek denkt hier anders over. In de verslagen over de Honda Civic duurtester wordt telkens geklaagd over de onduidelijke plaatsing van de knoppen. Na een week weet ik toch wel alles blindelings te vinden.
- Ruimte binnenin. Hij is ruimer dan mijn vorige auto, een corolla uit 2002. Als bestuurder zit je echt een beetje in een cockpit met een prima zitpostie. De in verschillende standen op te klappen achterbank is een goede vondst en de bagageruimte is groot en bruikbaar (485 liter).
- Luxe: Het is natuurlijk allemaal speelgoed, maar de licht en met name de regensensor vind ik erg handig. Ik heb ze allebij al de hele week aan gehad en nog niet de behoefte om handmatig in te grijpen. De zesbak zorgt ervoor dat het vrij stil blijft in de auto (135 bij 3500 toeren, motor hoor je dan nauwelijks). Audio installatie met 6 speakers voldoet. Cruise control is erg makkelijk te bedienen.
- Last but not least: de strakke wegligging. Rotondes en bochten worden een stuk leuker in de honda. Het rijcomfort is desondanks nog goed.
Zijn er ook minpunten? Het zicht schuin naar achteren is wat minder door de brede c-stijl en de hoge achterkant. Als je hier rekening mee houdt, geen enkel probleem. De grote spiegels maken veel goed. Van de spoiler, die door de achterruit loopt, heb ik geen last.
Update 05-04-07:
Inmiddels ruim 4000 km gereden. 2 weken geleden de bluetooth carkit laten inbouwen. Werkt prima, na koppelen van de telefoon wordt na het starten elke keer automatisch contact gemaakt. Ook handig: hij ’herkent’ 3 verschillende telefoons.
Het rijden bevalt nog steeds prima, evenals de ruimte. Heb wel af en toe het idee dat de auto een ochtendhumeurtje heeft. Voordat hij warm is zijn wat kraakjes te horen. Vind ik verder niet storend. Ik ga nog steeds voor m’n lol wel eens een stukje rijden..
Het verbruik valt me reuze mee: gemiddeld 7,3l/100km
PROBLEMEN
Tot nu toe geen problemen, auto rijdt natuurlijk pas een week rond. Ik hoop dat deze honda op dit gebied net zo goed presteert als de toyota corolla die ik 4 jaar heb gereden zonder ook maar 1 enkel probleem.
Update 05-04-07:
Geen problemen, 1 keer een ABS melding die na herstarten verdwenen is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren