Honda Civic 1.8i-VTEC Sport (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Civic 1.8i-VTEC Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 95.115 km |
KM-stand laatst | 190.000 km |
Aanschaf en eerste 15k km
- 110.000 km
De vorige auto, een Focus 1.6 TDCi was de slechtste aankoop van mijn leven (en blijft dat hopelijk). Binnen een jaar €8000 down the drain.
Via een goede bekende, die Honda-dealer is, toch naar de Civic gaan kijken.
De Civic heb ik altijd een geweldige auto gevonden, een buitenbeentje. Honda is qua motoren en rij-eigenschappen ook top (om dat laatste was ik voor een Focus gegaan). Alleen mijn vrouw moest nog overtuigd worden, maar na de Focus was het woord 'betrouwbaar' voor haar gelukkig al genoeg. Met hulp van 'mijn' Honda-dealer deze Civic gevonden bij de Kia-dealer in Delft. Had elk jaar keurig onderhoud (reed nog geen 20k per jaar). Alle kaartjes van de beurten lagen met een elastiekje in de middenconsole, alle facturen, bonnetjes etc. zaten in het kastje. De auto stond er als nieuw bij, op wat krasjes na, wat ik zelf niet storend vind bij een gebruikte auto.
Mevrouw is enthousiast. Ik ook. De auto stuurt en schakelt geweldig.
Het enige echte minpunt van de auto is de demping, of beter gezegd: het gebrek daaraan. Drempels doen pijn. In een wijk met drempels houd je iedereen op. Hij vindt het echt heel vervelend.
De radio-ontvangst is slecht, en de grote display valt soms een beetje weg. Even een klap erop en het werkt weer. Hij is duidelijk niet in Japan gebouwd.
Het verbruik is prima, voor pre-downsize-era 1.8 met 140pk vind ik het heel acceptabel, zie verbruiksmonitor. Net geen 1 op 14.
Ik heb een parrot in laten bouwen en een fietsendrager aangeschaft, want de achterklep is net te smal om een stadsfiets in te knikkeren. Ik ga er vanuit dat Honda mij niet teleur stelt en het doel is om in ieder geval 5 jaar in dit ruimteschip rond te rijden. Fingers crossed.
kleine 40d km onder de wielen gehad
- 134.000 km
Dat tikt lekker aan! Verhuisd naar Pijnacker en werk in Alkmaar.. Tot volgende week, dan verhuizen we gelukkig met het bedrijf naar Woerden. Dat gaat een hoop schelen.
Hoe heeft de Civic zich gehouden? Perfect! 4 nieuwe banden (Falken ziex, aanrader!) en een beurt verder: alleen een iets loszittend hitteschild moest aangedraaid worden.
Nadelen blijven het gebrek aan comfort, en de storende radio.
Afgelopen weken heb ik 10.000km met een nagelnieuwe Clio Estate door Frankrijk gereden voor mijn werk. Wat een rampenbak. De 15 jaar oude Honda Logo van mijn vrouw schakelt strakker en rammelt minder dan zo'n nieuwe Renault: onbegrijpelijk dat mensen dit kopen en dat ze het überhaupt durven te verkopen.
Voor mij nooit meer iets anders dan Honda.
Beurt gehad, 50dkm onder de wielen
- 152.000 km
1,5 jaar en een goeie 50.000 km verder met de Civic. Tijd voor een beurt: niks. Nouja, remblokken achter + ruitenwisserzemen. Daar ontkom je niet aan.
Tevreden? Dik! Het blijft een mega-praktische auto, ik vind 'm nog steeds érg gaaf en uniek om te zien, en onderhoud zit er volgens 'mijn' monteur niet aan te komen. Binnen een half jaar nog wel de voorbanden en de remblokken vóór doen, en that's it. Hij blijft stug 'geveerd', de radio blijft moeite hebben met het vasthouden van de zender: part of the deal. Liever dat dan storingen, bobines of een weigerende cruisecontrol (yes, mijn collega's rijden Renault en Peugeot).
Verwacht geen gekkigheid, dus tot na de volgende beurt maar weer. Hoop ik.
Afscheid na een ton eigen kilometers
- 190.000 km
Terwijl ik de eerste 20 maanden zelf veel reed met de Civic, vond ik een baan met leaseauto. Mijn vrouw is toen met de Civic gaan rijden, en doet gemiddeld 3 keer per week Pijnacker - Leiden (en natuurlijk heel veel ritjes naar moeders in Wassenaar). Met volle tevredenheid en zonder problemen.
We zijn allebei ontzettend verknocht aan de Civic. Het wat bizarre uiterlijk en de prachtige rij-eigenschappen. We zijn er veel mee op vakantie geweest, met volle bepakking, aanhanger erachter, kinderen erin: geen krimp.
Inmiddels rij ik een Golf van oktober 2018. Hoewel het allemaal heel mooi en fancy is, valt het geweldige stuurgedrag en het strakke 'klik-klak' schakelen van de inmiddels 11 jaar oude Civic telkens weer op. Wel merk je nu dat de Civic rumoerig is, en nog steeds niet comfortabel op klinkers en drempels.
Vrouwlief heeft een baan (nog) dichterbij. En de kleine achterdeuren van de Civic blijken ook wel een minpunt: de grootste van 2,5 jaar moet je de auto in 'jonassen', en hopen dat hij z'n kop niet stoot. Of jij. Als groot 4x4 liefhebber wilde mijn vrouw graag een Pajero of Land Cruiser, maar dat is in Nederland natuurlijk de grootst mogelijke onzin. Daarom zijn we nu voor een oudere (!) CR-V gegaan, het hoekige model van 2006. Wel met een wiel achterop, dus dan lijkt het nog wat.
Ik verwacht over een jaar of 15 van mijn zoon te horen: waarom heb je dat space ship ooit weggedaan? En dan heeft hij gelijk. De leukste en prettigste auto die ik tot nu toe gehad heb. Een bak met karakter en 0 (nul, niente, nada, nop) problemen! Het feit dat de auto is gekocht voor eigen gebruik door een doorgewinterde monteur van de plaatselijke Honda-dealer zegt denk ik genoeg. Kan ik zo af en toe nog naar 'm zwaaien vanuit de slaapverwekkende en hevig ondersturende Golf.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.