AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Honda Civic 1.5i VTEC-E (1997)

autoreview

Honda Civic 1.5i VTEC-E (1997)

Signalement

UitvoeringCivic 1.5i VTEC-E
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf265.000 km
KM-stand laatst293.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Perfect

  • 269.745 km

Mijn huidige auto. Na goede ervaringen met een Honda civic 3 deurs 1.4 Is uit 1996, zijn iets grotere broertje gekocht uit 1997, een Honda Civic 5 deurs hatchbach 1.5 VTEC-E. De zuinige VTEC variant dus. Vandaar de 'E' (economic).

Ik heb relatief veel technische kennis, en met de kwaliteit van Honda in mijn achterhoofd ben ik toch maar gaan 'kijken' bij een advertentie van een Honda civic, bij een universeel dealertje ergens in Noord Holland. De auto had een schrikbarend hoge km stand van 265.000km maar zag er zo netjes uit op de foto's dat ik de gok wel wilde wagen.

Eenmaal aangekomen bleek al heel gauw dat de auto echt top is. De lak is gewoon bijna als nieuw (maar niet overgespoten, gezien mini krasjes en hier en daar een pitje steenslag.). Interieur is gewoon als nieuw, geen slijtage plekken.. Ruikt gewoon als nieuw, en de asbak is ongebruikt. Nooit in gerookt ! Super.

Motor starten, als een zonnetje. Ik hoorde hem niet eens stationair lopen bijna, ik kon mijn geluk niet op en als een kind zo blij een proefrit gaan maken. De auto is voorzien van airco, dubbele airbags, radio/cd speler met iets betere speakers...

Alles werkt gewoon goed aan de auto, en na 10minuten rijden in een grandioze auto gezien bouwjaar en km stand met een brede glimlach de koop toegezegd. Een aantal dagen erna de auto opgehaald en eigenlijk sindsdien probleemloze kilometers gereden.

Eerlijk is eerlijk, ik heb hem nog maar een maand of 4 maar hij rijdt gewoon voortreffelijk. Starten = lopen. geen tikjes, geen kraakjes, geen piepjes. Geen olie verbruik ook. De auto is comfortabel, biedt veel ruimte voor zijn gewicht (kofferbak passen met gemak 2 grote koffers in).

Ik doe het meeste onderhoud zelf, dat vind ik leuk en het scheelt bovendien een hoop geld. Ik vind het wel belangrijk dat er met kwaliteitsproducten gewerkt wordt dus daarom gaat er alleen goede olie in (castrol etc). 400km geleden de olie, oliefilter, luchtfilter, bougies, aircopollenfilter vervangen. De uitlaat was opzich vrij stil, maar bij stationair een beetje gasgeven hoorde je een rateltje. Een los zittend schijfje dus in de demper. Hierop heb ik voor een relatief lage prijs ergens een compleet nieuwe uitlaat eronder laten hangen (voor tot achter). De motor loopt nu gewoon als eentje die nét uit de fabriek komt, echt amper hoorbaar stationair. Echt super.
Wat ook een voordeel is met betrekking tot uitlaat vervangen, is dat de katalysator eigenlijk in het spruitstuk zit ingebouwd. Dus vrijwel niet aan de weersinvloeden wordt blootgesteld zoals je bij veel autos de katalysator ergens in het midden onder de auto vindt. Een nieuwe katalysator kost al gauw 600,- dus ik zie dat als een voordeel.

Verder heb ik weinig aan te merken op de auto, hij rijdt gewoon voortreffelijk. De schokdempers veren bij normaal rijgedrag alsof je in een veel duurdere auto rijdt. Bij echt hard de bocht om willen helt hij wel een beetje over, maar dit is logisch. Het is geen sportieve auto en staat bovendien op standaard hoogte en velgen.

Remmen doet hij ook goed, goed doseerbaar en veel gevoel. Mijn ervaring is met veel nieuwe (2008+) autos zoals volkswagen dat de remmen amper nog voelbaar zijn.

het enigste wat ik wel nog zou willen vervangen is de carterpan. Wat me opviel bij de oliefilter vervangen toen hij op de brug stond was dat er wel wat afbrokkelende roest op de carterpan zit. Omdat ik niet wil dat hij straks al zn olie op straat uitspuugt en daarvoor motorisch total loss is ga ik dat nog eens vervangen. Hetis niet zo ernstig, maar ik wil het gewoon gefixt hebben voor de 'mind feel'.
Dit is trouwens ook de enigste roest die te bespeuren is aan heel de auto!.

Wat trouwens ook een leuk bijkomend punt is: er zit geen 'thuiskomer' in de kofferbak verstopt maar een echte velg met volwaardige band. Mijn ouders rijden beide dure duitse auto's en daar zit gewoon een zielig 'kruiwagen' wiel in de kofferbak.... Toch iets om je achterhoofd te houden als mensen Honda willen afzeiken! haha.

Ik ben blij dat de vorige eigenaar de auto netjes heeft onderhouden (is vanaf 0km tot 250.000km bij een honda dealer volgens het boekje onderhouden).

Hopelijk rij ik er nog heel veel kilometers mee, gezien de staat van onderhoud, mijn technisch inzicht en hoe de auto nu rijdt en motorisch klinkt gaat dat ook zéker lukken.

Tot de volgende review van deze top wagen!!

Update: Winterbanden

De civic rijdt nog steeds perfect, 2 dingen van deze update:

sinds 23 november 2010 4 (nieuwe) winterbanden onder de auto laten monteren. Goodyear Ultragrip 7+ in de originele velgmaat op stalen velg 175/65/14.

Dit rijdt echt geweldig, de auto stuurt veel lichter, veert beter en hij plakt echt aan de weg. Geen gevoel meer van zijdelings een paar centimeter ''schuiven'' bij wat sneller een bocht nemen met koud en vochtig weer. Super !

Ten tweedde:

Ik ben nu een beetje aan het experimenteren met diverse merken Benzine, waaronder:

Argos 95
Tinq 95
Shell 95 fuelsave
Esso supreme 95

Wat ik merk is dat de auto eigenlijk het beste, en zuinigste rijdt op de Shell euro 95 fuelsave. De esso supreme is vele malen duurder (ruim 70,- per tank in plaats van 60,- bij shell) en ook nog eens minder zuinig, namelijk gemiddeld 70kilometer verschil per tank (!!).

Tinq en Argos kan ik nog geen definitief oordeel over geven, wel dat de Argos pomp erg sloom pompt vergeleken met shell waarbij de liters erin vliegen. Trouwens is de prijs hetzelfde, c.a 1.45,- per liter.

Verder ben ik de auto een beetje winterklaar aan het maken, alles even lekker in de siliconenspray zetten (deurrubbers, sloten enz).

Trouwens, toen de auto op de brug stond bij de bandenzaak kon ik even goed de ophanhing, vering/schokbrekers en remdelen inspecteren. Gewoon netjes, geen tot nihil roest, geen lekkages, remmen zagen er ook nog goed uit.

Vrijdag ga ik met de civic naar Parijs!

tot de volgende update.

Wat een fijne auto

  • 272.442 km

Weer wat kilometers verder, en nog geen enkel probleem of mankement gehad. Echt een heerlijke auto.

Ben ermee naar parijs en terug gereden, en meerdere malen amsterdam-maastricht, en ik moet zeggen hij is comfortabel zat!

Ik ben erg blij met de winterbanden, die overigens goodyear ultragrip 7+ zijn, echt heel veel grip op sneeuw waar anderen alle kanten opglijden OF niet vooruit komen doet de civic het echt perfect.... Goede gewichtsverdeling? Wie zal het zeggen. Ik kom in ieder geval in 1x de brug over, toen ik dikke audi's en bmw's gewoon weet terug zag rollen! Goed gedaan civic!

1 ding.. ik merk wel dat de civic heel gevoelig is voor benzine kwaliteit en rij gedrag. Bij de ene benzinepomp bij vergelijkbaar rijgedrag rij je zomaar 50 tot 100km meer als bij de andere benzinepomp. Ik kom tot de conclusie dat total en shell de beste resultaten geven...

Ook moet je eigenlijk proberen altijd met de ECO stand aan te rijden (vtec zuinige stand AAN) dit gaat eigenlijk vanzelf en je merkt ook dat de auto dan gewoon lekker rustig rijdt, tot 120km/u kun je ECO rijden en dan komt je gemiddelde verbruik (gemeten a'dam-parijs en terug) uit op 1 op 17 !!! inclusief 2 zware koffers en 2 personen van 80+55kg. Ik vind dit super netjes voor een auto uit 1997 met een 1.5 benzine motor met een hoop bagage en ook nog eens airco+verlichting+verwarming+radio continue aan... Hulde.

Ik zal binnenkort eens wat foto's schieten... Voor de beeldvorming.

De motor loopt nog voorbeeldig, echt als een zonnetje. Niemand gelooft dat de auto al bijna 3 ton heeft gereden. Ik kan er alleen maar om glimlachen....

tot de volgende update en fijne (feest)dagen !

foto's genomen

  • 274.500 km

De civic doet het nog steeds prima, heb even wat mooie fotos genomen vandaag 9/2/2011 voor de beeldvorming.

De 280.000 gepasseerd

  • 280.000 km

Inmiddels ben ik de 280.000 km gepasseerd, en rijdt de Honda gewoon onverminderd goed door.

Eigenlijk is er niets veranderd sinds de aanschaf, en ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat hij nog lekker door blijft rijden voor vele kilometers...

9 september is de APK vervaldatum, dus tegen die tijd zal ik wel weer een update doen als hij voor de APK is geweest.

Eventueel ook meteen een grote beurt laten uitvoeren dan, of ik doe het zelf. Kan ook.

tot de volgende update !

Fluitend door de APK!

  • 281.400 km

Gister ochtend naar de APK geweest, ditmaal bij een eenmanszaak (na goede ervaringen van familie).

ZONDER problemen door de APK gekomen.

Meteen smiddags zelf een beurt gegeven, 4 liter olie (castrol) en 4 nieuwe bougies.
Luchfilter was nog vrij schoon, dus die heb ik leeggeklopt en leeg gezogen met een stofzuiger.

auto rijdt onverminderd lekker door, de volgende wagen wordt waarschijnlijk een Honda accord uit 2003-2005 met een 2.4 190pk motor, óf afhankelijk van de financiën: Honda legend.

Tot die tijd rij ik lekker door met mn civic !

bijna 290.000!

  • 288.500 km

Gelukkig nieuwjaar nog, een beetje laat maar beter laat dan nooit..

De civic rijdt nog steeds prima, inmiddels tegen de 290.000km aan. Laatst heb ik er 4 nieuwe winterbanden onder laten monteren (ultragrip 8+ uit mn hoofd).

Bij de montage kijk ik altijd even mee onder de auto, aangezien hij dan toch op de brug staat is dat handig.

Helaas... een gescheurde aandrijfas hoes. Maar meteen even bellen dus naar de meneer die voor mij het onderhoud doet.

Ik ga tegenwoordig naar een eenmanszaak in Zaandam, en ik moet zeggen dat ik er erg over te spreken ben. De beste man is echt een vakman, en voert zijn werk gewoon meer dan prima uit. Daarbij ook nog tegen prijzen die gemiddeld 50% lager zijn als die bij de grotere garagebedrijven.

Hoe dan ook, aandrijfashoes vervangen (best nog een karwei door die double wishbone ophanging die honda hanteert..)

Laatst deed de koppeling een beetje raar, voelde aan alsof er geen verbinding meer was, het pedaal was slap. De hydrauliekvloeistof die de voor de koppeling gebruikt wordt is tevens de remvloeistof. Bij inspectie zat deze nét op het minimale streepje. Even bijgevuld met de juiste soort olie en na 10 keer pompen met de koppeling werkte deze weer als vanouds. Hier hou ik van.

Verder niks veranderd, altijd starten en lopen. Hopen dat dat zo blijft, als er echt dure dingen aan moeten gebeuren weet ik niet of ik die nog ga laten uitvoeren. Ik wil volgend jaar wellicht een andere auto aanschaffen die wat meer comfort en ruimte biedt. Ik zit met mijn sprietjes van mijn haar bijna tegen het plafond, en ik wil gewoon wat meer "Auto" om me heen. Dat gevoel als ik in een Mercedes of jonge Volvo stap.. Dat mis ik toch wel een beetje bij het Honda'tje.

Het is dan uiteraard ook een heel ander segment, logisch. Ik ben ook erg benieuwd hoe de modernere accords rijden, model 2005 bijvoorbeeld.

De kanshebbers zijn dus:

Honda Accord (2.0 of 2.4) (2004-2005)
Volvo S40 (2.4)
Mercedes-Benz C200 of E klasse
Alfa Romeo GT (vind ik een hele mooie wagen)

We zullen zien! Vooralsnog blijf ik lekker doorrijden met de Honda. Die brengt me voorlopig nog overal naartoe !

Bye Bye Civic... Op de boot naar Afrika

  • 293.000 km

Hij is verkocht...
Ik zette hem op internet te koop, en binnen 3 uur al 5 reacties van mensen die hem direct wilden ophalen en betalen...

Zo gezegd, zo gedaan.

Hij gaat naar Niger (Afrika) als export auto, ik weet zeker dat ze er daar nog vele kilometers mee zullen rijden.

Nu opzoek naar een nieuwe auto !

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (21)

Reageren