Honda Civic 1.5i VTEC-E (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.5i VTEC-E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 149.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na het vinden van een stageplek 50 kilometer verwijderd van mijn woonplaats ben ik op zoek gegaan naar een andere auto. Mijn toenmalige auto, een behoorlijk roestige en versleten Toyota Starlet van 1989, leek mij niet in staat om vijf maanden lang minimaal 100 kilometer per dag te rijden. Vandaar mijn zoektocht naar een andere auto. Een paar eisen die ik had: ruimte voor vier personen, zuinig brandstofverbruik, passend binnen het budget en wat meer comfort dan de Starlet van 1989.
In eerste instantie ben ik op zoek gegaan naar een Toyota. Dit merk was me goed bevallen en mijn Starlet had me in die 1,5 jaar nooit laten staan. De Corolla leek een goede keus maar ik vond het model niet zo bijzonder. Daarnaast is de Corolla redelijk kaal uitgevoerd en zijn de prijzen relatief hoog.
Na enig speurwerk op internet viel mijn oog op een groene Honda Civic 1.5 VTEC-E met ongeveer 150.000 kilometer op de klok. Ook geen bijzonder model, maar wel met cruisecontrole, elektrisch bedienbare ramen, elektrische bedienbare spiegels en een elektrisch bediend dakraam. Na een bezichtiging en proefrit overgegaan tot koop.
Wat is deze Honda een genot om in te rijden. De motor bied voldoende potentie om goed mee te komen met het verkeer. Maar echt wonderen moet je niet verwachten van de 1.5 VTEC-E. De Starlet met zijn 1.3 motor was toch echt een tikkeltje sneller dan deze Honda. De versnellingen zijn relatief lang, bij in Nederland toegestane maximumsnelheden is het toerental laag. Voor het snellere optrekwerk moet je wel wat hoger in toeren gaan, vooral boven de 4000 toeren is dan goed toeven.
Geen wonderbaarlijke prestaties dus maar wat een wonderbaarlijk brandstofverbruik! Wat is deze auto zuinig: gemiddeld verbruik ik 1 op 16 en met rustig rijgedrag en lange afstanden haal ik zelfs 1 op 18!
De auto zit en rijd verder heerlijk comfortabel. Toch kan ik me voorstellen dat vooral wat oudere bestuurders terugschrikken van de erg lage instap. Het interieur is netjes en voelt zelfs na ruim 10 jaar aan als nieuw. Alle knopjes voelen en werken nog alsof de auto net van de band is gerold. Wat een verschil met andere auto’s waarvan sommige knoppen en hendels al na enkele jaren slijtage beginnen te vertonen. De Civic schakelt goed al is het soms wat lastig om hem in z’n achteruit te zetten.
Het imago van de Honda Civic is niet echt goed. Als je verteld dat je een Honda Civic rijdt dan komen bij de meeste mensen beelden boven van de oude 3deurs variant. Inclusief spoiler, sportuitlaat, lichtmetalen velgen, een geluidsinstallatie van minmaal 1000 watt en een beginnende bestuurder met een petje achter het stuur… Aan mij dan de schone taak om dit beeld te ontkrachten met mijn burgerlijke model Civic zonder spoiler, sportuitlaat, bovenproportionele geluidsinstallatie en lichtmetalen velgen.
ONDERHOUD
De Civic is nu 3 maanden in mijn bezit en er staat ondertussen 161.000 km op de teller. De auto heeft me nooit laten staan en ik heb weinig problemen gehad. Tijdens een ritje op de snelweg begon de auto toch opeens een wel erg sportief geluid te maken. Een blik onder de auto leerde me dat de einddemper doormidden was. Aangezien de vorige eigenaar me had verteld dat de auto bij 160.000 km weer een grote beurt moest hebben heb ik dit laten uitvoeren. Bij deze beurt is de kapotte einddemper en de toch wat minder wordende accu vervangen.
Na ruim 10.000 kilometer ben ik zeer tevreden. Ik zal proberen af en toe een update te geven van mijn ervaringen met deze auto.
Update 12 augustus 2008:
De kilometerstand is ondertussen 179.000. De auto bevalt nog steeds uitstekend. De APK leverde geen problemen op. Onlangs is het middenstuk van de uitlaat vervangen. Verder geen onderhoud gehad. Geweldige auto!
Update 18 januari 2010:
Kilometerstand is op dit moment 222.000. De auto heeft me al zo'n 72.000 km niet laten staan! Bij 206.000 km was het weer tijd voor een grote beurt: 2 nieuwe banden, nieuwe remblokken, homokineet RV vervangen en verder geen speciale zaken. Uitgevoerd bij Honda Borghstede in Assen. Prima garage met kundig personeel. We rijden nog even door met deze betrouwbare Honda.
Update 29 januari 2010:
Vandaag heeft de Honda een kleine beurt gehad. De kachel werkte niet meer op standje 1 en 2, dit bleek een bekend kwaaltje te zijn. Na het vervangen van een weerstand (€ 34) is dit probleem weer verholpen. Verder bleek er een scheur te zitten in de aandrijfashoes LV, deze is ook vervangen (€ 34). Al met al was de rekening van Honda Borghstede voor deze kleine beurt € 296,12. Over 10.000 km is het weer tijd voor een grote beurt. Ik verwacht tot die tijd geen problemen.
Update 28 juli 2010:
De kilometerstand is op dit moment 235.000.
De Civic heeft weer een verse APK keuring! Verder een grote beurt en er zijn wat reparaties verricht:
De draagarm linksvoor moest worden vervangen, de uitlaatdemper was lek en is vervangen. De remleidingen waren in zodanig slechte staat dat ze zijn vervangen (ouderdom, de originele van 1996 zaten er nog onder).
Verder kreeg ik onlangs tijdens een heftige regenbui beslagen ramen. Kortstondig onderzoek leerde mij dat er water via de ventilator van de kachel (onder het handschoenenkastje) naar binnen liep. Bleek een bekend probleem te zijn, heeft te maken met de waterafvoer onder de voorruit. Dit is ook verholpen.
Al met al een prijzig verhaal, ik hoop nu weer een jaar zonder problemen te kunnen rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.