Honda Civic 1.5i GLX (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.5i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 167.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een viertal jaren gewerkt te hebben binnen de Nederlandse Honda-organisatie ben ik in juni 2004 overgestapt naar een ander bedrijf en een andere sector. Gevolg was dat ik mijn Honda Jazz 1.4i LS in moest leveren en er een andere, eigen auto moest komen. In verband met het beperkte budget en de goede ervaringen met Honda was de keuze voor een Civic uit 1991/1992 snel gemaakt.
Na wat zoekwerk op het internet stuitte ik op een 1.5i GLX, rood, uit augustus 1991. Meteen gaan kijken en rijden, en het viel me op dat deze Civic echt vertroeteld was door de vorige 2 eigenaren. Heel schoon en net interieur, geen deuken en butsen, geen roest, netjes in de lak, prima stationaire loop. De prijs was met 1750 euro wat te hoog naar m’n zin, maar de staat van de auto maakte veel goed.
Nu, augustus 2006, 2 jaar later kan ik echt zeggen dat ik een prima koop gedaan heb. Even puntsgewijs wat zaken:
- geen olieverbruik
- enige onkosten waren een achterste nieuwe uitlaatpot en 2 nieuwe voorbanden
- verbruik snelweg/buitenwegen 1:14, in de stad 1:12
- opvallend is dat de auto bij 100-120 gewoon best stil is
- zeer te spreken over de wegligging en het bochtengedrag
- ander heel positief punt, best opvallend, is dat deze 1.5i het bij 140 km/h het beste naar z’n zin heeft, het lekkerste rijdt
- sinds kort zijn de aansluitstekkers voor de koplampverlichting versleten, kleinigheidje
- verder nog steeds geen rammels en trillingen in het interieur, teken van degelijkheid
- de auto start altijd, bij elke temperatuur, motor zelf is snel op bedrijfstemperatuur
Qua onderhoud zit er nu een nieuw accu aan te komen en nieuwe ruitenwisserbladen. Geen grote kosten dus. Ik verwacht ook dat m’n Civic de APK straks weer glansrijk gaat doorstaan.
Kortom: ik ben erg tevreden over deze Civic-serie, waarvan ik enkele jaren terug ook een van de laatste originele CRX-en heb gehad. Schitterende originele NL-auto in topdconditie en eveneens een erg plezierige auto. Iedereen die voor een bedrag van max. 1500 euro een betrouwbare en goedkoop rijdbare auto ziet met enige sportieve eigenschappen en bruikbare binnenruimte, raad ik dan ook een Civic uit 1990/1991 aan. Let wel op roest, de aandrijfashoezen, uitlaat en koop bij voorkeur een auto met boekjes, die origineel Nederlands is.
Update 16 november 2006
Nog steeds erg tevreden met m´n Civic. Deze week de koplampstekkers laten vervangen bij Honda-dealer RAC in Rotterdam. De stekkers waren zwaar geoxideerd, dus simpelweg door ouderdom aan vervanging toe. Paar tientjes, en weer een goed werkende verlichting. Binnenkort de accu eens vervangen, kleine beurt, en dan is de Civic winterklaar.
Opvallend punt nu ik er langer mee rij is dat de motor erg snel op bedrijfstemperatuur komt, net als de koelvloeistof. De blower blaast ook al na enige minuten warme lucht. Ander typisch motorisch kenmerk is, is dat ie het tussen 130 en 140 km/h het meest naar z´n zin heeft. Het geluidsniveau valt daarbij nog alles mee. Voor een auto van begin jaren 90 kan deze Civic-serie nog steeds als modern en prima rijden bestempeld worden.
PROBLEMEN
Geen problemen, alleen regulier onderhoud:
- 2x nieuw stadslichtje (plm. 2 euro)
- 2 nieuwe voorbanden, gekozen voor Vredenstijn (plm. 110 euro)
- paar maanden na aanschaf nieuwe achterste uitlaatpot (plm. 90 euro)
- 2 nieuwe koplampstekkers, versleten door ouderdom (80 euro incl. montage)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.