Honda Civic 1.5i GL (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.5i GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 247.368 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik spreek hier van een was-situatie; de auto is er inmiddels niet meer.
Ik heb de auto op 19 april 2007 (1 dag na het behalen van mijn rijbewijs) overgenomen van mijn moeder, die hem na krap een jaar heeft ingeruild voor een VW Vento. Zij kocht hem in feb. 2006.
Ik heb van mijzelf een vrij pittige rijstijl. Vooral op de snelweg waar ik gemiddeld 140 rijd. Mij record ligt op 170. Hij trok snel op. Auto starte meteen, bij elke temperatuur.
Stoelen zitten goed. Met mijn 2 meter heb ik de stoelen niet eens helemaal naar achteren. Ook de afwerking van binnen was netjes
Verbruik:
met een volle tank, ongeveer 650 km.
Bijna geen olieverbruik, wel wat
PROBLEMEN
Door mij gepleegde onderhoud:
- remschijven/blokken
- aandrijfas
- homokineet
- achterbanden
- koppelingskabel (?)
- ruitenwissers voor
- rechter koplamp
- radio luispreker (opgeblazen)
De auto is slechts 1 x door de ANWB weggesleept vanwege een afgebroken aandrijfas, wat uiteindlijk een fout van de garage bleek te zijn.
Kleine problemen;
- Toen mijn moeder hem nog had, had ze soms dat de auto spontaan afsloeg, met name in de 5e versnelling. Na een garagebezoek was het probleem opgelost.
- Ik heb een tijdje de motorkap niet open kunnen krijgen. Je kon hem dan alleen maar met 2 personen openen. Een beetje van dat smeerspul in zo´n oranje bussie heeft het probleem opgelost.
- Ik hoorde bij het starten een ratel in de motor. Als ik wegreed ging het weer weg. De oorzaak is nooit gevonden
- De kreeg hem soms wat moelijk in de achteruit. Ik moest het dan eerst in de 4 zetten voordat ik hem in de achteruit kreeg.
- De buitenspiegels zijn gezien mijn lengte niet goed in te stellen. het zicht in de spiegel is voor 1/3 auto. Een kiezelsteentje tussen het scharnier loste dit op.
Opgepimpt met;
- nieuwe bekleding (van die hoezen)
- stickers op motorkap (om een deuk te camoufleren)
- radio/cd-speler (ter vervanging van een radio die alleen Sky kon ontvangen)
Op 3 juni 2008 heb ik helaas afscheid moeten nemen van mijn Honda.
Een ritje van Attractiepark Slagharen naar Assen is hem t.h.v Beilen fataal geworden. Op een gegeven moment gaf de auto geen gas meer, en er gingen aan aantal lampjes branden. Ook terugschakelen gaf geen effect Ik was op dat moment net een vrachtauto aan het inhalen en er reed een auto achter me, dus dat was ff eng. Gelukkig ging de auto aan de kant toen ik de alarmlichten aan had. Aanbeland op de vluchtstrook deed de motor niks meer. Je hoorde hem bezig, maar hij had er geen zin meer in.
Het bleek de distributieriem te zijn die was afgebroken. Ik ben met een sleepkabel door de ANWB naar huis gebracht.
S'avonds toch een traan gelaten, en ik mis hem af en toe nog.
Ik heb hem daarna voor 175 euro verkocht aan iemand die hem voor onderdelen heeft gebruikt voor een raceauto.
Op 20 juni ben ik in het bezit geraakt van een Fiat Stilo 1.2 uit 2002.
Ik heb in de loop der tijd 5 proefritten gemaakt;
- Audi 80 cabrio uit 1992
was een erg leuke en stoere auto. Vooral in de zomermaanden natuurlijk geweldig. De proefrit was al leuk. Hij was van de utomonteur van onze vaste garage geweest. Daarom erg goed onderhouden. De leeftijd en het gewicht vond ik een te groot nadeel. Was waarschijnlijk de 2e keus geweest.
- Chevrolet Matiz 0.8 uit 2005. Leuke auto om te zien, alleen erg klein en blikkerig. Van binnen leek het net een speelgoedauto. Zat geen puf in.
- Kia Picanto 1.1 uit 2004. Ruim, leuke kleur, veel opties, alleen erg duur.
- Fiat Punto 1.2 uit 2004. Mooie nette auto. Auto had alleen accuproblemen. Toen ik bij de dealer wegreed deed de accu het niet. Ook toen ik thuis stond hoorde ik helemaal niets, zelfs geen piepje. Er stond toen wel binnen een kwartier een monteur op de stoep. Als hij bij het stoplicht was afgeslagen had ik mooi voor *** gestaan. Ik vond de verkoper (ik geloof de eigenaar) erg opdringerig. Ik ben benieuwd wat er nog meer voor problemen zouden zijn geweest.
- De 5e en laatste auto was een Fiat Stilo 1.2 uit 2002. In de advertentie zag ik het al als mijn droomauto. Ik heb het altijd al een indrukwekkende auto gevonden.
Bij de aflevering werd de auto helemaal overgespoten (racing-rood) omdat er een spoiler niet in dezelfde kleur zou zijn. Na de proefrit was ik helemaal verkocht. Auto reed erg fijn, geen kraakjes of piepjes, en een vormgeving die me het meest aansprak. Na 2 weken stond hij op de stoep.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.